Dit jaar gingen we voor het eerst op vakantie met een Rapido vouwcaravan icm een Citroën CX. Voorheen deden we dat met een De Reu caravan en een peugeot 404 familiale. De laatste keer vond ik de caravan te klein en de 404 te licht.
Daarom de grotere rapido en zwaarder gemotoriseerde CX. Prima combi ook. Echter, een vouwcaravan vraagt wat meer creativiteit met spullen. Het paste allemaal net en met name het vertrekken van een camping kost best veel tijd door de inpakpuzzle.
De rapido beviel verder goed en daarom wilde ik graag een grotere auto. En natuurlijk moet dat een leuke zijn. De Espace viel me al een paar jaar op en al zoekende kwam ik er ook nog achter dat het eigenlijk een Matra is! Joepie, merken als Matra en Simca doen me meer dan de gevestigde orde zoals Renault.
Ik kwam er ook achter dat een beetje een mooie Espace lastig te vinden is. Maar er stond er 1 in Frankrijk die op Marktplaats geadverteerd werd.
Na wat twijfel, met name ivm het budget, kon ik toevallig mijn DS verkopen. Zodoende heb ik contact gelegd met de verkoper. De auto was in 2011 geïmporteerd in Nederland en in 2014 door de verkoper weer naar Frankrijk geëxporteerd. Daar is hij echter nooit op kenteken gezet en er werd af en toe een stukje mee gereden.
Ondanks het ontbreken van CT klonk het allemaal wel ok door de telefoon dus besloten om de trip te wagen.
Het leuke was dat de verkoper onder de rook van Romorantin woont. Een bezoekje aan het Matra Museum kon niet uitblijven natuurlijk.
Enfin, de Espace, Uiteraard een stukje gereden. De motor loopt mooi, remmen en lampen doen en hij zag er van buiten best mooi uit. Bestuurdersdeur frame is rot onderaan maar verder niks ernstigs.
Het interieur is wel slechter dan ik had gedacht en gehoopt. Hemel- en stijlbekledingstof en is gaar en daardoor zitten er beschadigingen aan. Niet alle stoelen hebben dezelfde stof en het bruine plastic is her en der toch wel wat aan het vergaan. Maar swa, het was nog steeds niet zo'n uitgewoond hok als de andere kandidaten die ik op Leboncoin gezien had.
Er kwam nog een korting op de verkoopprijs omdat de garagiste een probleem met het stuurhuis opgemerkt had.
Al bij al een aardig leuke wagen dus kopen maar.
Begin november heb ik hem naar de RDW gereden en is er APK op gekomen. Dat ging redelijk makkelijk al zijn er wel nog wat dingetjes die moeten.
De stoelbevestiging van de bijrijder zit los aan de bodem. Dat is een kwaal hoorde ik al uit Renault kringen.
Er piept regelmatig een V-snaar. Daarom verdenk ik de SB pomp van zwaar lopen. Stuur zelf lijkt niet heel veel mis mee. Zeker niet na ontluchten en bijvullen van de olie.
Het vinden van specifieke onderdelen is wel wat moeilijker. Ik heb de laatste 2 nieuwe achterlichten uit de reguliere handel gekocht. Voorknippers lijken niet te vinden op diverse sloperijen of bij specialisten.
Al bij al een leuke uitdaging om missende onderdeeltjes te vinden.
Eind december mag de Espace 2 maanden op stal. Daarna volgt eerst groot onderhoud. Ditributie en grote beurt.


