Nieuw statuut olditmer in Belgie
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Nieuw statuut olditmer in Belgie
Het gebruik van oldtimers is niet langer beperkt tot een straal van 25 km. Na zeven jaar onderhandelen heeft de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) eindelijk een nieuw statuut voor oldtimers bedongen. Dat is vanaf 1 juli 2013 van toepassing op auto’s met een O-nummerplaat.
Wat verandert er?
Een eerste nieuwigheid is de leeftijd van de oldtimer. Tot nu toe gold de regel van 25 jaar alleen voor auto’s, auto’s voor gemengd gebruik en minibussen. Bedrijfs- en militaire voertuigen moesten minimaal dertig jaar oud zijn. Nu is het 25 jaar voor iedereen.
Gebruik
Momenteel is het reglement verwarrend: “Het gebruik van een oldtimers met O-nummerplaat is beperkt tot een straal van 25 km, tussen zonsopgang en -ondergang, bij een behoorlijk toeglaten manifestatie of om zich naar zo’n manifestatie te begeven.” Dat bepaalt het Koninklijk Besluit. Het begrip ‘behoorlijk toegelaten manifestatie’ is nooit nader omschreven en hoewel het toegelaten wordt om naar zo’n manifestatie te rijden mag je blijkbaar niet terugkeren.
Vanaf 1 juli mag een oldtimer elke dag gebruikt worden, ook ’s nachts. Het nieuwe statuut legt wel enkele beperkingen op en verbiedt het gebruik voor woon-werkverkeer of van thuis naar school, net als commercieel of professioneel gebruik.
Technische controle
Op een bepaald moment was er sprake van een periodieke technische keuring voor alle voertuigen ingeschreven na 15/06/1968, maar dat is van tafel geveegd. Voertuigen met O-nummerplaat zijn dus nog altijd vrijgesteld van de technische controle.
Wat verandert er?
Een eerste nieuwigheid is de leeftijd van de oldtimer. Tot nu toe gold de regel van 25 jaar alleen voor auto’s, auto’s voor gemengd gebruik en minibussen. Bedrijfs- en militaire voertuigen moesten minimaal dertig jaar oud zijn. Nu is het 25 jaar voor iedereen.
Gebruik
Momenteel is het reglement verwarrend: “Het gebruik van een oldtimers met O-nummerplaat is beperkt tot een straal van 25 km, tussen zonsopgang en -ondergang, bij een behoorlijk toeglaten manifestatie of om zich naar zo’n manifestatie te begeven.” Dat bepaalt het Koninklijk Besluit. Het begrip ‘behoorlijk toegelaten manifestatie’ is nooit nader omschreven en hoewel het toegelaten wordt om naar zo’n manifestatie te rijden mag je blijkbaar niet terugkeren.
Vanaf 1 juli mag een oldtimer elke dag gebruikt worden, ook ’s nachts. Het nieuwe statuut legt wel enkele beperkingen op en verbiedt het gebruik voor woon-werkverkeer of van thuis naar school, net als commercieel of professioneel gebruik.
Technische controle
Op een bepaald moment was er sprake van een periodieke technische keuring voor alle voertuigen ingeschreven na 15/06/1968, maar dat is van tafel geveegd. Voertuigen met O-nummerplaat zijn dus nog altijd vrijgesteld van de technische controle.
- brammozz
- Posts: 56
- Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
- Location: Wingene
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Ik heb volgende info ontvangen via de BFOV. De nieuwe regeling zou ingegaan zijn vanaf 1 april.
- Attachments
-
- keuring_oltimerl.pdf
- (1 MiB) Downloaded 474 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- brammozz
- Posts: 56
- Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
- Location: Wingene
- Contact:
-
- Posts: 79
- Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am
brammozz wrote:Ik hoor net van een collega dat de regels om een oldtimer gekeurd te krijgen strenger worden. Ook veel subjectiever, geen gebruik van apparaten maar controle van het oog.
Iemand hier informatie over?
Ik heb in april een Peugeot 205 CTI ingevoerd vanuit Nederland, keuring is idd strenger geworden, eigenlijk een gewone keuring maar dan géén CO-test en schokbrekertest. Ik had er veel schrik voor en dat is alles goed en word ze toch wel niet afgekeurd omdat er 1 licht te laag stond zeker...
