M530, even puzzelen, waar zit wat

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Auto's zijn eigenlijk allemaal kunst. Van trabbie tot Rolls zijn allemaal pieces of art waar creatieve geesten aan gewerkt hebben. Die zijn wel naar indstriele producten omgezet. Door het massale zie je de art niet meer. De. echte art creaties zit meer ik de individualisten zoals jij die dat in hun oude glorie herstellen.
De 530 is in mijn ogen het waard. Zeer eigenzinnig ontwerp door zijn lelijkheid is die eigenlijk heel mooi. Ik heb er altijd 1 willen hebben,.
Ben niet zo'n kunstenaar om een roestorgel tot een goed eindproduct te brengen en nu hoef ik er niet meer aan te beginnen.
Rust maar goed uit, als ik naar de foto's kijk dan heb je dat. nodig succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Wijze woorden Herman, auto styling modellen werden dan ook letterlijk in klei geboetseerd, dit waren echte kunstwerken.

Voor wat betreft styling geeft de M530 bij mij een dubbel gevoel. Is erg afhankelijk vanuit welke hoek je er tegen aan kijkt.

Over smaak valt heel erg te twisten (raar gezegde eigenlijk dat stelt dat dat niet zo is) maar ik wil wel even mijn mening ventileren, alles wat u hier onder leest is mijn optiek en het is een ieder -met recht- vrij om dit compleet anders te zien, we hebben tenslotte ook niet allemaal dezelfde kleur en vorm onderbroek aan nietwaar.
(Ps. de mijne worden overigens door mijn vrouw aangeschaft.)
Los van het totaal zie ik in de M530 mooie lijnen en partijen maar op een of andere manier zijn de proporties en verhoudingen niet goed om het totaal tot een vloeiend en geproportioneerd mooi geheel te smeden.
Dit heeft mij vanaf het begin geïntrigeerd, zeker als ik dit vergelijk met mijn Opel GT die vanuit alle kijk hoeken "klopt".
Destijds 35?+ aar geleden, had ik de nodige plannen ter verbetering van de auto zoals.
Ford V4 ombouwen naar turbo/injectie, VW Passat versnellingsbak (die van dat 8mm kogeltje wat ik ergens heb beschreven)
Onderstel versterken/verstijven met o.m. duwstangen cq trekstangen bij de voor en achterwiel ophanging, wielen en remmen aanpakken chassis verstijven, rolkooi en nog een hoop andere geneuzel om van dat "gezinsauto fobie" waarmee de Matra m530 ooit door Matra geintroduceerd werd af te komen. (Zonde voor een in potentie prachtig sportautootje, met onafhankelijk geveerd onderstel)
Ik hobbiede destijds veel in de rally en rallycross racerij en deze ombouw was dan ook in die zin ook niet zo vreemd.

Meest ambitieuze was het aanpakken van de body en styling. Daar ik mij ooit es had laten ontvallen dat de m530 vanuit sommige oog punten wel een heel erg pausmobiel gehalte had (ja, ja, sorry, kan het ook niet helpen) moest hier ook wat gebeuren. Nou ben ik niet zo van het aanplakken van het nodige Tupperware polyester, zoals destijds gebruikelijk, maar moest dit zodanig gebeuren dat de M530 een echte M530 bleef.
Maar dan wel mooier. Ja klopt, ik ben soms verekkes eigenwijs.

Destijds werkte er op het werk een trainee met een begenadigd talent voor styling en design ik heb nog een prachtig studie ontwerp van hem welke zelfs vandaag nog modern is.
Hij had voor mij een prachtig ontwerp getekend voor aanpassingen aan de M530 (getekend GANDA - design) met volledig behoud van de M530 trekken, maar door bepaalde lijnen en vlakken net wat anders te accentueren kreeg de auto meer taille, werden de proporties beter, was de styling veel meer in balans en zag de auto er stukken beter uit. Verder had hij geheel in de tijdsgeest wat accenten van de net uitgekomen Ferrari F40 en Lancia toegevoegd en daarmee koel openingen voor plaatsing interkoeler en oliekoeler toegevoegd waarmee de verwachte thermische problemen opgelost konden worden.
Bij aanvang project had ik dit ontwerp weer opgedoken om deze in deze post te laten zien maar ik vond het wel zo netjes om eerst met de ontwerper contact op te nemen waar ik 35 jaar geen contact mee had gehad. Dit is na een lange zoektocht gelukt, maar het ontwerp dat zo lang zorgvuldig was bewaart is tijdens de zoektocht kwijtgeraakt. Waarschijnlijk door een of andere knullige reden (opgevouwen kon je niet zien wat het was) opgeruimd en in de oud papier beland. Eeuwig en eeuwig zonde, niet omdat ik de auto nu nog zo zou maken, maar ik was daar gewoon erg blij mee. Erg jammer Pieter, ik hoop dat hij ooit nog boven water komt.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Ik herinner mij dat in mijn net volwassen tijd ook is heb moeten kiezen voor een sportwagen die buiten de toon viel.
Er stonden er 3 te koop bij een bedrijf dat handelde in specials.
De keuze was 1 opel GT J1900 MGB GT of Clan Crusader. Ik neigde erg naar de Clan te gaan maar toen ik hoorde dat er een motor van Lotus in zat ben ik overstag gegaan voor de MG.
Lotus betekende in die tijd Lots Of Trouble Usaly Serious.
De B GT heb ik jaren gereden ls dayly driver. Deze had ook wel zijn nukken
Het roestmonster heeft het uiteindelijk gewonnen van deze auto.
Die keuze komt straks weer, als ik een scootmobiel moet kopen :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Dat wordt bij mij dan wel een klassieke scootmobiel, iets met 2-takt met expansie pijp lijkt me wel wat :D :D
Ik ontvang ook al van Drees, dus tijd om alvast rond te kijken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Ik heb ook jarenlang een Opel GT J 1900 gehad. De reden dat ik deze verkocht heb is door de roestduivel. Ik had geen zin om deze ieder 5 jaar te restaureren. Overal zat de roest in bijna alle versterkingsbalken. Toen kende ik Matra nog niet. Ik heb toen een roetsvrije Bagheera gekocht :lol: en deze volledig gerestaureerd en laten verzinken. Na restauratie heb ik de Opel GT J verkocht.
Vreemd!! maar nooit spijt gehad van deze verkoop. :o Als ik dit kon overdoen zou ik nu gaan voor een cabrio met een motor van minstens 2.5 liter.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Hooeft 2.5 liter meer te zijn voor een beetje vermogen,
De Nissan micra cabrio van de vrouw heeft een 1.6 motor die110 pk op zijn fluitjes genereert.
Goed voor een top van 190 km en 0-100km in 10 seconden.
Een wolf in schaapskleren.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Herman
Ja, ik heb die auto al een keer gezien tijdens een Matramania meeting. Dat is echt een mooie auto. Ik zou nu voor mijn oude dag iets hogers willen met vier deuren en vier plaatsen waar ik zo kan invallen en me eventueel in kan laten rijden :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Murenanimal »

Godfried,
al aan een Avantime gedacht? Zijn goede te vinden voor weinig geld!
groetjes.
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Murenanimal wrote: Wed Sep 08, 2021 10:17 am Godfried,
al aan een Avantime gedacht? Zijn goede te vinden voor weinig geld!
groetjes.
Guido
Ja, daar heb ik al aan gedacht. Dat zijn mooie wagens met veel ruimte. Maar papa wordt ouder en er komt een tijd dat ik daar zelf niet meer aan ga sleutelen. Nee, zo groot hoeft het niet te zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

het voordeel van een cabro als de onze is de grote deur. daardoor srap je gemakkelijk in. Als je iets zimpels met hoge instap zoekt. voor de oude dag is een Suzuki Wago
nR zeer geschikt. Goed, je wi er niet dood in gevonden worden, maar de zit is prima
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

De A stijl 2.0 aan de rechterkant staat inmiddels ook in de steigers:
IMG_20211004_173440_compress15.jpg
IMG_20211004_173440_compress15.jpg (76.61 KiB) Viewed 3737 times
IMG_20211004_173525_compress12.jpg
IMG_20211004_173525_compress12.jpg (79.58 KiB) Viewed 3737 times
Verder nog een Ford V4 1.7 HC op de kop getikt.

IMG_20211004_180027_compress30.jpg
IMG_20211004_180027_compress30.jpg (159.83 KiB) Viewed 3735 times
We kunnen nog wel even vooruit.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

De A-stijlen zijn klaar, moest nog wel een deel opnieuw zetten daar de gaten voor de deur scharnier bevestiging niet op de juiste positie zaten. En een bijbehorende driehoekige scharnier plaat maken welke kwijt was. Op naar het volgende hoofdstukje.
Attachments
IMG_20211007_162247_compress7.jpg
IMG_20211007_162247_compress7.jpg (124.47 KiB) Viewed 3703 times
IMG_20211007_162727_compress36.jpg
IMG_20211007_162727_compress36.jpg (114.27 KiB) Viewed 3703 times
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Om redenen van al tijdje even rustig aan met de resto. Enige tijd geleden met toeters, bellen en blauw zwaailicht afgevoerd en, laten we zeggen, de kans gekregen allerlei apparatuur zoals binnenkant van een CT scanner , röntgen apparaat, scope beelden met op mij aangesloten elektrodes en slangetjes te bewonderen. Niet voor het eerst overigens. Gezondheid is een groot goed en niet vanzelfsprekend. Leert je waarderen wat je nog kan en mag.

De grote werken even opzij geschoven ( eigenlijk gewoon lekker in de weg laten liggen) en een beetje hobbieen met het kleinere Matra grut als we goesting hebben.
Interne gewanden van de portieren opgekuist.
De zwaar geroeste delen zoals u-profiel waar de zijruit in wordt gekit en profiel waar de buitenste raamveer op komt laten verzinken, de rest is gestraald en afgelakt, bij mij standaart evt. fosfaat en of zinkprimer, primer, aflakken.
IMG_20211126_115523_compress1.jpg
IMG_20211126_115523_compress1.jpg (601.1 KiB) Viewed 3464 times
IMG_20211126_140704_compress59.jpg
IMG_20211126_140704_compress59.jpg (559.96 KiB) Viewed 3464 times
IMG_20211125_153249_compress74.jpg
IMG_20211125_153249_compress74.jpg (479.56 KiB) Viewed 3464 times
IMG_20211125_153925_compress96.jpg
IMG_20211125_153925_compress96.jpg (515.83 KiB) Viewed 3464 times
Alle delen provisorisch gemonteerd op het binnenste deurpaneel en het raam mechanisme getest. Draait als een tierelier.
IMG_20211127_123912_compress16.jpg
IMG_20211127_123912_compress16.jpg (486.18 KiB) Viewed 3464 times
Het fletse instrumentenpaneel aangepakt.
IMG_20211209_215137_compress10.jpg
IMG_20211209_215137_compress10.jpg (107.07 KiB) Viewed 3461 times
IMG_20211209_163022_compress39.jpg
IMG_20211209_163022_compress39.jpg (123.82 KiB) Viewed 3461 times

De massa van de instrumenten loopt normaliter via het onbehandelde (dus geroeste) metalen achterpaneel dit is behandeld en afgelakt. Alle instrumenten zijn nu individueel via een centrale massakabel verbonden.
IMG_20211210_140931_compress62.jpg
IMG_20211210_140931_compress62.jpg (166.46 KiB) Viewed 3461 times
IMG_20211210_190536_compress32.jpg
IMG_20211210_190536_compress32.jpg (57.01 KiB) Viewed 3461 times
IMG_20211210_185543_compress48.jpg
IMG_20211210_185543_compress48.jpg (144.45 KiB) Viewed 3461 times

Bling Bling
IMG_20211210_223503_compress96.jpg
IMG_20211210_223503_compress96.jpg (134.25 KiB) Viewed 3460 times
Last edited by Vedrive on Tue Dec 14, 2021 9:24 am, edited 1 time in total.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by matrafan »

Mooi mooi mooi dat wordt weeral een prachtrestauratie.

Doe maar rustig aan en dan komt dat allemaal in orde.

Het zwaardere werk kunt ge beter terug aanvatten in het voorjaar.

Gezondheid gaat voor.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by hendrik »

Ja dat is mooi gedaan .



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Zeer belangrijk dat je luistert naar je lichaam. Mooie restauratie. Doe zo verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Ook vanuit hier de beste wensen en een gelukkig 2022 van Karin en Bonne.


Matra M530 conversions GANDA-design
Matra M530 conversions GANDA-design
Matra m530 conversions_crop_85.jpg (646.18 KiB) Viewed 3373 times



Als toetje vonden we nog wat uniek ontwerp studie materiaal met ideeën voor conversie van de Matra m530 getekend door GANDA-design uit 1984.
Ik zou bijna zeggen een M530 in testosteron uitvoering.
Deze schetsen hebben als basis gedient voor het definitieve schets ontwerp (minder extreem) wat ik helaas kwijt ben geraakt.
Veel geluk, plezier en gezondheid, mogelijk kunnen we elkaar komend jaar eens ontmoeten.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

IMG_20220212_103530_compress99.jpg
IMG_20220212_103530_compress99.jpg (26.89 KiB) Viewed 3129 times
IMG_20220212_111452_compress23.jpg
IMG_20220212_111452_compress23.jpg (78.24 KiB) Viewed 3129 times
Chassis stralen, gaat de goede kant op
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Wat een handig stukje gereedschap zo een straalcabine. Je moet al flink wat lucht hebben voor zelf wat te stralen. Ooit ook al meerdere pogingen gedaan, viel dat tegen. :o
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Met hobby spul grote stukken stralen valt inderdaad tegen Godfried.
Ik heb geluk dat ik dit eenmalig via een kennis bij grote machine bouwer kon regelen. Ik was echt onder de indruk van de grote en complexheid van de installatie, je kon er bij wijze van spreken vlot een vrachtwagen met trailer binnen rijden.
Soms moet je even wat geluk hebben.

Bijzonder tevreden met resultaat.
Attachments
IMG_20220212_182904_compress38.jpg
IMG_20220212_182904_compress38.jpg (157.09 KiB) Viewed 3100 times
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by matrafan »

Dat ziet inderdaad zeer mooi uit.

Dit wordt weer een toprestauratie :o :o :o
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Zoek de roest?? :lol: :lol: Prachtig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by hendrik »

Ja dat ziet er prachtig uit een matra zonder roest.


grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

Komt helemaal goed.
Maar wel als de bliksem het ding in de primer, want overmorgen begint het weer te roesten.
vers gestraald staal is zeer gevoelig voor roest.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Breek me de bek niet open Henk. Is ook mijn zorg.
Bedoeling was vlak na het stralen echter het stralen duurde langer waardoor dit ter plekke niet meer ging.
Morgen gaat hij als de gesmeerde bliksem in de 2k primer.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by benny »

Mooi gedaan. Zo kan je zien wat nog goed is, of wat moet vervangen worden. Mijn Bagheera was ook gezandstraald, maar zo vlug roesten doet het nu ook niet. Ik had hier lichtbakken liggen die vele jaren geleden gezandstraald geweest zijn en die werden een 4-tal maanden geleden toen ze werden gecoat nog altijd roestvrij. Of ik heb veel geluk gehad. Succes met je project.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Datgaatvast ook weereen goede 530 worden.
Je verslijt er een lasapparaat op en je wordt 1ongeveer 10 jaar ouder maar dan heb je ook wat,
Het ziet er gelikt uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Het chassis staat in de primer.
Ik ben ben leek op dit gebied van verfsystemen en corrosie protectie. Als je je inleest zie je dat er veel bij komt kijken. Volgens de reclame folders op de verf potjes zijn het allemaal wondemiddelen maar zo werkt het niet.
Ik laat me leiden door een kennis die eigenaar is van een staal en straal bedrijf die hier de hele dag mee bezig zijn, ook voor de offshore. Op basis van wat ik nog moet doen aan het chassis, zoals lassen, nog slechte stukken verwijderen (Benny, je had helemaal gelijk) , hoge corrosie bestendigheid ook in de kieren en dubbelingen, aflakken met hoge slag en kras bestendigheid heeft hij de keuze gemaakt van het systeem wat er op komt.


Uiteindelijk komen er 3 verschillende lagen op, 2 soorten primer en een aflak, allemaal 2k. Eventueel kan ik daar waar nodig nog een underbody coating overheen zetten om de kiertjes en naadjes te dichten tegen capilaire werkingvan vochtintrede (En natuurlijk mijn slechte lasjes verbergen, maar dat hebben jullie niet gehoord)

Hij heeft het chassis in de eerste primer laag gezet, een zinksilicaat primer, Sigmaweld 199 .
Naast bescherming en een zeer goede hechting kan ik hier ook nog goed aan lassen. (niet mijn woorden, ik kreeg een wijze les te horen dat één laag nooit een goede corrosie protectie geeft alleen een compleet op elkaar afgestemd systeem, waarvan akte!).

IMG_20220216_102209_compress2.jpg
IMG_20220216_102209_compress2.jpg (125.83 KiB) Viewed 3052 times
IMG_20220216_102322_compress94.jpg
IMG_20220216_102322_compress94.jpg (136.84 KiB) Viewed 3052 times
Last edited by Vedrive on Thu Feb 17, 2022 10:29 pm, edited 2 times in total.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ziet er goed uit.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by hendrik »

Heel mooi gedaan.



grt harry de matra.
Post Reply