heb je geen problemen bij het sturen met die brede banden?
Bij mij zit er een kleiner stuur op dan het originele en bij trage manoeuvres zoals parkeren moet ik redelijk aan het stuur trekken.
Een prachtresultaat, eigenlijk om een beetje jaloers op te worden....
Mijn eerste honger is met de Murena al gestild, maar zo'n 530 heeft toch wel iets...
Vandaag verder gezocht naar de oorzaak van het olielek.
Het lek is juist boven de startmotor ,dus de starter demonteren,er is een lek in de carterdichting,ik heb alles eens aangespannen,de starter terug gemonteerd en een nieuwe test,het olie lek blijft
"Matra 530 LX ", kan die carterpan gedemonteerd worden zonder de motor te moeten uithalen ?
Het kan wel degelijk, maar het enigste nadeel is dat ge lang moet wachten om alles terug te monteren.(olie blijft lang lekken)
Want ge moet nu zeker zijn dat de beide sluit vlakken vet vrij zijn, zodat ge de nieuwe pakking met vloeibare pakking kunt monteren.
Waar ik mij toch nog zorgen over maak, er is toch geen beschadiging aan de karterpan en dan bedoel ik daarmee een haarscheurtje of zo.
Ik denk hier bij aan het vallen van de motor.
Als ge alles terug gemonteerd hebt en na een nachtje uitharden van de vloeibare pakking, kan je voor dat ge er terug olie op doet eerst een test doen met perslucht.(slechts een 200 gr druk via de olievuldop)
Dan even sproeien met een zeepsopje langs de karterpan en als er geen belletjes te bespeuren zijn kan je gerust zijn.
Wees wel voorzichtig met de perslucht die 200 gr is de max., indien geniet over een nauwkeurige manometer beschikt zou ik dit maar achterwege laten.
De oliepomp zit dus niet in de weg om het carter te demonteren,en de motor kan op zijn plaats blijven zitten ?
Ik heb vorige dichting gekocht bij Simon,is er een verschil in kwaliteit van die carterdichting ?
Toch nog even een vraagje, heb je 2 korte bouten gebruikt op een wel bepaalde plaats om uw pan vast te schroeven?
Zoniet kan de lek daar van voort komen.
In bijlage een pagina uit het nederlandstalig reparatiehandboek.
Zie dit zeker na en volg zeker de werkwijze.
Mvg,
Matra 530LX
Attachments
Kopie van zondag 22 juli 2007.jpg (398.11 KiB) Viewed 18562 times
Ik had die opmerking (was de tekening van de oliepomp aan het zoeken via uw cdrom)ook gelezen en zal dat eerst kontroleren.
Ik heb dat zeker niet gekontroleerd als ik de nieuwe pakking plaatste.
Maar het olielek bevind zich juist boven de starter.
Jules, het zit je blijkbaar niet mee. Hopelijk is het enkel een dichtingsprobleem en geen beschadiging van de carterpan. Voor het afdichten gebruik ik altijd een "originele" pakking in combinatie met een dichtingspasta. De pasta is de rode vloeibare pakking van Nissan. Deze is in tube te verkrijgen en is van zeer goede kwaliteit. Een test zoals beschreven door Jean kan onnodige (her/de)montage voorkomen.
suc6
Bij de bagheera is dit ook het geval in de versnellingsbak. Enkele bouten moeten met dichtingpasta ingesmeerd worden alvorens ze in te draaien omdat ze tot in de versnellingsbakolie komen.
Dag Alain,
Al een tijdje geen teken van leven meer gezien!!! Op vakantie geweest?
Jules is een perfectionist en eigenlijk geef ik hem geen ongelijk.
Als je dan toch al die moeite hebt gedaan en je bent al zo ver geraakt .......... ja, dan mag het ?af? zijn.
Maar, ?? ooit komt de dag dat we voor Jules en zijn wel erg potente ?M? de baan zullen moeten ruimen.
Nee, nog geen vakantie maar dagen zwoegen op het werk (ontslag of afscheid van wat vaste krachten) en dit moet opgevangen worden. Hopelijk loopt het nu terug wat meer zijn gewone gang.
Vandaag (euh gisteren) het lek gezocht en gevonden.
Het was wel niet de dichting van het carter maar na 10 maal de starter te hebben gedemonteerd en gemonteerd om te proberen heb ik gezien dat de olie vanuit de opening van de peilstaaf komt en zo op de starter en op de dichting van het carter naar beneden komt.
"matra 530lx" zit er een dichting in die peilstaaf ?????
Kunt ge eens nazien of er druk op het buisje van de peilstok zit als de motor draait met een redelijk toerental, want ik vermoed dar er te veel druk opgebouwd word in de motoren er op die manier olie uit geblazen komt.
Neem even een stukje slang dat over het buisje past, zodat je dit buiten de motor ruimte kunt testen, voelen of met een manoumetertje.
Door al die wijzigingen aan uw motor kan dit een oorzaak zijn, ik dacht hier aan de afzuiging van de motorgassen op de kleppendeksels naar de carburateur en dit is volgens mij bij u niet meer het geval, maar ik kan mij vergissen.
Laat het vervolg verhaal maar komen.
Ik denk dat er inderdaad wat druk in deze motor wordt opgebouwd gezien de olie langs het buisje waar de peilstok inzit omhoog geblazen komt. Zelfs al zit er een afdichting op de peilstok (wat bij de 530 volgens mij niet het geval is) dan is deze niet bedoeld om druk tegen te houden maar als olieafdichting.
Om de test te doen dat de olie wel degelijk uit de opening van de peilstok kwam heb ik een bout M8 met teflon voorzien en in de opening geduwd,geen lek meer te bespeuren.
"matra530lx",ik doe de test eens met de darm en laat iets weten.