E10 wat doen we in onze bolides.
Posted: Sun Oct 27, 2019 9:04 am
Veel wild-west verhalen heb ik al gehoord.
Het zou het einde betekenen van onze antieke motoren.
Ethanol is in het leven geroepen om het oldtimerbestand terug te dringen.
Hele auto's zouden oplossen door de agressieve Ethanol.
Dan komen we van die sukkels af die nog in die oude knollen rijden.
Ik hoor ook andere verhalen die positiever zijn.
Wat doe Ethanol nu werkelijk in de benzine en wat kan het aantasten.
Op zich is bio-ethanol een goede brandstof.
Het pingelt minder snel dan benzine. vanwege een hoger octaangehalte.
Ethanol heeft een octaangehalte van 108 maar het nadeel is dat je er meer van nodig hebt.
Zou je op pure Ethanol rijden dan moet je 1.5 x zoveel inspuiten.
Met 10% bijmenging van ethanol is het nadeel natuurlijk kleiner.
Een moderne motor kan dat bij regelen maar een carburateur motor kan dat niet.
Die gaat armer lopen en die wordt heter en het verbruik omhoog met 2 tot 5% .
De Ethanol zou ook agressiever zijn dan benzine maar persoonlijk vindt ik ze allebei agressief.
Het is in ieder geval al bewezen dat als auto's lang stil staan het watergehalte in de E10 hoger word en daardoor de tank kan laten roesten.
Die is bij ons van plastic dus dat valt dan mee.
Goed, waar hebben we dan verder rekening mee te houden?
Ethanol zou ook agressiever zijn op aluminium en rubber soorten.
Daar vallen dan benzinepompen (membraanrubber), carburateur (seals , rubbers en aluminium )onder.
Nergens wordt aangegeven wanneer het einde der tijden van deze materialen bereikt is.
Daarom heb ik een testje in de pijplijn gezet.
I heb in wat E10 benzine diverse materialen gezet zoals carburateur onderdelen en rubbers. De kop in onze auto's is van aluminium maar dat is van moderne motoren ook het geval en die hebben nergens last van.
Testen van Benzine, aluminium en E10 en laten niet veel verschil zien in corrosief gedrag.
Alleen bij stallen voor langere tijd komt er meer vocht en de metalen tank kan dan meer gaan roesten maar zoals gezegd we hebben een plastic tank.
Ik heb de laatste tijd best veel carburateurs uit elkaar gehad en het effect van benzine op aluminium is ook niet mals.
Mijn 1.6 rijdt inmiddels al weer even op E10.
De motor zou wat warmer worden maar hij heeft al een thermostaat van 82 graden dus daar merk ik niets van.
Mijn 2.2 krijgt het niet vanwege langer stilstaan.
Voor de winterstop 1 december ga ik de effecten even bekijken (benzineslangen rubbers)..
Het potje benzine staat enigzins open voor de vochtopname te bekijken en wat het doet met de materialen die er in zitten.
Dit zal af en toe wat bijgevuld worden met E10 net zoals we doen als we tanken.
Als je nog niet op E10 wil kun je Shell V-power gebruiken die bevat zeker geen Ethanol.
Andere merken hadden vaak ongemerkt al 5% toevoeging.
Dus terwijl je het niet wist reed je er soms al op.
Daar kwam ik ook vaak pas later achter en heb er qua rijgedrag niets van gemerkt.
wordt vervolgd.
Het zou het einde betekenen van onze antieke motoren.
Ethanol is in het leven geroepen om het oldtimerbestand terug te dringen.
Hele auto's zouden oplossen door de agressieve Ethanol.
Dan komen we van die sukkels af die nog in die oude knollen rijden.
Ik hoor ook andere verhalen die positiever zijn.
Wat doe Ethanol nu werkelijk in de benzine en wat kan het aantasten.
Op zich is bio-ethanol een goede brandstof.
Het pingelt minder snel dan benzine. vanwege een hoger octaangehalte.
Ethanol heeft een octaangehalte van 108 maar het nadeel is dat je er meer van nodig hebt.
Zou je op pure Ethanol rijden dan moet je 1.5 x zoveel inspuiten.
Met 10% bijmenging van ethanol is het nadeel natuurlijk kleiner.
Een moderne motor kan dat bij regelen maar een carburateur motor kan dat niet.
Die gaat armer lopen en die wordt heter en het verbruik omhoog met 2 tot 5% .
De Ethanol zou ook agressiever zijn dan benzine maar persoonlijk vindt ik ze allebei agressief.
Het is in ieder geval al bewezen dat als auto's lang stil staan het watergehalte in de E10 hoger word en daardoor de tank kan laten roesten.
Die is bij ons van plastic dus dat valt dan mee.
Goed, waar hebben we dan verder rekening mee te houden?
Ethanol zou ook agressiever zijn op aluminium en rubber soorten.
Daar vallen dan benzinepompen (membraanrubber), carburateur (seals , rubbers en aluminium )onder.
Nergens wordt aangegeven wanneer het einde der tijden van deze materialen bereikt is.
Daarom heb ik een testje in de pijplijn gezet.
I heb in wat E10 benzine diverse materialen gezet zoals carburateur onderdelen en rubbers. De kop in onze auto's is van aluminium maar dat is van moderne motoren ook het geval en die hebben nergens last van.
Testen van Benzine, aluminium en E10 en laten niet veel verschil zien in corrosief gedrag.
Alleen bij stallen voor langere tijd komt er meer vocht en de metalen tank kan dan meer gaan roesten maar zoals gezegd we hebben een plastic tank.
Ik heb de laatste tijd best veel carburateurs uit elkaar gehad en het effect van benzine op aluminium is ook niet mals.
Mijn 1.6 rijdt inmiddels al weer even op E10.
De motor zou wat warmer worden maar hij heeft al een thermostaat van 82 graden dus daar merk ik niets van.
Mijn 2.2 krijgt het niet vanwege langer stilstaan.
Voor de winterstop 1 december ga ik de effecten even bekijken (benzineslangen rubbers)..
Het potje benzine staat enigzins open voor de vochtopname te bekijken en wat het doet met de materialen die er in zitten.
Dit zal af en toe wat bijgevuld worden met E10 net zoals we doen als we tanken.
Als je nog niet op E10 wil kun je Shell V-power gebruiken die bevat zeker geen Ethanol.
Andere merken hadden vaak ongemerkt al 5% toevoeging.
Dus terwijl je het niet wist reed je er soms al op.
Daar kwam ik ook vaak pas later achter en heb er qua rijgedrag niets van gemerkt.
wordt vervolgd.