Matra 530 in "Het Automobiel" van juli

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Matra 530 in "Het Automobiel" van juli

Post by brinkie »

Attachments
Het Automobiel van juli 2014
Het Automobiel van juli 2014
Het_Automobiel_juli_cover.jpg (689.35 KiB) Viewed 9078 times
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zijn allebei wel roest problematisch.
Persoonlijk zou ik voor een 530 gaan maar heb ook al een keer voor de keuze gestaan opel GT of MGB GT in de 70's.
Het is toen de MG geworden want Pa was een fanatiek Opel rekord (ouwe lullenbak) rijder en daar wilde ik nog niet dood in gevonden worden.
Opel had gewoon geen sportief imago in die tijd en de Kadet was te gewoon.
Na de Olympia van mijn broer (wiel achterop en alle rekords en senators van pa) kon ik daar echt niet voor kiezen.
De 530 heeft in het verleden mijn interesse voor Matra wakker gemaakt.
Vandaar dus.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Er staat ook een leuk artikeltje in dat de waardedaling van oldtimers wel zijn dieptepunt heeft bereikt, nu de rollen omgedraaid zijn: het buitenland koopt Nederland leeg. Dus als je van je auto af wilt, naar het buitenland ermee, of nog een paar jaar koesteren want zulke unieke, zeldzame auto's als de Matra's gaan straks veel geld opleveren. Mits in technisch goede en zo mogelijk originele staat natuurlijk.

Trouwens, een Opel GT lijkt me een stuk makkelijker te vinden dan een Matra 530. Maar ik zou ook niet zo'n nep-Corvette met een Rekord-motor op een Kadett-onderstel willen.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mijn buurman van de overzijde heeft een compleet gerestaureerde voor een kleine 5000 Euro pas verkocht.
Heeft maanden te koop gestaan.
Attachments
P1060901 (Custom).JPG
P1060901 (Custom).JPG (143.75 KiB) Viewed 9044 times
P1060900 (Custom).JPG
P1060900 (Custom).JPG (153.93 KiB) Viewed 9044 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Door de belastingvrijstelling is de waarde van een oldtimer in Nederland de laatste jaren gigantisch opgeblazen, die zeepbel is nu geknapt en de waardes komen nu weer enigszins op een europees nivo te liggen.
En de dip door de paniekverkopen heeft inmiddels z'n hoogste punt ook wel bereikt: het slechte spul is/wordt gesloopt (of gekroepoekt in de bangerrace) en het goede verdwijnt langzaam weer terug richting buitenland omdat de binnenlandse markt nog steeds over verzadigd is.

Of Matra ooit een prijstopper gaat worden???... ik ben bang van niet, onbekend maakt nog steeds onbemind en hierdoor dus slechts geliefd bij een klein en beperkt publiek.
Ik zie hier eerder grotere prijsverschillen ontstaan tussen de perfect gerestaureerde exemplaren in een concourstaat en de normaal rijdbare exemplaren. (en de concourstaat zal grotendeels wel verdwijnen naar het buitenland, de gemiddelde Nederlander is daarvoor gewoon "te zuunig")
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Bij Carjoy achter stond een hele tijd een Opel GT, die eerder in Deil stond (vlakbij het huis waar ik in 2010 een paar maanden gewoond heb). Ik weet niet of die er nog staat, of wat daarvan terecht is gekomen, Maar als je op Marktplaats kijkt zie je twee 530's te koop (eentje die nog een tijdje terug in België was en door iemand van dit forum is gespot) en Opel GT's zijn er bij bosjes, voor waanzinnig hoge bedragen soms. 5000 is een koopje voor een gerestaureerd exemplaar.

Het was niet wegens het vervallen van de belastingvrijstelling dat ik de Murena wegdeed trouwens, ik zat er al een jaar mee omdat ik domweg 1 zitplaats tekort kwam, en ik na 13 jaar wel eens toe was aan iets anders. Toen ik 'm kocht was 'ie 19 jaar oud, heb dus de eerste 6 jaar gewoon belasting betaald. De 480 werd ook bij de potentiële waardestijgers genoemd trouwens, maar de mijne komt daar nooit voor in aanmerking, met 327k op de teller en, ehm, nogal wat gebruikssporen. :roll: Maar ik heb mijn hobby nooit als investering of speculatie gezien.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De waarde van de Matra zal zeker wat oplopen maar ze zullen niet in Nederland blijven.
De interesse =0,0
Winst zal het voor mij niet worden.
De rode hangt al gauw richting 7-8000 euro totale investering en de rat heeft ook al wel het nodige gekost.
Ik ga ze zeker niet weg geven al ik ze met der tijd niet voor een redelijke prijsje kan verkopen.
Dan kan ik raar uit de hoek komen en gaan ze gewoon de pers in.
De Honda werd na een investering van 2300 Euro ook gewoon plat gewalst op de sloop voor 150 Euro.
Daar werd wel 50 Euro voor geboden :roll:
Bedankt hoor Weekers.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Maar ik zou ook niet zo'n nep-Corvette met een Rekord-motor op een Kadett-onderstel willen.
ik heb in '75 zo'n nep Corvette gehad en ik kan je verzekeren dat je toen nergens onopgemerkt voorbij reed. Kadettje met record motor of niet,... het was een vet.. model voor die tijd. En daarbij opgeteld bij ons in het dorp had nog nooit iemand een Corvette gezien, dus vergelijkingsmateriaal was er niet. :wink:
Ik werkte destijds bij een autoschadebedrijf en had deze GT met een lichte schade gekocht van eerste eigenaar. Heb er een half jaar mee gereden en werd toen echt onder m'n kont vandaan gekocht.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Op mijn mobiele telefoon vond ik nog foto's van de Opel GT die achter bij Carjoy stond. Daarvoor stond 'ie altijd buiten geparkeerd een straat verder achter ons huis in Deil. Dat buiten staan heeft 'm geen goed gedaan, kijk maar eens naar het plaatwerk rechtsachter.
Attachments
Opel_GT_04-25-JA_1.jpg
Opel_GT_04-25-JA_1.jpg (139.75 KiB) Viewed 8981 times
Opel_GT_04-25-JA_2.jpg
Opel_GT_04-25-JA_2.jpg (148.42 KiB) Viewed 8981 times
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gezien de leeftijd 1968 lijkt het mee te vallen maar spatbordraden en onder de deuren zit ook wel het nodige.
Belooft niet veel goeds voor de bodem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply