Mijn naam is Bonne Veenstra, woon in Helmond, Nederland.
Binnenkort hoop ik 66 kaarsjes op mijn verjaardagskaart te mogen uitblazen.
Mijn eerste aanraking met een Matra M530 zal zo’n 45 jaar geleden zijn, ik zag deze auto staan en was er gelijk van onder de indruk.
Jaren later, ik was bijna klaar met de restauratie van mijn Opel GT met (…even ademhalen allemaal): “Een door het Rijk goedgekeurde trekhaak” (…jaja rustig maar, ik kom er op terug), ving ik een verhaal op dat iemand een M530 te koop had.
Met mijn vriend waar ik veel mee sleutelde de auto opgezocht voor een aankoop inspectie.
Dit “aankoop inspectie” klinkt nogal indrukwekkend en is het dan ook. Het bestond destijds uit het rond de auto lopen, nonchalant tegen de banden schoppen en iets roepen als “staat nog goed op de bandjes” en dat in overall en op klompen, u merkt het al, wij waren specialisten .
Nadat wij de deur hadden opengemaakt van het ter verkoop aangeboden onderwerp en gezamenlijk in een aquarium keken, waar het water bijna over de dorpels klotste, zei mijn altijd optimistische vriend en ook professioneel bandjesschopper : Ziet er goed uit, het dak lekt een beetje, maar de vloer in ieder geval niet”. Later bleek dat hij het voor de helft goed had, u mag raden welke.
Natuurlijk waren er nog een aantal randzaken te beschrijven zoals: "Het kreng loopt niet, wat nu", "De eerste APK die net was uitgevonden", Remmen? ho maar" en niet te vergeten onze " -Gaten-vullen-met-kranten-dan-plamuren-daarna-tektyleren deskundigheid (een bijna uitgestorven stukje vakmanschap, zonde hoeveel kennis er teloor gaat).
Om kort te gaan, ü ziet die auto had voor ons geen noemenswaardige problemen en ik moest en zou hem hebben.
En zo geschiede, Bonne had een Matra,
Nu denkt u, OK dat jong heeft zijn Matra, rijden met die hap, maar ik zeg u, zo simpel is het leven niet .
Echter hierover later meer.
Voor de die-hards die nog niet zijn afgehaakt:
Ik heb de afgelopen 2 week met veel interesse verschillende topics in Matramaniacs gelezen over de Matra M530, interessante discussies gezien en al veel dingen geleerd, bedankt daarvoor.
Veel zaken erg bruikbaar voor mijn M530 restauratie die ik 4 week geleden heb opgestart, ik hoop dat ik een steentje kan bijdragen op dit forum.
Ik zal kijken of het lukt om nog een plaatje te uploaden van de huidige slaapplek van mijn Matra M530 in ruste, mocht het niet direct lukken (heb zo nu en dan een beetje ruzie met de site maar dat ligt aan mij ) dan komt dat wel.
Hier moet u het mee doen.
Wat zei u? …zou terugkomen op de GT?.... die met die trekhaak …? Jazeker, kom ik ook nog op terug.
(Tenzij ik onmiddelijk met pek en veren uit dit Forum wordt gekukkeld natuurlijk.)

Matra chassis slaapt op 1 oor achter het blauwe zeil bewaakt door paar brommerts