Nooit geweten dat lassen met een halfautomaat ook met koolzuurgas gaat. Ik gebruik altijd het meng gas maar argon werkt ook perfect.murena0543 wrote: ↑Thu Oct 16, 2025 9:12 pm Je zou ook een fles koolzuur kunnen gebruiken voor mig/mag lassen.
Spettert iets meer dan mengas 85/15 maar is goedkoop verkrijgbaar bij dranken groothandel.
M530, even puzzelen, waar zit wat
- GODFRIED
- Posts: 10424
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Matra Bagheera S - 1977
-
Vedrive
- Posts: 393
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Vroeger begin '80 er jaren wel met co2 gelast aan de Opel GT, was geloof ik beetje standaard. Ben destijds overgestapt op Protegon meng gas geloof 85/15 argon/co2. Naast spetteren laste toch een stuk fijner.
Tig /argon zit ik nog in de heel veel oefen fase, wil zelf een uitlaat maken.
Alles is een vak en ik zeker lastechnieken. Als ik naar laswerk kijk wat sommige kennissen van mij kunnen, prachtig.
bij mij is achteraf slijpen nog vaak een noodzakelijke "hobby", maar niet het favoriete deel van de werkzaamheden.
Tig /argon zit ik nog in de heel veel oefen fase, wil zelf een uitlaat maken.
Alles is een vak en ik zeker lastechnieken. Als ik naar laswerk kijk wat sommige kennissen van mij kunnen, prachtig.
bij mij is achteraf slijpen nog vaak een noodzakelijke "hobby", maar niet het favoriete deel van de werkzaamheden.
- GODFRIED
- Posts: 10424
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Een vaste hand een goed lasapparaat een zuiver werkstuk en een beetje ervaring en het komt goed.
Ik heb nooit met een tig apparaat gewerkt heel veel gelast op mijn werk maar steeds met een halfautomaat (mig)
Ik heb nooit met een tig apparaat gewerkt heel veel gelast op mijn werk maar steeds met een halfautomaat (mig)
Matra Bagheera S - 1977
-
Vedrive
- Posts: 393
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ik had nog wat oud ijzer.......
De oudgedienden weten alweer hoe laat het is, er moest weer wat geknutseld worden.
Banden demonteer apparaat,
Fase 1 de banden pers werkt. Principe getest in
De makkelijke banden lukt handbediend, ik kan het lever nog verlengen door paar verleng kokers..
Voor de taaie rakkers hydraulisch, ik kan aan de achterzijde een krik steken. Geprobeerd met een oude band.
Beide werkt moet nog even kijken of ik een steun maak voor een potkrik of garage krk
De oudgedienden weten alweer hoe laat het is, er moest weer wat geknutseld worden.
Banden demonteer apparaat,
Fase 1 de banden pers werkt. Principe getest in
De makkelijke banden lukt handbediend, ik kan het lever nog verlengen door paar verleng kokers..
Voor de taaie rakkers hydraulisch, ik kan aan de achterzijde een krik steken. Geprobeerd met een oude band.
Beide werkt moet nog even kijken of ik een steun maak voor een potkrik of garage krk
- oetker
- Posts: 8270
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Mooi stukje werk Bonne, maar ik zal nooit vergeten hoe een oude monteur bij onze busmaatschappij met een paar bandenijzers en pure kracht zonder machines een band van onze lijnbussen van een velg af kon halen binnen 2 minuten.
Was voor hem dagelijkse koek.
Als ik in der tijd een camera bij me had gehad dan had ik het op film gezet.
Ik stond er bij en keek er naar.
In die tijd was ik trouwens een stuk knapper

Was voor hem dagelijkse koek.
Als ik in der tijd een camera bij me had gehad dan had ik het op film gezet.
Ik stond er bij en keek er naar.
In die tijd was ik trouwens een stuk knapper
- Attachments
-
- Busdriver.jpg (214.3 KiB) Viewed 1492 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10424
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Probeer het maar eens, ik heb het al eens gedaan maar dat is niet te doen gekkenwerk.oetker wrote: ↑Fri Oct 17, 2025 9:13 pm Mooi stukje werk Bonne, maar ik zal nooit vergeten hoe een oude monteur bij onze busmaatschappij met een paar bandenijzers en pure kracht zonder machines een band van onze lijnbussen van een velg af kon halen binnen 2 minuten.
Was voor hem dagelijkse koek.
Als ik in der tijd een camera bij me had gehad dan had ik het op film gezet.
Ik stond er bij en keek er naar.
In die tijd was ik trouwens een stuk knapper![]()
![]()
Alles behalve gemakkelijk zo een band afnemen en opleggen zonder apparatuur.
Matra Bagheera S - 1977
-
Vedrive
- Posts: 393
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Had je toen wit haar Herman 
.
Bandjes verwissel met de hand ook nog wel gedaan.
Met een afgeronde brede beitel en vuisthamer de band rondom naar binnen slaan en daarna eraf lepelen.
Destijds waren de boten van hout de mannen van staal de velgen ook en hadden daarnaast nog binnenbandjes.
Kon wat hebben.
Met de alu velgen van nu en tubeless mep je alles aan gort.
Bandjes verwissel met de hand ook nog wel gedaan.
Met een afgeronde brede beitel en vuisthamer de band rondom naar binnen slaan en daarna eraf lepelen.
Destijds waren de boten van hout de mannen van staal de velgen ook en hadden daarnaast nog binnenbandjes.
Kon wat hebben.
Met de alu velgen van nu en tubeless mep je alles aan gort.
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Je mag hier wel het demonteer-en monteerapparaat gebruiken hoor
kun je ze daarna met de Sun balanceermachine ook nog trillingsvrij maken.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
-
Vedrive
- Posts: 393
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Wie weet Richard, tegen de tijd dat de Matra op wielen moet komen en ik ben in de buurt gooi ik ze wel in de auto
Kan ik gelijk even kijken naar je Matra spullen, altijd leuk.
Kan ik gelijk even kijken naar je Matra spullen, altijd leuk.
-
Vedrive
- Posts: 393
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Wat zitten puzzelen met tankvlotters.
De Matra tank eerder al eens opgeknapt maar de vlotter vertoonde haperingen in de weerstand meting als ik het vlotter lever heen en weer bewoog en ondertussen hebben zich nog 2 patiënten gemeld. Die van Opel GT heeft de winter niet overleeft en het weerstand draadje is weer gesprongen , de vlotter van de Wellcraft 192 (speedboot) kon ook per direkt de vuilnisbak in.
. Foto 3 verschillende vlotters
De Matra tankvlotter sensor kun je gedeeltelijk demonteren, er zit een klein kunstof plaatje wat je weg kan schuiven waardoor je erin kan kijken en door een metalen lipje te verbuigen kun je een kunstof klik verbinding induwen en het metalen huis wat open maken. Altijd spannend of dat 40 jaar oude kunststof niet breekt.
Fotos.
. Ik heb het spoor van weerstand draad waar een loper overheen glijdt voorzichtig opgepoetst met een glasvezel pencil (ooit een tip gekregen van Herman deze aan te schaffen, perfect om contacten op te poetsen) en de lopers wat verbogen zodat er wat meer veerspanning op staat.
De weerstand wijzigt nu zonder haperingen als de vlotter op en neer beweegt.
Weerstand vol 11 Ohm, weerstand leeg 400 Ohm. De pin van het waarschuwings lampje schakelt mooi naar massa.
Heb verder geen gegevens over de weerstand van Matra sensor maar schat in dat het wel goed zit.
Van de Opel GT en Wellcraft heb ik ook geen weerstand informatie. Vlotters bij Ali geven in het algemeen 2 uitvoerings varianten:
Europees: 0 / 190 Ohm (Leeg/Vol)
Amerikaans 240 / 33 Ohm (Leeg Vol)
De Opel GTmeter geeft bij signaal draad aan massa (0 Ohm)= vol aan, met wat testen met vervangings weerstandjes bleek de meter bij ca 90 Ohm. leeg aan te geven, een 190 Ohm vlotter is dus niet toepasbaar (weerstand werkt andersom ). In de maritieme hoek heb een nieuwe buisvlotter gevonden (Vdo/Veratron 240 mm leeg/vol 90/4 Ohm besteld en ingebouwd met wat kleine aanpassingen. Werkt weer perfect. Voor de Wellcraft komt er een vlotter van Ali een "Amerikaanse" uitvoering.
De Matra tank eerder al eens opgeknapt maar de vlotter vertoonde haperingen in de weerstand meting als ik het vlotter lever heen en weer bewoog en ondertussen hebben zich nog 2 patiënten gemeld. Die van Opel GT heeft de winter niet overleeft en het weerstand draadje is weer gesprongen , de vlotter van de Wellcraft 192 (speedboot) kon ook per direkt de vuilnisbak in.
. Foto 3 verschillende vlotters
De Matra tankvlotter sensor kun je gedeeltelijk demonteren, er zit een klein kunstof plaatje wat je weg kan schuiven waardoor je erin kan kijken en door een metalen lipje te verbuigen kun je een kunstof klik verbinding induwen en het metalen huis wat open maken. Altijd spannend of dat 40 jaar oude kunststof niet breekt.
Fotos.
. Ik heb het spoor van weerstand draad waar een loper overheen glijdt voorzichtig opgepoetst met een glasvezel pencil (ooit een tip gekregen van Herman deze aan te schaffen, perfect om contacten op te poetsen) en de lopers wat verbogen zodat er wat meer veerspanning op staat.
De weerstand wijzigt nu zonder haperingen als de vlotter op en neer beweegt.
Weerstand vol 11 Ohm, weerstand leeg 400 Ohm. De pin van het waarschuwings lampje schakelt mooi naar massa.
Heb verder geen gegevens over de weerstand van Matra sensor maar schat in dat het wel goed zit.
Van de Opel GT en Wellcraft heb ik ook geen weerstand informatie. Vlotters bij Ali geven in het algemeen 2 uitvoerings varianten:
Europees: 0 / 190 Ohm (Leeg/Vol)
Amerikaans 240 / 33 Ohm (Leeg Vol)
De Opel GTmeter geeft bij signaal draad aan massa (0 Ohm)= vol aan, met wat testen met vervangings weerstandjes bleek de meter bij ca 90 Ohm. leeg aan te geven, een 190 Ohm vlotter is dus niet toepasbaar (weerstand werkt andersom ). In de maritieme hoek heb een nieuwe buisvlotter gevonden (Vdo/Veratron 240 mm leeg/vol 90/4 Ohm besteld en ingebouwd met wat kleine aanpassingen. Werkt weer perfect. Voor de Wellcraft komt er een vlotter van Ali een "Amerikaanse" uitvoering.
-
Vedrive
- Posts: 393
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Poging gedaan om wat bumper delen Elektrolytisch te ontchromen. De bumpers zijn erg slecht en veel roest, slechte chroom laag door roest afgebladderd. Ik wil deze bumper delen opknappen.
De bumper delen in een bak met caustic soda gelegd (ontstoppings korrels opgelost in water) en met eeneen 24 V voeding stroom ca. 4 Ampère aangelegd de bumper delen aan de anode (+ pool) en als Kathode - pool een ijzeren plaat
Foto Op de foto bumper delen na het ontchromen. De matte delen waren vooraf al eens gestraald en glimt daarom niet, de glimmende is van te voren niet gestraald. Deze zag er voor behandeling slecht uit en glimt na ontchromen als een spiegeltje, wat voor mij een complete verrassing is.
Ik kreeg de indruk dat chroom laag helemaal niet weg is wat ik niet snap, maar zit nu te denken of ik niet tegen een of andere nikkel laag aan zit te kijken die vaak onder de chroom laag zit en er met dit proces er niet afgaat?
Iemand ervaring met ontchromen en ideeën wat het kan zijn.
De bumper delen in een bak met caustic soda gelegd (ontstoppings korrels opgelost in water) en met eeneen 24 V voeding stroom ca. 4 Ampère aangelegd de bumper delen aan de anode (+ pool) en als Kathode - pool een ijzeren plaat
Foto Op de foto bumper delen na het ontchromen. De matte delen waren vooraf al eens gestraald en glimt daarom niet, de glimmende is van te voren niet gestraald. Deze zag er voor behandeling slecht uit en glimt na ontchromen als een spiegeltje, wat voor mij een complete verrassing is.
Ik kreeg de indruk dat chroom laag helemaal niet weg is wat ik niet snap, maar zit nu te denken of ik niet tegen een of andere nikkel laag aan zit te kijken die vaak onder de chroom laag zit en er met dit proces er niet afgaat?
Iemand ervaring met ontchromen en ideeën wat het kan zijn.
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Geen ervaring mee. Maar wellicht dat het amperage niet hoog genoeg is. Wat ik lees is dat je wel een stabiele voeding moet hebben. Kwam een foto tegen hoe de bumper er uit gaan zien als je klaar bent. Dat is voor de motivatie 

- Attachments
-
- pare-chocs-av-et-ar-matra-530-lx-en-inox-.jpg (42.17 KiB) Viewed 424 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
-
Vedrive
- Posts: 393
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ja ziet er mooi uit zo een setje inox bumpers als op de foto, is niet voor mij weggelegd.
Ik ga kijken wat ik met de oude bumper delen kan doen vandaar dat ik bezig ben met ontchromen. Opties spuiten of wrap.
Voorbereiding is hetzelfde, na ontchromen, stralen, super strak maken en dan spuiten.
Hoop dat er wat bling bling uit komt.
Ik ga kijken wat ik met de oude bumper delen kan doen vandaar dat ik bezig ben met ontchromen. Opties spuiten of wrap.
Voorbereiding is hetzelfde, na ontchromen, stralen, super strak maken en dan spuiten.
Hoop dat er wat bling bling uit komt.