Stil !! niet teveel reclame maken

Alle informatie over het restaureren en werken aan een Avantime
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8115
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

http://www.auto55.be/retro/24527-waarom ... eker-wordt

link werkte niet

Maar nu waarom hij geen klassieker wordt.
Hij zal gekilled worden door zijn eigen elektronica.
Er zal niemand aan willen beginnen simpel omdat er te weinig van zijn.
De onderdelenvoorziening op dat punt zal mank gaan want die is wel specifiek Avantime.
Binnenkant ombouwen elektronisch tot Espace misschien.
Wie durft?

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Ik ken binnen Matramania wel iemand die dat zou kunnen; hij heet Herman.
De vraag is alleen hoe we hem aan de Avantime krijgen............ want hij is nog te zeer verknocht aan de (rat)Murena.
Ik stem vandaag op Herman!
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 8115
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Met de Murena heb ik de elektronica zo goed als afgezworen.
Wat kleine optie's is wel leuk.

Zelf stem ik op Roy Giliaard van het UK gebeuren.
Die heeft jaren aan Espace en Avantime elektra gewerkt.
Hij is echt perfect op de hoogte van de materie.
Als het ergens vandaan kan komen is hij de man.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Yoran
Posts: 267
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Ik denk dat het al een klassieker is, ze vergeten de belangrijkste reden, hij roest niet.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Ik vind dat verhaal van auto55.be wel erg rooskleurig. Het is zonder meer een stijlicoon en een bijzondere auto om te zien, maar verwacht niet dat je een klassieker in handen hebt in termen van waardestijging.
Ik heb de Avantime serieus overwogen als opvolger van de Murena en werd aan alle kanten gewaarschuwd dat je financieel leeg loopt op deze auto, is het niet aan vaste kosten (1700 kg kost nogal wat in belasting en verzekering) dan is het wel in onderhoud. De elektronica wordt niet eens genoemd als grootste probleem, het werken aan de mechanica is zeer arbeidsintensief. Had de Murena een distributieketting, de Avantime heeft echt een distributieriem die om de zoveel jaar of km vervangen moet worden: kassa.

Wat betreft de elektronica was een Avantime zeer vooruitstrevend. Alles zit immers aan elkaar geknoopt middels een CAN-bussysteem.
Roy was monteur bij Renault en heeft ontslag genomen omdat de kwaliteit hem te erg werd. Soms waren auto's nieuw in de showroom al defect. Inmiddels is er veel verbeterd bij Renault, maar de auto's van de periode 2001-2005 waren niet best qua afwerking. De Avantime is geen uitzondering.

Wat betreft het argument dat de onderdelen geen probleem zijn omdat onderhuids de auto gelijk is aan een Renault Espace, ja zo lust ik er ook nog wel eentje. Je weet dat ik de Murena (met nog steeds pijn in het hart) heb weggedaan en nu een "made in The Netherlands" Volvo 480 rijd. Die is gebaseerd op de Renault 9/11 met 1721cc F3N-motor en JC5-bak en de uiteindelijke doorontwikkeling van de motor (Volvo B20F = Renault F3R) is in de Mégane I en Laguna I terecht gekomen. Nou leuk dat ik voor een krukaspoelie bij de Renault-dealer terecht kan, en dat motorrevisie tot in lengte van jaren geen problemen op zal leveren. De rest is nog altijd uniek voor de auto en in het geval van de Nedcar-Volvo (10x zoveel gebouwd als de Avantime) zijn de onderdelen na 20 jaar gewoon op, er is niets meer op wat aftermarket spul na zoals draagarmen en stabilisatorstangen. Er is een plicht om alle onderdelen tot 10 jaar na einde productie ter beschikking te hebben, dat moment kwam voor de Volvo 400-serie in 2007. De Volvo-dealer kan mij nu alleen nog een oliefilter en een accu verkopen. Voor de Avantime is dat moment in 2013 geweest, en de carroseriegarantie loopt dit jaar af. Ik ben benieuwd wanneer bepaalde onderdelen kritisch gaan worden (eerst bij de dealer, daarna bij de specialisten) of inmiddels gewoon op zijn, net als de Murena-draagarmen destijds.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Het is een renault, die verdwijnen allemaal in tegenstelling tot Citroen
zoek maar eens naar een Renault r4, R25, Fuego, Espace 1-2-3 zelfs de 4 begint al dunnetjes te worden

Trouwens een R25 V6 Baccara type1 zoek ik al jaren, tevergeefs
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply