M530, even puzzelen, waar zit wat

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7762
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Auto's zijn eigenlijk allemaal kunst. Van trabbie tot Rolls zijn allemaal pieces of art waar creatieve geesten aan gewerkt hebben. Die zijn wel naar indstriele producten omgezet. Door het massale zie je de art niet meer. De. echte art creaties zit meer ik de individualisten zoals jij die dat in hun oude glorie herstellen.
De 530 is in mijn ogen het waard. Zeer eigenzinnig ontwerp door zijn lelijkheid is die eigenlijk heel mooi. Ik heb er altijd 1 willen hebben,.
Ben niet zo'n kunstenaar om een roestorgel tot een goed eindproduct te brengen en nu hoef ik er niet meer aan te beginnen.
Rust maar goed uit, als ik naar de foto's kijk dan heb je dat. nodig succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
Vedrive
Posts: 131
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Wijze woorden Herman, auto styling modellen werden dan ook letterlijk in klei geboetseerd, dit waren echte kunstwerken.

Voor wat betreft styling geeft de M530 bij mij een dubbel gevoel. Is erg afhankelijk vanuit welke hoek je er tegen aan kijkt.

Over smaak valt heel erg te twisten (raar gezegde eigenlijk dat stelt dat dat niet zo is) maar ik wil wel even mijn mening ventileren, alles wat u hier onder leest is mijn optiek en het is een ieder -met recht- vrij om dit compleet anders te zien, we hebben tenslotte ook niet allemaal dezelfde kleur en vorm onderbroek aan nietwaar.
(Ps. de mijne worden overigens door mijn vrouw aangeschaft.)
Los van het totaal zie ik in de M530 mooie lijnen en partijen maar op een of andere manier zijn de proporties en verhoudingen niet goed om het totaal tot een vloeiend en geproportioneerd mooi geheel te smeden.
Dit heeft mij vanaf het begin geïntrigeerd, zeker als ik dit vergelijk met mijn Opel GT die vanuit alle kijk hoeken "klopt".
Destijds 35?+ aar geleden, had ik de nodige plannen ter verbetering van de auto zoals.
Ford V4 ombouwen naar turbo/injectie, VW Passat versnellingsbak (die van dat 8mm kogeltje wat ik ergens heb beschreven)
Onderstel versterken/verstijven met o.m. duwstangen cq trekstangen bij de voor en achterwiel ophanging, wielen en remmen aanpakken chassis verstijven, rolkooi en nog een hoop andere geneuzel om van dat "gezinsauto fobie" waarmee de Matra m530 ooit door Matra geintroduceerd werd af te komen. (Zonde voor een in potentie prachtig sportautootje, met onafhankelijk geveerd onderstel)
Ik hobbiede destijds veel in de rally en rallycross racerij en deze ombouw was dan ook in die zin ook niet zo vreemd.

Meest ambitieuze was het aanpakken van de body en styling. Daar ik mij ooit es had laten ontvallen dat de m530 vanuit sommige oog punten wel een heel erg pausmobiel gehalte had (ja, ja, sorry, kan het ook niet helpen) moest hier ook wat gebeuren. Nou ben ik niet zo van het aanplakken van het nodige Tupperware polyester, zoals destijds gebruikelijk, maar moest dit zodanig gebeuren dat de M530 een echte M530 bleef.
Maar dan wel mooier. Ja klopt, ik ben soms verekkes eigenwijs.

Destijds werkte er op het werk een trainee met een begenadigd talent voor styling en design ik heb nog een prachtig studie ontwerp van hem welke zelfs vandaag nog modern is.
Hij had voor mij een prachtig ontwerp getekend voor aanpassingen aan de M530 (getekend GANDA - design) met volledig behoud van de M530 trekken, maar door bepaalde lijnen en vlakken net wat anders te accentueren kreeg de auto meer taille, werden de proporties beter, was de styling veel meer in balans en zag de auto er stukken beter uit. Verder had hij geheel in de tijdsgeest wat accenten van de net uitgekomen Ferrari F40 en Lancia toegevoegd en daarmee koel openingen voor plaatsing interkoeler en oliekoeler toegevoegd waarmee de verwachte thermische problemen opgelost konden worden.
Bij aanvang project had ik dit ontwerp weer opgedoken om deze in deze post te laten zien maar ik vond het wel zo netjes om eerst met de ontwerper contact op te nemen waar ik 35 jaar geen contact mee had gehad. Dit is na een lange zoektocht gelukt, maar het ontwerp dat zo lang zorgvuldig was bewaart is tijdens de zoektocht kwijtgeraakt. Waarschijnlijk door een of andere knullige reden (opgevouwen kon je niet zien wat het was) opgeruimd en in de oud papier beland. Eeuwig en eeuwig zonde, niet omdat ik de auto nu nog zo zou maken, maar ik was daar gewoon erg blij mee. Erg jammer Pieter, ik hoop dat hij ooit nog boven water komt.
User avatar
oetker
Posts: 7762
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Ik herinner mij dat in mijn net volwassen tijd ook is heb moeten kiezen voor een sportwagen die buiten de toon viel.
Er stonden er 3 te koop bij een bedrijf dat handelde in specials.
De keuze was 1 opel GT J1900 MGB GT of Clan Crusader. Ik neigde erg naar de Clan te gaan maar toen ik hoorde dat er een motor van Lotus in zat ben ik overstag gegaan voor de MG.
Lotus betekende in die tijd Lots Of Trouble Usaly Serious.
De B GT heb ik jaren gereden ls dayly driver. Deze had ook wel zijn nukken
Het roestmonster heeft het uiteindelijk gewonnen van deze auto.
Die keuze komt straks weer, als ik een scootmobiel moet kopen :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
Vedrive
Posts: 131
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Dat wordt bij mij dan wel een klassieke scootmobiel, iets met 2-takt met expansie pijp lijkt me wel wat :D :D
Ik ontvang ook al van Drees, dus tijd om alvast rond te kijken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9054
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Ik heb ook jarenlang een Opel GT J 1900 gehad. De reden dat ik deze verkocht heb is door de roestduivel. Ik had geen zin om deze ieder 5 jaar te restaureren. Overal zat de roest in bijna alle versterkingsbalken. Toen kende ik Matra nog niet. Ik heb toen een roetsvrije Bagheera gekocht :lol: en deze volledig gerestaureerd en laten verzinken. Na restauratie heb ik de Opel GT J verkocht.
Vreemd!! maar nooit spijt gehad van deze verkoop. :o Als ik dit kon overdoen zou ik nu gaan voor een cabrio met een motor van minstens 2.5 liter.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7762
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

Hooeft 2.5 liter meer te zijn voor een beetje vermogen,
De Nissan micra cabrio van de vrouw heeft een 1.6 motor die110 pk op zijn fluitjes genereert.
Goed voor een top van 190 km en 0-100km in 10 seconden.
Een wolf in schaapskleren.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 9054
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Herman
Ja, ik heb die auto al een keer gezien tijdens een Matramania meeting. Dat is echt een mooie auto. Ik zou nu voor mijn oude dag iets hogers willen met vier deuren en vier plaatsen waar ik zo kan invallen en me eventueel in kan laten rijden :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Murenanimal
Posts: 214
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Murenanimal »

Godfried,
al aan een Avantime gedacht? Zijn goede te vinden voor weinig geld!
groetjes.
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9054
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Murenanimal wrote: Wed Sep 08, 2021 10:17 am Godfried,
al aan een Avantime gedacht? Zijn goede te vinden voor weinig geld!
groetjes.
Guido
Ja, daar heb ik al aan gedacht. Dat zijn mooie wagens met veel ruimte. Maar papa wordt ouder en er komt een tijd dat ik daar zelf niet meer aan ga sleutelen. Nee, zo groot hoeft het niet te zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7762
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by oetker »

het voordeel van een cabro als de onze is de grote deur. daardoor srap je gemakkelijk in. Als je iets zimpels met hoge instap zoekt. voor de oude dag is een Suzuki Wago
nR zeer geschikt. Goed, je wi er niet dood in gevonden worden, maar de zit is prima
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
Vedrive
Posts: 131
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

De A stijl 2.0 aan de rechterkant staat inmiddels ook in de steigers:
IMG_20211004_173440_compress15.jpg
IMG_20211004_173440_compress15.jpg (76.61 KiB) Viewed 219 times
IMG_20211004_173525_compress12.jpg
IMG_20211004_173525_compress12.jpg (79.58 KiB) Viewed 219 times
Verder nog een Ford V4 1.7 HC op de kop getikt.

IMG_20211004_180027_compress30.jpg
IMG_20211004_180027_compress30.jpg (159.83 KiB) Viewed 217 times
We kunnen nog wel even vooruit.
Vedrive
Posts: 131
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

De A-stijlen zijn klaar, moest nog wel een deel opnieuw zetten daar de gaten voor de deur scharnier bevestiging niet op de juiste positie zaten. En een bijbehorende driehoekige scharnier plaat maken welke kwijt was. Op naar het volgende hoofdstukje.
Attachments
IMG_20211007_162247_compress7.jpg
IMG_20211007_162247_compress7.jpg (124.47 KiB) Viewed 184 times
IMG_20211007_162727_compress36.jpg
IMG_20211007_162727_compress36.jpg (114.27 KiB) Viewed 184 times
Post Reply