M530, to R.I.P. or not to R.I.P.?
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
M530, to R.I.P. or not to R.I.P.?
Dit doet pijn, ................. dit doet echt pijn.
Ik die mijn M530 mogelijk dien af te schrijven, ........... daar had ik niet echt op gerekend!!
Nu loop ik misschien iets te snel van stapel, maar, de kans is re?el.
Een tijdje terug heb ik tot mijn ontsteltenis vastgesteld dat er scheurtjes waren in het vooronder en dan nog wel op een vitaal aanhechtingspunt van de ophanging.
Rijden zat er niet meer in, dat had ik echt wel begrepen!
Probleem ??n, is de leeftijd van de wagen en een erg verzwakt (leest ROEST) hechtingspunt van de voorophanging.
Probleem twee, verkeerde schokdempers, die onvoldoende slagruimte blijken te hebben.
Probleem twee heeft als gevolg gehad dat het allemaal wat versneld is daar waar de restoratie van de wagen niet ver genoeg is gegaan en roest nog de vrije hand had.
De wagen is nu gedeeltelijk ontmanteld om de schade te overzien, weeral bij mijn intussen wel bekende weldoener.
Nu maar hopen dat de schade nog kan teruggeschroefd worden, maar dat zal nog afhangen van de goodwill van ?????? en de haalbaarheid.
Matra kan soms hard zijn, maar ik geef nog niet op, I WILL BE BACK???.
Ik die mijn M530 mogelijk dien af te schrijven, ........... daar had ik niet echt op gerekend!!
Nu loop ik misschien iets te snel van stapel, maar, de kans is re?el.
Een tijdje terug heb ik tot mijn ontsteltenis vastgesteld dat er scheurtjes waren in het vooronder en dan nog wel op een vitaal aanhechtingspunt van de ophanging.
Rijden zat er niet meer in, dat had ik echt wel begrepen!
Probleem ??n, is de leeftijd van de wagen en een erg verzwakt (leest ROEST) hechtingspunt van de voorophanging.
Probleem twee, verkeerde schokdempers, die onvoldoende slagruimte blijken te hebben.
Probleem twee heeft als gevolg gehad dat het allemaal wat versneld is daar waar de restoratie van de wagen niet ver genoeg is gegaan en roest nog de vrije hand had.
De wagen is nu gedeeltelijk ontmanteld om de schade te overzien, weeral bij mijn intussen wel bekende weldoener.
Nu maar hopen dat de schade nog kan teruggeschroefd worden, maar dat zal nog afhangen van de goodwill van ?????? en de haalbaarheid.
Matra kan soms hard zijn, maar ik geef nog niet op, I WILL BE BACK???.
- Attachments
-
- img_6667__medium__112.jpg (84.99 KiB) Viewed 18155 times
-
- img_6666__medium__192.jpg (82.03 KiB) Viewed 18155 times
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Paul, voor wat ik aan foto's gezien heb is er helemaal geen paniek van doen, het is wel wat werk maar niets onoverkomelijk.
Ik wacht nu nog op wat info van Cor, maar we komen er wel uit.
Het zal nog jaren duren vooralleer het auto kerkhof van doen is, je mag niet zo rap de moed in uw schoenen laten zakken.
Mvg,
Jean
Ik wacht nu nog op wat info van Cor, maar we komen er wel uit.
Het zal nog jaren duren vooralleer het auto kerkhof van doen is, je mag niet zo rap de moed in uw schoenen laten zakken.
Mvg,
Jean
-
- Posts: 4118
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Wel, ik ben niet geneigd om snel op te geven, al is het maar omdat ik reeds erg veel plezier beleeft heb aan deze wagen.
Neerslachtig ben ik wel een beetje, dat kan ik niet ontkennen.
Ikzelf geef het ook aan, de piste herstel ligt nog open, maar deze zal afhangen van goowill, haalbaarheid en financi?le kostenplaatje en mogelijk zijn er alternatieven.
Voorlopig zijn een paar pistes open.
Ja, Alain, de gasveren die er onder zitten zijn deze welke een paar jaar terug besteld zijn geweest. Echter, ikzelf heb ze niet gemonteerd en vergeleken, daar is het mogelijk ook fout gelopen, ik was best bij het vervangen betrokken geweest. Nu wil ik deze professionele mensen niet aanvallen maar het sterkt mijn overtuiging dat oude wagens anders dienen aangepakt te worden als recente wagens. Ik verklaar mij nader, deze personen beschikken wel over de technische vaardigheid dergelijke werken uit te voeren maar beschikken niet over de kennis van dergelijke oude wagens. En, net daar loopt het dan fout.
Nu komt het, ik pleit sterk voor de gedreven hobbyist die zich dan die vaardigheden heeft aangemeten! Ik kan mij nu ook best voorstellen dat met deze uitlatingen bij de professionelen de haren gaan recht staan en ze licht rood gaan aanlopen.
Oude wagens vragen om specialisten, en van die mensen lopen er echt niet veel meer rond!
Dit is mijn persoonlijke ervaring en verklaring, het is echter niet alleen op dit feit gebaseerd!
Neerslachtig ben ik wel een beetje, dat kan ik niet ontkennen.
Ikzelf geef het ook aan, de piste herstel ligt nog open, maar deze zal afhangen van goowill, haalbaarheid en financi?le kostenplaatje en mogelijk zijn er alternatieven.
Voorlopig zijn een paar pistes open.
Ja, Alain, de gasveren die er onder zitten zijn deze welke een paar jaar terug besteld zijn geweest. Echter, ikzelf heb ze niet gemonteerd en vergeleken, daar is het mogelijk ook fout gelopen, ik was best bij het vervangen betrokken geweest. Nu wil ik deze professionele mensen niet aanvallen maar het sterkt mijn overtuiging dat oude wagens anders dienen aangepakt te worden als recente wagens. Ik verklaar mij nader, deze personen beschikken wel over de technische vaardigheid dergelijke werken uit te voeren maar beschikken niet over de kennis van dergelijke oude wagens. En, net daar loopt het dan fout.
Nu komt het, ik pleit sterk voor de gedreven hobbyist die zich dan die vaardigheden heeft aangemeten! Ik kan mij nu ook best voorstellen dat met deze uitlatingen bij de professionelen de haren gaan recht staan en ze licht rood gaan aanlopen.
Oude wagens vragen om specialisten, en van die mensen lopen er echt niet veel meer rond!
Dit is mijn persoonlijke ervaring en verklaring, het is echter niet alleen op dit feit gebaseerd!
- GODFRIED
- Posts: 9995
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Paul,
Voor een auto van die leeftijd is het normaal te noemen dat je vroeg of laat voor zware herstellingen komt te staan. Je bent in goede handen en met een goede laspost en plaatwerk kun je veel bereiken. Het zal een moeilijke karwei zijn maar herstellen moet mogelijk zijn.
Veel sterke en geluk met de herstelling.
Voor een auto van die leeftijd is het normaal te noemen dat je vroeg of laat voor zware herstellingen komt te staan. Je bent in goede handen en met een goede laspost en plaatwerk kun je veel bereiken. Het zal een moeilijke karwei zijn maar herstellen moet mogelijk zijn.
Veel sterke en geluk met de herstelling.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4118
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
Dag Paul,
Ik heb net gelezen over uw problemen met de 530. Het is altijd een opdoffer als je zoiets voor krijgt!
Maar in onze gesprekken van verleden zondag heb ik tcch een merkwaardige passie voor de 530 gehoord...en waar passie is, is altijd een oplossing. Bovendien heb je het geluk dat er toch een paar clubleden zijn die u met raad en daad kunnen bijstaan i.v.m. de specifieke problemen met een 530.
Je moet het zo zien: met de reparatie die zich nu opdringt zal de wagen ook weer stukken beter in conditie zijn en dit zal het rijplezier achteraf alleen maar ten goede komen!
Veel succes en groetjes.
Andr
Ik heb net gelezen over uw problemen met de 530. Het is altijd een opdoffer als je zoiets voor krijgt!
Maar in onze gesprekken van verleden zondag heb ik tcch een merkwaardige passie voor de 530 gehoord...en waar passie is, is altijd een oplossing. Bovendien heb je het geluk dat er toch een paar clubleden zijn die u met raad en daad kunnen bijstaan i.v.m. de specifieke problemen met een 530.
Je moet het zo zien: met de reparatie die zich nu opdringt zal de wagen ook weer stukken beter in conditie zijn en dit zal het rijplezier achteraf alleen maar ten goede komen!
Veel succes en groetjes.
Andr
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Paul,
Dit zijn als rechtgeaarde Matra-liefhebber geen prettige vaststellingen.
Mag dit echter het beginpunt zijn van een doorgedreven M530-project!
Deze wagen is reeds een deel van je leven en zal dat ook blijven!
Gelukkig heb je de Murena nog waarmee je kan blijven genieten terwijl de M530 in de steigers staat.
Neem vooral je tijd en doe het grondig, het is beslist de moeite waard!
Bart
Dit zijn als rechtgeaarde Matra-liefhebber geen prettige vaststellingen.
Mag dit echter het beginpunt zijn van een doorgedreven M530-project!
Deze wagen is reeds een deel van je leven en zal dat ook blijven!
Gelukkig heb je de Murena nog waarmee je kan blijven genieten terwijl de M530 in de steigers staat.
Neem vooral je tijd en doe het grondig, het is beslist de moeite waard!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Wijze woorden allemaal!
Dit laat mij toe te verklaren dat we allen een beetje gek zijn maar best wel intelligent. Een hele gerustelling.
Maar wees gerust M530 zal bij mij niet snel overwaaien dat ding is voor mij puur plezier!
De paar foto's vertellen echter niet het ganse verhaal en geven geen volledig beeld. Er is meer.
Dat houd ik desgewenst voor deze liefhebbers op het clubleden forum.
De kennis en ervaring van gedreven Matra liefhebbers gooi ik niet te grabbel. Ik pleit hiermee voor een algemene clubgeest en samenhorigheid, personen die zich hierdoor geroepen voelen zijn altijd welkom. Hoe meer zielen hoe meer kennis en ervaring. Ikzelf betaal hier de rekening en ik wil anderen het onheil best besparen, maar het is geen ??nrichtingverkeer.
Waar begin ik nu weer aan?
Dit laat mij toe te verklaren dat we allen een beetje gek zijn maar best wel intelligent. Een hele gerustelling.
Maar wees gerust M530 zal bij mij niet snel overwaaien dat ding is voor mij puur plezier!
De paar foto's vertellen echter niet het ganse verhaal en geven geen volledig beeld. Er is meer.
Dat houd ik desgewenst voor deze liefhebbers op het clubleden forum.
De kennis en ervaring van gedreven Matra liefhebbers gooi ik niet te grabbel. Ik pleit hiermee voor een algemene clubgeest en samenhorigheid, personen die zich hierdoor geroepen voelen zijn altijd welkom. Hoe meer zielen hoe meer kennis en ervaring. Ikzelf betaal hier de rekening en ik wil anderen het onheil best besparen, maar het is geen ??nrichtingverkeer.
Waar begin ik nu weer aan?
-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
somber maar ook zon
Die paul toch.......... is nogal geschrokken donderdag, maar we gaan volgende week bekijken of een goede reparatie mogelijk is.
Alles voor de voortrein heb ik niet zo een probleem mee, maar dit zit net achter de voortrein dus moet zeer goed gerepareerd worden, ik heb er wel vertrouwen in, maar wat paul zegt is waar, het kostenplaatje moet ook kunnen, want er was nogal wat gesjoemeld met de restauratie.
Wel heeft hij er al drie jaar veel plezier van gehad, dus we gaan ervoor.
op de ene foto de direkte schade van de schokdemper, de andere laat het gedeelte zien wat door roest is aangetast en daarachter zit al een behoorlijk gat.
Alles voor de voortrein heb ik niet zo een probleem mee, maar dit zit net achter de voortrein dus moet zeer goed gerepareerd worden, ik heb er wel vertrouwen in, maar wat paul zegt is waar, het kostenplaatje moet ook kunnen, want er was nogal wat gesjoemeld met de restauratie.
Wel heeft hij er al drie jaar veel plezier van gehad, dus we gaan ervoor.
op de ene foto de direkte schade van de schokdemper, de andere laat het gedeelte zien wat door roest is aangetast en daarachter zit al een behoorlijk gat.
- Attachments
-
- paul_02_2008__8__563.jpg (109.86 KiB) Viewed 18160 times
-
- paul_02_2008__6__146.jpg (211.28 KiB) Viewed 18160 times
-
- paul_02_2008__1__563.jpg (92.44 KiB) Viewed 18160 times
- GODFRIED
- Posts: 9995
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het zijn beelden die veel vertellen over wat er waarschijnlijk nog allemaal te voorzijn kan (zal) komen. Maar als je dan ziet wat de meeste bagheera eigenaars moeten verrichten om hun troetelbeestje terug rijvaardig te maken, dan schrikken deze beelden je niet zo. We weten dat M530 voor de bagheera gemaakt is, dit zegt al genoeg over de staat van meeste M530. Zonder restauratie zouden er van deze mooie wagens geen meer rijvaardig zijn. Volg je hart en je zult nog lang plezier beleven aan deze unieke wagen.
Matra Bagheera S - 1977
- Ronny
- Posts: 103
- Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
- Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)
Paul het is jammer als je het overkomt,maar je moet maar zo denken dat als dit probleem vakkundig word gerestaureerd en vaak beter dan de constructie van de fabriek hoef je er nooit meer naar om te kijken en rij je vele en veilige jaren rond met de M530.En aan tips en hulp heb je in de club ook niet te klagen .
Net wat Godfried ook zij,er zijn heel wat BAGHEERA'S die er erger aan toe zijn (zie foto van mijn Bagheera ,die van de groene zetelkes Paul )Neem er gewoon rustig de tyd voor en alles komt dik in orde Paul.
Mvgrt Ronny
Net wat Godfried ook zij,er zijn heel wat BAGHEERA'S die er erger aan toe zijn (zie foto van mijn Bagheera ,die van de groene zetelkes Paul )Neem er gewoon rustig de tyd voor en alles komt dik in orde Paul.
Mvgrt Ronny
- Attachments
-
- Herschaalde kopie van PC150032.jpg (67.08 KiB) Viewed 18110 times
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Ik ben er mij van bewust dat ik bij deze club aan het juiste adres ben.
Er zijn gelukkig nog mensen die over een gedrevenheid en kennis beschikken!
De laatste berichten spreken over ?no R.I.P.?, dus het gaat de goede richting uit.
Oef, want ik zou dat ?rood bakske? erg missen.
Nogmaals, ik laat er mijn (te goede) Murena graag voor staan.
Er zijn gelukkig nog mensen die over een gedrevenheid en kennis beschikken!
De laatste berichten spreken over ?no R.I.P.?, dus het gaat de goede richting uit.
Oef, want ik zou dat ?rood bakske? erg missen.
Nogmaals, ik laat er mijn (te goede) Murena graag voor staan.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Hier zijn we weer, en, er is zeker nog geen gras over gegroeid.
De wagen is bij ?Garage Verhulst? vakkundig gesloopt, en, weer opgelast, ook hier en daar voorzien van nieuw plaatwerk en versterkingen.
Het lijkt er op dat het ding nog wel even meekan.
En, nu wil ik hierbij die man (Peter, vermoed ik) hier best eens deftig in de bloemetjes zetten want wie kan je nog motiveren om zo?n oude roestbak van een wat gestoord individu, te willen oplassen op een verantwoorde wijze.
Nu zullen er best nog wat mensen zijn die vrij behoorlijk kunnen lassen, die het desnoods voor een prikje willen doen, maar ?????, of die dan mijn vertrouwen krijgen om een wagen op te lassen waar ikzelf en mijn naasten zich veilig kunnen voelen??????, dat is nog een ander verhaal.
Neen, geeft mij voor een dergelijke klus maar de vakman, bedankt Peter en dan noem ik in een adem ook mijn redder Cornelis.
Het vooronder is wel gemonteerd maar is echt nog niet in orde. Daar zal nog wat stelwerk bijkomen. Alles is intussen losgemaakt zodat stellen en uitlijnen wat vlotter gaat op het ogenblik van de waarheid. Hopelijk gaat alles nu de goede richting uit.
De planning zou haalbaar kunnen zijn tegen de rondrit!
De wagen is bij ?Garage Verhulst? vakkundig gesloopt, en, weer opgelast, ook hier en daar voorzien van nieuw plaatwerk en versterkingen.
Het lijkt er op dat het ding nog wel even meekan.
En, nu wil ik hierbij die man (Peter, vermoed ik) hier best eens deftig in de bloemetjes zetten want wie kan je nog motiveren om zo?n oude roestbak van een wat gestoord individu, te willen oplassen op een verantwoorde wijze.
Nu zullen er best nog wat mensen zijn die vrij behoorlijk kunnen lassen, die het desnoods voor een prikje willen doen, maar ?????, of die dan mijn vertrouwen krijgen om een wagen op te lassen waar ikzelf en mijn naasten zich veilig kunnen voelen??????, dat is nog een ander verhaal.
Neen, geeft mij voor een dergelijke klus maar de vakman, bedankt Peter en dan noem ik in een adem ook mijn redder Cornelis.
Het vooronder is wel gemonteerd maar is echt nog niet in orde. Daar zal nog wat stelwerk bijkomen. Alles is intussen losgemaakt zodat stellen en uitlijnen wat vlotter gaat op het ogenblik van de waarheid. Hopelijk gaat alles nu de goede richting uit.
De planning zou haalbaar kunnen zijn tegen de rondrit!
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
GEWELDIG!
Zo zie je maar, nooit wanhopen, Matra-boys zijn heus ??n en ander gewend!
Peter Verhulst en zijn team zijn inderdaad nog jongens die van aanpakken weten, daar kan ik van meespreken!
Een garagebedrijf waar nog zo'n zalig nastogische "jaren '70-spirit" terug te vinden is.
Toen werd alles nog gereviseerd, nu gooit men alles gewoon weg en kijkt men op de "game-boy" waar de panne zich zou kunnen bevinden...
Uiteraard kunnen de hedendaagse mechaniekers niet meer zonder hunne "game-boy" vanwege al het elektronisch tuig dat ons het leven aangenamer (lees: duur) maakt...
Da's goed nieuws he, Paul!
Zo zie je maar, nooit wanhopen, Matra-boys zijn heus ??n en ander gewend!
Peter Verhulst en zijn team zijn inderdaad nog jongens die van aanpakken weten, daar kan ik van meespreken!
Een garagebedrijf waar nog zo'n zalig nastogische "jaren '70-spirit" terug te vinden is.
Toen werd alles nog gereviseerd, nu gooit men alles gewoon weg en kijkt men op de "game-boy" waar de panne zich zou kunnen bevinden...
Uiteraard kunnen de hedendaagse mechaniekers niet meer zonder hunne "game-boy" vanwege al het elektronisch tuig dat ons het leven aangenamer (lees: duur) maakt...
Da's goed nieuws he, Paul!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Hiervoor zal je toch snel moeten zijn om het nog eens op te snuiven.bassboss wrote:GEWELDIG!
Peter Verhulst en zijn team zijn inderdaad nog jongens die van aanpakken weten, daar kan ik van meespreken!
Een garagebedrijf waar nog zo'n zalig nastogische "jaren '70-spirit" terug te vinden is.
Zelfs hier dringt de moderne tijd zich sterk op.
Maar helemaal dood is het mogelijk nog niet.
- GODFRIED
- Posts: 9995
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Eigenlijk is er weeral heel veel gebeurd.
Het vooronder is terug opgelast en helemaal onder handen genomen en omdat we toch bezig waren is de achtertrein ook maar eens onder handen genomen. Remmen zijn geoptimaliseerd, electrisch een en ander op orde gebracht enz............
Het vooronder is terug opgelast en helemaal onder handen genomen en omdat we toch bezig waren is de achtertrein ook maar eens onder handen genomen. Remmen zijn geoptimaliseerd, electrisch een en ander op orde gebracht enz............
Last edited by Paul on Tue Jul 22, 2008 12:05 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 4118
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
Ouder en wijzer ?
Bedoelt U de Auto of de eigenaar, berijder..............
-
- Posts: 4118
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- oetker
- Posts: 8082
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
------
Hoe ouder de wagen, hoe wijzer de eigenaar
----------------------------------------------------
En armer
Ik heb je Matra nog bij Cornelis zien staan, vlak voor hij klaar was.
Hij zag er weer uit zoals het hoort.
Veel plezier er weer mee.
Herman
------
Hoe ouder de wagen, hoe wijzer de eigenaar
----------------------------------------------------
En armer
Ik heb je Matra nog bij Cornelis zien staan, vlak voor hij klaar was.
Hij zag er weer uit zoals het hoort.
Veel plezier er weer mee.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006