Deze namiddag de uitlaten aan de M530 gehangen.
De motor zou eindelijk draaien ,maar daar had de motor geen zin in.
Voor de zoveelste maal terug ontgooheld naar huis gereden,het begint stilaan mijn xxxxxx uit te hangen.
Veel kan er niet schelen! Krijgt de motor ontsteking, staat deze op punt, is er benzine in de carburators, open de kleppen op het juiste moment? Een kabel niet goed aangesloten kan al voldoen de zijn. Probeer eens met startpiloot!!
Succes.
Jules, het ziet er alvast prachtig uit.
Wat betreft de motorproblemen, geen paniek je komt er zeker wel. Geduld en doorzetting is soms een mooie deugd;
Gaat de motor rond? Slaat hij niet aan? Is er ontsteking? Krijgt hij benzine?
Ik ben zeker dat ik binnenkort het zalige M530 motorgeluid hoor tot bij me thuis;
Ik werk eraan maar.........
De carrosserie delen moeten nog terug geplaatst worden,de remmen en ontkoppelingssysteem moeten nog gedeeltelijk geplaatst worden ook de nieuwe uitlaten zijn nog in de maak en ik moet volgend weekend werken,komt er ook nog bij dat ik samen met Benny de rondrit verder moet voorbereiden,dan nog de keuring en de papiermolen om terug een nummerplaat in mijn bezit te hebben,ik forceer niets meer maar indien het mogelijk is,dan zal hij op 27 mei rijden.
De benzine leidingen heb ik gekocht bij een Engelsman die op de Oldtimerbeurs in Antwerpen stond,maar die leidingen zijn ook te koop bij autoshops in verschillende diameters.
De waterdarmen zijn de gewone darmen enkel voorzien van een soort metalen hoesje om het uitzicht iets mooier te maken.
Opgelost zal het wel worden,maar niet voor zondag,de bouten die bij de remleidingen geleverd zijn door Simon zijn aan de broze kant,ik zoek dus een steviger oplossing.
Ook mijn watertemperatuurmeter laat het nog steeds afweten,ik heb een nieuwe sensor besteld om uit te zoeken wat het probleem juist is.
Ik heb de sensor reeds uitgemeten en in koude toestand meet ik 250 ohm en warm meet ik 100 ohm,ik weet wel niet of dit normaal is,wanneer ik de draad van de sensor tegen de massa legt,slaat de meter uit tot 130 graden.
Ik heb een andere (Matra 530 ) temperatuurmeter aangesloten aan de sensor met het zelfde resultaat,de naald van de meter komt tot tegen de 60 graden en dan verhoogt hij niet meer,terwijl mijn olie temperatuur reeds 80 graden aanduid.
Weet er iemand de ohmse waarde van de sensor van de M530 ?
Na het lezen van je verhaal Kan ik je verzekeren dat de temperatuurmeter ok is. Je hebt de aansluitdraad met de massa verbonden, als de meter dan stijgt moet je de fout hier niet zoeken.
60 Of 90? is een groot verschil! Dit moet je met de hand kunnen voelen. Pasop verbrandt je niet! Warm of heet dat voel je. Voel aan de waterslang die van de sensor komt. Niet vastnemen maar tegen kloppen met de hand om te voelen hoe heet deze is. Als de thermostaat open blijft zal de temperatuur ook niet veel meer stijgen. 90% zeker dat de sensor stuk is .
Had zo een vermoeden, nu weet je het natuurlijk zeker.
Bij een dergelijk lage weerstand kan een slechte massa brug de resistieve waarde opdrijven en zo een verschil maken.
Of je zit met een luchtbel, de thermostaat zou ook nog kunnen zoals Godfried vernoemd.
De weerstand van de sensor moet bij het warm worden veranderen, dit kun je zo niet meten. Het kan zijn dat de weerstand op kamertemperatuur goed is maar bij 70? niet zijn waarde bereikt. Op mijn Escort cabrio bleef de temperatuurmeter ook te laag staan. De sensor heb ik vervangen en alles was IO. De sensor niet plaatsen met tape rond de draad!
Groetjes
Jules,
Dus met andere woorden het water wordt niet warm genoeg! Je hebt de test gedaan op de massa, meter is ok want deze slaat uit naar max. Als je zeker bent van de sensor moet de temperatuur van het water te laag blijven. Heb je al eens met de hand aan de waterdarm gevoelt? Waar zit de sensor bij een M530?