Restauratie M530 LX
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
Hé Henk, zag ik de Fiat vandaag in Heel?
Kon echter jou niet vinden.........
Kon echter jou niet vinden.........
The Pete
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Zojuist even in de garage gekeken,
hij staat er nog steeds.
ik ben het niet geweest Pete.



ik ben het niet geweest Pete.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Da's te veel eer Godfried,Zo perfect. Je had auto bouwer moeten worden. Zoek al maar een naam voor de firma.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Weer een stapje verder.
Het dashboard en schutbord zit er in. Ik heb geprobeerd alles zo veel mogelijk uit het zicht te lassen.
Zodat als straks de auto opgebouwd is alle naden zo origineel mogelijk lijken.
De naden heb ik ook meteen bewerkt met zinkspray. gewoon een rietje op de spuitbus, en je kunt elk
inwendig naadje en hoekje bereiken. Als het er aan de andere kant uitloopt gaat dat voorlopig niet meer roesten.
De holle ruimtewax doet later de rest.
Wat behandeld is met zinkspray is klaar




eerste behandeling meteen na het lassen

Het dashboard en schutbord zit er in. Ik heb geprobeerd alles zo veel mogelijk uit het zicht te lassen.
Zodat als straks de auto opgebouwd is alle naden zo origineel mogelijk lijken.
De naden heb ik ook meteen bewerkt met zinkspray. gewoon een rietje op de spuitbus, en je kunt elk
inwendig naadje en hoekje bereiken. Als het er aan de andere kant uitloopt gaat dat voorlopig niet meer roesten.
De holle ruimtewax doet later de rest.
Wat behandeld is met zinkspray is klaar




eerste behandeling meteen na het lassen

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Prachtig gedaan heb er geen woorden voor chappeau.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Zeer motiverend dat prachtig werk van jou. Dit moet anderen toch aanzetten om ook iets te doen aan hun Matra. Ook handig dat je de carrosserie naar je hand kun zetten in dat spit. Zelfs de zinkspray kan dan op de juiste plaatsen komen. Als je dan later alle naden nog eens toe spuit met nadenkit, dan gaat die carrosserie weer eeuwig mee. Volgens mij zou tech 7 zeker zo goed zijn om alle naden af te spuiten. 

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
En Godfried, jij hebt er nog ene staan wat je nog kan opmaken hé nog geen goesting?
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Prachtig werk, is inderdaad inspirerend en motiverend.
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Re: Restauratie M530 LX
Na een lange aanloop begint het wel goed vooruit te gaan, dat is klasse, alles in het kopje plannen, neerschrijven en uitvoeren.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
We gaan het Flintstone® tijdperk afsluiten, en de vloer weer dichtmaken.
alvast een beetje voorpret van passen en meten om vervolgens tot de ontdekking te komen
dat plaatwerk wat machinaal geproduceerd is best maatvast is.
Het ziet er veelbelovend uit. Maar eerst moeten er nog in diverse onderdelen verstevigingen geperst worden.
Daarvoor moet ik de richtbank weer ombouwen tot pers, en nog wat mallen frezen.


alvast een beetje voorpret van passen en meten om vervolgens tot de ontdekking te komen
dat plaatwerk wat machinaal geproduceerd is best maatvast is.
Het ziet er veelbelovend uit. Maar eerst moeten er nog in diverse onderdelen verstevigingen geperst worden.
Daarvoor moet ik de richtbank weer ombouwen tot pers, en nog wat mallen frezen.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat is inderdaad prachtig hé Godfried, kan mijn ogen bijna niet geloven echt vakwerk.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Re: Restauratie M530 LX
Hoe ga je dit achteraf beschermen?
Zoiets zet je toch niet in de zwarte prut, dat laat je toch zichtbaar of niet?
Steenslag en in de lak?
Zoiets zet je toch niet in de zwarte prut, dat laat je toch zichtbaar of niet?
Steenslag en in de lak?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Er wordt niks gebitakt later.
Onderkant chassis inderdaad een laagje antisteenslag en daarna zijdeglans zwart aflakken met 2 komponenten lak.
De gevoelige hoekjes en naadjes nogmaals na behandelen met een holle ruimte was.
Mijn Fiat X1/9 is ook groen aan de onderkant.
Onderkant chassis inderdaad een laagje antisteenslag en daarna zijdeglans zwart aflakken met 2 komponenten lak.
De gevoelige hoekjes en naadjes nogmaals na behandelen met een holle ruimte was.
Mijn Fiat X1/9 is ook groen aan de onderkant.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Weer even een impressie van een heerlijke zaterdag.
tijdelijke vloerpanelen. Gefreesd uit dun kunststof om te kijken of alles goed uitkomt.
de sleuven in de plaat worden de verstevigings rillen. maar op deze manier kan ik goed zien of het
kruis onder de vloer goed uitkomt


2e poging om dit onderdeel te maken.
Dit is een erg lastig ding, en de 1 mm sendzimir plaat is eigenlijk te stug hier voor.


eind goed,....al goed. Er kan weer gelast worden deze week.


tijdelijke vloerpanelen. Gefreesd uit dun kunststof om te kijken of alles goed uitkomt.
de sleuven in de plaat worden de verstevigings rillen. maar op deze manier kan ik goed zien of het
kruis onder de vloer goed uitkomt


2e poging om dit onderdeel te maken.
Dit is een erg lastig ding, en de 1 mm sendzimir plaat is eigenlijk te stug hier voor.


eind goed,....al goed. Er kan weer gelast worden deze week.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Binnenkort verkrijgbaar in Someren, nieuwe chassis (meervoud) voor M530 

-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Restauratie M530 LX
Hallo, Henk,
kijk even hier, misschien vind je nog eventueel ontbrekende, dan wel "beter-nieuwe" onderdelen bij deze advertentie op "Marktplaats" van Vesters:
https://link.marktplaats.nl/m1287163377
Veel succes
Guido
kijk even hier, misschien vind je nog eventueel ontbrekende, dan wel "beter-nieuwe" onderdelen bij deze advertentie op "Marktplaats" van Vesters:
https://link.marktplaats.nl/m1287163377
Veel succes
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank voor je reactie Guido.
deze partij wordt weer eens opnieuw aangeboden. Een jaar geleden is het niet gelukt
om dit in 1 keer aan de man te brengen. Geen verkoop losse onderdelen.
ik heb in ieder geval geen 11.000 Euro over ( beschikbaar) voor een garage vol ( hulpbehoevende ? ) onderdelen.
Het zelfgemaakte chassis lijkt mijn inziens niet echt meer op een 530 chassis.
je zal ook nog wat creatief moeten zijn met nummers als je hier mee naar de keuring moet bij het RDW.
Maar,.... je weet maar nooit, en de aanhouder wint.
misschien ben ik wel te kritisch.
deze partij wordt weer eens opnieuw aangeboden. Een jaar geleden is het niet gelukt
om dit in 1 keer aan de man te brengen. Geen verkoop losse onderdelen.
ik heb in ieder geval geen 11.000 Euro over ( beschikbaar) voor een garage vol ( hulpbehoevende ? ) onderdelen.
Het zelfgemaakte chassis lijkt mijn inziens niet echt meer op een 530 chassis.
je zal ook nog wat creatief moeten zijn met nummers als je hier mee naar de keuring moet bij het RDW.
Maar,.... je weet maar nooit, en de aanhouder wint.
misschien ben ik wel te kritisch.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Aangezien het persen niet helemaal naar wens verliep, heb ik de versterkingstroepen aan laten rukken.
Deze balkjes kunnen wel een paar ton hebben.

Deze balkjes kunnen wel een paar ton hebben.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Zwaar materiaal. Die krijg je niet krom gedrukt. succes. 

Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Het valt toch erg tegen om deze vorm in de bodemplaat te persen zonder dat deze vervormd.
Ook nu is de plaat weer behoorlijk scheluw. Het gaat wel lukken om deze er in te lassen, maar gezien m'n voorbereidingen
had ik er meer van verwacht.

Nee, nee,....m'n lasapparaat is niet stuk omdat er nu een houten vloer in ligt.
dit is de basis om het kruis onder de vloer te positioneren.

het gat in het midden is niet voor de WC pot!

zo ligt alles op een gelijk niveau.

Ook nu is de plaat weer behoorlijk scheluw. Het gaat wel lukken om deze er in te lassen, maar gezien m'n voorbereidingen
had ik er meer van verwacht.

Nee, nee,....m'n lasapparaat is niet stuk omdat er nu een houten vloer in ligt.
dit is de basis om het kruis onder de vloer te positioneren.

het gat in het midden is niet voor de WC pot!

zo ligt alles op een gelijk niveau.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Houten bodem was meer iets van de 50er jaren.
Was wel eikenhout.
Wel een goede manier om het kruis er recht in te krijgen.
Perfectie alom
Was wel eikenhout.
Wel een goede manier om het kruis er recht in te krijgen.
Perfectie alom
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Streven naar perfectie is moeilijk. Je eigen grenzen een beetje verleggen en het gaat wat gemakkelijker. Ik heb indertijd het chassis van mijn bagheera laten verzinken. Vele platen hadden hierna kleine golven.Krom getrokken door de warmte. Toch paste alles naar behoren.
Je gaat er heel weinig vinden die je dat persen na doen. Ik zou het niet kunnen. Ieder kent zijn eigen. Ik ben op dat gebied enorm ongeduldig en dat is een slechte eigenschap voor precisiewerk. Ik vind die plaat geweldig.

Je gaat er heel weinig vinden die je dat persen na doen. Ik zou het niet kunnen. Ieder kent zijn eigen. Ik ben op dat gebied enorm ongeduldig en dat is een slechte eigenschap voor precisiewerk. Ik vind die plaat geweldig.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Ziet er goed uit Henk, en dat die plaat wat "trekt" dat gaat met het inlassen verdwijnen.
Trouwens niet iedereen heeft een M530 wc pot
, zo kan je op je gemak het mooie werk overzien.
Trouwens niet iedereen heeft een M530 wc pot

- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Henk is zijn tijd vooruit. De auto's van de toekomst hebben wc aan boord. Moet ook wel met die Belgische files.ALAIN VAN AKEN wrote:Ziet er goed uit Henk, en dat die plaat wat "trekt" dat gaat met het inlassen verdwijnen.
Trouwens niet iedereen heeft een M530 wc pot, zo kan je op je gemak het mooie werk overzien.

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat word mooi hé met die wc pot er in.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Komt het stuur dan ook in het midden?
Prachtig werk weer!

Prachtig werk weer!
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
als er al een WC pot in komt, dan moet het stuur zeker in het midden.
Het zou anders een mooie knoeiboel worden.
maar het gat is toch echt ergens anders voor.
Het zou anders een mooie knoeiboel worden.

maar het gat is toch echt ergens anders voor.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/