rem-koppeling ontluchten
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
rem-koppeling ontluchten
hoe ontluchten jullie dat?
al vaak heb ik een profesioneel iets willen kopen want altijd met mijn vrouw als hulp... vind het pompen en telkens de ontluchting open en dicht draaien eerder gevaarlijk want die nippels zijn niet zo sterk (nog nooit eenje kapot gehad)
maar om 60? of meer uit te geven vind ik er ook wat over
nu heb ik juist en Visibleed gekocht voor 7.84? bij Ferauto in Wommelgem, zal wel goedkoper zijn dan online bestellen + verzending
ik ga hem nu testen en laat dan straks weten hoe het is gegaan
http://www.edirectory.co.uk/pf/880/mia/ ... pid/438248
al vaak heb ik een profesioneel iets willen kopen want altijd met mijn vrouw als hulp... vind het pompen en telkens de ontluchting open en dicht draaien eerder gevaarlijk want die nippels zijn niet zo sterk (nog nooit eenje kapot gehad)
maar om 60? of meer uit te geven vind ik er ook wat over
nu heb ik juist en Visibleed gekocht voor 7.84? bij Ferauto in Wommelgem, zal wel goedkoper zijn dan online bestellen + verzending
ik ga hem nu testen en laat dan straks weten hoe het is gegaan
http://www.edirectory.co.uk/pf/880/mia/ ... pid/438248
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
ik vermoed dat jou systeempje werkt met een kogeltje (billeke) dat het darmpje afsluit wanneer je het pedaal loslaat (wanneer er lucht/vloeistof wordt teruggezogen), op die manier kan je de nippel laten openstaan. Ik werk al jaren met een gewoon darmpje, ??n kant op de nippel en de andere kant steek ik gewoon in een maatbekertje met remolie, op die manier kan er ook geen lucht worden teruggezogen en kan je gewoon blijven pompen. Zo verversen we trouwens onze remolie op onze race-motoren, gewoon doorpompen, dat gaat zeer snel. Wel tijdig je reservoir bijvullen natuurlijk.
K'heb ooit ook zo'n darmpje als't jouwe gehad, maar het kogeltje ging nogal vlug corroderen waardoor het niet voldoende meer afsloot, remolie is nogal agressief.
K'heb ooit ook zo'n darmpje als't jouwe gehad, maar het kogeltje ging nogal vlug corroderen waardoor het niet voldoende meer afsloot, remolie is nogal agressief.
Bagheera X '78
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
inderdaad met een kogeltje
het is goed gelukt en rustig want geen gezaag
of het lang gaat meegaan kan ik nu dus nog niet schrijven
vind het zijn prijs wel waard
het is goed gelukt en rustig want geen gezaag

of het lang gaat meegaan kan ik nu dus nog niet schrijven
vind het zijn prijs wel waard
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- ludo2
- Posts: 454
- Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
- Location: 3582 koersel
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- ludo2
- Posts: 454
- Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
- Location: 3582 koersel
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
dat verkopen ze ook in een set met een fles op die je kan vullen, verder verkrijg je dan druk van een reservewiel dat je moet aflaten tot (dacht me te herinneren) 0.8 bar
set kost wel 30? en zag er maar bedenkelijk uit
wat jij daar hebt is heel knap (heb er nog aan gedacht om het te maken)
is dus gewoon olie max vullen, druk op zetten en dan de nippels opdraaien in de volgorde dat je normaal ontlucht (verste eerst)
je perst de lucht er dus uit wel goed het niveau in het oog houden
wat je ook kan doen met die set is de leidingen leeg maken als je bvb. een restauratie plant en de boel helemaal los wil halen
nog eens goed gemaakt
set kost wel 30? en zag er maar bedenkelijk uit
wat jij daar hebt is heel knap (heb er nog aan gedacht om het te maken)
is dus gewoon olie max vullen, druk op zetten en dan de nippels opdraaien in de volgorde dat je normaal ontlucht (verste eerst)
je perst de lucht er dus uit wel goed het niveau in het oog houden
wat je ook kan doen met die set is de leidingen leeg maken als je bvb. een restauratie plant en de boel helemaal los wil halen
nog eens goed gemaakt

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Om eerlijk te zijn, heb ik dat gedaan met de Murena van Randy. Ik heb een gaatje geboord in een oud deksel van een remoliereservoir. Daarop heb ik de gewone blazer op geduwd. Mits een beetje duwen van de blazer op het dekseltje, kan je gemakkelijk druk houden op in het oliereservoirtje. En in geen tijd was alles ontlucht.
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
jo wrote:dat verkopen ze ook in een set met een fles op die je kan vullen, verder verkrijg je dan druk van een reservewiel dat je moet aflaten tot (dacht me te herinneren) 0.8 bar
set kost wel 30? en zag er maar bedenkelijk uit

Ik hoor juist positieve geluiden van deze methode.
Het is de EEZIBLEED en kost zo'n 25 euro. Het grote voordeel van dit systeem is dat de olie die uit het reservoir wordt weggedrukt, weer wordt bijgevuld met olie uit het flesje. De manier zoals jullie doen met alleen druk op het reservoir zetten gaat ook wel, maar je moet erg goed oppassen dat niet alle olie weggedrukt wordt. De olie naar de koppeling zit trouwens halverwege het reservoir, dus de kans is groot dat die belucht wordt.
Ik moet eerlijkhalve zeggen dat ik het ook doe met een deksletje met een drukaansluiting. Maar ik ga toch maar die eezibleed halen

Wat ik ook wel eens gedaan heb, is ontluchten met behulp van een koelkastmotor. Sluit de zuigende kant aan op de ontluchtingsnippel, en de olie wordt er zo doorheen gezogen. Nadeel van deze zuigende methode is, is dat er ook wat valse lucht langs de nippel gezogen wordt, waardoor je ook luchtbelletjes ziet als de boel goed ontlucht is.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb een deksel van het reservoir met een luchtaansluiting op en vind dit nog de eenvoudigste manier. Ik giet het reservoir bijna vol voor ik begin met ontluchten. De olie die dan te veel in het reservoir zit trek ik eruit met een grote spuit, dit gaat z??r vlot. Wel het niveau in het reservoir in het oog houden tijdens ontluchten, zeker als je het hele systeem moet ontluchten. Trouwens het ontluchten doe je maar ??n keer om de hoeveel?.. jaar! 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
ik heb er nog geen reactie's op gehoord want ik ken niemand die de set heeft, ik heb enkel de set in mijn hand gehad in de winkel ....bart_heemskerk wrote:
Ik hoor juist positieve geluiden van deze methode.
Het is de EEZIBLEED en kost zo'n 25 euro.
als jij de set hebt aangekocht laat je ons wel weten wat je ervan vind zeker?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het ontluchten volgens de procedure die Matra voorschrijft gaat vlot en lijkt mij de beste. Geen extra kosten of je moet niet over een compressor beschikken om 2kg op het remoliereservoir te zetten. Ik heb mijn bagheera 10 jaar en heb al verschillende ontluchtingen gedaan tijdens werkzaamheden aan het systeem, dit alleen en zonder problemen. 

Matra Bagheera S - 1977
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Voor zover ik het nu kan bekijken werkt het heel prima. Eindelijk kan ik eens ontluchten zonder dat ik een tweede mannetje moet regelen.
Heb nog niet gereden, want de wagen staat op bokken, maar het pedaal voelt goed.

Reservoir van remsysteem vol, wiel erbij met max 1.5 bar in de band.
eesibleed dop op het reservoir. Slang aansluiten aan de band en ontluchten maar.......
Ik heb het flesje niet gevuld, (daar kan extra olie in om te voorkomen dat er lucht het systeem inngaat als het reservoir leeg mocht raken.)
Ik heb de leidingen vervangen, dus het systeem was helemaal leeg, ging prima. Dit had ik al veel eerder aan moeten schaffen (kost ca 25 euro op ebay)
Heb nog niet gereden, want de wagen staat op bokken, maar het pedaal voelt goed.

Reservoir van remsysteem vol, wiel erbij met max 1.5 bar in de band.
eesibleed dop op het reservoir. Slang aansluiten aan de band en ontluchten maar.......
Ik heb het flesje niet gevuld, (daar kan extra olie in om te voorkomen dat er lucht het systeem inngaat als het reservoir leeg mocht raken.)
Ik heb de leidingen vervangen, dus het systeem was helemaal leeg, ging prima. Dit had ik al veel eerder aan moeten schaffen (kost ca 25 euro op ebay)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het is met gereedschappen altijd, koop ik het, of koop ik het niet.
Je moet er ook werk voor hebben.
Zo twijfel ik er ook over een speciale dop te kopen die de onderste draagarmkogel kan los halen.
Kost bij elkaar €30.- met verzend en dat is niet zo heel veel, maar ik heb hem maar 1x nodig.
Je hebt hem echt nodig om die baljoint te verwijderen, want die dingen kunnen enorm vast zitten.
Ze zijn niet defect bij mij, maar het is het enige beweegbare deel wat ik nog niet vervangen heb in die hoek.
En zo zijn er wel meer van die gereedschappen waar je eigenlijk geen werk voor hebt.
Je moet er ook werk voor hebben.
Zo twijfel ik er ook over een speciale dop te kopen die de onderste draagarmkogel kan los halen.
Kost bij elkaar €30.- met verzend en dat is niet zo heel veel, maar ik heb hem maar 1x nodig.
Je hebt hem echt nodig om die baljoint te verwijderen, want die dingen kunnen enorm vast zitten.
Ze zijn niet defect bij mij, maar het is het enige beweegbare deel wat ik nog niet vervangen heb in die hoek.
En zo zijn er wel meer van die gereedschappen waar je eigenlijk geen werk voor hebt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ah dat heb jij ook al, het is idd elke keer dubben, de schuur ligt inmiddels al redelijk vol met van die handige apparaatjes, echter bij sommige vraag ik me af of dat wel het geld waard was.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dan moet ik die maar is een keer lenen van hem.
Als dit soort dingen onder de leden zit, zou het onzin zijn om dat te gaan kopen.
Je gebruikt dat maar 1x in de 30 jaar, vooropgesteld dat je maar 1 Matra hebt natuurlijk
Als dit soort dingen onder de leden zit, zou het onzin zijn om dat te gaan kopen.
Je gebruikt dat maar 1x in de 30 jaar, vooropgesteld dat je maar 1 Matra hebt natuurlijk

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Harry
---------------
je moet wel een goede schoefbank hebben.
======================================
Dat kan ik even niet volgen.
Kan de auto niet in de bankschroef zetten.
---------------
je moet wel een goede schoefbank hebben.
======================================
Dat kan ik even niet volgen.
Kan de auto niet in de bankschroef zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: