Matra herstellers in West-Vlaanderen?

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
Patje (Newbie)

Matra herstellers in West-Vlaanderen?

Post by Patje (Newbie) »

Hoi,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Bagheera van het jaar '78. Hij was volledig rijklaar en gekeurd. Het enige waar ik nog problemen mee heb (dat wist ik bij aankoop) is de koppeling... Ikzelf ken er te weinig van af om dit zelf op te lossen! Hebben jullie tips of kennen jullie iemand uit de streek van West-Vlaanderen die verstand heeft van Matra?

Greetz,
Patje

btw.: toffe website!! Jullie kunnen binnenkort m'n lidgeld ontvangen...
Keep up the good work!!!
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo,

Welkom bij de club der Matra-fanaten! Last van een slippende of ratelende koppeling? Of helemaal geen koppeling? Voor zowat ieder probleem waarmee een Matra kan te kampen hebben, zit je goed op dit forum! En nog niet zo geweldig ver in jouw geval! Neem kontakt op met Benny. Benny is Bagheera-verantwoordelijke binnen de club en is eveneens uit westvlaanderen afkomstig. Hoop van binnenkort eens een fotootje van jouw Bag te kunnen zien op dit forum. :)

Groetjes,

Bart (Bagheera type 1)
Guest

Post by Guest »

Hoi patje,
Van harte welkom in de matrawereld.Ik hoop voor jou dat je weet waar aan je begonnen bent.Als je eenmaaal de matramicrobe te pakken hebt laat deze je niet meer los.Droom je al van je bagheera?Geen zorgen maken, is heel normaal.Hij rijdt ook beter dan de meeste vrouwen ,zul je vlug genoeg ervaren.Waar heb je nog zo een goed exemplaar kunnen vinden?De meeste bagheerarijders hebben vrouw en kind moeten verwaarlosen en zijn jaren niet meer van huis geweest om een goede bagheera te kunnen bezitten.Dat je zelf niet aan de koppeling begint is ook niet aan te raden als je zelf geen sleutelaar bent,of te weinig ervaring hebt.Dit is een karwei die kan meevallen maar ook helemaal kan tegenzitten.Heb je geen handige vriend ofzo iemand die alles kan.Wij kunnen je wel de volledige werkwijze bezorgen voor dit karwei tot een goed eind te brengen.Ik wil je wel waarschuwen onderschat het niet. Het grootste probleem is de wielarm omlaag te brengen om de steekas te verwijderen.Bij een nieuwe bagheera was dat geen probleem omdat
het scharnierpunt van de wielarm toen nog niet was vastgeroest.Maar niet paniekeren wij weten wel een oplossing.Indien nodig,laat maar iets weten.
Welkom bij de club.Het is een gezellige bende.Misschien tot op een meeting of indien vragen laat het ons weten.
Via matramania kun je ook aan een werkplaatshandboek geraken.
Groetjes Godfried. :lol:
Attachments
matra test klein.jpg
matra test klein.jpg (107.26 KiB) Viewed 8302 times
Guest

Post by Guest »

hoy patje weer een musketier erbij knap zo kunnen er noch mooi metings komen en welkom in de club der matra frieken wat de koppeling betreft inderdaat als je er niets vanafweet toch zeker een vriend vragen alle bouten zitten vastgeroest zeker geen lachertje als het tegenzit maar als we kunnen helpen met info vraag maar groeten ronny luxor
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Patje. Welkom bij de Matra-fanaten. Je bezit nu een unieke auto. Koester hem als een juweel, en laat de wereld meegenieten van deze schoonheid. Een auto is gemaakt om te rijden en niet om in de garage te blijven staan. Je probleem zal je eerst gedetailleerd moeten beschrijven vooraleer we je kunnen verder helpen. Beschrijf wat er zich voordoet en wat er niet gebeurt. De achterarm naar beneden duwen is niet zo'n groot probleem. Je moet eerst de remklauw losmaken anders trek de soepele remleiding kapot. de truc is dat je de aandrijfas niet aan de kant van de remschijf uithaalt, maar dat je de as uit de kop tegen de versnellingsbak haalt. (nadat je de stofhoes hebt losgemaakt). Het moelijkste is volgens mij dat je de startmotor moet demonteren. En dat is een karwei waarbij je zeer weing plaats hebt. Maar vooraleer we verder gaan, laat eerst weten wat de preciese problemen zijn. Veel succes; Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Knap "S"ke.
Patje

Post by Patje »

Hoi iedereen,

WAW, wat een toffe reacties!!! (het bewijs van een toffe club?) :lol:

Wat de koppeling betreft, het is eigenlijk een "slepende" koppeling. M.a.w. ik moet de koppelingspedaal volledig indrukken en dan nog lukt het niet om een versnelling te nemen... Als ik dan een 10-tal keer "pomp" op het pedaal begint het te lukken... Ik ben wel van plan om er zelf beetje bij beetje aan te sleutelen (de beste manier om de wagen te leren kennen...) maar dit lijkt voor mij een te zware ingreep om te starten... :-?

Wat dat boek betreft, is dit voor ervaren garagisten? of kunnen leken als ik daar ook iets van leren? en wat is de kostprijs?

Euh, Godfried... die wagen rijd inderdaad heel goed hoor, maar "beter" dan m'n vrouwke... dat wel niet hoor! :P ...
We hebben hem gevonden in Oostende, waar hij 20 jaar stil gestaan heeft en in een verwarmde garage stond. Het koetswerk is echt super mooi onderhouden geweest en de motor draait als nieuw!! Ik beloof jullie, als die koppeling eens op punt staat, dat ik een leuk plekje zoek om er enkele kiekjes van te nemen en hier te posten...

Dank voor de reacties en hopelijk tot op een meeting!!

Groetjes,
Patje
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Patje, er is volgens mij niets mis met je koppeling. Het zal eerder je ontkoppelingspompje zijn. Ofwel is er te weinig olie in je remreservoir, ofwel moet je de dichtingen van het pompje aan je ontkoppelingspedaal vernieuwen, ofwel het pompje aan je koppeling ontluchten of vernieuwen van dichtingen. Veel succes Benny.
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

inderdaat patje wat benny vertels zijn twee punten om op te letten als je ontlucht hebt en je krijgt na een bepaalde tijd terug last met lucht kan het het pompje zijn of er zitten ook rond de leidingen dichtingen rubbertje met een rondel als deze verduurt zijn krijg je lucht op de leiding en heb je slechte druk en ontkoppelt hij zeer slecht of bijna niet dus kijk dit goed na weet je hoeveel km hij heeft doe de test als alles ontlucht is kijk eerst of de handrem goed werkt dan start je de motor en zet in eerste trek handrem goed op en probeer te vertrekken met handrem op wanneer de wagen stil valt is de koppelling noch goed anders blijft hij lichtjes doordraaien groeten Ronny
Guest

Post by Guest »

Hallo Patje,
Eerst een rechtzetting.Je hebt gelijk het vrouwke komt op de eerste plaats.Ik ben al wat jaren getrouwd en mag dat zeggen.Jij moet misschien oppassen met zo een woorden te gebruiken.Ik zie dat Benny en Ronny je al goede raad hebben gegeven.Je mag van geluk spreken dat je nog een goed exemplaar hebt kunnen vinden.Een goede bagheera wordt zelden verkocht.Maar als je een vrouw hebt die deze wagen niet ziet zitten.Dan heb je een groot probleem.Er is dan ook veel kans dat je zo een wagen hebt gekocht.Het maakt ook niet uit je hebt hem.Na het lezen van je beschrijving sluit ik me aan bij wat Benny en Ronny zeggen.Volgens mij heb je ook problemen met het hydraulischesysteem.
Ben je al begonnen met onluchten?Dit is niet moeilijk, maar best gebruik je de procedure die matra voorschrijft.Als het zo gelukt is ook goed.Het werplaatshandboek is echt een aanrader.Ook voor beginnelingen.De uitleg is in duidelijke taal.Niet zoals een dokters taal.De prijs weet ik niet juist. Ik heb jaren geleden ongeveer 25 euro betaald.Voor de juiste prijs doe een e-mail naar matramania.Als je de werkplaatshandboek bestelt? vraag dan ook naar de aanvulling van de werkplaatshandboek .Deze werkplaatshandboek wordt alleen aan clubleden verkocht.Ik weet niet of je al lid bent?Deze tekst komt uit de werkplaatshandboek.ONTLUCHTEN VAN HET HYDRAULISCHE BEDIENINGSSYSTEEM VAN DE KOPPELING.Elke demontage en montage van een de hydraulische bediening van de koppeling brengt een ontluchten van het hydraulische systeem met zich mee.Dit kan geschieden met het gebruik van een goedgekeurd onluchtingsapparaat.Dit hangt af het gebruikte reservoir op de hoofdrempomp.Lijkt allemaal moeilijk maar is het niet .Ik zal verduidelijken.Je hebt een tweede afsluit deksel nodig dat op het reservoir van hoofrempomp zit.Deze deksel ga je gebruiken om een ontluchtingsapparaat te maken.Boor daar een gat in en draai daar een lucht snelkoppeling in.Je zal op het reservoir lucht moeten zetten.Als je de bijlage leest en bekijkt is alles duidelijk.Je hebt dit apparaat (deksel) ook nodig om je remmen te ontluchten.Natuurlijk alleen als je werzaamheden hebt gedaan aan de remmen.OF Als je rempedaal aanvoelt als een spons en je moet pompen om een goede rem te hebben.Als je de koppeling moet vervangen,moet je de remslang ook los maken.Heeft Benny je al beschreven.Dan moet je ook de remmen ontluchten.Als je een keer de tijd hebt maak je best zo een onluchtingsapparaat, je gaat het vroeg of laat toch nodig hebben.Ik hoop dat het ongeveer duidelijk is voor je.Indien vragen laat het weten.
Groetjes Godfried. :D
Attachments
MATRA KOP REM.jpg
MATRA KOP REM.jpg (213.4 KiB) Viewed 8179 times
Guest

Post by Guest »

Hallo,
Ik weet niet wat het is maar ik kan mijn username,GODFRIED niet gebruiken.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Patje

Ook vanwege mezelf hartelijk welkom. Je probleem ligt duidelijk bij lucht in het hydraulisch systeem, eventueel te wijten aan de gever- of nemerpomp.
Godfried klopt je paswoord?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hallo Alain,
Mijn paswoord klopt.Ik vergeet het in te geven.Het zal wel aderverkalking zijn.Alain bedankt voor de tip.Heb je mijn e-mail met bijlage ontvangen?Tekst voor clubblad.
Groetjes Godfried.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Artikel is ontvangen en doorgestuurd voor publicatie
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Patje,
En hoe is het met de koppeling?of heb je alleen maar lucht?Indien er terug lucht in het systeem komt na onluchten.Controleer dan vooral op olie lekken.Meestal is er een olie lek op de plaats van het probleem. Vergeet niet te kijken aan de binnenkant van de auto.Onder aan het pendaal van de koppeling.Als je daar een olie lek hebt,heb je een probleem met de hoofdkoppelingscilinder.Deze vervangen of reviseren. Voor je een revisieset koopt eerst de cilinder uitbouwen en controleren op beschadiging in de cilinder. Als er gaatjes in de cilinderwand zijn (geroest) en je kan ze niet weg krijgen met schuren. hoofdkoppelingscilinder vervangen door een nieuwe.Als je nieuwe dichtingen steekt in een cilinder met gaatjes ga je niet lang plezier hebben aan je koppeling.Controleer ook de hulpkoppelingscilinder aan de versnellingsbak op olie lekken.Reviseren of vervangen.zelfde als hoofdkoppelingscilinder.
Veel succes.Groetjes Godfried. :lol:
patje

Post by patje »

Sorry dat ik wat laattijdig antwoord... Ik heb een nogal drukke periode achter de rug... Tijd dus om wat te kunnen ontspannen met m'n Matra... Dit weekend zal ik eraan beginnen in de hoop niet te veel problemen te hebben met olielekken... Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte en nu de lentekriebels eraan komen begin ik serieus te verlangen om es langs de west-vlaamse wegeltjes te kunnen cruisen 8)

Groetjes,
Patje
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Patje,
veel succes met sleutelen.
Groetjes Godfried. :lol:
Patje (Newbie)

hier is ze....

Post by Patje (Newbie) »

Hoi iedereen,

Alweer een tijdje geleden dat ik iets kon posten :wink: maar wees gerust... Nu eens met goed nieuws!!

M'n minnares (ja Godfried, ik moet je gelijk geven... ik hou van haar) loopt als een jonge merrie....

Daarom, zoals beloofd, enkele foto's... Er is hier en daar nog wat werk aan maar het is een plezier om mee te rijden...

Ik hoop echt om binnenkort eens te kunnen langskomen op een meeting om enkele matrafanaten te kunnen ontmoeten!!

Groetjes,
Patje
Attachments
MatraWeb.jpg
MatraWeb.jpg (65.76 KiB) Viewed 7956 times
MatraWeb.jpg
MatraWeb.jpg (65.76 KiB) Viewed 7956 times
Patje (Newbie)

Nog eentje...

Post by Patje (Newbie) »

Sorry, ikheb 2 X dezelfde foto gepost..... Nu nog een nieuwe...
Attachments
MatraWeb1.jpg
MatraWeb1.jpg (64.81 KiB) Viewed 7953 times
Patje (Newbie)

lucht

Post by Patje (Newbie) »

Hallo,

Het was inderdaad "lucht" in het hydraulisch systeem... ik heb het niet op m'n eentje aangedurft om eraan te beginnen, maar ik heb een toffe garagist gevonden op m'n eigen gemeente (langemark-Poelkapelle) dan nog die heel veel geduld heeft om met allerhande "oldtimers" om te gaan. Daarom, dank u Luc Soenen!!! Want geef toe, computergestuurde machines zijn dit niet!! De syncro naar 2de versnelling blijft gevoelig, maar het is te doen hoor... In de toekomst moet ik daar misschien nog aan werken, maar ik kan rijden h?!!!

Greetz
Patje
Attachments
MatraWeb2.jpg
MatraWeb2.jpg (68.47 KiB) Viewed 7946 times
Guest

Post by Guest »

hey patje tof dit te horen als je kan rijden nu ,als we noch met iets kunnen helpen zal ik zeggen laat maar komen patje en hopelijk tot in de groep der matra frieken groeten Ronny
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi, Patje,

ik ben blij dat er nog eens een rijvaardige Bagheera bijgekomen is in club.
Gezien de weinige bagheera's die er nog zijn, is het altijd een aanwinst voor de club. Veel Matra-genot en rijplezier met je Bagheera. We zien elkaar nog wel eens op ??n of andere meeting. Mocht je eens in de buurt van Izegem zijn, kom maar eens langs met je Bagheera. Groeten Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Patje,
Ik ben blij dat er weer een matra gered is van de eeuwige jachtvelden. Je hebt een prachtige Bagheera.Koester hem als een goede vriendin,en hij zal je jaren trouw blijven.Natuurlijk zul je er ook iets voor moeten over hebben.Zonder liefde en goede zorgen blijft geen enkele relatie duren.Ik had ook een schakel probleem, schakelen van de derde naar de tweede gebeurde niet zoals het moet. Dit probleem heb ik opgelost door nieuwe syncronisativeren te plaatsen.Maar zolang je kunt schakelen zonder lawaai maak je niks kapot.Heb je nog genoeg olie in de versnellingsbak?Misschien eens vervangen door nieuwe olie,zit er wel de juiste olie in?We gaan ons vroeg of laat wel ergens treffen. Dit gaat zeker het geval zijn als je lid wordt van matramania.Een tip voor de toekomst.Niet te veel kindjes zorgen,je hebt maar twee plaatsen in je Bagheera.Je vrouw moet je nooit alleen laten.Breng haar mee dat doe ik ook.Zorg ervoor dat zij ook plezier aan je passie heeft,dan blijft het ook langer duren.Indien er zich problemen voordoen ! laat het weten.Veel matra plezier en tot...........
Groetjes Godfried. :roll: :wink:
Post Reply