Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 8831
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Je zou het hem niet gegeven maar hij doet het toch maar. Petje af. Prachtig :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 763
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het dak en achterruit-gebeuren nadert z'n voltooiing.
De achterruit is na wat kunstgrepen ook waterdicht.
en het dak gaat er probleemloos in zonder grote krachtinspanningen op de slotjes.

Is de kerstvakantie toch nog ergens goed voor geweest,
want het gepruts met het maken van de rubbers onder de portier-tochtruitjes is nog niet voorbij.

Image

Home-made ruitrubber



Image

Achteraf toch blij dat ik de targabeugel opnieuw heb laten bekleden door een vakman,
na mijn persoonlijke miskleun.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4168
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Knap werk wat je daar gedaan hebt.




grt harry de matra.
User avatar
JV
Posts: 455
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Re: Restauratie M530 LX

Post by JV »

Ziet er schitterend uit.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
Ricardo Pasop
Posts: 12
Joined: Mon Jan 27, 2020 12:23 am
Location: Heerde NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Ricardo Pasop »

Prachtige restauratie, en ook hier weer een mooi voorbeeld van moderne producten maar toch origineel uiterlijk. Beter als origineel!
Vakwerk en geduld behouden

Groeten Ricardo
Matra Simca Bagheera S 1976
User avatar
elix
Posts: 763
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De aanhouder wint! Na weken experimenteren met mallen maken en de vuilnisman sponsoren is het dan eindelijk zo ver.
Het lukt om de rubbers voor de tochtruitjes te maken. Althans ik heb nu een goede mal voor de rechtse rubber. Het ontbreekt me momenteel nog aan een goed model voor de linker kant. Weet iemand raad ?

Image


Image


De paravanplaat kan inmiddels ook bijna definitief gemonteerd worden. Tenminste als de motor van de kachelventilator vervangen is.
In de oude originele motor had ik destijds bij het inbouwen al weinig vertrouwen. Het ding gromt en trilt harder dan dat ie draait.
Daarom maar een universele motor aangeschaft, Deze wordt middels een zelfgemaakte adapter op de kachel gemonteerd.
De tijd zal het leren of ik straks m'n haren wat vaker moet kammen als de kachel aan staat.

Image


Image


Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 75
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Hallo Henk,
Pas maar op dat je haren er niet afwaaien met die fan

Ik heb de rubbers nog even niet nodig, weet niet of de kwaliteit voor jouw afdoende is, maar kan ze meenemen als ik zuidwaarts kom. Laat maar weten.
Zie foto, is dat de linker? Kun jij dat zo zien?
IMG_20210115_164701_compress30.jpg
IMG_20210115_164701_compress30.jpg (131.35 KiB) Viewed 152 times
IMG_20210115_164738_compress43.jpg
IMG_20210115_164738_compress43.jpg (72.09 KiB) Viewed 152 times
IMG_20210115_164743_compress53.jpg
IMG_20210115_164743_compress53.jpg (157.34 KiB) Viewed 152 times
IMG_20210115_164729_compress66.jpg
IMG_20210115_164729_compress66.jpg (33.44 KiB) Viewed 152 times
User avatar
elix
Posts: 763
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank voor je aanbod Bonne, maar helaas kan ik weinig met de rubber op je foto. Deze is al te ver heen.
Een kopie hier van maken heeft geen zin omdat alle mankementen alleen maar verder uitvergroot worden.
en inderdaad de rubber op je foto is de linkse.

Nogmaals dank, maar het model moet echt strak zijn omdat er niet met plamuur etc gewerkt kan worden op rubber.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 75
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Helaas hij is niet mooier, maar ja na 50 jaar krijgen wij ook wat rimpeltjes :) . Misschien duikt er hier of daar nog een nette op die al jaren in de kast ligt.

Motor voor de fan heb je weer keurig opgelost Henk, is dat trillen ook weg? Zat bij mij in de rotor. Deze slingerde ook behoorlijk, wat recht gebogen en daarna uurtje zitten prutsen met klemmetjes als balanceer gewichtjes op verschillende posities.
User avatar
elix
Posts: 763
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het trillen is niet 100% weg, maar acceptabel. Ook bij mij was de fan scheef, en heb ik een poosje zitten boetseren om het enigszins recht te zetten.
Het is gewoon een erg zwakke constructie.

Tevens nog een experiment doorgevoerd met betrekking tot het monteren van de paravanplaat.
Deze zit (origineel ? ) met een flinke klodder kit gemonteerd.
Dit om het regenwater dat via de voorruit in de goot komt tegen te houden.
Om de plaat onbeschadigd te demonteren valt daardoor niet mee.
ik heb een rubber in de goot gelijmd die onder tegen de paravanplaat drukt als deze vast gezet wordt.
Hopelijk is dit afdoende. De tijd zal het leren.

Image

Stormvloed kering

Image

Het principe

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply