Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Ook de silentblocs gevonden voor de achterste draagarmen.
De maten stemmen helemaal overeen, behalve de binnendiameter van de bus.
Bij de 530 is de bus 14 mm en bij deze blocs is de bus 16 mm.
Dit is probleemloos op te lossen door de steunen in de achteras(traverse) op te boren naar 16 mm.

Volgens de verkoper zijn deze silentblocs voor de Murena aan de voorzijde.
er staat een nummer op 325244-00.
Kan iemand deze nummers verifiëren zodat ik ze in de lijst van alternatieve onderdelen kan plaatsen ? ( Herman misschien ? )
de blocs meten 16 binnendiam. - 32 buitendiam. - 48 lang

bedankt,
Henk
Attachments
silentbloc Matra 325244-00.jpg
silentbloc Matra 325244-00.jpg (151.09 KiB) Viewed 11865 times
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
talbotmatra
Posts: 309
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by talbotmatra »

Inderdaad voorzijde Murena, zie het 0032 nummer, dit was Murena specifiek.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

merci bien !
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

32524400 inderdaad van de Murena maar identiek aan 12808800 van de Bagheera, Rancho, Simca 1100, 1307,1308,... en deze zijn redelijk makkelijk te vinden.
Je kan er eventueel een "gekoelde" bus van 16 naar 14 inpersen om origineel te blijven
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Daar had ik eerlijk gezegd niet aan gedacht Alain.
Als test heb ik alvast een busje in de vriezer liggen. Morgen even kijken of die
het koud heeft en hoe veel deze gekrompen is.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Toch kan ik nummer 325244-00 niet terug vinden in het onderdelenboek van de Murena.
Wel nummer 325248-00 maar deze is korter en zit op de bovenste ophanging.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Uiteindelijk blijken deze nummers niet in de Murena parts-manual te staan.
Het gaat om de silent bloc in de onderste triangel.
Zitten ook nog wel in Peugeots.
Voor degene die dit nog moeten aanpakken.

http://www.ebay.fr/itm/JEU-DE-4-SILENTS ... SwBLlVZVH4


Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zal morgen eens op de microfiche kijken, inderdaad een silent bloc van de onderste driehoek.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ja doe maar en als het kan.
Kijk dan gelijk even naar het nummer van de andere silent-bloc op die triangel.
Dan kan ik dat in de PDF bijwerken/toevoegen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voila Herman

Trouwens 32524500 is dezelfde als 13051700

En nummer 32524800 waarvan je eerder sprak is identiek aan 16755700 :wink:
Attachments
32524400_32524500.jpg
32524400_32524500.jpg (90.8 KiB) Viewed 11771 times
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Deze hebben dan wel nummer 325244-00, maar die passen echt niet meer onder de Murena.Ik heb er bussen in geperst van 14 mm inwendig.
Volgende week nog even een ruimer er door halen zodat het gat mooi rond wordt.

Image

Vandaag weer wat klein grut weggewerkt zoals de borgstrips die onder de bouten van de remklauwen, en onder de bouten van de aandrijfassen zitten.
En de doorvoerrubber met montageplaatje waarmee de koelbuizen door het schutbord gaan.
De doorvoerrubber en de rubbers waarmee de koelbuizen in de tunnel liggen heb ik gefreesd uit plaatrubber van 15 mm dik.
Voor het klemplaatje een mal gefreesd uit volkern en met 8 ton in z'n vorm geknepen.

nieuwe rubbers om de koelbuizen op z'n plaats te houden

Image

persmal frezen uit 15 mm dik volkern

Image

de ingredienten

Image

zo komt het uit de mal

Image

ijzerwerk nog verzinken en klaar

Image

homemade borgstrips voor de remklauwen en aandrijfassen, nog te verzinken

Image

nieuwe kogelgewrichten op de schakelstangen, Autobianchi / Fiat 4259848
helemaal identiek aan de originele, alleen zijn de nieuwe van PU gemaakt


Image

schakelstangen gereed voor montage.

Image
Last edited by elix on Tue May 10, 2016 9:05 pm, edited 2 times in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Die PU dingen zijn nog volop te krijgen voor peanuts op Ebay.
Er mag ook wel is iets goedkoop zijn in zo'n resto 8)
http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-127-FIAT ... jRUFbIrkwQ

De bladzijde waar de Torsie opstaat zit niet in de Franse Murena Parts manual die on line staat hier.
Als ik wat tijd heb zal ik die er is bij prutsen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

afgelopen week alvast een begin gemaakt met het stuurhuis. Dat heeft waarschijnlijk in de laatste jaren van z'n werkzaam leven weinig olie gezien.
De bronzen lagerbussen waren nogal wat ruimer en minder rond dan de tandheugel, en gezien de staat van de hoezen zit er meer zand dan olie in.
Ook maar meteen het stuurhuis van de donor ontmanteld. Maar ook hier het zelfde euvel.
ik heb beide stuurhuizen naar een fijnmetaalbewerker gebracht die er nieuwe bussen voor gaat draaien.
ook nieuwe lagers en keerringen besteld. Voor dat e.e.a.weer dichtgemaakt en afgesteld kan worden zijn we wel weer enkele weken verder.

Daar zit weinig olie meer in

Image

stuurhuis gedemonteerd

Image

deze zijn nodig aan verenieuwing toe.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

De inhoud van het stuurhuis valt me absoluut niet tegen, een prima basis voor revisie.
Ik heb wel eens stuurhuizen in handen gehad die innerlijk nog meer oxidatie bezaten als uiterlijk.

Keep up the good work. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Als de tanden van de heugel en het wormwiel nou ook nog allemaal goed zijn gaat het vast wel goed komen.
Dat zijn meestal de slijtagepunten op bepaalde tanden.
Valt op het oog te zien inderdaad wel mee.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Soms moet je het personeel ook eens in het zonnetje zetten. Daarom vandaag een belangrijk stukje gereedschap.
Deze straalkast heb ik 12 jaar geleden gebouwd en was onderhand aan een kleine renovatie toe.
De oude gloeilampen vervangen door ledverlichting, en een kloppertje onder de trechter gefabriekt
om af en toe het straalgrit een beetje in beweging te brengen tijdens het stralen.
De afzuiger komt van Herman Buitelaar en is in de 12 jaar gebruik 1x vervangen. Dat was nodig want de lagers waren verdwenen
na een paar honderd uur 8)
Na deze renovatie kan het wel weer even mee.

Image

Image

Image
Last edited by elix on Tue May 10, 2016 9:07 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Amai dat is een fijne straalkast die kan je wel goed gebruiken voor een matra hé.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

in afwachting van het draaiwerk voor het stuurhuis ben ik alvast op jacht gegaan naar onderdelen die verzinkt moeten worden, en heb ik de portieren gedemonteerd.
Of liever gezegd,.. 5 portieren gedemonteerd.
Dat demonteren is deels gebeurd met speciaal gereedschap zoals slijptol, boormachine en luchtzaag.
Een polyester carrosserie zal dan wel niet roesten, maar het ijzerwerk wat e.e.a. bij elkaar moet houden des te harder.
Gelukkig had ik diverse donorportieren ter beschikking waar nog goede lijsten en steuntjes etc. in zaten.
Zo kan ik van 5 portieren weer 2 goede maken met redelijk krasvrije ruiten.

Het ijzerwerk wordt allemaal gestraald en verzinkt.
De buiten platen van de portieren zitten rondom plaatselijk los.Die gaan er helemaal af en worden opnieuw op het binnenframe gelijmd.
Het profiel waar de buitenste rubber aan vast zit kan dan ook meteen vervangen worden.

De scharnierbouten werkten ook niet echt mee.

Image

het profiel die de rand stevigheid biedt en de rubber vasthoudt is bij beide portieren rot,
en zit los.Ook de deurplaat zit los


Image



Image

De geleiderails hebben ook betere tijden gekend.

Image

Maar gelukkig waren er twee beschikbaar van donorportieren die er aan de buitenkant gaaf uitzien.

Image

Schijn bedriegt,..de binnenkant begint al bruine sporen te vertonen, maar nog niet diep ingeroest.

Image

alvast een begin gemaakt met stralen

Image
Last edited by elix on Wed Jan 20, 2016 3:44 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Je weet wel wat je moet doe hé in 2016 maar het komt goed zo te zien succes er mee.






grt harry de matra.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Mooi werk Elix, waar laat je het spul verzinken?
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Je weet wel wat je moet doe hé in 2016
@ Harry, nadat ik de portieren eens goed bekeken had aan de binnenkant, heb ik eerst m'n straalkast maar een grote beurt gegeven :wink:

Met het zinkwerk ga ik altijd naar Glanszink in Kinrooi.
Dat is voor mij een half uurtje rijden, en ze maken goed werk.

Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is een fijn straalkast wat je daar heb staan maar die heb je wel nodig zo te zien.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Als je dagelijks met ijzer werkt is dit zeker een must.
Heb ook over de aanschaf nagedacht maar heb er gewoon te weinig werk voor.
Ga meestal bij een kennis even de boel stoffig maken.
Die is meestal niet blijk als ik een dagje langs kom.

Ik heb meerdere malen gezien dat poly en ijzer combi's toch niet ideaal zijn.
Uiteindelijk zal het door roest barsten en dan krijg je zulke deurpanelen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het ijzerwerk dat in het polyester verwerkt is, is er helemaal blank in geplakt, dus dat moet wel roesten.

Ook op de portierpanelen groeiden bijna paddestoelen, dit is zo vaak nat geweest en weer opgedroogd dat het meer
op wokkels lijken dan op panelen, de gaatjes waar de bekledingsklemmen in zitten zijn eveneens helemaal gaar.
Daarom heb ik vanavond alvast nieuwe panelen gemaakt van hardboard.
Met de stapel donorportieren die ter beschikking zijn heb ik de mazzel dat er een linkse en rechtse tussen zitten
waarvan het kunstleer nergens beschadigd is. Ze zijn wel vies maar zonder gaten of krassen.
Het kunstleer maak ik eerst grondig schoon als deze nog op de oude panelen zitten met groene zeep en hoge druk.
Daarna is het een kwestie van nieuw schuimrubber er onder en overzetten van het kunstleer.

panelen digitaliseren

Image

het resultaat

Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ga je dat board nog plastificeren?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dat blijft gewoon zo Herman.
ik heb wel overwogen om het van 3 mm pvc plaat te maken, maar dat scheurt weer snel.
zeker als je daar nietjes in gaat schieten.En ik probeer nog enigszins voor origineel te gaan.
Dit houdt wel weer de nodige jaren stand.

Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De deurplaatjes zijn klaar.
Gemaakt met de oude bekleding die met groene zeep en hoge druk weer gefacelift is.
de vorm zat er nog zo goed in, zodat het overzetten op de nieuwe hardboard panelen een peuleschilletje is.
volgende week nog een stukje kunstleer halen waar ook de stoelen mee bekleed zijn
voor de bovenste randen van de portieren.

trieste aanblik

Image

Image

nieuw hardboard en schuimrubber

Image

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Die zijn nu beter dan nieuwe mooi gedaan.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Voor deze auto moet je 2 rechterhanden hebben.
Bedreven zijn in lassen plaatwerken, stofferen/bekleden polyesterwerk en soms timmerman zijn.
Het meeste hout is tegenwoordig verdwenen uit auto's maar er zijn auto's waar zelfs de achterbrug uit hout werd gemaakt bvb Marcos.
Het is jammer dat het zo vocht-gevoelig is maar verder is het fantastisch materiaal om te bewerken.
Het valt me trouwens mee hoe het oude er uitzag.
Bij de Murena is het een soort geperst karton.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Na een week of 4 van heel veel werken en weinig Matra, ( ik heb m'n X1/9 ook nog moeten poetsen voor de meeting :wink: ) was het weer eens tijd om er tegenaan te gaan.
Er lagen diverse delen die nog afgewerkt moesten worden en waarvan inmiddels de onderdelen binnen waren.

Op Leboncoin een nieuwe kentekenverlichting gevonden waarvan het kapje opnieuw zwart gespoten moest worden.
Dat is een mooi klusje om de dag mee te beginnen.

Image

Daarna de stuurkolom weer afgemonteerd nadat die een poosje geleden al zwart gespoten was.
Meteen het contactslot doorgemeten en nieuwe stekkers er aan gezet omdat de oude contacten nogal geoxideerd waren.

Image

Toen kwam het stuurhuis aan de beurt. Of liever gezegd,.. twee stuurhuizen.
Omdat deze niet voor het oprapen liggen, heb ik meteen het stuurhuis dat onder de donor zat ook maar gereviseerd.
Er moesten toch lagerbussen gedraaid worden en lagers en keeringen besteld.
Dus dan gaat dat in één moeite door. Nooit fout om goede onderdelen reserve te houden voor later of bij schades of gewoon als ruilmateriaal.

Eerst de pakkingen gesneden op de vlakbedplotter.

Image


De behuizing had ik een poosje geleden al gestraald. en heb deze vandaag eerst zwart gespoten.

Image


De lagerbussen er in geperst.

Image

Image

Daarna de rest in elkaar gestoken. Deze stuurhuizen zijn de eenvoud zelf aan de binnenkant.

Image

Met 1 oog in het werkplaatshandboek de schokdemper afgesteld d.m.v. vulplaatjes en pakking.

Image

schokdemper afstellen

Image

Image

Daarna aan 1 zijde de hoes er op en via de
andere zijde 0,2 liter olie er in. Volgens het handboek hoort er SAE 90 olie in het stuurhuis.
Ik heb er toch wat dikkere olie in gedaan met een hele hoge viscositeit die normaal gebruikt wordt in vertragingskasten etc. bij machines.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply