Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 8958
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Wat een zeer mooie Matra M530 LX. Ook de velgen vind ik super mooi. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

In afwachting van de keuring worden er nog wat kleine dingen afgewerkt.
Zoals het wegwerken van de kachelbuizen en rem- en koppelingsleiding.
Ik heb dit altijd wel vreemd gevonden dat deze zo kwetsbaar in de vuurlinie va het voorwiel zitten.
En waar iedereen de vraag stelde "moet dat daar zo zitten, is dat origineel zo ?"

Volgens het werkplaats handboek is er later dan ook een kap voor bedacht die het afschermt.
Ik heb een iets slankere versie bedacht die minder opvalt onder het voorscherm, en met een rubber flap die
de leidingen bovenlangs nog afschermt.

Image

nog zwart te spuiten.



Image

met rubber flap over de leidingen.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Henk
Posts: 93
Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Henk »

Prachtig, nog heel even en dan kun je rijden en genieten,....
User avatar
hendrik
Posts: 4359
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat is een mooie Matra geworden prachtig.





grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vanochtend om 7:00 uur op pad naar Venlo voor de grote dag.
De uiteindelijke toelatingskeuring bij Rijksdienst Wegverkeer met positieve afloop, en wel ....goedgekeurd!
De keurmeester had niets aan te merken op het geheel, en ook geen vragen over laswerk etc.
Daarna opnieuw het chassisnummer ingeslagen ( gegraveerd ) omdat het originele zeer slecht leesbaar was.
Vandaag nog het aanmeldformulier voor de belastingdienst op de post. Dit is maar een formaliteit omdat de Matra wegenbelasting- en BPM vrij is met de respectabele leeftijd van 51 jaar.
De belastingdienst koppelt dan terug naar RDW dat aan de belastingplicht voldaan is, waarna RDW vervolgens het kenteken toe kent.

Dus nog ongeveer een weekje wachten voordat de kentekenplaten gemaakt kunnen worden.



Image

7:00 uur 's ochtends - Op weg.



Image

Daar is 't te doen.
Met het maken van dit soort dingen verdien ik m'n boterham, dus dan maar even inspectie mijnerzijds


Image

Na de remmentestbank, nog de inspectie van de onderkant.


Image

Als laatste nog het chassisnummer opnieuw inslaan.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1604
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Ik had ook absoluut geen andere uitslag verwacht.
Proficiat met dit resultaat, en alvast vele zorgeloze en veilige kilometers toegewenst. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Proficiat Henk,

Dit is de kers op de taart maar we hadden natuurlijk niet anders verwacht.

Ik wens U vele uren rijplezier en amusement met je mooie Matra.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
GODFRIED
Posts: 8958
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Proficiat, wat zou daar nog mis aan kunnen zijn. Dit is een perfecte Matra M 530. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4359
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Proficiat Henk, en nu veel rij plezier met je Matra je heb het dik verdiend.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3745
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

SUPER 8) 8) 8)
User avatar
JV
Posts: 461
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Restauratie M530 LX

Post by JV »

Gefeliciteerd. Werk van grote klasse.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Frederic
Posts: 33
Joined: Tue Sep 24, 2019 8:34 pm
Location: Lochristi

Re: Restauratie M530 LX

Post by Frederic »

Proficiat 👍en heel veel rij plezier 😁
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank U ! :)
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De kers op de taart. 8)

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1604
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Veel plezier morgen met de eerste legale toerrit. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Geniet van je eerste ritje :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4359
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja geniet er maar lekker van.




grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3745
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Eindelijk kan je haar naar mij brengen, plaatsje in de garage is gereserveerd :wink:
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank allemaal,

@ Alain,
Je hebt me nog niet om m'n bankrekeningnummer gevraagd.
Dat zijn van die dingen die er meestal aan vooraf gaan. :lol:
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7729
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Dubbelpost
Last edited by oetker on Sat Jun 26, 2021 10:49 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
oetker
Posts: 7729
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Wat is je bankrekening nummer.Henk. in ier geval gefeliciteerd met de goedkeuring
Deze 530 zal absoluut nog prijzen winnen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag de eerste serieuze rit van 120 kilometer gedaan.
Geen vreemde dingen ontdekt.

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Bij het zien van zo'n perfect uitgevoerde restauratie hadden we eigenlijk niet anders verwacht.

Mooi mooi mooi sta te popelen om ze eens in het echt te bewonderen.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
Muddy Bandit
Posts: 1604
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

elix wrote: Sun Jun 27, 2021 10:19 pm Vandaag de eerste serieuze rit van 120 kilometer gedaan.
Geen vreemde dingen ontdekt.
Dat was dus gewoon volop genieten van die vele jaren perfect werk leveren, daar doe je het ook voor. 8)

p.s.: ga je je onderschrift "under construction" nog even aanpassen? :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

p.s.: ga je je onderschrift "under construction" nog even aanpassen? :wink:
nog even niet Patrick, zoals verwacht is er nog wel wat te fine-tunen.

ik vond de temperatuur tijdens de eerst serieuze rit aan de hoge kant.
Als ik de kachel open zette ging de temperatuur al snel naar heel acceptabele waarden.
Waarschijnlijk is de kap waar de fans in zitten met de sleufjes toch niet ver genoeg open.
Daarom maar een nieuwe gemaakt waar zo veel mogelijk lucht doorheen kan.
We gaan het dit weekend weer proberen.

Image

rechts de eerste versie, links zo veel mogelijk open gewerkt


Image

het frame is gemaakt uit 1,5 mm aluminium. daar zat aanvankelijk nog te veel beweging in.
Het trilde enigszins , en daar heb ik een hekel aan. Daarom een extra frame aan de binnen zijde van 2 mm aluminium
en een rubber pakking van 3 mm dik tussen frame en fan. bijgeluidjes opgelost.

Image


Image

ready for take off!
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 8958
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Over hoeveel graden spreken we? Wat vindt je te hoog? Nu kun je hem als airco gebruiken. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De naald van de meter stond tegen de 100 graden. Maar ik weet niet hoe nauwkeurig de meter c.q. de sensor is.
De sensor is een nieuwe originele voor de Matra.
Als ik de kachel open zet gaat het keurig naar 90 graden op de meter.

Het idee van de sleufjes in de kap heb ik op internet gevonden.
Het principe is dat wanneer er in stadsverkeer of file gereden wordt er meer lucht door de ventilatoren geleid wordt.
Dat klopt ook vrij aardig, maar de Matra krijgt het wat warmer op buitenwegen bij ca. 80 / 100 km per uur.
Vandaar deze aanpassing.

We gaan zien vandaag of de aanpassing effect heeft.
Het warme weer vandaag werkt in ieder geval mee.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 8958
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Ja, 100°dat is iets te veel van het goede, alleen goed om water te koken. :lol:
Die meters zullen wel wat afwijken. Misschien ook eens controleren met een infrarood temperatuurmeter. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het probleem is opgelost. De meter blijft nu keurig op 90 graden staan.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 114
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Gelukkig Henk 👍,
we hebben het al es eerder over de koeling gehad en eventueel meer openen shroud, maar dat het zo kritisch is, er zit zo te zien totaal geen reserve in het oorspronkelijke Matra ontwerp.

Ga toch kijken of ik dikkere koelpijpen in de tunnel kan vrotten in plaats van die originele lange 25 mm pijpjes voor een betere koelwater flow naar de radiator, ik vertrouw dat stuk voor geen cent (en mogelijk ook naar een radiator met een dikker koelblok. )
Post Reply