Restauratie M530 LX
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ik heb tot nu toe nog maar ene keer elektrische problemen gehad bij mijn Murena toen stond ik ook langs de weg in panne.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Een nieuwe auto kopen en dan dan kan dit ook nog gebeuren, "maar dit kun je zelf niet meer maken".

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ik ben ook niet zo gek van nieuwe auto's daar zit te veel elektronica in.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
heb bij mijn restauratieprojecten ook altijd nieuwe kabelbomen gemaakt. Ik gebruik altijd professioneee tangen ( behoorlijk duur ) en heatshrinking connectors, die maken een waterdichte krimkous rond de connector.
hier een kleine impressie van zo'n kabelslaatje...de relais zaten er oorspronkelijk niet in, maar zo functioneert het beter en het zit onder het dashboard, zodat de originaliteit geen geweld aangedaan wordt.
hier een kleine impressie van zo'n kabelslaatje...de relais zaten er oorspronkelijk niet in, maar zo functioneert het beter en het zit onder het dashboard, zodat de originaliteit geen geweld aangedaan wordt.
- Attachments
-
- DSCN0132.JPG (260.86 KiB) Viewed 12273 times
The Pete
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Weer een staaltje van Hollandse zuinigheid. Te weinig stroomdraad besteld.
in afwachting van de postbode heb ik ondertussen dan maar de koeling onder handen genomen.
De 530 staat bekend om z'n koelproblemen, en nu is het makkelijk om daar meteen iets aan te doen.
Daarom een dubbele koelfan er op gemonteerd. Deze 2 samen hebben een capaciteit van ca. 1450 m3/h
Voor de geleidingsplaat waar de fans op gemonteerd zijn heb ik gekozen voor de gulden middenweg, met een gemiddelde aan openingen.
Als je veel snelweg rijdt, heeft deze bij voorkeur veel openingen waar de lucht doorstroomt. Bij stads/file verkeer is het beter dat
deze gesloten is rondom de ventilatoren, zodat de lucht door de ventilator gezogen wordt, met een beter koelresultaat.
We gaan het zien later.

De uitslag frezen uit aluminium 1,5 mm dik

Randen omgezet, hoeken verstevigd, en bevestiging passend gemaakt op de radiator

Mat zwart gelakt, en voorzien van 2 stuks SPAL ventilatoren VA14-AP11/C34A

in afwachting van de postbode heb ik ondertussen dan maar de koeling onder handen genomen.
De 530 staat bekend om z'n koelproblemen, en nu is het makkelijk om daar meteen iets aan te doen.
Daarom een dubbele koelfan er op gemonteerd. Deze 2 samen hebben een capaciteit van ca. 1450 m3/h
Voor de geleidingsplaat waar de fans op gemonteerd zijn heb ik gekozen voor de gulden middenweg, met een gemiddelde aan openingen.
Als je veel snelweg rijdt, heeft deze bij voorkeur veel openingen waar de lucht doorstroomt. Bij stads/file verkeer is het beter dat
deze gesloten is rondom de ventilatoren, zodat de lucht door de ventilator gezogen wordt, met een beter koelresultaat.
We gaan het zien later.

De uitslag frezen uit aluminium 1,5 mm dik

Randen omgezet, hoeken verstevigd, en bevestiging passend gemaakt op de radiator

Mat zwart gelakt, en voorzien van 2 stuks SPAL ventilatoren VA14-AP11/C34A
Last edited by elix on Thu Jun 20, 2019 4:26 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ik heb er geen worden voor echt vakwerk.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Restauratie M530 LX
Henk, ik geloof zeker dat als jij het “boekje” van deze
restauratie laat uitgeven dat met uitzonderlijk veel exemplaren
zou kunnen verkocht gaan worden.
Jij hebt gouden handen!....
Guido
restauratie laat uitgeven dat met uitzonderlijk veel exemplaren
zou kunnen verkocht gaan worden.
Jij hebt gouden handen!....
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank voor de peptalk jongens.
Het vordert gestaag. De kabelboom is bijna klaar. De koelslangenset is binnen.
Dus nu een combi van verschillende dingen. Eerst heb ik de radiateur ingebouwd.
Daarna de beplating die er overheen zit aangepast nadat ik op Amicale530 hier het e.e.a. over gelezen had.
De kap is in tweeën gedeeld zodat er altijd aan de ventilatoren en slangen gewerkt kan worden zonder van
alles en nog wat uit te moeten bouwen.
Wellicht niet origineel, maar wel functioneel.
De rest van de dag gevuld met het laatste deel van de kabelboom die nu dan bijna gereed is.


Doordat de kap onthoofd is, is alles goed bereikbaar geworden.

De bodem er in.

De kap aangepast

Da's geen straf om daar onder te liggen.

Het vordert gestaag. De kabelboom is bijna klaar. De koelslangenset is binnen.
Dus nu een combi van verschillende dingen. Eerst heb ik de radiateur ingebouwd.
Daarna de beplating die er overheen zit aangepast nadat ik op Amicale530 hier het e.e.a. over gelezen had.
De kap is in tweeën gedeeld zodat er altijd aan de ventilatoren en slangen gewerkt kan worden zonder van
alles en nog wat uit te moeten bouwen.
Wellicht niet origineel, maar wel functioneel.
De rest van de dag gevuld met het laatste deel van de kabelboom die nu dan bijna gereed is.


Doordat de kap onthoofd is, is alles goed bereikbaar geworden.

De bodem er in.

De kap aangepast

Da's geen straf om daar onder te liggen.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Als het dan echt te warm wordt om onder de auto te gaan liggen, is er nog wel wat anders te prutsen.
Zoals bijvoorbeeld de ruitensproeiers. Dit zijn koperen buisjes van 3 mm die met (metalen) clipjes op de arm vastgeklikt zijn.
Alleen valt er meestal niet veel meer te klikken omdat ze weggerot zijn. Op beurzen bijna elke ruitenwisserarm in m'n handen gehad op zoek naar bruikbare clips, maar zonder resultaat. Daarom maar eens een poging ondernomen om ze te frezen uit 6 mm dik
HPE-plaat, wat na veel gepriegel is gelukt. Weer een groot probleem van 9 x 8 mm opgelost



Zoals bijvoorbeeld de ruitensproeiers. Dit zijn koperen buisjes van 3 mm die met (metalen) clipjes op de arm vastgeklikt zijn.
Alleen valt er meestal niet veel meer te klikken omdat ze weggerot zijn. Op beurzen bijna elke ruitenwisserarm in m'n handen gehad op zoek naar bruikbare clips, maar zonder resultaat. Daarom maar eens een poging ondernomen om ze te frezen uit 6 mm dik
HPE-plaat, wat na veel gepriegel is gelukt. Weer een groot probleem van 9 x 8 mm opgelost




M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Had zelf ook gekeken voor je clips en deze zijn inderdaad moeilijk te vinden.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dat is inderdaad de beroemde speld in de hooiberg.
ik denk dat deze oplossing zo gek nog niet is.
ik denk dat deze oplossing zo gek nog niet is.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Mooi gedaan.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Restauratie M530 LX
Prachtig werk
Niks slimmer dan een mens, zolang ie leeft....
Niks slimmer dan een mens, zolang ie leeft....
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De bedrading zit er inmiddels bijna helemaal (werkend) in.
Daarom de extra koelfan voor de motorruimte ook maar een plekje gegeven.
De ventilator is aan de linker kant ingebouwd. De hulp koppeling cilinder profiteert op deze
manier ook nog een beetje mee vlak bij de hete uitlaatbocht.
De ventilator wordt via een thermoswitch op de carburateurvoet geactiveerd.
Deze ventilator is bedoeld om de temperatuur in de motorruimte, en vooral in de carburateur omlaag te brengen
nadat de de warme motor stil gezet is, en zo vapour-lock te voorkomen.

luchtverplaatsing 260 m3 / h


extra luchtinlaat aan de onderkant
Daarom de extra koelfan voor de motorruimte ook maar een plekje gegeven.
De ventilator is aan de linker kant ingebouwd. De hulp koppeling cilinder profiteert op deze
manier ook nog een beetje mee vlak bij de hete uitlaatbocht.
De ventilator wordt via een thermoswitch op de carburateurvoet geactiveerd.
Deze ventilator is bedoeld om de temperatuur in de motorruimte, en vooral in de carburateur omlaag te brengen
nadat de de warme motor stil gezet is, en zo vapour-lock te voorkomen.

luchtverplaatsing 260 m3 / h


extra luchtinlaat aan de onderkant
Last edited by elix on Wed Jul 03, 2019 10:55 am, edited 2 times in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Mooi gedaan prachtig. Ik ga bij mijn murena ook zo een ventilator plaatsen voor mijn carburateur te koelen dat is beter hé.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Cool.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 5
- Joined: Thu Jul 04, 2019 8:52 am
Re: Restauratie M530 LX
Bonjour
Le ventilateur aspire l'air du moteur ou souffle l'air sur le moteur ?
Hallo
Zuigt de ventilator lucht uit de motor of blaast hij lucht op de motor?
Le ventilateur aspire l'air du moteur ou souffle l'air sur le moteur ?
Hallo
Zuigt de ventilator lucht uit de motor of blaast hij lucht op de motor?
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Hallo Servais,
De ventilator blaast op de motor.
Het doel is om de carburateur te koelen als de motor is stop gezet.
Als de opening aan de zijkant niet voldoet, monteer ik er een slang op die gericht staat op de carburateur.
Het zelfde principe vindt je bij de Fiat X1/9
Bonjour Servais,
Le ventilateur souffle sur le moteur.
L'objectif est de refroidir le carburateur lorsque le moteur est arrêté.
Si l'ouverture latérale n'est pas satisfaisante, je monte un tuyau qui pointe vers le carburateur.
Vous retrouverez le même principe chez Fiat X1 / 9, et ça marche bien.
cordialement,
Henk
De ventilator blaast op de motor.
Het doel is om de carburateur te koelen als de motor is stop gezet.
Als de opening aan de zijkant niet voldoet, monteer ik er een slang op die gericht staat op de carburateur.
Het zelfde principe vindt je bij de Fiat X1/9
Bonjour Servais,
Le ventilateur souffle sur le moteur.
L'objectif est de refroidir le carburateur lorsque le moteur est arrêté.
Si l'ouverture latérale n'est pas satisfaisante, je monte un tuyau qui pointe vers le carburateur.
Vous retrouverez le même principe chez Fiat X1 / 9, et ça marche bien.
cordialement,
Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: Restauratie M530 LX
Echt mooi geworden ,respect 

- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX


Het gaat lekker z'n gangetje. de 530 wordt met de dag meer auto.
Misschien lijkt het niet hard te gaan met opbouwen, maar het is nu eenmaal geen Lego® systeem dat je even in elkaar klikt.
Alleen al van de montage van de kachelslangen krijg je het zo warm dat deze voorlopig niet aan hoeft.

In de vakantie wil ik beginnen met de revisie van de versnellingsbak. De motor zou op redelijke termijn na de vakantie terug zijn van revisie.
Als dat compleet is kan de hele aandrijflijn compleet met achteras en ophanging er onder.
Met het huidige tempo moet de doelstelling van 2020 streetlegal haalbaar zijn.




Nightmare on Elmstreet !


en natuurlijk de nodige infra structuur



Eigen bedenksel. Als de handrem niet aangespannen is,
ligt deze te rammelen in de tunnel op van alles en nog wat dat daar onder ziit.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
Zij wordt veel te mooi, Henk, straks durf je er nog niet meer mee te rijden. Hopelijk wordt het geen z.g. ""trailer queen "", maar jou een beetje kennende, zie ik je volgend jaar in Steyl op Steyl Promotion , dit keer met de Matra.
Dan kom ik ook met een Matra, promise!
Dan kom ik ook met een Matra, promise!
The Pete
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Ongelofelijk, alles ziet er nieuw uit. Alles is waarschijnlijk bijna nieuw.Hoe doe je dit toch? Je bent een man met capaciteiten en een enorm geduld.
Dit wordt de beste, mooiste M530 ooit. Prachtig

Dit wordt de beste, mooiste M530 ooit. Prachtig


Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat word een prachtige matra beter kan het niet.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Soms mag oude achterhaalde techniek wel een beetje geholpen worden. Maar het moet er wel als een oldtimer uit blijven zien.
Daarom heb ik de nodige uurtjes geprutst aan een manier om de elektrische brandstofpomp weg te stoppen.
Rekening houdend met het niveau van de tank heb ik een plekje gevonden achter de accu waar de pomp mooi verborgen ingebouwd is.
Ik heb er een soort cassette van gemaakt, die wanneer het nodig is goed bereikbaar is d.m.v. de accu en 2 boutjes los te maken.

de pomp is gemonteerd in een soort bakje, dat gemakkelijk demontabel is.

achter de accu is dit amper zichtbaar

Het nodige leidingwerk er in. Dit is geen koperen remleiding, maar Cupro®.
Een legering van koper en nikkel heeft een veel hogere kwaliteit dan een koperen remleiding.
en is weinig corrosie gevoelig
Daarom heb ik de nodige uurtjes geprutst aan een manier om de elektrische brandstofpomp weg te stoppen.
Rekening houdend met het niveau van de tank heb ik een plekje gevonden achter de accu waar de pomp mooi verborgen ingebouwd is.
Ik heb er een soort cassette van gemaakt, die wanneer het nodig is goed bereikbaar is d.m.v. de accu en 2 boutjes los te maken.

de pomp is gemonteerd in een soort bakje, dat gemakkelijk demontabel is.

achter de accu is dit amper zichtbaar

Het nodige leidingwerk er in. Dit is geen koperen remleiding, maar Cupro®.
Een legering van koper en nikkel heeft een veel hogere kwaliteit dan een koperen remleiding.
en is weinig corrosie gevoelig
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Restauratie M530 LX
Ronduit schitterend.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Het blijft prachtig om mee te kunnen genieten van al dit perfecte werk.
Is dit "hangslot" een verzegeling van de RDW?

Is dit "hangslot" een verzegeling van de RDW?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Ja, dat is een tijdelijk VIN nummer. Omdat ik de auto in Frankrijk gekocht heb zonder kenteken/papieren.Is dit "hangslot" een verzegeling van de RDW?
Het viel destijds niet mee bij RDW om een geschikt plekje te vinden dat niet rot was zodat het kon blijven zitten
tijdens de restauratie

Als de auto straks gekeurd wordt bij RDW, wordt het chassisnummer opnieuw ingeslagen omdat het originele nummer
bijna niet leesbaar was.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Dat chassisnummer opnieuw inslaan kan nog wel eens een heel kritiek momentje gaan worden.
Je zou zo'n keurmeester dan toch haast een dreun gaan verkopen omdat hij de verse lak daarmee gaat beschadigen.... beter eventjes de andere kant op gaan kijken.
Je zou zo'n keurmeester dan toch haast een dreun gaan verkopen omdat hij de verse lak daarmee gaat beschadigen.... beter eventjes de andere kant op gaan kijken.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969