Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Mooi opgelost. Dat ziet er in ieder geval zeer vakkundig uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Gisteren de kunststof plaat van de paravan afdichting weer aangepakt. Daar ben ik in 2016 mee begonnen, en heb het
na de nodige mislukking maar terzijde geschoven. Maar ja, als het meeste klaar is moet het er toch een keer van komen.
Dus gisteren eerst een nieuw vacuumblok gemaakt en enkele platen getest. De mal uit 2016 is wat gemodificeerd.
Het resultaat begint er nu helemaal op te lijken.
Vandaag met de bevindingen begonnen nieuwe vacuum-mallen te bouwen.
De basismallen zijn klaar, en volgende week kan ik de definitieve vacuum-mallen gieten.
Dat gieten gebeurt met een hars waar aluminium in zit. Dit materiaal is speciaal bedoeld voor vacuumvorm machines,
en heb ik gevonden in Engeland.
De temperatuur die nodig is om de plaat strak in de mal te krijgen is ca. 150 graden Celsius.
De oude mal uit 2016 is gegoten met PU hars, en deze trekt krom.
Na al deze capriolen zullen er straks toch wel enkele platen extra gemaakt moeten worden om nog enigszins uit de kosten te komen.



Image

Hier is het allemaal om te doen. Dit is even een witte testversie. Het eindprodukt wordt zwart
en bestaat uit 2 delen.



Image



Image


basismal. Hier wordt de definitieve vacuummal mee gegoten.


Image


Vacuumblok. Dit is een dubbele bodem die vacuum trekt door de gaatjes.


Image

Dit is Yinghie,..onze chinese vacuumvormer.



Image


tussendoor ook nog effe de dakbekleding een nieuw verfje gegeven.
Zo te zien heeft er 'n stevige roker onder gezeten. Op deze foto zijn ze al schoongemaakt
.

Image
Last edited by elix on Mon Sep 14, 2020 10:27 am, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Henk,
Prachtig, dat doen je er niet veel na. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is beter dan een nieuwe mooi zo Henk.





grt harry de matra.
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Henk,
Je bent een artiest!
Maar.... heb je nou al eens een paar rondjes met je 530 kunnen rijden?(Ergens waar het mag, bijv. Priveterrein...)
Waarom deze vraag zul je denken.
Omdat ik aanneem dat je toch graag wil weten of alle moeite en tijd die je ervoor hebt gebruikt,
je ook het genot gaat geven waarop je hoopt, plus dat er dan nog kleinigheden misschien naar boven komen
die je na een kleine testrit nu nog gemakkelijk kan corrigeren.
Maar voor de rest ben ik wel jaloers op wat jij allemaal kan realiseren.
Ik draag altijd een pet, maar het komt op hetzelfde neer, mijn hoed neem ik voor je af.
Proficiat met je 530 die herboren werd en vele malen beter is als een uit de Matra productie van de fabriek.
S u p e r
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

D'r zijn al wel een paar rondjes gemaakt hier op het bedrijventerrein in het weekend.
Het is wel wennen, het is een totaal andere auto dan de Fiat X1/9 ( dat lijkt meer op karten )
ik weet ook nog niet wat ik wel of niet moet verwachten, maar de eerste indruk is niet slecht.
En fine-tunen moet sowieso na dergelijke ingreep. Dat was met m'n Fiat niet anders.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Weer een week voorbij. Voor de buitenwereld lijkt het misschien dat de puf er uit is.
Grote stappen worden er ook niet gezet de laatste tijd. Maar dat heeft alles te maken met de
soort dingen die er nog gemaakt of opnieuw gedaan moeten worden.

Voor de paravanplaat begint het met de vacuum-mallen eindelijk ergens op te lijken.
Het huidige gietresultaat nog wat nabewerken, maar dit moet funktioneren straks


Image

de gietmassa kan er in.

Image

Image

15 Kg. gietmassa. ( Vacu-Vac® van easy composites.com ) volgende week vacuumvormen.

De dakrubbers die ik in Duitsland gekocht heb zijn perfekt in maatvoering.
Echter,...... ze zijn veel te hard. je krijgt het dak met de slotjes niet diep genoeg in de sponning.
Dus dan zelf maar aan de slag met siliconenmallen en PU fastcast.
Tevens een modificatie aangebracht aan de uiteinden van de achterste rubber, zodat de kans
op overstromingen binnen straks hopelijk minder is.

Image

Image

Image

Deze delen is hard PU, en worden straks aan elkaar gelijmd.
Dit is dan weer de moedermal voor het maken van een gietmal uit siliconen.
Het heeft me heel wat hoofdbrekens gekost om het lange rechte deel te gieten.
Maar de aanhouder wint. ( en de afvalcontainerboer ook )
ik ben ondertussen met een specialist in gesprek die me misschien kan helpen aan heel zacht PU-rubber gietmassa.
ik wil proberen een hardheid van ca. 10 / 15 shore te bereiken. Dat is ongeveer de hardheid van celrubber.

De afdeling opnieuw zijn de raam-snorren van de portieren.
Deze zitten origineel met 5 klemmetjes vast. Echter in de raamsnor die tegenwoordig geleverd wordt zit niet veel
ijzer meer in om het allemaal netjes recht en strak te houden. Tegenwoordig zit er een plastic stripje in dat alles behalve recht blijft.
Dus daarom maar een strip gefreesd uit aluminium met een groef die de raamsnor opsluit.
Hoe simpel kan het zijn. Alleen moeten de portieren aan de binnenkant wel kompleet gedemonteerd worden.

Image

nu zit het mooi recht.

Image


Image

De targabeugel achter is ook weer ontdaan van de bekleding die ik er zelf tegen geprutst had.
Ik was niet echt gelukkig met het eindresultaat, en daarom maar de autostoffeerder er bij gehaald die ook de rest gemaakt heeft.
Ik heb ze over kunnen halen dat het op mijn adres gemaakt wordt.
Waarschijnlijk is dat volgende week ook opgelost.

Dus al met al ligt het projekt niet stil, maar het zijn allemaal zeer tijdrovende onderdelen die me bezig houden
Last edited by elix on Sun Sep 20, 2020 3:44 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Henk,
Schitterend mooi werk, puur vakmanschap. Ga ik niet benaderen maar stimuleerd enorm. Ik vind het alleen al prachtig om te volgen hoe jij dat doet.

Bonne
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Bloed,...Zweet,...en Tranen.
Na de nodige investeringen en tijd begint het ergens op te lijken.
De paravan plaat nog een beetje fine-tunen, maar het komt goed.

Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Misschien bloed, zweet en tranen, maar het eindresultaat is daarmee ook een juweeltje geworden en vele malen beter gebouwd als origineel.
Ik heb zeer veel respect voor hetgeen wat je in de afgelopen 6 jaren hebt bereikt met al je inspanningen en vindingrijkheid, dit zal ook niet gauw meer geëvenaard worden.
Een resultaat waar je trots op mag zijn. 8) 8) 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Absoluut mee eens .
Henk heeft gouwe handjes wat dat betreft en een paar mooie machines die zijn verlengstuk zijn.
Toch duurt het project inmiddels al langer dan verwacht terwijl er best wel hard gewerkt is.
De laatste loodjes zijn meestal het lastigst.
Nog even doordouwen Henk en je hebt de mooiste 530 van deze wereld en ver daar buiten 8)

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

ik ben ondertussen met een specialist in gesprek die me misschien kan helpen aan heel zacht PU-rubber gietmassa.
ik wil proberen een hardheid van ca. 10 / 15 shore te bereiken. Dat is ongeveer de hardheid van celrubber.
Shore A15 is vrij zacht maar waarschijnlijk geschikt voor het doel.
De A15-A30 mix is wel te vinden bij Ebay voor rong de 30 GBP per kilo.
Handig dingetje
Zelf heb ik onlangs een Shore A meter aangeschaft voor de motorrubber hardheid te meten.
Zo kwam ik erachter dat de achterste motor steun van mijn 2,2 Shore A55 is .
De nieuwe batches die later bij gemaakt zijn zijn alemaal veel harder en resulteren in vibraties op het chassis
Last edited by oetker on Sat Oct 10, 2020 10:30 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Henk
Posts: 95
Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Henk »

Ja dat is ongelooflijk wat Henk maakt, de mensen bij de RDW weten dadelijk ook niet wat ze zien, een beter als nieuwe Matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Waarschijnlijk weten ze niet eens wat een Matra is Henk, dus weten ze sowieso niet wat ze zien. :wink:

Na de nodige tijd met mallen in de weer te zijn geweest,( ik tel de uren niet meer ) begint het serieus vormen aan te nemen met de dakrubbers.
gisteren de eerste rubber gegoten met super zacht PU-rubber. En dat is veelbelovend. De rubber is nu nog erg zacht maar heeft ca. 7 dagen nodig om uit te harden. Het dak gaat met deze rubber heel gewillig in de juiste diepte in de slotjes. Ook de gemodificeerde uiteinden sluiten goed aan op de andere rubbers.
Als het dak nu goed ligt kan ik de portieren weer opbouwen en de zijruiten netjes aan laten sluiten op het dak


Image

de kleur van het rubber is goed.


Image

de rubber volgt de vorm van het dak mooi


Image

en de diepte is oké
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Mooi ik heb er geen worden voor beter dan nieuw.




grt harry de matra.
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Henk,

Je bent DIEP gegaan, in materiaal en tijd,
maar wat naar BOVEN gekomen is,
is UNIEK en door iedereen benijd,
bij jou nooit PANIEK, vertrouwend op je vakkennis.

Proficiat
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank je wel Guido voor dit poëtische compliment :D
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Frustratie en blijdschap gaan momenteel een beetje hand in hand.
Ik roep al een poosje dat het bijna 100% lukt met het gieten van de rubbers en het vacuumvormen van de paravanplaten.
Maar de vuilnisman is nog steeds blij met mij. Er zijn weer een paar mallen in de container gemikt die niet helemaal
de gewenst afdruk gaven. Dus maar weer nieuwe mallen gegoten, en door maar weer.
Ook nog even experimenteren met de hardheid van de rubber. Ik ben een ietsje hardere versie aan het gieten om op te zoeken
waar de grens van hardheid moet liggen.

Ook de hittebestendige mal van de paravanplaat waar redelijk wat geld in gestoken is was nog niet helemaal wat het zijn moest.
Deze vertoonde een holle bodem terwijl die mooi strak moet zijn. Dus ook hier nog het nodige aanpassen.
Het is maar goed dat het coronavirus op dit moment nog ons leven bepaald, er is toch geen vermaak in de zin van toerritten en beurzen, daarom heeft het projekt nu niet veel haast om afgerond te worden.
Planning is om in het voorjaar de auto te laten keuren bij RDW.

Image

Nieuwe rondes,......nieuwe prijzen.! Dakrubber in de maak.


Image

Oude interieur er uit geslepen, en nieuwe vloer gestort.Ook meteen de nieuwe onderdelen gegoten uit dezelfde gietmassa.


Image

Bodem moet nog strak geschuurd worden. Als deze strak is, gaan deze onderdelen er weer in.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Je bent een ongelooflijke doorzetter. Een man met karakter. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

En ook een vakman hé Godfried.






grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

@ Harry
Die vakman twijfel ik zelf soms wel eens aan.
Vanavond weer voor € 75,00 siliconenmal in de container gegooid.
Nadat ik bij deze mal de ontluchting en vulopening goed op orde had (was bij de vorige mal niet perfekt )
werd de 2e gieting niet hard, maar bleef sticky.
Deze mallen worden in 2 stappen gegoten.
Wel correcte hoeveelheid verharder etc. en mengen gaat me ook vrij aardig af na de nodige kilo's siliconen.
waarschijnlijk is het origineel in contact geweest met e.o.a, stof waar de siliconen op reageren. ( vuile handen ?? )

@ Godfried,
Na de nodige investeringen in vooral kostbaar materiaal en tijd is er eigenlijk geen weg meer terug.
Het zou niet slim zijn om nu de handdoek in de ring te gooien.
Maar,........................ de mal voor de voorste dakrubber is perfekt.
Daar heb ik vandaag de eerste rubber uit gehaald, en deze is helemaal naar m'n zin.
Ook de hardheid is net een tikkie beter.
Dus er schijnt licht aan de horizon.

Image

Image

de voorste dakrubber, Niks meer aan veranderen.

Image

werk in uitvoering. Het resultaat van een avondje schuren. Deze mal krijgt het ook nog vaak warm (als het goed is :wink: )
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

elix wrote: Mon Nov 09, 2020 10:53 pm Deze mal krijgt het ook nog vaak warm (als het goed is :wink: ) Deze mal krijgt het ook nog vaak warm (als het goed is :wink: )[/b]
Is er nog een beetje belangstelling voor deze onderdelen Henk?
Voor een oneofakind is het toch wel veel werk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Er wordt me al naar m'n rekeningnummer gevraagd Herman.
D'r is redelijk interesse.
Ook de dakrubbers.
Maar ja, ..als er prijzen genoemd worden valt die interesse misschien wel tegen straks.

We gaan het zien.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Proficiat, weinige die je dit nadoen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

elix wrote: Thu Nov 12, 2020 10:35 pm Maar ja, ..als er prijzen genoemd worden valt die interesse misschien wel tegen straks.

We gaan het zien.
In Frankrijk weten ze het anders ook wel wat het moet kosten.
Sommige dingen zijn volgens mij van goud.
Voor zeldzame dingen is het logisch dat er een kaartje aan hangt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

in Frankrijk wonen alchemisten.
Die maken van roest goud.

Bon état, noemen ze dat
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Eindelijk, het gaat vooruit ! Dit ziet er uit als een overwinning. 8)

Image


Image

Er hangt hier nu wel een damp van gesmolten plastic in de tent.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Wat een vakwerk echt waar.





grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Binnenkort eens kijken op marktplaats of ik een lichtbak kan vinden van Dunlop® of zo voor op de gevel van het pand hier. 8)
Het begint hier bijna op een rubberfabriek te lijken.
De dakrubbers zijn nu naar m'n zin. ( en het dak is waterdicht ook nog )
Maar dan kom je die rubbers onder het tochtruitje tegen die ook meestal te hard en kapot zijn.
Alain heeft me destijds een perfekt rechts exemplaar bezorgt, maar de linkse is toch echt kapot en zo hard als steen

In de 530 scene wordt al een poosje geroepen om deze te herfabriceren, maar dat schiet nog niet echt op.
Daarom ben ik er zelf aan begonnen. Dit vraagt ook wel weer wat tijd net als de andere dingen.
Maar vroeg of laat zijn deze weer leverbaar. :wink:

Image


Image

Hier draait het momenteel om in de rubberfabriek

Image

Eerste de originele rubber kopieëren. Daar wordt later weer een harde vorm van gegoten
die bewerkbaar is. En waar de definitieve mal van gemaakt wordt.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Werkelijk perfect bezig Henk.
Hang er nog maar een bord bij:

"REVERSE ENGINEERING AND RESEARCH CENTER"
Post Reply