M530, Ford V4 motor

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Ik heb zelf het vermoeden dat er tussen de oude V4 en jonge V4 wel wat meer verschil zit, de V4 closed deck is tenslotte een doorontwikkeling van de open deck.
Zo zijn de zuigers van een 1.7 open deck ook iets anders dan die van de 1.7 closed deck (wel uitwisselbaar), misschien dat er toen ook het e.e.a. is veranderd wat betreft balansassen.
Het feit ligt er in ieder geval dat voor Ford V4 in die periode van 1967/'68 aardig wat gewijzigd is in de werkplaatshandboeken en de OEM nummering, en in 1970/'71 en rond 1975 nogmaals.
Of Saab de Ford nummering gehanteerd heeft of er een geheel eigen nummering op heeft toegepast heb ik geen idee van, ik zou er niet vreemd van op kijken dat die gehele nummering van Saab ook weer compleet anders is als die van Ford.

En als de aftermarket daarin ook nog eens achter de feiten aanhobbelt dan heb je de chaos in de OEM-nummering wel ongeveer compleet, vooral als ze de 1.7 Essex V4 daarbij ook nog eens op dezelfde hoop aangeschoven wordt... wat dat betreft is de OEM chaos van Ford net zo groot als die chaos van Simca/Talbot/Matra/Peugeot in de jaren '70-'85.


Van de Saab liefhebbers heb ik begrepen dat ze de 1.7 voornamelijk kiezen vanwege het eerder beschikbare koppel en daardoor wat minder hoog in de toerentallen hoeven te rijden, maar wellicht zal de betere beschikbaarheid van de 1.7 hierin ook wel een aardige rol meespelen.
Maar goed, de meningen van de Saab liefhebbers zijn hierin onderling ook sterk verdeeld tussen de toerrijders en de sportrijders.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Aantal 17 wordt eerder krapper. Het kale blok15 en 17 is gelijk maar met name voor 17 krukas en het manifold voor de dubbele carburateur wordt de hoofdprijs betaald.

Zijn wel wat verschillen, maar heb de closed deck nog niet open gehad even dus wat opletten. Ik ga de 17 open deck ombouwen naar closed deck, heb al zicht op een los blok en cilinderkop.
Kop / koppakking is anders, niet onlogisch, bij de koel kanalen. Met beetje slim kijken naar koel kanalen en kop pakking misschien met wat kleine wijzigingen wel te gebruiken. Goed kijken naar de koelwater flow van blok naar kop.
Bougie open deck heeft korte schacht, closed deck lang.
Blok closed deck geen vries pluggen en carterventilatie pijp anders.
Allemaal nog niet onoverkomelijk. Wat ik zeker ga controleren is of de kopbouten (en misschien hoofd lager bouten) verschillen, zou me niet verwonderen bij giet wijzigingen rond de cilinders ivm relatief grote vervorming bij het aanhalen bouten. Aanvulling: gaat me dan eigenlijk om bout/schroefdraad lengte in het gat, je kan in de mist gaan zonder te weten.
Bij Mahle / KS noemden ze deze cilinder vervorming "kleebladformung" vanwege het vierkant trekken.

Was je van plan klepzittingen te zetten in je cilinderkop? Of vergis ik me. Ben wel nieuwsgierig wat dat kost.
Last edited by Vedrive on Fri Dec 23, 2022 10:03 am, edited 1 time in total.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

In de jaren 2000/2010 zijn er in Duitsland/Zwitserland aardig wat van die Transit MK1 1700cc busjes afgedankt bij de hulpdiensten en voor 10x kiloprijs oudijzer in de markt gedumpt, een aardig deel daarvan is al vrij snel als sloper/motordonor in de onderdelenvoorziening terecht gekomen voor o.a. Saab en Ford Capri.
De schaarse nog resterende exemplaren in redelijk tot goede ongerestaureerde staat doen tegenwoordig al vlot € 9000,=, en voor een loop/sloop betaal je al vlot € 4000,= :o ... blijkbaar moeten de auto's eerst op zijn voordat de vraag stijgt.

Komend jaar wil ik de motor opfrissen met nieuwe pakkingen en keerringen, en dan laat ik de cilinderkoppen inderdaad ook gelijk aanpassen.
Het is de bedoeling dat m'n Transit straks volledig op LPG gaat rijden, dan ben ik ook gelijk van al die ethanolproblemen in de rest van het brandstofsysteem af.
Voor de beide koppen reviseren/aanpassen heb ik een globale prijsindicatie gekregen van ongeveer € 800,= ex btw, mits de koppen verder goed zijn en geen afgebroken tapeinden bevatten.
De kopbouten ga ik zondermeer vervangen maar daarvoor moet ik wel eerst de correcte maten weten die erin zitten, ik weet alleen dat er kopbouten van 73 mm en 80mm voor zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Na het flowen van de cilinderkop kijk ik nu naar het inlaat spruitstuk
Het is het experimenteer spruitstuk met de enkele carburateur wat ik mogelijk om ga bouwen naar injectie.
Door de opbouw en constructie is aan zon V4 spruitstuk op voorhand weinig eer te behalen.
Flow vacuum met MAP sensor
Flow vacuum met MAP sensor
IMG_20230113_125054_compress3.jpg (94.89 KiB) Viewed 3403 times

Daar de verwachte verschillen klein zijn heb ik de gevoeligheid van het vacuum meter verbeterd door het monteren van een oude MAP sensor
(Iets van 0 - 1 bar abs. = 0 - 5Volt)
Als voeding gebruik ik de 5 Volt van een oude usb lader. Daar het meetbereik van mijn metingen tussen de 3 en 5 Volt zit, meet ik niet naar massa maar naar de +. Het bereik zit dan onder de 2 Volt en dat kan ik in milliVolts meten. Ik zit dan op een gevoeligheid van 2 mBar, voor mij even genoeg.
IMG_20230114_143909_compress81.jpg
IMG_20230114_143909_compress81.jpg (114.23 KiB) Viewed 3403 times
Ik heb een tussenlaag gemaakt op de flowbank waar ik 1 poort cilinderkop zijde van het manifold op kan zetten.
De andere 3 poorten heb ik afgeplakt, op deze wijze meet ik het traject tussen carburateur gat en poort cilinderkop zijde.

Als eerste heb ik de poort aan cilinderkop zijde van 18 naar 20 mm vergroot, dit is gelijk aan de geflowde cilinderkop.
Op de flowbank weinig tot geen verschil.
Carburateur gat vergroot naar 36 mm
Carburateur gat vergroot naar 36 mm
IMG_20230114_144056_compress58.jpg (49.13 KiB) Viewed 3403 times
Daarna heb ik het carburateur gat waar dan een throttle body op komt , stapje voor stapje vergroot tot 36 mm de flow was al aan het stabiliseren, kan misschien nog wat groter maar de rek is er al aardig uit.
Ben erg nieuwsgierig naar het verschil in flow met een 2 poorts manifold, deze heb ik op dit moment niet los liggen.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Nog een kleine aanvulling.
Flow bench performance
Flow bench performance
Flow Calibration Chart_compress32.jpg (19.51 KiB) Viewed 3397 times
Nadat de flow bank voorzien was van een MAP sensor heb ik ook even gekeken wat de capaciteit is van mijn flowbank, beter gezegd de industriële stofzuiger.
In de grafiek is te zien dat de onderdruk tot en milimeter of 35 calibratie gat lineair verloopt. Bij grotere gaten kan de afzuiging dit niet meer lineair vasthouden.
Ik kan dit wiskundig vangen in een polynoom, dit is een functie in Excel. Waarmee ik toch een equivalente diameter kan berekenen.



Daar ik toch bezig was heb ik ook nog even een geflowde inlaat kanaal vergeleken met een standaard kop.
De flow Equivalent Diameter is berekend naar oppervlak wat vertaald kan worden naar flow verbetering. In dit geval zo'n 11%.
Flow test result
Flow test result
Ford V4 Intake flow_compress85.jpg (20.85 KiB) Viewed 3397 times
melle
Posts: 3
Joined: Tue Jun 07, 2022 11:45 am
Location: UK
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by melle »

Lekker bezig Bonne! Hopelijk lukt het de volgende keer dat ik in NL ben weer wat af te spreken. Ik heb altijd wel een losse tweetrapsinlaat voorhanden en het lijkt me ook leuk om mijn injectiespruitstukken te testen.

Muddy Bandit wrote: Sat Dec 03, 2022 7:01 pmWat Saab en Saab Sport betreft weet ik dat er door Saab/Saab Sport nog diverse wijzigingen in de V4 motor zijn aangebracht, de lagering van de balansas schijnt daar ook afwijkend te zijn net zoals in- en uitlaatpoorten van de cilinderkoppen... maar in die V4 Saab materie heb ik me echter nog nooit verdiept.
Vedrive wrote: Sat Dec 03, 2022 8:07 pm Misschien wat uitwendige delen voor applicatie naar de auto omdat het anders niet past. Voor de rest zeker de inwendige delen zoals balans aslagers lijkt me persoonlijk zeer onwaarschijnlijk als je in zon productie proces wil ingrijpen.
Precies wat Bonne zegt. Ik heb vele tientallen V4s gedemonteerd en ik heb nog nooit enig verschil kunnen ontdekken. In de Saab blokken zitten precies dezelfde lagers met Ford/ FoMoCo logo's en onderdeelnummers als in de blokken die uit Fords komen en ook de koppen zijn identiek. Saab had om één of andere reden wel eigen motornummers.

Muddy Bandit wrote: Sun Dec 04, 2022 12:06 amwellicht zal de betere beschikbaarheid van de 1.7 hierin ook wel een aardige rol meespelen.
Zoals Bonne al aangaf, 1,7 motoren zijn een stuk schaarser en duurder dan 1,5's. Voor nieuwe zuigers geldt overigens het tegenovergestelde, het aanbod van 1,5 zuigers is mager (alleen JP maakt ze nog voor zover ik weet en de kwaliteit is dubieus), maar 1,7 zuigers zijn van verschillende fabrikanten voor redelijke prijzen voorhanden.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Dank voor het delen van je Saab V4 ervaring Melle. Kan alleen maar helpen de verwarring te ontrafelen.
Ben benieuwd naar de flow verschillen in de manifolds

Muddy Bandit wrote: Mon Dec 05, 2022 6:56 pm De kopbouten ga ik zondermeer vervangen maar daarvoor moet ik wel eerst de correcte maten weten die erin zitten, ik weet alleen dat er kopbouten van 73 mm en 80mm voor zijn.
Muddy,
Vond afgelopen week iets wat verschil in lengte van de kopbouten die je noemde mogelijk kan verklaren. Ik heb nog geen closed deck bouten liggen om op te meten.

De hoogte van de cilinderkop ter plaatse van de kopbouten is lager bij de Open Deck. Kwam er achter bij het bestuderen van de uitlaatpoort voor flowwerk. Bij de Open Deck zag ik in de uitlaatpoort een giet uitstulping waar de middelste kop bout op "afsteund'
Zie fotos.
Verschil kophoogte t.p.v. de kopbout
Verschil kophoogte t.p.v. de kopbout
IMG_20230113_113216_compress80.jpg (96.24 KiB) Viewed 3392 times
Giet uitstulping in uitlaatpoort open deck
Giet uitstulping in uitlaatpoort open deck
IMG_20230113_113111_compress59.jpg (135.64 KiB) Viewed 3392 times
melle
Posts: 3
Joined: Tue Jun 07, 2022 11:45 am
Location: UK
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by melle »

Klopt, verschil in lengte van de kopbouten is afhankelijk van open/ closed deck.

Overigens, je schreef:
Vedrive wrote: Sat Dec 03, 2022 2:40 pmom van zon logisch 60 graden V6 blok twee cylinders af te zagen en een onlogische 60° V4 te maken.
Wellicht een geruststelling om te weten dat de V6 van de V4 is afgeleid en niet omgekeerd. :wink:
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Ja Melle ik dacht altijd al rare jongens die V- Ford Amerikanen, ehh Essex Engelsen , o nee Keulen Duitsers.
Ach laat ook maar.

Hier kom ik voorlopig niet meer overheen :lol: ga es kijken in Winterberg of ze ook een bierstube hebben. Ga nu even de winterbanden proberen of ik er kan komen.

In ieder geval weer wat nieuws geleerd.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Ik heb de ooit verzamelde ontstekings spullen bij elkaar gezocht. Zie foto
Overzicht ontstekings systemen
Overzicht ontstekings systemen
IMG_20230211_123732_compress83.jpg (186.27 KiB) Viewed 3186 times
Variatie en keuze genoeg.
Links onder de klassieke V4 verdeler met contact punten voor schakelen van de primaire ontstekings spoel stroom en het zetten van de dwellhoek ( let wel dwellhoek en niet dwelltijd) met mechanische vervroeging (vacuum en centrifugaal)
Daarboven zie je een houten eigenbouw kastje, een printplaatje en wat electro componenten o.m. transistor wat ik ertussen kan zetten. De transistor wordt aangestuurd met een kleine stroom over de punten, de transistor schakeld de hoge de primaire ontsteking spoel stroom. De dwell en vervroeging is ongewijzigd) Het begin van de "electronische ontsteking module."



Inductieve verdeler alvast opgeknapt.
Inductieve verdeler
Inductieve verdeler
IMG_20230205_210951_compress68.jpg (124.81 KiB) Viewed 3186 times
Inductieve verdeler 1
Inductieve verdeler 1
IMG_20230206_150159_compress36.jpg (98.01 KiB) Viewed 3186 times
Verdeler Inductief en contactpunten met oude zelfbouw transistor scakeling.jpg
Verdeler Inductief en contactpunten met oude zelfbouw transistor scakeling.jpg (256.7 KiB) Viewed 3104 times
Rechts daarvan V4 inductieve verdeler, geen contactpunten maar 4 magnetische lippen die elke 90 graden langs een spoel passeren en een soort wisselspanning puls opwekken die een ontstekings module moet activeren.
De spannings hoogte van de puls loopt op met het toerental, ik ben hier nog een een "smart module" voor aan het zoeken.
ben. De vervroeging is nog steeds klassiek mechanisch.


Meer bekend is de Hall ontsteking en is ook als ombouwset te krijgen van contactpunten naar contactpunt loos.
Lijkt in opbouw op de inductieve verdeler maar werkt electronisch iets anders. Een ronddraaiend metalen venster /schijf gedeeltelijk open of dicht draait langs een Hall sensor welke een blokgolf spanning opwekt. In zijn simpelste vorm bepaalt de verhouding open/dicht van de schijf de dwell hoek (vergelijkbaar met contact punten)
Dit is echter erg afhankelijk van de ontstekings module.

Tussen in nog een bosch bobine met transistor driver, deze moet ik naar plus schakelen om te vonken. Punten schakelen naar massa. (Deze hangt normaliter aan een ecu)






Rechts boven een bling bling doos met ombouw set van Sparkrite (kende het niet, al oud maar nieuw in doos voor paar € bij de kringloop) om een contactloze ontsteking te maken van de oude ontsteking.
Sparkrite
Sparkrite
IMG_20230129_125411_compress62.jpg (183.49 KiB) Viewed 3186 times
Opbouw lijkt sterk op de Hall ombouwsets maar is geen Hall (Hall sensor is 3 draads) zit een uitgebreide module bij, specs neigt naar een combi inductie /cdi ? ontsteking. Hier zal ik de scope wel es opzetten als ik deze opbouw.



Daarnaast ligt een Emerald programmeerbare injectie/ ontstekings ecu. Hier kan ik het ontstekingskenveld dwelltijd e.d. zelf programmeren.. Afhankelijk van de spec Ecu kan dit direct een ontstekings spoel aansturen of via een eenvoudige module.

Dus
"electronische ontsteking" waar hebben we het over:
Aan de ene kant het simpele houten doosje met transistor ontsteking? of toch een programeerbare 123, of iets er tussen in? Kom er nog wel op terug.



Voor de lol heb ik vandaag de oude Matra punten ontsteking op een oud V4 1500 open deck blok gezet.
Dit foute blok, ooit gekocht als closed deck 1700 heeft jarenlang ergens tussen de rommel gestaan, zonder bougies, oliefilter, luchtfilter dus overal kon de rommel en stof in vallen. Gigantische speling op de distributie tandwielen.
Heb het geweten. Ding liep bijna direct, spoot van alle kanten vuur, rommel, gloeiend kool, en weet ik wat. Er kwamen nog net geen bouten, moeren, kunstgebitten, tafels en stoelen bij de open uitlaten naar buiten. Prachtig.
uitlaat een groot feest.jpg
uitlaat een groot feest.jpg (208.69 KiB) Viewed 3173 times
Één groot feest, was veel te laat met de camera ( jammer, je had het moeten zien) maar bijgaand toch nog wat vuurwerk toen het wat rustiger was.
---Wat is er eigenlijk mis met contactpunten--
Last edited by Vedrive on Thu Feb 16, 2023 11:21 am, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Je bent goed bezig, keuze genoeg zo te zien. Al een wonder dat die motor nog startte.
Wat is er mis met contactpunten?? Volgens mij is daar niks mis mee alleen wat meer onderhoud, en dit voor een auto waar je maar enkele duizenden km per jaar mee maakt. Af en toe moeten we toch een beetje kunnen sleutelen. :wink:
Ik moet zeggen dat je het wel allemaal mooi en duidelijk hebt beschreven. :)
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Inderdaad wonder dat hij starte, oude rommel, niks afgesteld of schoongemaakt en bijna onmiddellijk starten. Zeg het maar, met mijn "beter onderhouden" GT loop ik in het voorjaar soms tijden te prutsen voordat het weer loopt..

Ik zoek voor de inductieve Ford V4 verdeler nog de electronica /ontstekings module. Ik denk dat deze mogelijk op sommige V4 Ford Granada/Capri/Taunus begin jaren '80 zat.
Het moet wel een "smart module" zijn met minimaal Dwell control. Ik vind wel wat onderdeel nummers maar bij doorzoeken lijkt het dat ze voor Hall ontsteking zijn zoals de Ford Duraspark modules of de GM HEI - modules.
Van Bosch zie ik wel veel ontstekings modules (de meeste overigens dumb modules voor aansluiting op een ECU.)
Mogelijke opties Bosch
BIM 137 /139 ( half smart wat dat ook mag zijn) zijn voor Hall.
BIM 123 of 024 (=021?) Zo te zien voor Inductief.
Iemand hier ervaring met de inductieve? Info hierover zou ik erg mee geholpen zijn.

Melle heeft een mooi artikel geschreven hoe een bestaande Ford V4 distributie om te bouwen naar Hall.
http://www.saabv4.com/index.php/project/hall-ignition/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Vedrive wrote: Mon Feb 13, 2023 1:14 pm Inderdaad wonder dat hij starte, oude rommel, niks afgesteld of schoongemaakt en bijna onmiddellijk starten. Zeg het maar, met mijn "beter onderhouden" GT loop ik in het voorjaar soms tijden te prutsen voordat het weer loopt..

Ik zoek voor de inductieve Ford V4 verdeler nog de electronica /ontstekings module. Ik denk dat deze mogelijk op sommige V4 Ford Granada/Capri/Taunus begin jaren '80 zat.
Het moet wel een "smart module" zijn met minimaal Dwell control. Ik vind wel wat onderdeel nummers maar bij doorzoeken lijkt het dat ze voor Hall ontsteking zijn zoals de Ford Duraspark modules of de GM HEI - modules.
Van Bosch zie ik wel veel ontstekings modules (de meeste overigens dumb modules voor aansluiting op een ECU.)
Mogelijke opties Bosch
BIM 137 /139 ( half smart wat dat ook mag zijn) zijn voor Hall.
BIM 123 of 024 (=021?) Zo te zien voor Inductief.
Iemand hier ervaring met de inductieve? Info hierover zou ik erg mee geholpen zijn.

Melle heeft een mooi artikel geschreven hoe een bestaande Ford V4 distributie om te bouwen naar Hall.
http://www.saabv4.com/index.php/project/hall-ignition/
Ik ken daar niks van. Dat is specialisten werk.
Succes. :wink:
Ik heb ook meer dan 15 jaar een Opel GT gehad maar ik heb geen slechte herinneringen wat starten betreft. Ook een mechanische benzinepomp en toch startte die vlot. Ik had daar wel een 1.9 motor van een Opel Rekord ingebouwd met nog geen 90000km. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Ik heb met zowel inductief (2.2) als hall wel wat gespeeld.
Een tijd terug een keer een Murena op een audi moduul(Bosch) laten lopen en dat ging goed.
Image

filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=JbNQPwhQfYc

Image


inductie en loopt er al 10 jaar op
Image

Ik heb het balans as verhaal even zitten lezen.
Begrijp er niet alles van maar kan wel veel volgen.
Ik zou het niet zo diep hebben gezocht.
Persoonlijk zou ik alleen de zuigers hebben gewogen die er af kwamen om te zien of er verschillen zijn en nieuwe overmaat de gewichten alle 4 gelijk gemaakt.

Ik vindt dat je er veel werk van maakt, maar dat is de hobby.
Ik zou er waarschijnlijk een hele andere motor hebben gezet van een nieuwere generatie

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Mooie info over de inductieve onsteking Herman.
Op de foto te zien dat de Bosch module de 0 227 100 123 (BIM 123) is. Had al daar es iets over gevonden, maar was daar nog niet zeker van. Dank kan ik mee uit de voeten.

Voor wat betreft balancering, is inderdaad geen dagelijkse kost voor een ieder, vind al mooi dat je het hebt gelezen en wat kon volgen. V4_balansas principe uitzoeken op een simpel schetsje was snel gedaan, maar omdat ik nergens iets kon vinden heb ik dat maar es uitgewerkt voor eventueel geïnteresseerden. Dit is wel wat werk maar doe ik liever dan s'avonds voor straf tv kijken.
Ik heb inmiddels een bevestiging gevonden in een boek (Advanced engine technology, Heinz Heisler) waar de 60 graden V4 balancering principe wordt beschreven, wel blij mee daar ik nog wat twijfels en vragen had zoals je misschien hebt gezien.
Kwam deze info bij toeval tegen omdat ik mijn bibliotheek aan het uitspitten ben om mijn theoretische kennis van inlaat en uitlaat systemen weer wat op te krikken.

Bij een 4 cilinder lijn motor (zonder balansassen) is lichtere zuigers zowieso alleen maar beter voor onbalans. Op gelijk gewicht brengen ook.
Voor de Ford V4 met een overmaat met ongeveer gelijk gewicht als de oude zuiger ook prima, zou ik verder ook niks doen.

Ter verduidelijking, als je echt lichtere zuigers bij deze V4 motor met balansas gaat toepassen en de motor op toeren gaat tunen, dan wordt het anders.
Als ik gesmede OHC zuigers in mijn Ford V4 stop die bijvoorbeeld 80 gram lichter zijn, waarvan dan de helft (40 gram) als trilling terugkomt vanuit de krukas/balansas contragewichten, die niet meer het "tegengewicht"zien van de
oude zwaardere zuiger, is die paar gram gewichts verschil zuiger stukken minder belangrijk en toch kijkt iedereen daar wel naar omdat dat de standaard bekende (en voor dat deel correcte) info is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Voor veranderde, nieuwe of aangepaste onderdelen in een motor te plaatsen moet weten wat je doet. Je hoort dat zo veel dat ze nieuwe zuigers zuigerveren, lagerschalen, drijfstangen, nokkenassen enz plaatsen. Dit lijkt mij iets voor vakmensen met kennis van zaken. Je weet nooit wat het allemaal doet!! :o

Ik heb een jaar geleden een nieuwe koppeling geplaats, de volledige drukgroep. Na enkele duizenden km ben ik problemen beginnen te ondervinden.
Bij vertrek schokt de auto even, niet altijd maar regelmatig. Het lijk of de koppeling niet altijd een goede grip heeft, even slipt, alleen bij vertrek. Onder het rijden is er geen enkel probleem. Ik weet dat de koppelingsplaat gevallen is en dat er enkele kleine stukjes af waren. Ik denk dan dat zal de oorzaak wel zijn, maar waarom is het probleem er dan niet altijd ??? :o :o Het is een beetje veel werk om alles weer open te gooien.
Het gaat hier om mijn escort met 1.8 TB diesel motor. Deze heeft een hoog koppel en je kunt op stationair toerental weg rijden.
Attachments
stukjes uit de plaat.jpg
stukjes uit de plaat.jpg (770.52 KiB) Viewed 2930 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Ik heb een paar keer gehad dat de krukaskering ging lekken.
De koppelingsplaten worden nat en gaan dan werken op de manier die je beschrijft (schokkend.)

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Dit biosch inductie moduul heb ik gebruikt, gekocht bij de Chinees. Is o.a voor een 505 2200 turbo
0 227 100 123

Hier te koop voor een 10tje

https://www.ebay.com/itm/403289142068?h ... BM3JDs-eFh

Image

Ook op de 1.6 heb ik een Hall moduul gehad van 205 GTI
Werkt ook goed.



Loopt nu op een moduul van een Dodge Omni :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Thu Mar 23, 2023 6:45 pm Ik heb een paar keer gehad dat de krukaskering ging lekken.
De koppelingsplaten worden nat en gaan dan werken op de manier die je beschrijft (schokkend.)

Herman
Dit zou me verwonderen omdat ik ook tijdens de wissel van de volledige drukgroep een nieuwe krukasdichting heb geplaatst.
De oude dichting lekte maar de olie komt dan nog niet op de koppelingsplaat maar loop achter het vliegwiel omlaag.
Misschien wat olie die uit de versnellingsbak komt!!
Als ik zeker was dat het aan de koppeling ligt dan zou zou ik alles afbouwen maar ik betwijfel dat.
Als het erger wordt moet ik iets ondernemen. Vreemd dat het bij warme motor zeer zelden voorkomt!!!! :o :o :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Olie kan ook langs de prise as draaien en zo daar terecht komen.
Ik weet niet of deze auto lange periodes van stilstand heeft maar door roestvorming kan er ook zo ietsplaats vinden..
Als je een tijd gereden hebt en je gaat de volgende dag weer rijden is het probleem er dan ook gelijk?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Fri Mar 24, 2023 10:03 pm Olie kan ook langs de prise as draaien en zo daar terecht komen.
Ik weet niet of deze auto lange periodes van stilstand heeft maar door roestvorming kan er ook zo ietsplaats vinden..
Als je een tijd gereden hebt en je gaat de volgende dag weer rijden is het probleem er dan ook gelijk?
Ja, meestal bij koude start aanwezig, maar soms ook niet!!! Als de motor warm of heet gereden is en dan enkele uren stilstaat doet de fout zich bijna nooit voor of bijna onmerkbaar. Het is daarom dat ik twijfel dat het olie is op de koppelingsplaat. :o
Ik had liever dat het erger zou worden om een goede diagnose te kunnen stellen en het op te lossen. :wink:
Er is perfect met deze auto te rijden, schokt alleen af en toe een beetje bij het vertrekken. Ik heb ook al de ophanging van de motor bekeken daar het lijkt of of de motor los ligt en dit veroorzaakt. Helaas niks kunnen vinden. :o
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

oetker wrote: Thu Mar 23, 2023 7:30 pm Dit bosch inductie moduul heb ik gebruikt, gekocht bij de Chinees. Is o.a voor een 505 2200 turbo
0 227 100 123

Hier te koop voor een 10tje

Ook op de 1.6 heb ik een Hall moduul gehad van 205 GTI
Werkt ook goed.

Loopt nu op een moduul van een Dodge Omni :roll:
Inderdaad Herman, voor dat geld hoef ik het niet te laten, daar kun je het niet voor bijelkaar solderen. Ga es eentje bestellen.
Vraag me wel af of er ook dwell controle op dit namaak spul zit. Maar dat zien we wel als hij aan de scope hangt

GODFRIED wrote: Thu Mar 23, 2023 3:03 pm Voor veranderde, nieuwe of aangepaste onderdelen in een motor te plaatsen moet weten wat je doet. Je hoort dat zo veel dat ze nieuwe zuigers zuigerveren, lagerschalen, drijfstangen, nokkenassen enz plaatsen. Dit lijkt mij iets voor vakmensen met kennis van zaken. Je weet nooit wat het allemaal doet!! :o
Godfried, als ik zie wat jij allemaal voor mooie dingen maakt, uitzoekt en herstelt noem ik ook vakman. Daar is in de garage vaak geen tijd meer voor als het onderdeel niet standaard voorradig is.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Inderdaad Heb van de weelk na 4 jaar bij het revisiebedrijf gelegen te hebben mijn gereviseerde blokje opgehaald.
Ga ik een post over maken in het rat topic.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Vedrive wrote: Sat Mar 25, 2023 11:26 am
oetker wrote: Thu Mar 23, 2023 7:30 pm
Godfried, als ik zie wat jij allemaal voor mooie dingen maakt, uitzoekt en herstelt noem ik ook vakman. Daar is in de garage vaak geen tijd meer voor als het onderdeel niet standaard voorradig is.
Sommige dingen lukken goed andere weer niet, maar ik ben een tevreden en gelukkig man. :)
Ik heb bewondering voor anderen mensen als je ziet wat die soms klaarkrijgen, mooi is dat. :wink:

Herman, zoveel geduld zou ik niet kunnen opbrengen. Als ik aan iets bezig ben moet dat voorruit gaan. Eigenlijk soms een slecht eigenschap, maar wie is volmaakt!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Voor het eventueel ombouwen naar een injectie systeem op de Ford V4 plaats ik een 60-2 tandschijf. Dit was een 60 tands schijf voor toerental meting van een motor proefstand waar ik 2 tanden van heb verwijderd. (Hiermee kan de ECU het BDP bovenste dode punt bepalen van de krukas.nodig als referentie punt voor onsteking en injectie.
links origineel, rechts afgedraaid.jpg
links origineel, rechts afgedraaid.jpg (113.37 KiB) Viewed 2891 times
trigger wheel-pick up sensor-bracket.jpg
trigger wheel-pick up sensor-bracket.jpg (168.16 KiB) Viewed 2891 times

Dit tandwiel komt voorlopig aan de voorzijde van de krukas poelie. Ik weet niet of dit past in de Matra daar de ruimte tussen poelie en schutbord van de achterbank erg krap is (denk ik).
ruimte poelie-distributie deksel.jpg
ruimte poelie-distributie deksel.jpg (83.18 KiB) Viewed 2891 times
Ik probeer nog de tandschijf te plaatsen tussen poelie en distributie deksel maar daar past de Hall pick up sensor die ik heb niet tussen (Deze sensor met m12*1 mm draad heb ik ook in andere motor projecten gebruikt.)
Ruimte poelie- distributie deksel
Ik heb de voorzijde van de poelie afgedraaid voor een slinger vrije bevestiging van de tandschijf.
Wel en niet afgedraaide poelie
The attachment links origineel, rechts afgedraaid.jpg is no longer available

Als "bijvangst" kwam ik er achter dat ook een deel van het voor mij inmiddels beruchte balansas gewicht in de poelie zit.
Na deze "aha Erlebnis" gauw een testje gedaan op mijn dynamische balanceer bank met de berekende recipro gewichten. De balansas bleef nu bij vol toerental licht trillend in de v-blokken liggen, daarvoor stuiterde hij eruit. Waarvan akte.


Balansas met reciprogewichten, tandwiel en poelie, met vol boormachine toerental en losse handjes !!
Attachments
balance shaft with pulley and  gearwheel fill spin.jpg
balance shaft with pulley and gearwheel fill spin.jpg (64.86 KiB) Viewed 2891 times
60-2 trigger wheel.jpg
60-2 trigger wheel.jpg (142.71 KiB) Viewed 2891 times
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Een tjdje geleden heb ik van Herman een oude Hall ontsteking verdeler Bosch 0237 020 039 (Murena?) gekregen met een onstekings module ((Audi??)
Herman, ben ik super blij mee.
Bedoeling is om daarmee een oude Matra/Ford V4 contact punten ontsteking verdeler naar Hall om te bouwen.
Als handleiding heb ik de beschrijving van Melle gebruikt
(Zie link met bijlage http://www.saabv4.com/index.php/project/hall-ignition/)

Foto beide verdelers gedemonteerd.
Verdelers gedemonteerd_compress52.jpg
Verdelers gedemonteerd_compress52.jpg (223.45 KiB) Viewed 1445 times
V4 contact punten_compress78.jpg
V4 contact punten_compress78.jpg (110.79 KiB) Viewed 1445 times
Murena Hall ontsteking_compress21.jpg
Murena Hall ontsteking_compress21.jpg (90.93 KiB) Viewed 1445 times




De VW/Audi Hall verdeler unit welke Melle gebruikt is blijkbaar iets anders tov de Murena. De grondplaat waar de Hall sensor op is gepositioneerd was zodanig dat op het moment van de ontsteking de rotor binnen in de verdeler kap niet naar een van de bougie draden wees maar er tussen in stond.
Ik heb dit aangepast door de positie van de metalen Hall-rotor met vensters (die door de Hall sensor draait) zodanig te verdraaien dat de ontsteking nu plaats vind met de juiste stand ontstekings rotor.
Rotor positie gewijzigd, borgpin verplaatst_compress33.jpg
Rotor positie gewijzigd, borgpin verplaatst_compress33.jpg (241.17 KiB) Viewed 1443 times
De metalen Hall-rotor zit gemonteerd onder een borgring, na verwijderen hiervan is deze, middels 2 schroevendraaiers eronder, voorzichtig eraf te wrikken.
De positie van deze rotor wordt bepaald door een minuscuul pennetje (raak dit niet kwijt!) wat in een gaatje valt wat voor de helft in de as en de boring is geboord. Op de nieuwe positie heb ik een nieuw pas gaatje geboord ( priegelwerkje).
De Hall sensor Murena heeft losse draden die tussen de grondplaat en de draaiende Hall-rotor door moeten, hiervoor heb ik een klein hoekplaatje gemaakt die binnen in de kabeltjes naar beneden houdt. Hoe dit normaal zit weet ik niet maar hopelijk werkt dit.
protectionbracketHallcables_copy_1156x868.jpg
protectionbracketHallcables_copy_1156x868.jpg (223.07 KiB) Viewed 1429 times
Foto hoekplaatje om contact met draaiende Hall-rotor te voorkomen.

Kleine aanvulling.
Het onderste lager van de Ford V verdeler had veel speling (compleet uitgelubberd), deze liep in het aluminium, geen apart lager. Vernieuwd met een bronzen lagertje wat ik uit de Murena verdeler heb getikt. Het pasgat voor het in te persen lager is opgeboord met een oude op juiste diameter geslepen getrapte boor.

Motor start en loopt, hoe dit dynamisch op belasting en toeren loopt is voor later.
Attachments
IMG_20231004_165212_compress69.jpg
IMG_20231004_165212_compress69.jpg (250.21 KiB) Viewed 1445 times
IMG_20231004_163951_compress86.jpg
IMG_20231004_163951_compress86.jpg (120.74 KiB) Viewed 1445 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Mooi dat het loopt.
Ik heb trouwens nog nieuwe bronzen bussen voor de verdelers van Bosch liggen.
Heb ik in der tijd bij Alie besteld.
Met de draadles onde de roterende hall onderbreker moet je oppassen.
Die werkt als een scheermes op de draadjes zoals ik al is ondervonden heb.
ImageImage
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Ik heb indertijd verschillende testen gedaan met elektronische stroomverdelers ( 3 stuks met een ander nummer) op mijn Bagheera maar ben steeds tot de vaststelling gekomen dat het niet 100% was. Starten en draaien van de motor was geen probleem maar het vermogen was er niet. Terug alles omgebouwd naar een originele stroomverdeler met platina.
Niet dat het een enorm verschil is maar het is beter, ondertussen ook de distributietandwielen en ketting vervangen door nieuwe met weer wat beterschap.
Succes. :wink:
Attachments
stroomverdeler Bagheera (Groot).jpg
stroomverdeler Bagheera (Groot).jpg (380.19 KiB) Viewed 1386 times
originele stroomverdeler Bagheera (Groot).jpg
originele stroomverdeler Bagheera (Groot).jpg (471.9 KiB) Viewed 1386 times
delco's.JPG
delco's.JPG (1.65 MiB) Viewed 1386 times
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Het is ook voor mij afwachten Godfried hoe het bij mijn ontsteking uitpakt.
Omdat bij mij de vacuum- en centrifugaal vervroeging ongewijzigd is overgenomen zou ik mogen verwachten dat het beter loopt met een betere vonk en opstart van de verbranding.
Op dit moment gebruik ik nog een voorschakel weerstand voor de oude originele 2-ohm bobine.
Ik heb eerst een verdeler met een simpele hall ontsteking geprobeerd die op een van de gekochte motoren zat.
Dit is een eenvoudige Hall ombouwset, merk Accuspark wat je monteerd op de plaats van de contact punten.
Motocraft_Accuspark hall kit.jpg
Motocraft_Accuspark hall kit.jpg (274.89 KiB) Viewed 1262 times
In principe niks mis mee, door de snellere schakeltijd via de transistor electronica t.o.v. contactpunten is de de primaire geïndiceerde spanning een stuk hoger en daarmee ook de secondaire.
Er wijzigt niets aan de dwell tijd of maximale stroom. De bobine en voorschakel weerstand worden bij stationair nog steeds erg warm omdat de dwell tijd bij laag toerental veel langer is dan noodzakelijk net zoals bij contact punten.
De voorschakel weerstand kan er niet tussen uit want dan stook je de bobine te heet.

Bij de ombouw met Murena hall unit en de van Herman verkregen ontstekings module werd de voorschakel weerstand en bobine veel minder warm, dit betekend dat de ontstekings module de stroom of dwell tijd (of combi) controleerd..
Ik heb de stroomtang/ scope er nog niet opgehad, maar verwacht zeker dat de voorschakel weerstand er tussen uit kan. De bobine laad sneller op en dan heb je ook bij hoge toerentallen (korte dwell tijd) geen ontsteking problemen terwijl de stroom bij lagere toerentallen beperkt wordt door de electronica.

Wel raar dat bij de electronische ontstekingen die jij hebt geprobeerd geen verbetering waarneemt. Kan natuurlijk dat de vacuum en centrifugaal vervroeging anders is maar dat is met wat meer of minder statisch te vervroegen uit te zoeken waar dat probleem zit.
Schiet me net te binnen, je hebt 3 verdelers geprobeerd, was dat ook met 3 verschillende ontstekings modules of met dezelfde en dat die misschien niet helemaal lekker is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Ik kan me niet herinneren dat ik ook de de module heb gewisseld. Ik heb er thans enkel liggen.
Ik heb wel meer dan 10 jaar met een elektrische ontsteking rondgereden.
Die wat ik liggen heb zijn 8-10 en12°mijn Bagheera heeft een stroomverdeler van 6° nodig.
Maar de benzine is ook niet meer wat het geweest van toen deze motor ontwikkeld werd, die instelling kloppen niet meer.
Attachments
verwijderde module ontsteking (Groot).jpg
verwijderde module ontsteking (Groot).jpg (274.96 KiB) Viewed 1253 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply