Ford-V4 revisie zoals Ford , Matra, Transit, Saab blokken.

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Ford-V4 revisie zoals Ford , Matra, Transit, Saab blokken.

Post by Vedrive »

Voor de M 530 wil ik van een tweetal motoren blokken en koppen op termijn revisie werken laten uitvoeren.
Het gaat om de bewerkingen die zelf niet uit te voeren zijn.
(Opbouwen, met nieuwe delen, lagers verniewen (inpersen e.d. in eigen beheer.)

Ik denk aan
Overmaat boren/honen cilinders.
Kop vlakken
Geharde klep zittingen laten zetten (LPG)
Zitting frezen (standaard of grotere kleppen)
Geleiders (brons?) plaatsen.
Kleppen , slijpen van de zittingen.

Zelf wil ik 2 blokken op Ford OHC zuigermaat (90,8 mm) laten boren ,/honen, 2 sets koppen de zittingen laten frezen, grote kleppen/ geharde zittingen ben ik nog niet uit. (Afhankelijk verkrijgbaarheid nette gebruikte grotere kleppen.)

Zijn er andere forum leden die hier mee bezig zijn of tegenaan lopen? Misschien mogelijk om wat "te verzamelen" . Met wat aantallen kan er misschien wat gewinkeld worden en prijsopgaven opvragen die interessant zijn.
Laat maar weten wat er leeft, ervaringen met flexibele revisie adressen, onderdelen ed ook interessant.(zoals bijvoorbeeld de hoofdprijzen die ze momenteel vragen voor distributie tand wielsets) misschien is met aantallen de prijs wat interessanter te maken.

Laat maar weten.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Ford-V4 revisie zoals Ford , Matra, Transit, Saab blokken.

Post by Muddy Bandit »

Ik heb eigenlijk alles voor een kleine revisie al zo'n anderhalf jaar op voorraad liggen, het ontbreekt mij alleen nog steeds aan de tijd om er mee aan de slag te gaan.
De prijzen van onderdelen zijn inderdaad fors gestegen de laatste tijd: ik heb in 2021 bij Motomobil € 289,= ex btw betaald voor een kunststof versie tandwiel distributiesetje, daar vragen ze inmiddels al € 379,= voor. :o
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Ford-V4 revisie zoals Ford , Matra, Transit, Saab blokken.

Post by Vedrive »

Muddy, herinner me opeens dat je de koppen LPG geschikt wilde laten maken voor jebus? klopt dat of zit ik fout (wordt ook een dag ouder)
Even voor mijn duidelijkheid, je schrijft " alles voor een kleine revisie al zo'n anderhalf jaar op voorraad liggen, het ontbreekt mij alleen nog steeds aan de tijd om er mee aan de slag te gaan. bedoel je dat de koppen al gedaan zijn en geen tijd hebt voor opbouw of dat alles klaar ligt om naar revisie te brengen.

Dat van die tandwielen klopt, had destijds nog een metalen setje gezien op e bay voor dacht ik zo rond 240€, denk komt later wel. Dat is hier en daar al dubbel+ geworden.
Revisie prijzen tellen ook aan als je alles gaat meetellen in uren. Vandaar dat ik puur op bewerkingen aan stuur die ik zelf niet kan doen. Met wat aantallen kun je de machine omstel kosten wat drukken.(7 jaar in de revisie ontwikkeling gezeten, daar blijft wel wat van blijven hangen)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Ford-V4 revisie zoals Ford , Matra, Transit, Saab blokken.

Post by Muddy Bandit »

De motor ligt nog in de Transit en daar wordt ook nog mee gereden, kortom ik moet dus eerst gaan beginnen met de motor eruit te halen.
De koppen laat ik aanpassen bij Overijsselse Motorenrevisie in Hengelo, maar daar zijn ze momenteel ook nog knetterdruk.
Wat de kosten zijn voor het aanpassen van die koppen heb ik geen idee, maar dat zie ik vanzelf wel als ze klaar zijn... ik kan toch niet om dat bedrijf heen aangezien de eigenaar ook een goede klant is bij mijn hoveniersbedrijf. (kwestie van elkaar wat werk gunnen)

Ik verwacht ook niet dat de "revisie" van mijn blok nog veel verder zal moeten gaan als het aanpassen van de cilinderkoppen en het vervangen van alle afdichtingen/keerringen + distributie, het blok heeft nu net 20.000 echte kilometers gedraaid en snort nog als een naaimachine.
Maar als het toch allemaal open ligt dan is het nog maar een kleine moeite om ook gelijk alles even goed te controleren op spelingen.

Een metalen distributieset heb ik ook overwogen, maar nadat ik een keer dat gejank van die metalen tandwielen in zo'n motor heb gehoord heb ik toch maar besloten om voor de kunststof versie te gaan... die draaien toch aanmerkelijk stiller.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Ford-V4 revisie zoals Ford , Matra, Transit, Saab blokken.

Post by Vedrive »

Gelijk heb je Muddy, maar bij mij is dit een van de " alles moet wat anders " projecten.
Ik heb overigens een V4 met aluminium nokkenas tandwiel gehoord die ik best wel stil vond. Je had ze geloof ik ook met rechte vertanding voor de race, begreep dat dat echte herrieschoppers waren. Nou moet ik bekennen dat de droge platen koppeling van mijn Duc er ook wel raad mee weet. Heerlijke rammel, zolang je maar geen ritje naar zuid Frankrijk doet.
Paar 1700 blokjes closed deck op de kop getikt. Ex Transit.deze gaan open.
Een met Fomoco ontsteking en een met een duplicaat daarvan Motocraft de laatste heeft een Hall sensor. Was ik net gewend aan drie verschillende Bosch ontstekingen heb ik weer wat varianten erbij waar ik niks van kan vinden. Kan weer vooruit.
1700 closed deck ex transit
1700 closed deck ex transit
IMG_20230427_182710_compress80.jpg (198.23 KiB) Viewed 3785 times
Fomoco en Motocraft ontsteking
Fomoco en Motocraft ontsteking
IMG_20230427_182729_compress38.jpg (168.57 KiB) Viewed 3785 times
Post Reply