even voorstellen Bonne Veenstra

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

Ik wil mij graag even bekendmaken op dit forum, inclusief een introductie van mijn Matra M530.

Mijn naam is Bonne Veenstra, woon in Helmond, Nederland.
Binnenkort hoop ik 66 kaarsjes op mijn verjaardagskaart te mogen uitblazen.
Mijn eerste aanraking met een Matra M530 zal zo’n 45 jaar geleden zijn, ik zag deze auto staan en was er gelijk van onder de indruk.
Jaren later, ik was bijna klaar met de restauratie van mijn Opel GT met (…even ademhalen allemaal): “Een door het Rijk goedgekeurde trekhaak” (…jaja rustig maar, ik kom er op terug), ving ik een verhaal op dat iemand een M530 te koop had.
Met mijn vriend waar ik veel mee sleutelde de auto opgezocht voor een aankoop inspectie.
Dit “aankoop inspectie” klinkt nogal indrukwekkend en is het dan ook. Het bestond destijds uit het rond de auto lopen, nonchalant tegen de banden schoppen en iets roepen als “staat nog goed op de bandjes” en dat in overall en op klompen, u merkt het al, wij waren specialisten .
Nadat wij de deur hadden opengemaakt van het ter verkoop aangeboden onderwerp en gezamenlijk in een aquarium keken, waar het water bijna over de dorpels klotste, zei mijn altijd optimistische vriend en ook professioneel bandjesschopper : Ziet er goed uit, het dak lekt een beetje, maar de vloer in ieder geval niet”. Later bleek dat hij het voor de helft goed had, u mag raden welke.
Natuurlijk waren er nog een aantal randzaken te beschrijven zoals: "Het kreng loopt niet, wat nu", "De eerste APK die net was uitgevonden", Remmen? ho maar" en niet te vergeten onze " -Gaten-vullen-met-kranten-dan-plamuren-daarna-tektyleren deskundigheid (een bijna uitgestorven stukje vakmanschap, zonde hoeveel kennis er teloor gaat).
Om kort te gaan, ü ziet die auto had voor ons geen noemenswaardige problemen en ik moest en zou hem hebben.
En zo geschiede, Bonne had een Matra,
Nu denkt u, OK dat jong heeft zijn Matra, rijden met die hap, maar ik zeg u, zo simpel is het leven niet .
Echter hierover later meer.

Voor de die-hards die nog niet zijn afgehaakt:
Ik heb de afgelopen 2 week met veel interesse verschillende topics in Matramaniacs gelezen over de Matra M530, interessante discussies gezien en al veel dingen geleerd, bedankt daarvoor.
Veel zaken erg bruikbaar voor mijn M530 restauratie die ik 4 week geleden heb opgestart, ik hoop dat ik een steentje kan bijdragen op dit forum.
Ik zal kijken of het lukt om nog een plaatje te uploaden van de huidige slaapplek van mijn Matra M530 in ruste, mocht het niet direct lukken (heb zo nu en dan een beetje ruzie met de site maar dat ligt aan mij ) dan komt dat wel.

Hier moet u het mee doen.
Wat zei u? …zou terugkomen op de GT?.... die met die trekhaak …? Jazeker, kom ik ook nog op terug.
(Tenzij ik onmiddelijk met pek en veren uit dit Forum wordt gekukkeld natuurlijk.) :)



Matra chassis slaapt op 1 oor achter het blauwe zeil bewaakt door paar brommerts
Attachments
_121632 - kopie.jpg
_121632 - kopie.jpg (103.58 KiB) Viewed 2676 times
Last edited by Vedrive on Tue Mar 03, 2020 9:40 pm, edited 1 time in total.
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

Even achter het zeiltje kijken en daar zien we de omtrek van het chassis neusje.
Attachments
_121727.jpg
_121727.jpg (58.91 KiB) Viewed 2674 times
User avatar
elix
Posts: 780
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by elix »

Welkom op het forum Bonne,

Nog een lange weg te gaan. Ik zou zeggen,......Gentlemen, start your slijptol !
brommers naar buiten, het zeiltje wat er nu nog overheen hangt op de grond leggen.
dat scheelt straks in roest bij elkaar vegen. :-?

Succes met de resto. 8)
Henk
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
matrafan
Posts: 1870
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by matrafan »

Ook van hieruit welkom op het forum Bonne.

En zoals Henk al aanhaalt nog een hele weg te gaan.

Je hebt alvast één voordeel het topic van "Henk" nauwkeurig en aandachtig doorlezen en bekijken.

Daar ga je een hele boel hulp en richtlijnen kunnen vinden.

Véél succes en laat ons maar geregeld eens meegenieten met wat evaluatie foto's.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

Henk en Matrafan,
Dank voor welkom.

Komt zeker een topic over de resto van de Matra,
Mijn vrouw en ik waren eind januari al met de restauratie begonnen. (Mijn vrouw wordt al heel lang niet meer warm of koud van het aanmaken en wegsmeren van een kilootje 2k primer , epoxi of wat dan ook , die had zelf al uitgevonden dat waarvoor de keuken weegschaal geschikt is, kleuterjuf hé, die kunnen alles.)

Tussendoor een tip gekregen van en vriend over een goede site " MatraMania" (Theo nog bedankt)
Ik had nooit moeten kijken....

Om te zorgen dat "de lange weg te gaan" niet te kort duurt, je moet er zolang mogelijk van genieten nietwaar, zijn we vanmiddag even gaan fietsen. T' was toch mooi weer. :)
En Matrafan dat "Henk" topic, helemaal mee eens, ben bij bldz 28. Gaat erin als koek, geweldige info, hulde aan alle inbrengers .
Murenanimal
Posts: 203
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Murenanimal »

Welkom en veel moed.
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

Murenanimal dank u wel,
Moed zal ik hier en daar wel nodig hebben maar ik heb er wel vertrouwen in.
Ik ben al geweldig gesteund door alle info op deze site. Door jouw inbreng heb ik afgelopen weekend een achterruit op kunnen halen in de buurt van Duinkerken.
Nogmaals dank daarvoor, ik ben er echt blij mee,
Ik had door de jaren heen al eens een misgegrepen.
De oorspronkelijke achterruit was 33 jaar geleden op een parkeerplaats tijdens een storm van achter open gewaaid en aan diggelen geslagen op het dak.
Advies: nooit hard achteruitrijden met een m530 :).
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

Daar ik na mijn "trekhaak openbaring" niet uit het forum ben gekieperd durf ik wel een recent fotootje te plaatsen.
IMG-20200301-WA0001.jpg
IMG-20200301-WA0001.jpg (207.76 KiB) Viewed 2449 times
Met de Opel GT rijd ik nu al een jaar of 40 rond.

Nu gelijk maar een brug slaan naar de M530, het is een Matra forum nietwaar.
Na aankoop m530 had het HM behaagd om in Nederland subiet de Algemene Periodieke Keuring oftewel APK in te voeren, funest voor vele voertuigen in die tijd, de Matra niet uitgezonderd.
Daar de Restauratie van de Opel GT klaar was werd besloten de Matra net zo rigoureus aan te pakken.
De Matra werd tot tot op het bot uitgekleed, alle onderdelen gestraald en......
Mijn echtgenoot vertoonde tekenen van mogelijk gezinsuitbreiding.
Daarna gaat het leven snel....
Dozen inpakken, (ook Matra) , verhuizen gezinsuitbreiding , ander werk, dozen dozen inpakken, (gelukkig de Matra niet die zat nog in dezelfde dozen), en dat nog een paar keer.
Met één gemene deler. De Matra ging elke verhuizing mee, op een karretje, achter de GT.
Een auto werd namelijk niet door verhuizers meegenomen, hoort niet bij de inboedel, stond in het contract.
Inmiddels zijn we 33 jaar verder, dit heeft op de Matra overigens geen enkele invloed gehad.
Deze staat nog steeds in dezelfde dozen.
De eerste dozen zijn inmiddels van zolder gehaald, onderdelen uitgestrooid en alturend naar een berg onderdelen na 33 jaar op hun emeritus beoordeeld:
"Dat stuur kan ik wel plaatsen maar in .(....)naam de rest."
Volgens mijn echtgenote was deze kreet van harte gemeend dus dat is hoopgevend. :)
Voor de toekomst maken we een nieuw topic wat daarom gaat heten: "M530, even puzzelen,waar zit wat".
Nb.ik durf de titel "Restauratie M530" niet te gebruiken, die titel heeft voor mij een hele andere dimensie gekregen met dat geweldige topic van "Henk" waar ik heeeel veeeeel informatie uit ga halen.






.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3738
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bonne, van harte welkom op het Matramania forum. We hadden al wat gemaild en je vragen zijn in "oplossingsfase".
Plaats zeker je restauratie verhaal onder de M530 rubriek.
Kunnen we met iets helpen dan horen wij het graag.
User avatar
hendrik
Posts: 4236
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by hendrik »

Mooi die GT maat die moto ook.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8882
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by GODFRIED »

Bonne,
Wat een prachtig verhaal. Dit heb ik volledig gemist. :oops: Wat een passie, je bent daar al jaren mee bezig. Zoveel jaren een M530 bewaart, en mee verhuist. Bij de meesten onder ons staat die dan te koop of vele onderdelen worden dan verschroot. Je hebt wel de juiste vrouw gevonden, weinigen die hier hun handen aan vuil zouden maken. Vele vrouwen denken" laat die zot maar doen". Zolang hij maar geen dagen op café zit en achter ander rokjes aan loopt. :lol:
Een prachtige verzameling heb je ondertussen al. Vervelen dat is iets wat je niet kent dat is wel duidelijk.
Ook van mij, veel succes. Maar het gaat je lukken daar geloof ik wel in. :wink:
Ik heb al eens gezocht naar een Foto van mijn ex Opel GT J. Deze staan ergen op een oude schijf en als je ze moet hebben zijn ze niet te vinden. :o
Groetjes,Godfried

Ps, wat heb je met die uitlaat van die Gt gedaan, volledig verandert?
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

Dank je wel Godfried.
Wat betreft uitlaat, het achterste stuk is gemaakt met met een demper die ik had liggen. Deze is er ooit opgezet als tijdelijke oplossing omdat achterste deel uitlaat overleden was, verder niks aparts.
Je weet hoe het gaat met "tijdelijke oplossingen", zolang het werkt...... Deze hangt er al weer jaren onder en dat zal ook wel zo blijven zolang die blijft hangen.
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

@ Hendrik
Welke moto heeft voorkeur? De Suzuki -fully race loaded- op de achtergrond, van mijn zoon?

Of toch één van die 2 schitterende stijl iconen op de voorgrond :P
Panther model 100 met 600 cc één cylinder kopklepper "sloper" blok, of die Duc 996 met prachtige tijdloze styling en techniek, alleen al om naar te kijken.
In de huiskamer zetten gaat mijn echtgenote toch iets te ver. (Niet dat ik dat gevraagd heb .....soms moet je even verstandig zijn).
Vedrive
Posts: 96
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by Vedrive »

@Hendrik,
Ik dacht in eerste instantie aan de foto waar wat motoren stonden voor de Matra onder zeil.
Als je motor op de aanhanger bedoeld, deze is gebouwd door mijn zoon op zijn. 25e, als Tribute aan zijn pa die de GT op zijn 25 had verkregen in dezelfde kleurstelling van de GT ( Monza blue).
Hij heeft nog een aantal van dit soort mooie creaties gebouwd. Lukte altijd wel, zijn vader was toch zo handig.
User avatar
hendrik
Posts: 4236
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by hendrik »

Ja ik bedoel die moto op de aanhanger mooi .Maar die Opel GT is ook zeer mooi.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8882
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: even voorstellen Bonne Veenstra

Post by GODFRIED »

Vedrive wrote: Mon Oct 19, 2020 9:09 am Dank je wel Godfried.
Wat betreft uitlaat, het achterste stuk is gemaakt met met een demper die ik had liggen. Deze is er ooit opgezet als tijdelijke oplossing omdat achterste deel uitlaat overleden was, verder niks aparts.
Je weet hoe het gaat met "tijdelijke oplossingen", zolang het werkt...... Deze hangt er al weer jaren onder en dat zal ook wel zo blijven zolang die blijft hangen.
Ja, indertijd ook de uitlaat volledig moeten vervangen. Deze was toen nog eenvoudig nieuw te verkrijgen. Dat zal nu wel een ander verhaal zijn. :o
Misschien onbetaalbaar!!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply