Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4238
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is prachtig gedaan een echte vakman.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 1871
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Als die over een tijdje naar de keuring moet zetten die mannen spontaan de zonnebril op :D :D

Zoals al zo dikwijls in je topic gezegd is:

"Top restauratie van de bovenste plank".

Ik denk er staan er al meerderen te poppelen om dit meesterwerk te mogen aanschouwen.

Hopelijk laten ze ons achter mekaar vrij zodat we van een ontmoeting werk kunnen maken.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
elix
Posts: 781
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank U Jos, :oops: tegen de tijd dat corona overwonnen is staat de deur weer open in Someren.

Vandaag de eerste serieuze proefrit gemaakt hier op het bedrijventerrein.
Aangezien La Belle Bleu nog niet verzekerd is voor straatgebruik, en nog geen kenteken heeft doe je dan zoiets op zondagochtend wanneer het hier dan erg stil is. Het was nog wel een rustig ritje. Niet hoger geweest dan de derde versnelling omdat de straten hier simpelweg niet langer zijn. Maar het schakelt. remt en stuurt goed.
Nu kan ik eigenlijk geen excuus meer bedenken om de aanvraag voor de keuring bij het RDW nog langer uit te stellen.


Onder deze link een impressie van het grote moment
https://flic.kr/p/2kTB2Hg
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1601
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

8) 8)
Ik zou de gezichten van die keurmeesters wel willen zien, je maakt hun dag hier helemaal weer goed mee.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
User avatar
elix
Posts: 781
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Nu kan ik eigenlijk geen excuus meer bedenken om de aanvraag voor de keuring bij het RDW nog langer uit te stellen.
Toch nog een excuus gevonden. waarschijnlijk is het druklager stuk. Het jankt verschrikkelijk.
Dit heb ik jaren geleden via ebay gekocht als zijnde een nieuw lager.
Waarschijnlijk heeft de verkoper het nieuwe lager zelf gemonteerd, en het oude lager even opgepimpt en voor nieuw op ebay gezet. :(

dat wordt weer enkele uren sleutelen voordat de afspraak met RDW gemaakt word.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
matrafan
Posts: 1871
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Dat is minder goed Henk maar beter nu als achteraf ergens als je met een ritje bezig bent.

Jammer dat er zulks een verkopers zijn maar dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd blijven bestaan.

Veel succes ermee.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
elix
Posts: 781
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Een nieuw druklager via de Franse club is ook binnen, dat kan er komende week onder.

Dit weekend heb ik eerst de zijdorpels maar eens afgewerkt nadat ik bij André Kout de juiste klemmen gevonden had.
Weer een onderdeeltje af te strepen op de lijst van de laatste loodjes.

Image

structuur gespoten zodat het op de originele kunststof kappen lijkt.


Image


Image

misschien niet helemaal origineel, maar beter iets dan niets.


Image


Image

De lijsten zijn wel origineel.



Image

niks meer aan doen.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
matrafan
Posts: 1871
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Al zijn ze dan niet origineel ik denk niet dat iemand het verschil gaat zien.

Het oogt trouwens zeer mooi.

Weer fantastisch opgelost net als al de rest zoals we dat gewend zijn van jou.

Top werk.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
Murenanimal
Posts: 203
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Een “Kunstwerk” bijna klaar!

Henk, hier weer een extra bewijs van je oplossing zoekende denk-kracht.

En nu de “jaloerse” blikken tegemoet van al die wel zo zouden willen restaureren, maar zo niet kunnen!

‘t Zal tijd worden dat je er nu echt mee mag gaan rijden.

Én dat we als leden opnieuw onze reünie mogen tegemoet zien.

Tot weldra
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 781
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dat kunstwerk ontstaat echter niet zonder slag of stoot Guido.
Tijdens het monteren van het druklager ontdekte ik ook dat 1 uitlaatdemper die ik destijds zelf gemaakt had een scheurtje had.
Met het maken van die dempers ben ik een paar weken zoet geweest. Wat blijkt,....flinke inschattingsfout gemaakt.
Op de plekken waar het plaatmateriaal in een scherpe vorm geperst is, is het te veel verzwakt en gaat het scheuren.
Zie de foto hier onder.

Image

En dat al na 15 kilometer over het bedrijventerrein hier. Dat belooft niet veel goeds. Ik had dan ook al visioenen van een blauwe Matra op een gele bergingswagen. Omdat de Franse club destijds door de voorraad heen was, en het wel even kon duren voordat er weer uitlaten beschikbaar waren heb ik toen maar besloten ze zelf te maken. De conclusie ? ....veel geleerd en nu toch maar dempers gekocht bij Amicale530 waar ze ondertussen weer leverbaar waren.
De Franse dempers gingen er zonder veel tegenstribbelen onder met als klein bijkomend voordeel dat ze ietsje beschaafder klinken dan mijn
selfmade potten. Dat scoort wellicht meer punten bij RDW.
Guido schrijft,: ‘t Zal tijd worden dat je er nu echt mee mag gaan rijden.
De keuring bij RDW staat gepland op 18 juni aanstaande.
Als dat goed gaat, en corona luwt een beetje dan kan het zo maar zijn dat we naar Kasterlee kunnen op 10 juli.


Ondertussen ben ik nog aan het experimenteren met een carburateur koeling op het zelfde principe als m'n Fiat X1/9.
Ook de Matra 530 start slecht als deze met warme motor stil gezet is en je wil weer rijden na een kwartiertje.
Mijn idee daar over is als het bij de Fiat werkt, dan kan dat ook prima bij de Matra.
Er wordt koele lucht tegen de carburateur geblazen met een fan die gekoppeld is aan een thermoswitch op de voet van de carburateur.
Dit gaat buiten het contact om
De fan loopt telkens in korte poosjes en reageert alleen maar op de temperatuur van de carburateur, en niet op de omgeving in de motorruimte.
De kunststof delen ( mondstukken ) zijn nu nog in prototyping-modus, maar zullen als het goed voldoet straks uit een beter materiaal gegoten gaan worden.

Image

De ingrediënten

Image


Image


Image

60 graden in, 51 graden uit


Image

De tijd zal 't leren of 't werkt. ( anders leggen we het maar langs de uitlaatdempers in de schrootbak )
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 8883
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Zo ga je in Matraland geen tweede vinden, ook de eigenaar is een zeldzaam exemplaar en tot alles in staat. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply