Het grote moment is aangebroken. We gaan de vacuummal gieten.
Dat gebeurt met Polyurethaan gietmassa van het merk Neukadur® ( what's in a name )
Het spul heeft een potlife van ongeveer 2 à 3 minuten. Dus je moet ondertussen niet even een bakje gaan doen.
Om de reactietemperatuur niet te ver op te drijven, heb ik de mal in 6 gangen gegoten.
En om giethars te besparen zijn de loze ruimtes opgevuld met MDF.
Daarna volgde een ietwat onrustige nacht. het blijft natuurlijk altijd spannend hoe het geheel uit de mal komt.
En dat viel dus tegen, want het ding wilde niet UIT de mal, ondanks dat ik veel aandacht geschonken had om alles
goed te behandelen met losmiddel. De MDF rand rondom ging er zonder probleem af. De rest heb ik met beitels, gutsen
en alles waar je maar mee kunt steken en krabben er uit gewerkt. We tikken weer 6 uur bij op de teller.
Nadat de mal verder geprepareerd was, volgde de eerste poging in de vacuumvorm machine.
Aangezien dit voor mij ook volledig nieuwe materie is, en er niemand over mijn schouder meekijkt
wat ik allemaal verkeerd doe, is het eerste resultaat me niet tegen gevallen.
E.e.a. is nog niet perfekt, maar met wat kleine aanpassingen aan de vacuumvorm machine gaat dit helemaal goedkomen.
Even het ding vrijgezaagd en eens gepast op de carrosserie. De passing is oké.
Ik kan nu verder met mal deel 2 met wat ik ondertussen bijgeleerd heb.
De vormen worden straks op de freesmachine verder afgewerkt