Belgische hiaten in de wetgeving en regelvoering!

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Belgische hiaten in de wetgeving en regelvoering!

Post by Paul »

:evil: Het is haast onmogelijk om op een principieel correcte wijze een inschrijving van een oud voertuig (M530LX) vanuit Nederland (of elders) rond te krijgen. Men dient in Belgi? bochten te maken om een voertuig te kunnen aanbieden voor technische schouwing en dan nog langs een uitzonderingsregel. De logica is hier eigenlijk een klein beetje zoek voor mij. :(

Douane : geen probleem!

Aanmelden bij technische inspectie dat is wat anders!
Je dient hier een handelaar aan te zoeken die voor jou de schouwing wenst uit te voeren, wel, die staan niet te springen want zij worden er op aangekeken voor mogelijke onregelmatigheden, gesjoemel dus.

Een vezekering versieren dan maar en de wagen zelf aanbieden?
Ho, vergeet het maar de wagen is onbekend.
Fijn toch! :-?

Wel nu ga ik nog een poging wagen die mogelijk wel lukt, namelijk, via een ingeschreven kentekenbewijs en de goodwil van de verzekeringsmakelaar.
Duimen maar dat ze niet lastig doen bij de inspectie!

Ik laat nog van mij horen over het verloop.
Ja, Belgi?, hoe verzinnen zij het toch?

Een wat nijdig lid,
Paul
Last edited by Paul on Thu Mar 17, 2005 8:47 am, edited 1 time in total.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

oplossing, verhuizen naar Het zonnige Nederland :lol:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:evil: Grapjas! :lol:

11u30 de eerste schouwing is achter de rug. Het wordt in eerste instantie een O kenteken. Er was dus niets aan te doen. Men begreep de situatie maar de bazen beslissen. Nu de verzekering regelen en dan het kenteken.

Als dat allemaal rond is kan ik opnieuw een schouwing aanvragen om een normaal kenteken!?!?! :-?

Ik ben nog niet rond, zoals u al begrepen had. :roll:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb ze, mijn "O" kenteken.
8) Nu kan ik toch al toeren in clubverband 8)

De rest zien we nog wel.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Paul, :D
Proficiat met de keuring van je M530LX.Als ik je goed begrijp zou je van die o plaat afwillen.Ik zie niet in waarom.Ik heb mijn bagheera ook ingeschreven met een o plaat.Je denkt nu dat er beperkingen zijn!!!!!!!!
Niets is minder waar.Je moet de juiste verzekering nemen.Laat je matra bij het BFOV verzekeren.Zie www.bfov.be. Voor de prijs van 107 euro ben je daar verzekert.zonder noemenswaardige beperkingen.Je mag dag en nacht rijden.IN alle landen die op de groene kaart staan.Ja je hebt er zelfs een pechverhelping bij tot 300 km buiten de landsgrensen.Je kan deze verzekering alleen nemen via een club die ingeschreven is bij het BFOV. Voor 25 euro ben je lid van zo een club .Je kan dan genieten van deze voordelen.Zie de site die ik je heb opgegeven. Hier staat alles heel duidelijk op uitgelegd. Ga naar verzekeringen en je weet wat ik bedoel.Indien nog vragen laat het mij weten.Alain misschien ook interessant voor onze club. Nu de meeste matra's de grens van 25 jaar bereiken.99 % van de oldtimers die hier rondrijden zijn daar verzekert.
Zelfs zonder keuring geen beperkingen.Indien je je oldtimer gebruikt waarvoor hij dient.Toeren op ieder zonnig moment met of zonder club.
Veel rijplezier. Groetjes Godfried. :wink:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Bedank voor de reactie. De verzekering is op deze wijze geregeld via de BOC, een niet merkgebonden club uit mijn buurt, daar zit niet het probleem. Het is een uit Nederland ingevoerde wagen en er zijn een aantal problemen als particulier. Je zit in een vacu?m als je Belgi? inkomt, namelijk je raakt niet verzekerd op een reguliere wijze daar de wagen in Belgi? niet gekend is. Met een rijdende wagen kan je niet zo maar je verplaatsingen maken naar douane en technische keuring. Het kan uitsluitend via het kenteken van een bestaand voertuig, dewelke normaal verzekerd is en dan nog als deze maatschappij zijn goedachting geeft. Ik heb hieromtrend mijn bezwaren geopperd bij de voorzitter van het BFOV waar men over dit gegeven aan het lobbyen is. En, dat er geen beperkingen zijn i.v.m. de verkeerswetgeving, daar ben ik absoluut niet zeker van. t' is ook meer uit principe en om de staat van de wagen te bekrachtigen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,
Je hebt gelijk,volgens de verkeerswetgeving ben je wettelijk niet in orde.Dit wil zeggen indien je voertuig niet gekeurd is kan men je een bekeuring geven als je buiten een straal van 25 km bent.Maar deze regel wordt niet toegepast door de wetgever.De meeste oldtimers rijden zo rond.Als je gecontroleerd wordt en je blijft hoffelijk is er niets aan de hand.Groetjes Godfried. :)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik had ooit een ongeval met een oldtimer met O nummerplaat rond middernacht, en de politie die de vaststellingen deed, deed hierover niet moeilijk. Wat verzekeringen betreft, heeft men mij verteld dat met o nummerplaat officieel enkel binnen eenstraal van 25 km mag gereden worden voor evenementen en de voorbereiding daarvan. Wanneer het voertuig jaarlijks gekeurd is, vallen alle beperkingen weg, kan je toch genieten van het oldtimertarief, en is de enige beperking, geen woon-werkverkeer. Mijn Murena is nu pas 24 en ik heb al 2 jaar een 'classic' verzekering van e200
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules »

Betreffende die O platen zou ik toch niet zo zeker zijn dat alles in orde is om zomaar rond te rijden.
Zie het forum van www.oltimersweb.be bij papieren en verzekeringen staan heel wat problemen met de politie in verband met O platen.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

FOUT ADRES SORRY :oops:
www.oldtimersweb.be
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Matraliefhebbers,
Er is maar ??n goede oldtimerverzekering.Zie: http://www.bfov.be/
groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Maar dan moet de club wel aangesloten zijn bij BFOV.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als alle Matra's oldtimer geworden zijn ! zal de club wel volgen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply