Restauratie M530 LX
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
volgens de verkoper een bobine van 3 Ohm.
Er staat in de handleiding 2,8 Ohm
Er staat in de handleiding 2,8 Ohm
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Daar zou ik me dan maar aan houden.
Het is wel vrij hoog naar mijn mening maar het zal berekend zijn.
Hoe lager de ohmse waarde des te meer stroom de transistor moet leveren.
Dat kan een vroegtijdig einde van de transistor betekenen door oververhitting.
Powerspark beveelt ook de standaard bobine voor electr. ontstekingen niet aan.
3 ohm is voor de klassieke ontsteking met punten.
Misschien dat het moduul daarvoor ontworpen is.
Dan kan je voor Lucas DLB-105 gaan, die is 3 ohm.
http://www.ebay.co.uk/itm/Lucas-DLB105- ... SwofxUkB22
Herman
Het is wel vrij hoog naar mijn mening maar het zal berekend zijn.
Hoe lager de ohmse waarde des te meer stroom de transistor moet leveren.
Dat kan een vroegtijdig einde van de transistor betekenen door oververhitting.
Powerspark beveelt ook de standaard bobine voor electr. ontstekingen niet aan.
3 ohm is voor de klassieke ontsteking met punten.
Misschien dat het moduul daarvoor ontworpen is.
Dan kan je voor Lucas DLB-105 gaan, die is 3 ohm.
http://www.ebay.co.uk/itm/Lucas-DLB105- ... SwofxUkB22
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Henk, misschien nog iets wat je kan gebruiken...
http://www.kapaza.be/nl/onderdelen/matr ... 305354.htm
http://www.kapaza.be/nl/onderdelen/matr ... 305354.htm
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Beste Urbain, dank voor je tip. Het probleem is alleen dat de onderdelen die hier te koop aangeboden worden
er ook al de nodige hier dubbel op zolder liggen.
Wat ik zoek zijn voornamelijk nieuwe rubbers voor de versnellingsbaksteun / stabilisatorstangen / dakdichtingen etc. en een nieuwe pinker L.V.
De onderdelen die deze verkoper aanbiedt zijn jammer genoeg al over de uiterste houdbaarheidsdatum heen
Maar je speurwerk wordt zeker gewaardeerd. hartelijk dank daarvoor.
Na het nodige geklieder zijn de portieren weer compleet.
Alles weer in elkaar gelijmd. Dit heb ik gedaan met LP-Plast® van Romar-Vos.
Dat is een 2-komponenten polyesterpasta waar je al plakkerige handen van krijgt als je naar de pot kijkt.
Ik heb er wel meer vertrouwen in dan het lijmen met gewone vloeibare polyester zoals het origineel gebeurt is.
Vooraf heb ik de gedeeltes waar lijm op komt flink bewerkt met een rasp zodat het oppervlak ruw en vezelig wordt.
Beide te lijmen delen flink ingesmeerd met de pasta, en dan alles op elkaar klemmen zodat het er aan alle kanten tussenuit
kruipt. Het overtollige materiaal deels verwijderd en deels mooi glad gestreken met m'n vingers.
Het fijne van deze pasta is de lange verwerkingstijd van ca. 30 minuten. Dat maakt het iets gemakkelijker.
ik was van plan veel foto's te maken van deze werkzaamheden, maar dat valt niet mee als je bijna tot achter je ellebogen
onder de plakkerige prut zit. Maar toch enkele plaatjes van deze ingreep.
De lijst voor de ruitlikker gaat er als eerste in.

de te lijmen vlakken insmeren

alles vastklemmen


Ook aan de binnenkant kruipt het er mooi uit.


Hier schroeven we met een gerust hart weer een Matra aan vast


er ook al de nodige hier dubbel op zolder liggen.
Wat ik zoek zijn voornamelijk nieuwe rubbers voor de versnellingsbaksteun / stabilisatorstangen / dakdichtingen etc. en een nieuwe pinker L.V.
De onderdelen die deze verkoper aanbiedt zijn jammer genoeg al over de uiterste houdbaarheidsdatum heen

Maar je speurwerk wordt zeker gewaardeerd. hartelijk dank daarvoor.
Na het nodige geklieder zijn de portieren weer compleet.
Alles weer in elkaar gelijmd. Dit heb ik gedaan met LP-Plast® van Romar-Vos.
Dat is een 2-komponenten polyesterpasta waar je al plakkerige handen van krijgt als je naar de pot kijkt.
Ik heb er wel meer vertrouwen in dan het lijmen met gewone vloeibare polyester zoals het origineel gebeurt is.
Vooraf heb ik de gedeeltes waar lijm op komt flink bewerkt met een rasp zodat het oppervlak ruw en vezelig wordt.
Beide te lijmen delen flink ingesmeerd met de pasta, en dan alles op elkaar klemmen zodat het er aan alle kanten tussenuit
kruipt. Het overtollige materiaal deels verwijderd en deels mooi glad gestreken met m'n vingers.
Het fijne van deze pasta is de lange verwerkingstijd van ca. 30 minuten. Dat maakt het iets gemakkelijker.
ik was van plan veel foto's te maken van deze werkzaamheden, maar dat valt niet mee als je bijna tot achter je ellebogen
onder de plakkerige prut zit. Maar toch enkele plaatjes van deze ingreep.
De lijst voor de ruitlikker gaat er als eerste in.

de te lijmen vlakken insmeren

alles vastklemmen


Ook aan de binnenkant kruipt het er mooi uit.


Hier schroeven we met een gerust hart weer een Matra aan vast


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Vakwerk weer, zoals we inmiddels gewend zijn.
Heb je de lijm goed van je camera af kunnen krijgen?
Heb je de lijm goed van je camera af kunnen krijgen?

- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat mag gezien worden dat is vakwerk.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Er staat een goede straalkast ter beschikking hierHeb je de lijm goed van je camera af kunnen krijgen?

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Afgelopen week een pakketje ontvangen uit Frankrijk, en dan te bedenken dat het nog geen sinterklaas is.
met een nieuwe hoofdremcilinder, een nieuwe koppelingscilinder en de koppelingsleiding met nieuwe aansluit-attributen
de hulpkoppelings-cilinder had ik geruime tijd geleden al overgenomenen van een Duitse Matra-fan.
De hydrauliek is nu dus ook compleet.


met een nieuwe hoofdremcilinder, een nieuwe koppelingscilinder en de koppelingsleiding met nieuwe aansluit-attributen
de hulpkoppelings-cilinder had ik geruime tijd geleden al overgenomenen van een Duitse Matra-fan.
De hydrauliek is nu dus ook compleet.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Das geen sport, dat kun je er zo opzetten zonder er iets aan te hoeven doen 

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
De sport is ze te vinden 

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Restauratie M530 LX
Heel waar, het zoeken van onderdelen is een sport,
misschien dat dan het Duitse werkhuishandboek al in je bezit is,
Anders zie de dropbox link die ik net hier in de nadere post heb aangegeven.
Indien niet meer beschikbaar rechtstreeks, ik heb het dokument ook bewaard.
Nog veel succes met je gehele restauratie, ik vind het magnifiek hoe je dat doet.
Guido
misschien dat dan het Duitse werkhuishandboek al in je bezit is,
Anders zie de dropbox link die ik net hier in de nadere post heb aangegeven.
Indien niet meer beschikbaar rechtstreeks, ik heb het dokument ook bewaard.
Nog veel succes met je gehele restauratie, ik vind het magnifiek hoe je dat doet.

Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De sport van het onderdelen zoeken wordt nog mooier als je uit Nederland komt
en niet meer Frans spreekt dan merci en tres bien
Dank voor je alerte aktie Guido,
Het handboek en onderdelenboek zijn al in mijn bezit.
zowel op papier als digitaal.
Als Alain een hoekje inricht op het forum wil k ze daar wel plaatsen
Henk
en niet meer Frans spreekt dan merci en tres bien

Dank voor je alerte aktie Guido,
Het handboek en onderdelenboek zijn al in mijn bezit.
zowel op papier als digitaal.
Als Alain een hoekje inricht op het forum wil k ze daar wel plaatsen
Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Op de hoek van de werkbank vond ik de aandrijfassen ook nog terug.
Die zijn daar zo lang blijven liggen omdat ze erg vettig waren. Maar het moest er toch maar eens een keer van komen.
De oude kruiskoppelingen er uit persen ging niet zo gemakkelijk als verwacht.
Er zaten er een paar tussen waar toch de nodige druk op uitgeoefend moest worden voordat ze loskwamen.
Daarna alles ontvetten en weer het vertrouwde rondje van stralen en spuiten. ( gaat me nog steeds niet vervelen
)
De assen in mijn project zijn van het merk Kemfp.de kruiskoppelingen hiervoor had Thomas Copye ( Simcat079 ) nog op voorraad.
De gaten waar ze in moesten waren niet bepaald rond meer. Of dit komt door jarenlange trouwe dienst als aandrijfas
weet ik niet. Maar dat is wel enigszins problematisch met het in elkaar persen omdat de lagercups een beetje kunnen kantelen
op de plaatsen waar ze klemmen.Je krijgt het kruisstuk er dan niet recht meer voor zodat deze er niet in wil.
Daarom heb ik er overal een keer de hoonsteen doorgehaald zodat het weer enigszins rond was.
Daarna kon de assemblage weer beginnen. Telkens te beginnen met de smeernippel-zijde.
Als alles schoon is en weer goed in elkaar past knijp je de koppelingen in de bankschroef zonder problemen in elkaar.
Demontage


het werk vordert

Weer 'n kilo oud ijzer

Wel fijn dat je daarna onder de douche mag.

klaar voor assemblage

de ovale gaten gehoond. De flens is origineel ook niet in de lak gespoten. Dat is ter voorkoming dat de as los loopt.

Niks meer aan doen.

Die zijn daar zo lang blijven liggen omdat ze erg vettig waren. Maar het moest er toch maar eens een keer van komen.
De oude kruiskoppelingen er uit persen ging niet zo gemakkelijk als verwacht.
Er zaten er een paar tussen waar toch de nodige druk op uitgeoefend moest worden voordat ze loskwamen.
Daarna alles ontvetten en weer het vertrouwde rondje van stralen en spuiten. ( gaat me nog steeds niet vervelen

De assen in mijn project zijn van het merk Kemfp.de kruiskoppelingen hiervoor had Thomas Copye ( Simcat079 ) nog op voorraad.
De gaten waar ze in moesten waren niet bepaald rond meer. Of dit komt door jarenlange trouwe dienst als aandrijfas
weet ik niet. Maar dat is wel enigszins problematisch met het in elkaar persen omdat de lagercups een beetje kunnen kantelen
op de plaatsen waar ze klemmen.Je krijgt het kruisstuk er dan niet recht meer voor zodat deze er niet in wil.
Daarom heb ik er overal een keer de hoonsteen doorgehaald zodat het weer enigszins rond was.
Daarna kon de assemblage weer beginnen. Telkens te beginnen met de smeernippel-zijde.
Als alles schoon is en weer goed in elkaar past knijp je de koppelingen in de bankschroef zonder problemen in elkaar.
Demontage


het werk vordert

Weer 'n kilo oud ijzer

Wel fijn dat je daarna onder de douche mag.

klaar voor assemblage

de ovale gaten gehoond. De flens is origineel ook niet in de lak gespoten. Dat is ter voorkoming dat de as los loopt.

Niks meer aan doen.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Die zijn mooi geworden prachtig gedaan.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Weer een job done.
Altijd wel een slijtagepunt op de oudere machines.
Ziet er weer gelikt uit.
Altijd wel een slijtagepunt op de oudere machines.
Ziet er weer gelikt uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Niet van nieuw te onderscheiden.
Die gaan weer jaren mee.
Die gaan weer jaren mee.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Ziet er weer als nieuw uit, maar eerlijk gezegd verwacht ik eigenlijk ook al niets anders meer.
Ik wil je nog wel even de tip geven om nog even een stofhoes om de spiebaan te plaatsen, uit ervaring weet ik dat dit een behoud voorde assen (en lagers) is.
Eventueel kun je zo'n stofhoesje al gemakkelijk zelf maken van een stukje fiets binnenband + 2 tie-wraps.
Ik wil je nog wel even de tip geven om nog even een stofhoes om de spiebaan te plaatsen, uit ervaring weet ik dat dit een behoud voorde assen (en lagers) is.
Eventueel kun je zo'n stofhoesje al gemakkelijk zelf maken van een stukje fiets binnenband + 2 tie-wraps.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Muddy je hebt wellicht gelijk als je zegt dat het beter is om een hoes om de aandrijfas te maken.
Maar het is niet de bedoeling dat ik er mee ga deelnemen aan 4 x 4 evenementen. En dat is als ik het goed begrijp
ook een grote hobby van je.
De originele assen zien er absoluut niet slecht of uitgelodderd uit. Wellicht een kwestie van op tijd een keer doorsmeren.
En ik hou het graag zo origineel mogelijk.
De berg met onderdelen begint toch wel enigszins te slinken, en daarom maar aan iets ogenschijnlijk
onbenulligs als een kachelkraan begonnen. Hoewel,.... je zal het zonder moeten doen.
Omdat we toch weer lekker bezig zijn, ook maar meteen 2 andere exemplaren uit donorauto's onder handen genomen.
Dat genereert meteen weer(ruil)handelsmateriaal.
Na het zien van de advertenties op ebay wat een dergelijk kraantje moet kosten, is hier de goudkoorts uitgebroken.
Van de Matra 530 heb ik geen kraan gevonden op internet, maar van de Alpine A110 wel en dan weet je het wel weer,
dan is het met 100 euro niet betaald.
Het enige verschil zit in het heveltje.
Voor 2 kraantjes heb ik nieuwe heveltjes gefreesd. De knopjes waar de kabel aan moet uit de oude heveltjes gesloopt
en deze in de nieuwe gelast en het spul laten verzinken.
Daarna het koperwerk geglaspareld en de binnenkant gepolijst met scotch-brite. De 2 gaatjes die in de plunjer zitten open geprikt met een naald, Een nieuwe O-ring d'r in en een nieuw boutje completeren het geheel.
Zo zit ik er over een poosje lekker warmpjes bij. Het is eigenlijk best wel weer een lang verhaal geworden voor zo'n prutsdingetje.
Van deze taferelen schrikken we niet meer van. Deze zat in de donor

demontage en heveltjes gefreesd. De oude hevels zijn behoorlijk uit model.


in de plunjer zitten 2 kleine gaatjes. Of deze bedoeld zijn om met een gesloten kraan
het water toch wat in beweging te houden ? .... geen idee. Wie het weet mag het zeggen.

Hier helpt een drupje WD40 niet meer.


Maar het is niet de bedoeling dat ik er mee ga deelnemen aan 4 x 4 evenementen. En dat is als ik het goed begrijp
ook een grote hobby van je.

De originele assen zien er absoluut niet slecht of uitgelodderd uit. Wellicht een kwestie van op tijd een keer doorsmeren.
En ik hou het graag zo origineel mogelijk.
De berg met onderdelen begint toch wel enigszins te slinken, en daarom maar aan iets ogenschijnlijk
onbenulligs als een kachelkraan begonnen. Hoewel,.... je zal het zonder moeten doen.

Omdat we toch weer lekker bezig zijn, ook maar meteen 2 andere exemplaren uit donorauto's onder handen genomen.
Dat genereert meteen weer(ruil)handelsmateriaal.
Na het zien van de advertenties op ebay wat een dergelijk kraantje moet kosten, is hier de goudkoorts uitgebroken.
Van de Matra 530 heb ik geen kraan gevonden op internet, maar van de Alpine A110 wel en dan weet je het wel weer,
dan is het met 100 euro niet betaald.

Voor 2 kraantjes heb ik nieuwe heveltjes gefreesd. De knopjes waar de kabel aan moet uit de oude heveltjes gesloopt
en deze in de nieuwe gelast en het spul laten verzinken.
Daarna het koperwerk geglaspareld en de binnenkant gepolijst met scotch-brite. De 2 gaatjes die in de plunjer zitten open geprikt met een naald, Een nieuwe O-ring d'r in en een nieuw boutje completeren het geheel.
Zo zit ik er over een poosje lekker warmpjes bij. Het is eigenlijk best wel weer een lang verhaal geworden voor zo'n prutsdingetje.
Van deze taferelen schrikken we niet meer van. Deze zat in de donor

demontage en heveltjes gefreesd. De oude hevels zijn behoorlijk uit model.


in de plunjer zitten 2 kleine gaatjes. Of deze bedoeld zijn om met een gesloten kraan
het water toch wat in beweging te houden ? .... geen idee. Wie het weet mag het zeggen.

Hier helpt een drupje WD40 niet meer.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: Restauratie M530 LX


- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Hansie, mocht 't jouw motivatie stimuleren,..... de mijne is een beetje afgezakt na een paar uurtjes
proberen de achterbrug er onder uit te halen.
Veel meer dan dit lag er niet op de vloer vanmiddag


't is niet alles Matra wat er blinkt hier
proberen de achterbrug er onder uit te halen.
Veel meer dan dit lag er niet op de vloer vanmiddag



't is niet alles Matra wat er blinkt hier

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Dat ziet er meer uit als een ramp.elix wrote:Hansie, mocht 't jouw motivatie stimuleren,..... de mijne is een beetje afgezakt na een paar uurtjes
proberen de achterbrug er onder uit te halen.
Veel meer dan dit lag er niet op de vloer vanmiddag![]()
't is niet alles Matra wat er blinkt hier
Komt er uberhaupt nog wel iets knaps onderuit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
voorlopig alleen maar knapperige dingen Herman.Komt er uberhaupt nog wel iets knaps onderuit.

Nog succes gewenst met je revalidatie trouwens
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Nog even voor het einde van het jaar een onderdeel toegevoegd aan de afdeling gereed.
De startmotor had er ook niet veel zin meer in. Het startrelais fieperde wel wat heen en weer,
maar de bendix helemaal en vlot uit laten rukken zat er niet meer in.
Een nieuw startrelais werd gevonden in Engeland via ebay.
Voor de rest zag de startmotor er niet slecht uit aan de binnenkant. Koolborstels waren lang genoeg om
nog jaren te functioneren. De collector goed schoon gemaakt en opgeschuurd.
Alles weer in het vet wat moet draaien en scharnieren. De motor en bendix werken weer zoals het hoort.
Daarna nog een verflaagje, en.... klaar.
eerste even de nummers blootleggen

hier nog met oud / slecht startrelais

alles weer afgemonteerd, en met nieuw relais

alleen de gele BOSCH-doos ontbreekt nog

De startmotor had er ook niet veel zin meer in. Het startrelais fieperde wel wat heen en weer,
maar de bendix helemaal en vlot uit laten rukken zat er niet meer in.
Een nieuw startrelais werd gevonden in Engeland via ebay.
Voor de rest zag de startmotor er niet slecht uit aan de binnenkant. Koolborstels waren lang genoeg om
nog jaren te functioneren. De collector goed schoon gemaakt en opgeschuurd.
Alles weer in het vet wat moet draaien en scharnieren. De motor en bendix werken weer zoals het hoort.
Daarna nog een verflaagje, en.... klaar.
eerste even de nummers blootleggen

hier nog met oud / slecht startrelais

alles weer afgemonteerd, en met nieuw relais

alleen de gele BOSCH-doos ontbreekt nog


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
Knap om het jaar hiermee af te sluiten.
Nog veel restoratiesucces in 2017.
Knap om het jaar hiermee af te sluiten.
Nog veel restoratiesucces in 2017.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Man, wat een mooi werk.
Ik wilde dat ik jouw vakmanschap had.
Groeten,
Martin
Ik wilde dat ik jouw vakmanschap had.
Groeten,
Martin
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Merci voor de leuke reacties.
Om de lange donkere winteravonden door te komen, hier weer wat leesvoer en wat plaatjes.
De montageplaten waar de achteras mee aan het chassis zijn gemonteerd zijn absoluut niet meer te redden.
De hele achteras is sowieso met hamer, beitel, boormachine en slijptol los gehaald.

lekker bros koekje

De achteras van een donor die ik eerder al gedemonteerd had met het voornemen om deze te stralen en te spuiten
heb ik opzij gelegd. Ook hier waren sommige stukken doorgeroest.
De originele achteras van mijn project ziet er nog goed uit, en is niet rot. Behalve de hierboven afgebeelde montageplaten en de rubber lagers etc.
En jullie maar denken dat Murena's last hebben van roest in de wielophanging.

inmiddels ben ik er wel aan gewend dat onderdelen voor de M530 erg problematisch is.
Vorig jaar vond ik een set van deze platen op LebonCoin en voordat ik bedacht had hoe ik in het Frans uit moest leggen
dat ik ze graag wilde kopen waren ze al verdwenen.
Na de montageplaten eens goed bestudeerd te hebben, lijkt het me dat deze te maken zijn.
Daarom eerst maar een dummy gefabriceerd van 2 mm dik aluminium om uit te proberen of dit nog allemaal wil buigen.
ik ben begonnen met een originele plaat te scannen en over te tekenen.
Daarna persmallen gefreesd uit volkern.
Aangezien ik geen technische HBO opleiding genoten heb, moest ik de mallen een paar keer opnieuw maken met telkens een kleine aanpassing
om aan de juiste maatvoering van het eindprodukt te komen.
Daarna wat aluminium proefplaten gefreesd met telkens wat aanpassingen om te kijken waar het materiaal plooit en rekt tijdens het persen.
originele plaat scannen en digitaliseren

mallen frezen uit volkern


en dan onder de pers

het resultaat. uit kunststof een vulbus gefreesd om de passing te controleren.
Deze worden nog gedraaid uit staal.


zo moet het er straks uit zien. Maar dan van 2 mm dik staal.
de beide delen worden op elkaar gepuntlast, en vormen dan samen een plaat van 4 mm dik
De spleet in de ronde hoeken wordt nog dichtgelast. Deze heb ik daar moeten maken om tijdens
het persen plooien tegen te gaan.

Om dit onderdeel in aluminium te maken lukt me inmiddels. Ondertussen heb ik al wat te laseren platen besteld bij een bedrijf hier in de buurt.
Voor het persen van de vormen in aluminium is de volkern persmal sterk genoeg, maar of dat straks ook is voor het persen van de ijzeren platen
is even afwachten. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal ik uit staal de mallen moeten laten laseren / frezen.
binnenkort volgt er meer over dit project.
Om de lange donkere winteravonden door te komen, hier weer wat leesvoer en wat plaatjes.

De montageplaten waar de achteras mee aan het chassis zijn gemonteerd zijn absoluut niet meer te redden.
De hele achteras is sowieso met hamer, beitel, boormachine en slijptol los gehaald.

lekker bros koekje

De achteras van een donor die ik eerder al gedemonteerd had met het voornemen om deze te stralen en te spuiten
heb ik opzij gelegd. Ook hier waren sommige stukken doorgeroest.
De originele achteras van mijn project ziet er nog goed uit, en is niet rot. Behalve de hierboven afgebeelde montageplaten en de rubber lagers etc.
En jullie maar denken dat Murena's last hebben van roest in de wielophanging.

inmiddels ben ik er wel aan gewend dat onderdelen voor de M530 erg problematisch is.
Vorig jaar vond ik een set van deze platen op LebonCoin en voordat ik bedacht had hoe ik in het Frans uit moest leggen
dat ik ze graag wilde kopen waren ze al verdwenen.
Na de montageplaten eens goed bestudeerd te hebben, lijkt het me dat deze te maken zijn.
Daarom eerst maar een dummy gefabriceerd van 2 mm dik aluminium om uit te proberen of dit nog allemaal wil buigen.
ik ben begonnen met een originele plaat te scannen en over te tekenen.
Daarna persmallen gefreesd uit volkern.
Aangezien ik geen technische HBO opleiding genoten heb, moest ik de mallen een paar keer opnieuw maken met telkens een kleine aanpassing
om aan de juiste maatvoering van het eindprodukt te komen.
Daarna wat aluminium proefplaten gefreesd met telkens wat aanpassingen om te kijken waar het materiaal plooit en rekt tijdens het persen.
originele plaat scannen en digitaliseren

mallen frezen uit volkern


en dan onder de pers

het resultaat. uit kunststof een vulbus gefreesd om de passing te controleren.
Deze worden nog gedraaid uit staal.


zo moet het er straks uit zien. Maar dan van 2 mm dik staal.
de beide delen worden op elkaar gepuntlast, en vormen dan samen een plaat van 4 mm dik
De spleet in de ronde hoeken wordt nog dichtgelast. Deze heb ik daar moeten maken om tijdens
het persen plooien tegen te gaan.

Om dit onderdeel in aluminium te maken lukt me inmiddels. Ondertussen heb ik al wat te laseren platen besteld bij een bedrijf hier in de buurt.
Voor het persen van de vormen in aluminium is de volkern persmal sterk genoeg, maar of dat straks ook is voor het persen van de ijzeren platen
is even afwachten. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal ik uit staal de mallen moeten laten laseren / frezen.
binnenkort volgt er meer over dit project.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Zoals altijd zijn het altijd dezelfde onderdelen die voor problemen zorgen.
Best een moeilijk stukje om de reconstrueren.
Zo'n 530 moet je alles voor uit de kast trekken om te restaureren.
Het is niet voor niets dat er nog zo weinig rondlopen.
Gelukkig ben je niet voor 1 gat gevangen.
Best een moeilijk stukje om de reconstrueren.
Zo'n 530 moet je alles voor uit de kast trekken om te restaureren.
Het is niet voor niets dat er nog zo weinig rondlopen.
Gelukkig ben je niet voor 1 gat gevangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Dit wordt wéér zoals we inmiddels al van je gewend zijn "ronduit prachtig"




Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
Hé Elix,
ziet er weer super uit, al eens er over nagedacht om een eigen restauratiebedrijf te beginnen?
ziet er weer super uit, al eens er over nagedacht om een eigen restauratiebedrijf te beginnen?
The Pete