Page 1 of 1

Uitlaat

Posted: Mon Mar 06, 2006 9:20 pm
by Maes Jules
Op het forum van www.oldtimersweb.be staat een probleem beschreven in de streek van Kortrijk betreffende de uitlaat.
Er zijn reeds 2 wagens afgekeurd,waaronder een Mini bj.1982 waarbij de uitlaat van de wagen niet voorzien was van een keurmerk,die mini had een inox uitlaat op maat en werd afgekeurd :evil:
Weet iemand hier meer van ?

Posted: Mon Mar 06, 2006 9:31 pm
by benny
Daar heb ik nog niets van gehoord, Jules. Ik wist zelfs niet dat er een keurmerk op stond. Maar wat dan te doen met auto's waarvan de uitlaat niet meer te krijgen is?

Benny.

Posted: Mon Mar 06, 2006 9:55 pm
by Maes Jules
Benny

Die vraag heb ik mij ook al gesteld,een originele uitlaat van een M530 vinden :roll: !!!!!!! met een keurmerk.
U moet eens het forum www.oldtimersweb.be openen om te lezen welke problemen wij krijgen bij een keuring.
Zo kan er geen enkele oldtimer meer door de keuring.

Posted: Tue Mar 07, 2006 8:54 pm
by GODFRIED
Dag matravrienden,
Jules je hebt gelijk.Omdat ik bij het BFOV verzekert ben heb ik vandaag van de federatie een nieuwsbrief gekregen met de vermelding.

De Tuning

Sinds 15 februari 2006, is er een nieuwe omzendbrief van de minister Landuyt verschenen betreffende technische keuring inzake de tuning. En jawel, verschillende oldtimers werden geweigerd om uiteenlopende redenen, zoals een uitlaat die geen E-keurmerk draagt, een bijgeplaatste schakelaar op het dashboard, veiligheidsgordels die niet conform meer zijn, enz?

De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak.

Dit wil zeggen.Als ik met mijn Bagheera naar de keuring ga!Keuren ze hem af omdat de uitlaat geen keurmerk heeft.Weet je ook! Dat je op de keuring meer moet betalen als je auto een tuning heeft ondergaan. Verlaging, lampen, banden, spoilers enz.
Waar zijn ze mee bezig?Als er geen federatie was die onze rechten kon verdedigen zouden de oldtimers van de weg verdwijnen of ze zouden het voor de meeste mensen onbetaalbaar maken.Zal een mooie uitlaat in de toekomst niet meer door de keuring komen.
Groetjes. :wink:

Posted: Tue Mar 07, 2006 9:11 pm
by Maes Jules
Kan Matramania als club ook geen brief schrijven naar het kabinet van Minister Landuyt ? :evil: Hoe meer protest hoe groter de druk zal zijn om onze Oldtimers betaalbaar te laten rijden.
En dan maar aandringen om met onze oldtimers jaarlijks naar de keuring te gaan,dit is echt problemen zoeken.
Ik begin te overwegen om zoals Godfried mijn M530 te laten keuren als Oldtimer en te rijden met een O plaat,een verzekering van de BFOV, en de kleine kans op een bekeuring zal ik er maar bij nemen.

Posted: Tue Mar 07, 2006 9:27 pm
by benny
Ik heb het volgende antwoord gekregen van de technische controle, maar ik heb om nog meer uitleg gevraagd:

Geachte heer Raes,

Naar aanleiding van uw mail dd 6 maart, kan ik u het volgende meedelen.

Met de huidige reglementering is het zo dat uitlaten welke niet origineel zijn of niet onder de categorie vervangingsuitlaten (volgens verordening 1400/2002) vallen, worden gekeurd volgens de nieuwe reglementering omtrent tuning. In bijlage vind u het deel van de Praktische Richtlijnen aangaande de uitlaten.
Bij de tuning is het zo dat er twee soorten uitlaten zijn: met e of E-goedkeuring of zonder e of E-goedkeuring. Uitlaten met e of E-goedkeuring kunnen worden aanvaard mits voorlegging van een homologatie-attest. Niet e of E-goedgekeurde uitlaten maar die wel gekeurd zijn door een erkend labo (T?v, Dekra,...) krijgen een voorlopige geldigheid van 3 maanden. In deze periode zal er onderzocht worden of de niet-originele uitlaten gekeurd via een erkend labo (T?v, Dekra,...) in aanmerking komen voor een validatieverslagprocedure door GOCA.
De niet-originele uitlaten die geen enkele goedkeuring hebben zijn verboden.
Namaakuitlaten die vallen onder de verordening 1400/2002 en zijn ondergedeeld in de "reserveonderdelen van gelijke kwaliteit" zijn toegestaan.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben ingelicht, teken ik met de meeste hoogachting, namens Bureau voor Technische Controle

Posted: Tue Mar 07, 2006 9:38 pm
by Maes Jules
Ik begrijp niet wat er bedoeld word met namaak uitlaten die vallen onder verordening 1400/2002.
Een gewone uitlaat die vervangen is door een inox uitlaat (omdat de originele niet meer bestaat) is dus niet meer keurbaar.
Terug een grote soep maken ze ervan.

Posted: Tue Mar 07, 2006 9:39 pm
by benny
Ik heb om nog meer uitleg gevraagd.

Benny.

Posted: Wed Mar 08, 2006 12:08 pm
by ALAIN VAN AKEN
En BFOV wat doen die????

Posted: Wed Mar 08, 2006 2:52 pm
by GODFRIED
Wat doet de BFOV?
De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak. :wink:

Posted: Wed Mar 08, 2006 5:28 pm
by Maes Jules
ALAIN VAN AKEN wrote:En BFOV wat doen die????
Godfried had reeds in zijn reactie (7 maart 2006 8.54 pm)op mijn schrijven ,meedegedeeld wat de BFOV doet om het probleem van de uitlaten aan te kaarten op het kabinet van bevoegde minister.

Posted: Wed Mar 08, 2006 8:15 pm
by GODFRIED
Als ik nu naar een autokerkhof ga en daar een pot koop met een keurmerk op!Kan ik deze pot dan gebruiken om zelf een uitlaat te maken?In principe ja maar ik denk dat ze de uitlaat zullen afkeuren omdat er aan gelast is. Wat denken jullie? :wink:

Posted: Wed Mar 08, 2006 9:42 pm
by benny
Godfried,

er mag enkel achter de achterste pot wijzigingen aangebracht worden. En dan zodanig dat er op een normale manier de CO metingen kunnen gebeuren.

Benny.

Posted: Thu Mar 09, 2006 7:41 am
by ALAIN VAN AKEN
OK de BFOV kaart het probleem aan (net als bij de nummerplaat bij verkoop of herinschrijving) maar komt er ook een oplossing?
Kan er iemand mij zeggen voor welk politiek probleem ivm onze Matra's er reeds een positieve tussenkomst geweest is?

Posted: Thu Mar 09, 2006 7:08 pm
by Maes Jules
Misschien moeten alle oldtimer fanaten maar een brief schrijven naar het kabinet van minister Landuyt om hun ongenoegen kenbaar te maken i.v.m. de keuring van onze oldies.

Posted: Thu Mar 09, 2006 7:28 pm
by Maes Jules
Ik heb op de site van Minister Landuyt,waar u een vraag kunt stellen aan de minister reeds mijn ongenoegen geuit over de manier van de keuring van onze oldtimers.
Hopelijk volgen er nog reacties.

Posted: Fri Mar 10, 2006 12:26 am
by MatraMurena.nl
in nederland zijn uitlaten zonder keurmerk ook niet toegestaan. deze kunnen bij wijze van spreken afgezaagd worden wanneer de politie je aanhoud.

echter ik heb een inox van skytune en deze heeft vast geen keurmerk. maar maak me niet druk.

maar als het om importkeuring gaat is het een stuk lastiger

Posted: Fri Mar 10, 2006 7:14 am
by ALAIN VAN AKEN
Ik heb voor de club hetzelfde gedaan Jules, hopelijk volgen velen dit voorbeeld en baat het iets.

Posted: Fri Mar 10, 2006 3:54 pm
by Maes Jules
Bedankt Alain,ik hoop ook dat velen ons voorbeeld volgen.

Posted: Fri Mar 10, 2006 4:22 pm
by benny
Ik heb onze minister ook een internetbezoekje gebracht.

Benny.

Posted: Fri Mar 10, 2006 9:02 pm
by Maes Jules
Meer over de nieuwe reglementen zijn te lezen op www.how2tune.be

Posted: Sat Mar 11, 2006 9:58 am
by ALAIN VAN AKEN
Ik kreeg volgende mail van deze mensen

Geachte,

Sinds kort bestaat de federatie "tuning" FBAT.
Dit als erkend orgaan en gesprekspartner bij het Ministerie,Goca enz...
Het gaat niet alleen om tuning,maar ook custom en oldtimers die dagelijks rijden.
Custom krijgt nu ook meer en meer last om door TC te raken.
Deze hebben besloten van zich ook aan te sluiten bij FBAT om hun hobby te verdedigen.
Leden zijn zeer belangrijk voor de federatie,hoe meer leden hoe meer inspraak.
Hebt U problemen met TC,ook gewone autobestuurders,scan dan uw rode kaart in, en stuur deze door naar
problems@fbat.be

Meer info kan U vinden op
www.FBAT.be
www.how2tune.be
Denk niet dat het alleen om tuning gaat,de minste verandering aan je wagen kan oorzaak zijn van rode kaart.

Mag ik U vragen van deze mail door te sturen naar de U bekende autofreaks in het algemeen.

Mvg

JP
Kernlid FBAT

Posted: Sat Mar 11, 2006 12:13 pm
by Maes Jules
In verband met de uitlaten die werden nagemaakt,kreeg ik van skytune (sportuitlaten)een antwoord op mijn vraag hoe het nu zit met die wet betreffende uitlaten,van skytune krijgt u dus een attest met een nummer die de keuring moet aanvaarden.

Posted: Sat Mar 11, 2006 3:44 pm
by henk wouterse
wat een achterlijke wetgeving en wij denken in Nederland dat ze streng zijn, ik ken mensen met een zelfbouw uitlaat en geen probleem bij de keuring zelfs motor uitlaten zijn geen probleem mits ze geen buitensporig lawaai maken

Posted: Sun Mar 12, 2006 10:36 am
by ALAIN VAN AKEN
Gelukkig zijn de mensen niet achterlijk en zal er altijd wel een achterpoortje te vinden zijn :evil: