M530, Ford V4 motor

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
GODFRIED

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Bonne,
Moet dat allemaal veel vermogen hebben als het lekker rijdt is dat toch voldoende.
Maar als je een moderne auto gewend bent is het moeilijk overschakelen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive

Post by Vedrive »

Snel gaan? Nee hoor , die borden van 100 km per uur staan mij niet in de weg.

Maar als je auto niet vooruit te branden is nadat je een motor hebt opgebouwd is natuurlijk l ook niet de bedoeling.
Dit was mij wel duidelijk na de flowmeting van dat speciale spruitstuk waar ik mogelijkheden voor injectie zie (rijdt vast beter 😀😀).
Ik weet graag van te voren wat ik op bouw.

Beetje klooien met zon V4 vind ik leuk (kan niks anders bedenken) was toch bezig en in mijn eeuwige nieuwsgierigheid heb ik nog wat ander spul wat er lag doorgemeten. Komt misschien nooit in mijn motor maar misschien heeft een ander iets aan de informatie met onderbouwing, kan eenieder zelf concluderen. Er is genoeg informatie (en te koop!) op het internet wat allemaal "beter en sneller" is zonder enige specificatie of onderbouwing waar ik zo mijn twijfels bij heb.

.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Inderdaad Bonne, een mooie hobby en uitdagend.
Veel plezier en dat het een beetje mag meezitten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive

Post by Vedrive »

Een tijd niks laten horen vanwege serieuze gezondheids perikelen thuis . Toeval wil dat we allebij onder het mes moesten. Gelukkig ziet alles er inmiddels weer wat zonniger uit zeker bij Karin , daar zijn we heel dankbaar voor. Met voorhamers rondzwaaien gaat nog niet dat komt wel.

Nieuwe cilinderkop bouten besteld voor de motor die ik opbouw voor de Matra, bouten die ik heb zijn te kort. ( Zijn van oudere open deck Ford V4 motor)
Met de Ford kopbouten M12x80 is constructief niks mis maar ik heb toch wat bouten besteld die op andere motoren zitten. Qua prijs interessant en is weer wat anders nietwaar.
Ik kies 2 concepten elk met zijn eigen voordelen: een rekbout of draadeind met moer.
.
Ford bout en rekbout op lengte aangepast.jpg
Ford bout en rekbout op lengte aangepast.jpg (243.07 KiB) Viewed 116 times
.
Foto Ford bout met zeskant kop en een rekbout met een externe torx kop met flens. Kwaliteit 10.9 deze is op lengte van de Ford bout gebracht.
Rekbouten worden zo genoemd daar ze van motoren komen die normaal aangehaald worden met hoekverdraaiing. Ik ga deze aanhalen met de normale methode, moment sleutel met het Ford aanhaalmoment. De voorspanning is dan gelijk aan de Ford bout.
.
Rekbout gemonteerd.jpg
Rekbout gemonteerd.jpg (142.8 KiB) Viewed 116 times
.
Foto rekbout voor proef gemonteerd op een oud blok.
Op het eerste gezicht past deze bout maar ik moet even kijken of het aanleg vlak op de cilinderkop waar de flens op valt overal groot genoeg is.

Mijn andere keuze.
Draadeind met moer.
deze zijn nog niet binnen.
Draadeind met moer sterkteklasse 12.9 Deze simpele maar effectieve constructie heeft mijn voorkeur.
Een tapeind/draadeind verbinding bied wat voordelen tov een bout, het gegeven dat je een kwalitatief sterk schroefdraad als 12.9 onbelast tot het eind in een zwakker materiaal als gietijzer ( en helemaal bij aluminium) kan schroeven en daarna de moer aanspand, geeft al een indicatie.
Mijn voorkeur is draadeind boven tapeind. De lange schroefdraad die je ook vaak ziet bij een rekbout werkt bij draadeind net als rekbout als verjonging van de schacht. Dit heeft voordelen tav een constantere voorspanning en de wisselbelasting die een kopbout ondergaat. Hoe dit werkt en berekend laat ik hier even buiten beschouwing.
Verder kan je zon hoogwaardig 12.9 draadeind op elke gewenste lengte maken.
Ik ga deze draadeinden om die reden ook gebruiken als hoofdlagerkap bout waar ik nog iets aan kan bevestigen maar dat is voor later.
oetker

Post by oetker »

Rekbouten waren er toch nog niet in de 60er jaren?
Vraag me af of het niet erg ver van het originele concept af zit.
Je roept soms onverwachte dingen af.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege age Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Nog nooit gehoord van rekbouten :o :o Waarom van het origineel afwijken? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive

Post by Vedrive »

Voor mij is dit geen grote wijziging
De crux is dat ik deze bout met aanhaalmoment aanhaal. Het is dan geen rekbout maar een gewone kop bout. Zolang ik maar niet in de vloeigrens kom. De bout kwaliteit is me bekend (wat gerekend, sterk genoeg). de schroefdraad wat langer en een korte centreer verdikking onder de boutkop, heeft voor mij wat voordelen, verder niet veel bijzonders. Kan ook "originele " kopen maar is reproductie, dan weetje ook niks over de kwaliteit. Die andere kan ik aan rekenen en ben ik 3 x minder voor kwijt.

Rekbout zegt niks over de bout kwaliteit, voor zover ik weet alleen iets over de aanhaal methode . Een bout op spanning rekt overigens altijd, ook onder aanhaalmoment maar dan in het elastische gebied.
Bij hoekverdraaing trek je hem als het ware "over de rooie" je gaat de bout plastisch vervormen, dit zorgt voor een konstante en minder spreiding in de onderlinge bout voorspanning.

Ga je deze met hoekverdraaing aanhalen wordt het verhaal anders, dan heb je een concept wijziging die he moet ontwikkelen ( kun je niet met berekeningen alleen bepalen omdat stijfheid constructie (o.m. koppakking) van grote invloed is. Beetje gerekend, trek je de bouten aan met voorgeschreven hoekverdraaiing in de vloeigrens word de voorspanning veel en veel hoger en trek je mogelijk het blok kapot, ga ik niet proberen.

Je moet dit soort dingen ook zelf niet doen of proberen als je niet precies weet wat je doet en niet happy bij voelt maar ik doe graag dingen anders , alleen ik weet nooit wat. Ik struikel er wel over als het zover is.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Goede uitleg. Dat een bout rekt bij aandraaien dat klinkt me al zo gek. ik zou zeggen dan ben je al over het maximum punt gegaan en dan kan die scheuren, breken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply