Een tijd niks laten horen vanwege serieuze gezondheids perikelen thuis . Toeval wil dat we allebij onder het mes moesten. Gelukkig ziet alles er inmiddels weer wat zonniger uit zeker bij Karin , daar zijn we heel dankbaar voor. Met voorhamers rondzwaaien gaat nog niet dat komt wel.
Nieuwe cilinderkop bouten besteld voor de motor die ik opbouw voor de Matra, bouten die ik heb zijn te kort. ( Zijn van oudere open deck Ford V4 motor)
Met de Ford kopbouten M12x80 is constructief niks mis maar ik heb toch wat bouten besteld die op andere motoren zitten. Qua prijs interessant en is weer wat anders nietwaar.
Ik kies 2 concepten elk met zijn eigen voordelen: een rekbout of draadeind met moer.
.

- Ford bout en rekbout op lengte aangepast.jpg (243.07 KiB) Viewed 116 times
.
Foto Ford bout met zeskant kop en een rekbout met een externe torx kop met flens. Kwaliteit 10.9 deze is op lengte van de Ford bout gebracht.
Rekbouten worden zo genoemd daar ze van motoren komen die normaal aangehaald worden met hoekverdraaiing. Ik ga deze aanhalen met de normale methode, moment sleutel met het Ford aanhaalmoment. De voorspanning is dan gelijk aan de Ford bout.
.

- Rekbout gemonteerd.jpg (142.8 KiB) Viewed 116 times
.
Foto rekbout voor proef gemonteerd op een oud blok.
Op het eerste gezicht past deze bout maar ik moet even kijken of het aanleg vlak op de cilinderkop waar de flens op valt overal groot genoeg is.
Mijn andere keuze.
Draadeind met moer.
deze zijn nog niet binnen.
Draadeind met moer sterkteklasse 12.9 Deze simpele maar effectieve constructie heeft mijn voorkeur.
Een tapeind/draadeind verbinding bied wat voordelen tov een bout, het gegeven dat je een kwalitatief sterk schroefdraad als 12.9 onbelast tot het eind in een zwakker materiaal als gietijzer ( en helemaal bij aluminium) kan schroeven en daarna de moer aanspand, geeft al een indicatie.
Mijn voorkeur is draadeind boven tapeind. De lange schroefdraad die je ook vaak ziet bij een rekbout werkt bij draadeind net als rekbout als verjonging van de schacht. Dit heeft voordelen tav een constantere voorspanning en de wisselbelasting die een kopbout ondergaat. Hoe dit werkt en berekend laat ik hier even buiten beschouwing.
Verder kan je zon hoogwaardig 12.9 draadeind op elke gewenste lengte maken.
Ik ga deze draadeinden om die reden ook gebruiken als hoofdlagerkap bout waar ik nog iets aan kan bevestigen maar dat is voor later.