M530, Ford V4 motor

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Muddy Bandit

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Ik heb zelf het vermoeden dat er tussen de oude V4 en jonge V4 wel wat meer verschil zit, de V4 closed deck is tenslotte een doorontwikkeling van de open deck.
Zo zijn de zuigers van een 1.7 open deck ook iets anders dan die van de 1.7 closed deck (wel uitwisselbaar), misschien dat er toen ook het e.e.a. is veranderd wat betreft balansassen.
Het feit ligt er in ieder geval dat voor Ford V4 in die periode van 1967/'68 aardig wat gewijzigd is in de werkplaatshandboeken en de OEM nummering, en in 1970/'71 en rond 1975 nogmaals.
Of Saab de Ford nummering gehanteerd heeft of er een geheel eigen nummering op heeft toegepast heb ik geen idee van, ik zou er niet vreemd van op kijken dat die gehele nummering van Saab ook weer compleet anders is als die van Ford.

En als de aftermarket daarin ook nog eens achter de feiten aanhobbelt dan heb je de chaos in de OEM-nummering wel ongeveer compleet, vooral als ze de 1.7 Essex V4 daarbij ook nog eens op dezelfde hoop aangeschoven wordt... wat dat betreft is de OEM chaos van Ford net zo groot als die chaos van Simca/Talbot/Matra/Peugeot in de jaren '70-'85.

Van de Saab liefhebbers heb ik begrepen dat ze de 1.7 voornamelijk kiezen vanwege het eerder beschikbare koppel en daardoor wat minder hoog in de toerentallen hoeven te rijden, maar wellicht zal de betere beschikbaarheid van de 1.7 hierin ook wel een aardige rol meespelen.
Maar goed, de meningen van de Saab liefhebbers zijn hierin onderling ook sterk verdeeld tussen de toerrijders en de sportrijders.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Vedrive

Post by Vedrive »

Aantal 17 wordt eerder krapper. Het kale blok15 en 17 is gelijk maar met name voor 17 krukas en het manifold voor de dubbele carburateur wordt de hoofdprijs betaald.

Zijn wel wat verschillen, maar heb de closed deck nog niet open gehad even dus wat opletten. Ik ga de 17 open deck ombouwen naar closed deck, heb al zicht op een los blok en cilinderkop.
Kop / koppakking is anders, niet onlogisch, bij de koel kanalen. Met beetje slim kijken naar koel kanalen en kop pakking misschien met wat kleine wijzigingen wel te gebruiken. Goed kijken naar de koelwater flow van blok naar kop.
Bougie open deck heeft korte schacht, closed deck lang.
Blok closed deck geen vries pluggen en carterventilatie pijp anders.
Allemaal nog niet onoverkomelijk. Wat ik zeker ga controleren is of de kopbouten (en misschien hoofd lager bouten) verschillen, zou me niet verwonderen bij giet wijzigingen rond de cilinders ivm relatief grote vervorming bij het aanhalen bouten. Aanvulling: gaat me dan eigenlijk om bout/schroefdraad lengte in het gat, je kan in de mist gaan zonder te weten.
Bij Mahle / KS noemden ze deze cilinder vervorming "kleebladformung" vanwege het vierkant trekken.

Was je van plan klepzittingen te zetten in je cilinderkop? Of vergis ik me. Ben wel nieuwsgierig wat dat kost.
Last edited by Vedrive on Fri Dec 23, 2022 10:03 am, edited 1 time in total.
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

In de jaren 2000/2010 zijn er in Duitsland/Zwitserland aardig wat van die Transit MK1 1700cc busjes afgedankt bij de hulpdiensten en voor 10x kiloprijs oudijzer in de markt gedumpt, een aardig deel daarvan is al vrij snel als sloper/motordonor in de onderdelenvoorziening terecht gekomen voor o.a. Saab en Ford Capri.
De schaarse nog resterende exemplaren in redelijk tot goede ongerestaureerde staat doen tegenwoordig al vlot € 9000,=, en voor een loop/sloop betaal je al vlot € 4000,= :o ... blijkbaar moeten de auto's eerst op zijn voordat de vraag stijgt.

Komend jaar wil ik de motor opfrissen met nieuwe pakkingen en keerringen, en dan laat ik de cilinderkoppen inderdaad ook gelijk aanpassen.
Het is de bedoeling dat m'n Transit straks volledig op LPG gaat rijden, dan ben ik ook gelijk van al die ethanolproblemen in de rest van het brandstofsysteem af.
Voor de beide koppen reviseren/aanpassen heb ik een globale prijsindicatie gekregen van ongeveer € 800,= ex btw, mits de koppen verder goed zijn en geen afgebroken tapeinden bevatten.
De kopbouten ga ik zondermeer vervangen maar daarvoor moet ik wel eerst de correcte maten weten die erin zitten, ik weet alleen dat er kopbouten van 73 mm en 80mm voor zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Vedrive

Post by Vedrive »

Na het flowen van de cilinderkop kijk ik nu naar het inlaat spruitstuk
Het is het experimenteer spruitstuk met de enkele carburateur wat ik mogelijk om ga bouwen naar injectie.
Door de opbouw en constructie is aan zon V4 spruitstuk op voorhand weinig eer te behalen.
Flow vacuum met MAP sensor
Flow vacuum met MAP sensor
IMG_20230113_125054_compress3.jpg (94.89 KiB) Viewed 149 times

Daar de verwachte verschillen klein zijn heb ik de gevoeligheid van het vacuum meter verbeterd door het monteren van een oude MAP sensor
(Iets van 0 - 1 bar abs. = 0 - 5Volt)
Als voeding gebruik ik de 5 Volt van een oude usb lader. Daar het meetbereik van mijn metingen tussen de 3 en 5 Volt zit, meet ik niet naar massa maar naar de +. Het bereik zit dan onder de 2 Volt en dat kan ik in milliVolts meten. Ik zit dan op een gevoeligheid van 2 mBar, voor mij even genoeg.
IMG_20230114_143909_compress81.jpg
IMG_20230114_143909_compress81.jpg (114.23 KiB) Viewed 149 times
Ik heb een tussenlaag gemaakt op de flowbank waar ik 1 poort cilinderkop zijde van het manifold op kan zetten.
De andere 3 poorten heb ik afgeplakt, op deze wijze meet ik het traject tussen carburateur gat en poort cilinderkop zijde.

Als eerste heb ik de poort aan cilinderkop zijde van 18 naar 20 mm vergroot, dit is gelijk aan de geflowde cilinderkop.
Op de flowbank weinig tot geen verschil.
Carburateur gat vergroot naar 36 mm
Carburateur gat vergroot naar 36 mm
IMG_20230114_144056_compress58.jpg (49.13 KiB) Viewed 149 times
Daarna heb ik het carburateur gat waar dan een throttle body op komt , stapje voor stapje vergroot tot 36 mm de flow was al aan het stabiliseren, kan misschien nog wat groter maar de rek is er al aardig uit.
Ben erg nieuwsgierig naar het verschil in flow met een 2 poorts manifold, deze heb ik op dit moment niet los liggen.
Vedrive

Post by Vedrive »

Nog een kleine aanvulling.
Flow bench performance
Flow bench performance
Flow Calibration Chart_compress32.jpg (19.51 KiB) Viewed 141 times
Nadat de flow bank voorzien was van een MAP sensor heb ik ook even gekeken wat de capaciteit is van mijn flowbank, beter gezegd de industriële stofzuiger.
In de grafiek is te zien dat de onderdruk tot en milimeter of 35 calibratie gat lineair verloopt. Bij grotere gaten kan de afzuiging dit niet meer lineair vasthouden.
Ik kan dit wiskundig vangen in een polynoom, dit is een functie in Excel. Waarmee ik toch een equivalente diameter kan berekenen.

Daar ik toch bezig was heb ik ook nog even een geflowde inlaat kanaal vergeleken met een standaard kop.
De flow Equivalent Diameter is berekend naar oppervlak wat vertaald kan worden naar flow verbetering. In dit geval zo'n 11%.
Flow test result
Flow test result
Ford V4 Intake flow_compress85.jpg (20.85 KiB) Viewed 141 times
melle

Post by melle »

Lekker bezig Bonne! Hopelijk lukt het de volgende keer dat ik in NL ben weer wat af te spreken. Ik heb altijd wel een losse tweetrapsinlaat voorhanden en het lijkt me ook leuk om mijn injectiespruitstukken te testen.

Muddy Bandit wrote: Sat Dec 03, 2022 7:01 pmWat Saab en Saab Sport betreft weet ik dat er door Saab/Saab Sport nog diverse wijzigingen in de V4 motor zijn aangebracht, de lagering van de balansas schijnt daar ook afwijkend te zijn net zoals in- en uitlaatpoorten van de cilinderkoppen... maar in die V4 Saab materie heb ik me echter nog nooit verdiept.
Vedrive wrote: Sat Dec 03, 2022 8:07 pm Misschien wat uitwendige delen voor applicatie naar de auto omdat het anders niet past. Voor de rest zeker de inwendige delen zoals balans aslagers lijkt me persoonlijk zeer onwaarschijnlijk als je in zon productie proces wil ingrijpen.
Precies wat Bonne zegt. Ik heb vele tientallen V4s gedemonteerd en ik heb nog nooit enig verschil kunnen ontdekken. In de Saab blokken zitten precies dezelfde lagers met Ford/ FoMoCo logo's en onderdeelnummers als in de blokken die uit Fords komen en ook de koppen zijn identiek. Saab had om één of andere reden wel eigen motornummers.

Muddy Bandit wrote: Sun Dec 04, 2022 12:06 amwellicht zal de betere beschikbaarheid van de 1.7 hierin ook wel een aardige rol meespelen.
Zoals Bonne al aangaf, 1,7 motoren zijn een stuk schaarser en duurder dan 1,5's. Voor nieuwe zuigers geldt overigens het tegenovergestelde, het aanbod van 1,5 zuigers is mager (alleen JP maakt ze nog voor zover ik weet en de kwaliteit is dubieus), maar 1,7 zuigers zijn van verschillende fabrikanten voor redelijke prijzen voorhanden.
Vedrive

Post by Vedrive »

Dank voor het delen van je Saab V4 ervaring Melle. Kan alleen maar helpen de verwarring te ontrafelen.
Ben benieuwd naar de flow verschillen in de manifolds

Muddy Bandit wrote: Mon Dec 05, 2022 6:56 pm De kopbouten ga ik zondermeer vervangen maar daarvoor moet ik wel eerst de correcte maten weten die erin zitten, ik weet alleen dat er kopbouten van 73 mm en 80mm voor zijn.
Muddy,
Vond afgelopen week iets wat verschil in lengte van de kopbouten die je noemde mogelijk kan verklaren. Ik heb nog geen closed deck bouten liggen om op te meten.

De hoogte van de cilinderkop ter plaatse van de kopbouten is lager bij de Open Deck. Kwam er achter bij het bestuderen van de uitlaatpoort voor flowwerk. Bij de Open Deck zag ik in de uitlaatpoort een giet uitstulping waar de middelste kop bout op "afsteund'
Zie fotos.
Verschil kophoogte t.p.v. de kopbout
Verschil kophoogte t.p.v. de kopbout
IMG_20230113_113216_compress80.jpg (96.24 KiB) Viewed 125 times
Giet uitstulping in uitlaatpoort open deck
Giet uitstulping in uitlaatpoort open deck
IMG_20230113_113111_compress59.jpg (135.64 KiB) Viewed 125 times
melle

Post by melle »

Klopt, verschil in lengte van de kopbouten is afhankelijk van open/ closed deck.

Overigens, je schreef:
Vedrive wrote: Sat Dec 03, 2022 2:40 pmom van zon logisch 60 graden V6 blok twee cylinders af te zagen en een onlogische 60° V4 te maken.
Wellicht een geruststelling om te weten dat de V6 van de V4 is afgeleid en niet omgekeerd. :wink:
Vedrive

Post by Vedrive »

Ja Melle ik dacht altijd al rare jongens die V- Ford Amerikanen, ehh Essex Engelsen , o nee Keulen Duitsers.
Ach laat ook maar.

Hier kom ik voorlopig niet meer overheen :lol: ga es kijken in Winterberg of ze ook een bierstube hebben. Ga nu even de winterbanden proberen of ik er kan komen.

In ieder geval weer wat nieuws geleerd.
Post Reply