Inderdaad. ze zijn uitstervend. Ik heb laatst echter nog een stofjas gekocht bij Cranenbroek. De tijd vanTom Poes mag van mij terug komen. Als je van de blaupunkt af wil be. ik nog wel zo een Philips liggen. Klinkt in ieder geval minder Duits.
M530, even puzzelen, waar zit wat
- oetker
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
Of er nou Rex Gildo of Gert en Hermien uit de speaker tettert maakt ook niet zoveel uit.

Als het uit-knopje werkt laat ik alles mooi zitten.
-
De M530 stoelen worden voorzien van hoofdsteunen. Je kan natuurlijk niet verwachten dat zo'n klassieker voldoet aan de huidige veiligheids eisen maar hier en daar wat kleine verbeteringen vind ik niet verkeerd.
Het wordt zondanig gemaakt dat het met een klein beetje sleutelwerk weer origineel is.
Het worden in hoogte verstelbare hoofdsteunen met de inwendige constructie gesloopt uit een sloop auto welke in de bestaande Matra constructie wordt gemonteerd.
.
. .
Op karton zien jullie nog een ander concept getekend . Idee is om de bestaande rugleuning aan te passen en te verhogen in de stijl van de originele M530 stoel. Op zich vind ik dat mooier en constructief wel te doen maar betekend dat de bekleding en stoel vulling ook aan gepast dient te worden. Wordt voor ons iets te uitdagend om zelf te doen.
In de horizontale rand aan de bovenzijde achterkant van de rugleuning zit normaal een zwarte rubber afwerking,
Deze heb ik nog niet kunnen vinden, maar deze ga ik namaken met hetzelfde skai leer als de stoelbekleding met een aanpassing voor de hoofdsteunen.
De hoofdsteun zelf wordt nog iets meer gestyleerd en voorzien met dezelfde skai bekleding als de stoel.
Mij echtgenote is met de bekleding bezig.
Best een klus, vooral hel geribbelde stuk in het midden, ook voor de naaimachine. Maar met wat goede speciale naalden, geduld en doorzetting gaat dat lukken.
.
Het wordt zondanig gemaakt dat het met een klein beetje sleutelwerk weer origineel is.
Het worden in hoogte verstelbare hoofdsteunen met de inwendige constructie gesloopt uit een sloop auto welke in de bestaande Matra constructie wordt gemonteerd.
.
. .
Op karton zien jullie nog een ander concept getekend . Idee is om de bestaande rugleuning aan te passen en te verhogen in de stijl van de originele M530 stoel. Op zich vind ik dat mooier en constructief wel te doen maar betekend dat de bekleding en stoel vulling ook aan gepast dient te worden. Wordt voor ons iets te uitdagend om zelf te doen.
In de horizontale rand aan de bovenzijde achterkant van de rugleuning zit normaal een zwarte rubber afwerking,
Deze heb ik nog niet kunnen vinden, maar deze ga ik namaken met hetzelfde skai leer als de stoelbekleding met een aanpassing voor de hoofdsteunen.
De hoofdsteun zelf wordt nog iets meer gestyleerd en voorzien met dezelfde skai bekleding als de stoel.
Mij echtgenote is met de bekleding bezig.
Best een klus, vooral hel geribbelde stuk in het midden, ook voor de naaimachine. Maar met wat goede speciale naalden, geduld en doorzetting gaat dat lukken.
.
-
Dat zijn de lekkere klussen, zelf stoelbekleding maken.... zoiets is aan mij absoluut niet besteed.
Maar wat is de bedoeling van dat rolletje ijzerdraad wat erbij ligt?
Maar wat is de bedoeling van dat rolletje ijzerdraad wat erbij ligt?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
Kan even geen foto maken (zit in Bels op de camping van een Dubbel te genieten)
Ijzerdraad wordt onderlangs rondom in het skai gezoomd. Dit ijzerdraad span je daarna via draad door gaatjes in de zoom naar het frame.
In het middenstuk met ribbels zie je op de foto aan achterzijde stof met een zoom. Daar komt ook draad in en trek/ span je het middenstuk naar beneden.
Maak wel es foto als het zover is.
Ijzerdraad wordt onderlangs rondom in het skai gezoomd. Dit ijzerdraad span je daarna via draad door gaatjes in de zoom naar het frame.
In het middenstuk met ribbels zie je op de foto aan achterzijde stof met een zoom. Daar komt ook draad in en trek/ span je het middenstuk naar beneden.
Maak wel es foto als het zover is.
-
Het Matra chassis weer eens ter hand genomen.
Dit heeft meer dan een jaar achter mijn schip, klassieke platbodem zeilschip Boeier Aak, gelegen. Aantal jaar geleden hadden we het schip al eens gerestaureerd. Resteerde nog een klusje waar ik destijds geen zin in had waar we deze winter aan gewerkt hebben.
In zo een oud schip hebben vaak vele motoren gelegen, waar bij elke keer ook weer de motor fundering en ophanging aangepast werd. Dit bestond uit zware u balken en staalplaat van wel 20 mm dik. Doordat dit allemaal wat aan elkaar gelast werd was dit een legpuzzel die er stukje voor stukje uitgeslepen moest worden. Je kon nergens met de haakse slijper lekker tussen.
De motor, keerkoppeling en schroefas eruit gehaald Na een 50 tal slijp schijfjes lag de fundering en deel van de bodem eruit.
Qua roest is een Matra hier klein bier bij.
In het voorjaar alles hersteld en inmiddels al weer het nodige gevaren op de Friese meren.
De kofferbak zijde van de Matra wat verder aangepakt, de pasvorm spatbord op de kofferbak rand was vorige keer niet goed, hier en daar wat aangepast.
Altijd weer spannend als je de polyester delen er omheen hangt om te zien of het ergens op lijkt
Valt me niet tegen, lengte en hoogte kofferbak rand is nu goed.
Nu komt het monteren en aflassen van de zelfbouw A-stijlen en inhangen van de deuren. Blijft spannend.
.
..
in
Beneden paar fotos van de rolbar, deze heb ik tijdelijk bevestigd met wat stukken draadeind M12, weet iemand of hier speciale bouten en ringen inzitten? Ik kon niet iets vinden in de oude voorraad verzinkte M530 bouten wat paste.
.
.
Dit heeft meer dan een jaar achter mijn schip, klassieke platbodem zeilschip Boeier Aak, gelegen. Aantal jaar geleden hadden we het schip al eens gerestaureerd. Resteerde nog een klusje waar ik destijds geen zin in had waar we deze winter aan gewerkt hebben.
In zo een oud schip hebben vaak vele motoren gelegen, waar bij elke keer ook weer de motor fundering en ophanging aangepast werd. Dit bestond uit zware u balken en staalplaat van wel 20 mm dik. Doordat dit allemaal wat aan elkaar gelast werd was dit een legpuzzel die er stukje voor stukje uitgeslepen moest worden. Je kon nergens met de haakse slijper lekker tussen.
De motor, keerkoppeling en schroefas eruit gehaald Na een 50 tal slijp schijfjes lag de fundering en deel van de bodem eruit.
Qua roest is een Matra hier klein bier bij.
In het voorjaar alles hersteld en inmiddels al weer het nodige gevaren op de Friese meren.
De kofferbak zijde van de Matra wat verder aangepakt, de pasvorm spatbord op de kofferbak rand was vorige keer niet goed, hier en daar wat aangepast.
Altijd weer spannend als je de polyester delen er omheen hangt om te zien of het ergens op lijkt
Valt me niet tegen, lengte en hoogte kofferbak rand is nu goed.
Nu komt het monteren en aflassen van de zelfbouw A-stijlen en inhangen van de deuren. Blijft spannend.
.
..
in
Beneden paar fotos van de rolbar, deze heb ik tijdelijk bevestigd met wat stukken draadeind M12, weet iemand of hier speciale bouten en ringen inzitten? Ik kon niet iets vinden in de oude voorraad verzinkte M530 bouten wat paste.
.
.
- oetker
Vakantie vieren en Matra"s restaureren kun je hele jaren mee vullen Bonne
Je weet het hé.
Eerst de deuren hangen en dan het roest er omheen buigen.
Ik weet niet of het in de Manual staat van die bouten.
Ik heb ooit van Henk een WPH gehad, zal vanavond is te voorschijn trekken.

Je weet het hé.
Eerst de deuren hangen en dan het roest er omheen buigen.

Ik weet niet of het in de Manual staat van die bouten.
Ik heb ooit van Henk een WPH gehad, zal vanavond is te voorschijn trekken.
-
Herman, vakanties vieren lukt me goed, kost wel veel tijd die spontaan ingelaste vrije dagen als het zonnetje schijnt.
Je hebt me wel wakker gemaakt, heb ook WPHs van Henk.
Helemaal niet meer aan gedacht,zal es kijken.
Ach, ben inmiddels zelf ook al een klassieker aan het worden. Ik zou eigenlijk ook belasting vrij moeten zijn, net als mn GT en Matra, zal es een brief sturen naar de Haag met dit voorstel,
Je hebt me wel wakker gemaakt, heb ook WPHs van Henk.
Helemaal niet meer aan gedacht,zal es kijken.
Ach, ben inmiddels zelf ook al een klassieker aan het worden. Ik zou eigenlijk ook belasting vrij moeten zijn, net als mn GT en Matra, zal es een brief sturen naar de Haag met dit voorstel,
- oetker
Doe dat maar na de 3e dinsdag in septober.
Je kunt ze op verkeerde gedachten brengen als je dat eerder doet
Oldtimers moeten geregeld op het strafbankje bij de overheid.
Je kunt ze op verkeerde gedachten brengen als je dat eerder doet

Oldtimers moeten geregeld op het strafbankje bij de overheid.
- elix
Het zijn gewoon lange M10 bouten Bonne, met grote dikke ringen
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
Dank Henk, vanwege de wel erg grote gaten om te stellen dacht ik dat er misschien iets speciaals zat.
-
Citroen Veglias klok rond 52 mm op de kop getikt.
. .
.
Klok gedemonteerd en de knop en de handmatige tijd instelling gerepareerd
. .
Een tandwieltje was verschoven, dit tandwieltje werd door een minuscuul pinnetje van kunstof, vrijwel onzichtbaar aan 1 zijde op zijn plaats gehouden, althans dat is denk ik de bedoeling.
Ik heb aan de onderkant van de wijzerplaat waar het asje van dit tandwiel tegenaan steund een kleine indrukking gemaakt in de wijzerplaat zodat dit tandwiel iets meer steun heeft.
Het werkt, en vooral van afblijven is het credo
. .
De ring is bij Citroën zwart, bij Matra is de rand chroom, het zwarte is verwijderd de ring is nu aluminium deze wordt nog gepolijst voor wat meer bling bling
. .
.
Klok gedemonteerd en de knop en de handmatige tijd instelling gerepareerd
. .
Een tandwieltje was verschoven, dit tandwieltje werd door een minuscuul pinnetje van kunstof, vrijwel onzichtbaar aan 1 zijde op zijn plaats gehouden, althans dat is denk ik de bedoeling.
Ik heb aan de onderkant van de wijzerplaat waar het asje van dit tandwiel tegenaan steund een kleine indrukking gemaakt in de wijzerplaat zodat dit tandwiel iets meer steun heeft.
Het werkt, en vooral van afblijven is het credo
. .
De ring is bij Citroën zwart, bij Matra is de rand chroom, het zwarte is verwijderd de ring is nu aluminium deze wordt nog gepolijst voor wat meer bling bling
- oetker
Vaak zijn de wijzers krom en de ringetjes daarvan gescheurd.
Ik heb er al een paar versleten van het iets nieuwere vierkante model.
I heb er maar een digitaal klokje in gezet.
Breekt niets meer van en ik weet hoe laat het is.
Ik heb er al een paar versleten van het iets nieuwere vierkante model.
I heb er maar een digitaal klokje in gezet.
Breekt niets meer van en ik weet hoe laat het is.
- GODFRIED
Zoiets herstellen kan al eens fout aflopen maar niet geschoten is altijd mis geschoten.
Fijn dat het gelukt is.

Fijn dat het gelukt is.
Matra Bagheera S - 1977
-
Zoiets open trekken kan inderdaad makkelijk fout gaan. Priegel spul. Vandaar ook "vooral afblijven".
En laten we wel wezen, hij kan altijd dienen als opvulling van het gat in dashboard, loopt ie is het mooi meegenomen. Loopt het niet dan loopt hij altijd nog 2 x per dag precies gelijk
En laten we wel wezen, hij kan altijd dienen als opvulling van het gat in dashboard, loopt ie is het mooi meegenomen. Loopt het niet dan loopt hij altijd nog 2 x per dag precies gelijk
- GODFRIED
Als ik dat in mijn auto heb staan dan moet dat ook werken. 

Matra Bagheera S - 1977
-
Niet goedkoop die Veglia klokjes: https://www.alfa-fiat-spidersport.at/nl ... 1970-82-2/
-
Die Fiat klok met brede chroom rand lijkt meer op de rest van de Matra klokken maar zijn erg prijzig, gaat hem bij mij niet worden. Vandaar dat ik die Veglia van mij heb gekocht voor bedrag waar je nog geen half pakje sigaretten voor kan kopen (en dan bedoel ik ook nog in België). Wijkt wel wat af, mischien kom ik nog eens een keer zo eenn andere rand tegen, dan lijkt hij nog wat origineler.
-
Ik dacht dat het ene was zoals de originele.
-
Rustig aan....
-
Is niet origineel, komt uit een Citroen volgens de sticker, geen idee wel type of jaar.
Die rand komt al aardig in de buurt Muddy als ik kijk naar de fotos van mijn instrumenten paneel
Henk (Elix) heeft in zijn M530 restauratie ook al es de nodige aandacht aan besteed.
Link
Foto van mijn instrumenten paneel klokken
Die rand komt al aardig in de buurt Muddy als ik kijk naar de fotos van mijn instrumenten paneel
Henk (Elix) heeft in zijn M530 restauratie ook al es de nodige aandacht aan besteed.
Link
Foto van mijn instrumenten paneel klokken
Last edited by Vedrive on Sat Nov 02, 2024 10:01 pm, edited 1 time in total.
-
Chroom randen zijn makkelijk te verkrijgen, worden ook op Fiat en andere gebruikt.
Klokje heb ik ook nog wel ergens liggen… voor 250€
, … grapje 
Klokje heb ik ook nog wel ergens liggen… voor 250€

- elix
Hey Bonne, om het mierenneuken effe compleet te maken,....het lettertype op de wijzerplaat klopt ook niet met de klokjes die matra gebruikte.
de randjes vindt je inderdaad bij Fiat shops. en als laatste toefje op de taart bij de originele klokjes is het knopje om de tijd in te stellen van aluminium. bovenstaande punten maken dat een dergelijk klokje ergens onder in de beroemde hooiberg ligt, en dus een klein vermogen kost.

de randjes vindt je inderdaad bij Fiat shops. en als laatste toefje op de taart bij de originele klokjes is het knopje om de tijd in te stellen van aluminium. bovenstaande punten maken dat een dergelijk klokje ergens onder in de beroemde hooiberg ligt, en dus een klein vermogen kost.

-
Zoiets?
. .
Wat standaard VDO drukmeters die in de kast lagen verkocht en deze gevonden voor een nette prijs. Alles werkt en ziet er netjes uit. Mooi
. .
Wat standaard VDO drukmeters die in de kast lagen verkocht en deze gevonden voor een nette prijs. Alles werkt en ziet er netjes uit. Mooi
- elix
Dat is 'm Bonne. Soms loont het om de hooiberg om te spitten. 

-
Is een nette klok, display, wijzers, helder glas en rand.
Had dit al uit mijn hoofd gezet vanwege de hoge vraagprijzen en het idee om iets te maken wat er op lijkt, kom ik deze tegen. Ben er blij mee.
Had dit al uit mijn hoofd gezet vanwege de hoge vraagprijzen en het idee om iets te maken wat er op lijkt, kom ik deze tegen. Ben er blij mee.
-
Zo een klokje verdiend een nette omlijsting.
Dashboard opgeknapt, voorzien van nieuwe skai bekleding en klokje geplaatst.
Deze kan ook weer in het magazijn afdeling " bling bling
Op de foto ook nog een VDO turbo/vacuüm meter. Hiervan lag de wijzer los.
Deze zat in mijn Matra dashboard. Gerepareerd en voorzien van chroom rand, vind ik een stuk mooier dan de origineel zwarte rand.
Daar er geen turbo op de Matra komt (alhoewel zeg nooit nooit ligt al 40 jaar aan voor V4 geprepareerd turbo blok in de schuur) gaar deze op marktplaats.
Dashboard opgeknapt, voorzien van nieuwe skai bekleding en klokje geplaatst.
Deze kan ook weer in het magazijn afdeling " bling bling
Op de foto ook nog een VDO turbo/vacuüm meter. Hiervan lag de wijzer los.
Deze zat in mijn Matra dashboard. Gerepareerd en voorzien van chroom rand, vind ik een stuk mooier dan de origineel zwarte rand.
Daar er geen turbo op de Matra komt (alhoewel zeg nooit nooit ligt al 40 jaar aan voor V4 geprepareerd turbo blok in de schuur) gaar deze op marktplaats.
- Attachments
-
- IMG_20241206_142607_compress30.jpg (168.51 KiB) Viewed 80992 times
-
- VDO chrome edge.jpg (171.39 KiB) Viewed 80994 times
- GODFRIED
- oetker
Dat is juist een mooi metertje om op het carb/spruitstuk aan te sluiten.
Laat zien hoe zuinig je rijdt.
Laat zien hoe zuinig je rijdt.
-
Herman, zou natuurlijk mooi zijn als dit dan ook een Veglia Borletti wordt in exact dezelfde stijl als de ander Matra metertjes. Weet niet of die bestaat, nog niet gevonden, zelfs geen afbeelding.
Echt fatsoenlijk meten doen die klokken niet, net als oliedruk meter, het geeft wat aan en als dat iets is wat je gewend bent is het goed.
Heb nog wel een echte vacuum meter welke vroeger op de proefstand zat en ook werd gebruikt voor het tunen van carburateurs en ontstekings curves. Deze werd ook gekalibreerd.
Kan eventueel in de middenconsole passen.
Ik had deze in gebruik op de flow bank, zie foto, maar die is inmiddels digitaal.
.
Mijn voorkeur zou toch een AFR meter zijn met breedband lambda sonde. Heb er nog paar liggen uit de racerij, zal eens kijken of ze nog werken.
Echt fatsoenlijk meten doen die klokken niet, net als oliedruk meter, het geeft wat aan en als dat iets is wat je gewend bent is het goed.
Heb nog wel een echte vacuum meter welke vroeger op de proefstand zat en ook werd gebruikt voor het tunen van carburateurs en ontstekings curves. Deze werd ook gekalibreerd.
Kan eventueel in de middenconsole passen.
Ik had deze in gebruik op de flow bank, zie foto, maar die is inmiddels digitaal.
.
Mijn voorkeur zou toch een AFR meter zijn met breedband lambda sonde. Heb er nog paar liggen uit de racerij, zal eens kijken of ze nog werken.