Nooit geweten dat lassen met een halfautomaat ook met koolzuurgas gaat. Ik gebruik altijd het meng gas maar argon werkt ook perfect.murena0543 wrote: ↑Thu Oct 16, 2025 9:12 pm Je zou ook een fles koolzuur kunnen gebruiken voor mig/mag lassen.
Spettert iets meer dan mengas 85/15 maar is goedkoop verkrijgbaar bij dranken groothandel.
M530, even puzzelen, waar zit wat
- GODFRIED
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Matra Bagheera S - 1977
-
Vedrive
Vroeger begin '80 er jaren wel met co2 gelast aan de Opel GT, was geloof ik beetje standaard. Ben destijds overgestapt op Protegon meng gas geloof 85/15 argon/co2. Naast spetteren laste toch een stuk fijner.
Tig /argon zit ik nog in de heel veel oefen fase, wil zelf een uitlaat maken.
Alles is een vak en ik zeker lastechnieken. Als ik naar laswerk kijk wat sommige kennissen van mij kunnen, prachtig.
bij mij is achteraf slijpen nog vaak een noodzakelijke "hobby", maar niet het favoriete deel van de werkzaamheden.
Tig /argon zit ik nog in de heel veel oefen fase, wil zelf een uitlaat maken.
Alles is een vak en ik zeker lastechnieken. Als ik naar laswerk kijk wat sommige kennissen van mij kunnen, prachtig.
bij mij is achteraf slijpen nog vaak een noodzakelijke "hobby", maar niet het favoriete deel van de werkzaamheden.
- GODFRIED
Een vaste hand een goed lasapparaat een zuiver werkstuk en een beetje ervaring en het komt goed.
Ik heb nooit met een tig apparaat gewerkt heel veel gelast op mijn werk maar steeds met een halfautomaat (mig)
Ik heb nooit met een tig apparaat gewerkt heel veel gelast op mijn werk maar steeds met een halfautomaat (mig)
Matra Bagheera S - 1977
-
Vedrive
Ik had nog wat oud ijzer.......
De oudgedienden weten alweer hoe laat het is, er moest weer wat geknutseld worden.
Banden demonteer apparaat,
Fase 1 de banden pers werkt. Principe getest in
De makkelijke banden lukt handbediend, ik kan het lever nog verlengen door paar verleng kokers..
Voor de taaie rakkers hydraulisch, ik kan aan de achterzijde een krik steken. Geprobeerd met een oude band.
Beide werkt moet nog even kijken of ik een steun maak voor een potkrik of garage krk
De oudgedienden weten alweer hoe laat het is, er moest weer wat geknutseld worden.
Banden demonteer apparaat,
Fase 1 de banden pers werkt. Principe getest in
De makkelijke banden lukt handbediend, ik kan het lever nog verlengen door paar verleng kokers..
Voor de taaie rakkers hydraulisch, ik kan aan de achterzijde een krik steken. Geprobeerd met een oude band.
Beide werkt moet nog even kijken of ik een steun maak voor een potkrik of garage krk
- oetker
Mooi stukje werk Bonne, maar ik zal nooit vergeten hoe een oude monteur bij onze busmaatschappij met een paar bandenijzers en pure kracht zonder machines een band van onze lijnbussen van een velg af kon halen binnen 2 minuten.
Was voor hem dagelijkse koek.
Als ik in der tijd een camera bij me had gehad dan had ik het op film gezet.
Ik stond er bij en keek er naar.
In die tijd was ik trouwens een stuk knapper

In die tijd was ik trouwens een stuk knapper
- Attachments
-
- Busdriver.jpg (214.3 KiB) Viewed 490 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
Probeer het maar eens, ik heb het al eens gedaan maar dat is niet te doen gekkenwerk.oetker wrote: ↑Fri Oct 17, 2025 9:13 pm Mooi stukje werk Bonne, maar ik zal nooit vergeten hoe een oude monteur bij onze busmaatschappij met een paar bandenijzers en pure kracht zonder machines een band van onze lijnbussen van een velg af kon halen binnen 2 minuten.
In die tijd was ik trouwens een stuk knapper![]()
![]()
Alles behalve gemakkelijk zo een band afnemen en opleggen zonder apparatuur.
Matra Bagheera S - 1977
-
Vedrive
Had je toen wit haar Herman 
.
Bandjes verwissel met de hand ook nog wel gedaan.
Met een afgeronde brede beitel en vuisthamer de band rondom naar binnen slaan en daarna eraf lepelen.
Destijds waren de boten van hout de mannen van staal de velgen ook en hadden daarnaast nog binnenbandjes.
Kon wat hebben.
Met de alu velgen van nu en tubeless mep je alles aan gort.
Bandjes verwissel met de hand ook nog wel gedaan.
Met een afgeronde brede beitel en vuisthamer de band rondom naar binnen slaan en daarna eraf lepelen.
Destijds waren de boten van hout de mannen van staal de velgen ook en hadden daarnaast nog binnenbandjes.
Kon wat hebben.
Met de alu velgen van nu en tubeless mep je alles aan gort.
-
Matra-C5
Je mag hier wel het demonteer-en monteerapparaat gebruiken hoor
kun je ze daarna met de Sun balanceermachine ook nog trillingsvrij maken.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
-
Vedrive
Wie weet Richard, tegen de tijd dat de Matra op wielen moet komen en ik ben in de buurt gooi ik ze wel in de auto
Kan ik gelijk even kijken naar je Matra spullen, altijd leuk.
Kan ik gelijk even kijken naar je Matra spullen, altijd leuk.