Bere interessant want ik ga het ook zelf doen.
Deze link komt van Akzo Nobel http://www.jaguarforum.nl/download/file.php?id=2253
Wie heeft er nog tips? Alvast een begin met de volgende post :
http://www.jaguarforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=2787 wrote:De compressor
Compressoren voor huis- tuin- en keukengebruik zijn ongeschikt voor het verfspuiten. Het zijn zgn. doorstroomcompressoren, dwz. de lucht wordt aangezogen, gecomprimeerd en onmiddellijk weer afgegeven. Het luchtdebiet ervan is onregelmatig en vooral te klein. Je kan er theoretisch wel verf mee spuiten, maar het resultaat zal slechts middelmatig zijn. Voor het inoli?n van houten tuinmeubelen of het schilderen van een afsluiting volstaan ze, maar veel verder dan dat zou ik er niet mee gaan.
Een goede compressor :
beschikt over een reservoir : bedoeling is een voorraad gecomprimeerde lucht te stockeren, zodat de afgifte ervan z??r regelmatig kan verlopen.
heeft twee drukmeters : ??n meet de druk in het reservoir, de andere de druk van de lucht die wordt afgeleverd.
levert een voldoende groot volume gecomprimeerde lucht, en dit is z??r belangrijk. Veel fabrikanten maken melding van de hoeveelheid aangezogen lucht, maar het is de hoeveelheid afgegeven lucht die telt. Hier is de regel : de afgegeven hoeveelheid lucht is ongeveer de helft van de hoeveelheid aangezogen lucht. De meeste low-budget compressoren leveren zelden meer dan 100 liter/min gecomprimeerde lucht en dit is te weinig, vermits de betere verfspuitpistolen 200 ? 300 liter lucht per minuut verbruiken. Compressoren die een dergelijke hoeveelheid lucht kunnen aanleveren zijn echter groot en duur en eigenlijk alleen maar bestemd voor de vakman. Dilemma ? Niet ?cht, want er is een truukje : vermits het reservoir van de compressor een beperkte hoeveelheid lucht stockeert, kan er tijdelijk meer lucht worden geleverd dan de compressor in staat is om aan te maken. Met andere woorden, als je tijdens het verspuiten regelmatige korte pauzes inlast, is een compressor met een nuttig debiet van 150 liter/min in staat om gebruikt te worden met een verfpistool dat normaal 200 ? 220 liter/min verbruikt.
Het spuitpistool
Een goed spuitpistool is helaas niet ?cht goedkoop. Vergeet de spuitpistolen die je in de klassieke doe-het-zelf zaak vindt, ze zijn uitsluitend bestemd voor het spuiten van klassieke verven als vervanger van kwast en verfrol. De betere verfpistolen vindt je in de gespecialisserde autovakhandel. Goede merken zijn Sata en DeVilbiss (professioneel) en AirGunsa (semi-professioneel). Een spuitopening van 2,0 mm, is ruim voldoende voor de meeste primers en nog n?t kan voor zgn. spuitplamuren, dat is plamuur die je zoals het woord aangeeft kan spuiten ipv aan te brengen met een klassiek plamuurmes.
De Sata Minijet is een echt juweeltje en wordt door de vakman vooral gebruikt voor "spot repair" werkzaamheden en dus bij uitstek geschikt voor kleinere reparaties. De beschikbare spuitopeningen vari?ren tussen 0,3 en 1,1 mm, de grootste komt het dichtst in de buurt van wat autoverffabrikanten aangeven als ideale opening voor het spuiten van hun kwaliteitsverven (ideaal is doorgaans 1,3 ? 1,4, te kleine openingen leveren vooral problemen op met metaallakken omdat de fijne metaaldeeltjes dan onregelmatig verspreid worden). Bovendien is dit spuitpistool van het HVLP type, wat staat voor High Volume Low Pressure, wat eenvoudig gesteld betekent dat de verf onder lage druk gespoten wordt, waardoor er minder overspray ontstaat en minder verf verloren gaat. En dit verschil merk je ?cht in de praktijk !
Een nuttige accessoire is een extra manometer met regelventiel die tussen spuitpistool en luchtslang bevestigd wordt. Op die manier kan je met hoge precisie de luchtdruk regelen aan de ingang van het spuitpistool, wat vooral belangrijk is met HVLP pistolen zoals de Minijet. Zonder manometer dien je ongeveer 1 bar extra druk in te stellen langs de kant van de compressor per 10 meter extra luchtdrukslang.
Het verfspuiten
Hoe bereik je nu een professioneel resultaat ? De kwaliteit van het spuitwerk wordt bepaald door volgende faktoren :
Een goede voorbereiding van het te spuiten oppervlak, dwz het aanbrengen van de geschikte primer, het zorgvuldig fijnschuren (steeds natschuren!) en het volledig stofvrij maken voor het aanbrengen van de laklaag.
Het gebruik van goede verf, 2K autolak, dit is twee componenten verf (verf + verharder) zoals die gebruikt wordt in de auto industrie. Voordelen zijn z??r goede fixatie dwz. de verf loopt niet af indien correct gespoten + z??r goede slijt- en krasweerstand wat uitermate interessant is .
Het correct toepassen ervan. Volg steeds met een zo groot mogelijke precisie de aanwijzingen van de verf- en verpistoolfabrikant (mengverhouding, spuitdruk, spuitopening, spuitafstand, etc). Onthoud ook dat het aanbrengen van 2 of 3 dunne lagen veel beter is dan het willen aanbrengen van ??n dikke laag.
Het regelmatig en verticaal bewegen van het spuitpistool waarbij de afstand tot het oppervlak constant moet blijven (onnodig te zeggen dat dit het moeilijkste puntje uit deze lijst is !). Gebruik een overlapping van ongeveer 50%.
Het aanbrengen van een eindvernislaag, sowieso verplicht als je werkt met metaallakken, maar ook nuttig om de "naad" tussen kleurovergangen te egaliseren en aangebrachte stickers te fixeren.
Het eigenlijke verfspuiten dient te gebeuren in een zo stofvrij mogelijke omgeving. Het kan stom klinken, maar werken in open lucht op een windvrije, warme zomerdag vroeg in de ochtend wanneer het gras nog bedauwd is, is nagenoeg ideaal.
Een zorgvuldig onderhoud van spuitpistool en compressor.
De grootste moeilijkheid bij het verfspuiten is het bekomen van een perfect glad oppervlak. Dit kan je alleen maar bereiken door de verf voldoende dik te spuiten zodat ze mooi door elkaar loopt, maar daardoor verhoogt wel de kans op aflopers. Spuit je meerdere dunne lagen over elkaar met tussenposes van pakweg 5 minuten, verminderd de kans op aflopen maar dan krijg je in meer of mindere mate een "sinaasappelhuid". Je zal ook merken dat het eenvoudiger is een correct resultaat te bekomen op een plat oppervlak omdat de verf daar uiteraard meer "op" blijft liggen. Het moeilijkst is het spuiten van onregelmatige vormen met veel hoeken en kanten.
Lak spuiten is een moeilijk werk, zeker als je geen professionele spullen
hebt. Toch een paar tips:
- Spuit alleen als het warm genoeg is (zeker een graad of 15 maar 20 beter). Werk niet met
een garagekachel, die veroorzaken een hoop stof.
- Zorg vooraf dat je alle oneffenheden wegwerkt: plamuren - schuren -
plamuren - schuren - grondlakken - schuren - grondlakken - .... tot het 100%
glad is.
- Spuit de geplamuurde stukken v??r met zo donker mogelijke grondlak i.v.m.
de dekking.
- Maak voor het spuiten de vloer nat tegen het stof.
- Bezuinig niet op een spuitmasker, neem er een met koolstoffilter. Zelfs in
watergedragen lakken zitten schadelijke stoffen en in lakken op basis van
oplosmiddelen en lak met harder helemaal. Officieel mag je die zelf helemaal
niet spuiten zonder afzuiginstallatie.
- Laat na het spuiten de afplak-kranten niet te lang zitten, anders trek je
met het plakband ook de lak er weer af.
- Nevel eerst voor. Wacht dan een halve minuut en spuit dan de laag. Je
krijgt dan minder snel lopers.
- Probeer niet in 1 keer dekkend te spuiten, de verf zal dan naar beneden
lopen. Je zult zeker 2 of misschien 3 maal moeten spuiten.
- Wees nauwkeurig met de hoeveelheid verdunner. Te dikke (of te koude) lak
vloeit te weinig en geeft een "sinaasappelhuidje", te dunne lak geeft
lopers.
- Bezuinig niet op de kwaliteit van de lak. Goede autolak kan wel 70 euro
per liter of meer kosten en de speciale harder/verdunner wel 30 euro.
- Gebruik alleen een goede verfspuit en regel de spuitdruk nauwkeurig. Ook
voor de spuit is een goede dikte van de lak erg belangrijk. Te dik: er komt
niets uit of de druk moet te hoog staan. Te dun: veel verf met lopers als
resultaat.
- Hou er rekening mee dat na zo'n spuitkarwei (zeker met zwarte lak) alles
in de garage een grauwsluier krijgt . Ramen en lampen geven minder licht en
de muren worden grauw. Ook zullen je oogleden en vingers aan elkaar plakken.
Je krijgt ze alleen schoon met oplosmiddelen.
- Oplosmiddelen zijn gevaarlijk: brandgevaarlijk en vaak kankerverwekkend,
niet alleen bij inademen, maar ook bij kontakt met de huid. Vooral
spuitnevel kan gemakkelijk ontstoken worden door bijv. een roker.
Als je niet te veel haast hebt en voldoende tijd en moeite besteed, kan het
resultaat prachtig zijn. Wil je snel klaar zijn, dan zul je je altijd weer
ergeren aan mislukt spuitwerk.
Misschien kun je zelf ook het nodige "voorwerk" doen en dan een professional
laten spuiten. Die werkt in een overdrukpak en heeft veel minder last van in
de lucht zwevende lakdeeltjes.