Ombouwen

Technische tips of alternatieve oplossingen
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Ombouwen

Post by benny »

De kleppen van een 1.6 zijn groter dan die van een 1.4
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

benny wrote:De kleppen van een 1.6 zijn groter dan die van een 1.4

De bagheera heeft een boring van 76,7mm en een slag 78mm
De murena een boring van 80,6 en een slag 78mm

Ja, Indien de waterkanalen idem zijn zou dit uitwisselbaar kunnen zijn :o :o :o
We gaan eens de twee koppakkingen op elkaar leggen.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Ombouwen

Post by benny »

De zuigerpennen zouden volgens ik gemeten heb, dezelfde diameter hebben.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

Dan zouden de zuigers wel eens kunnen passen.
Wel vreemd dat een boring van 4mm groter een merkbaar verschil kunnen geven. 4mm is toch niet veel!!. Misschien door de combinatie met de grotere kleppen.

Ik zou wel eens een 1.6 cilinderkop op mijn bagheerablok willen monteren. Dit is vrij eenvoudig en kost alleen enkele koppakkingen en klepdichtingen.

Om te beginnen;
Eerst eens bij harry de cilinderkoppen en koppakkingen vergelijken.
Harry heb je nog een bagheera cilinderkop en een murena cilinderkop uitgebouwd liggen? :wink:
Ik heb daar niets van liggen alleen enkele (3x 1442cc) complete motoren van Bagheera.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

Omdat de kleppen groter zijn en de nokkenas vermoedelijk anders heb je ook nog de juiste carburateur nodig lijkt me.
Daarbij heeft de Murena een ontsteking met andere vervroeging karakteristieken dan de Bagheera.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ombouwen

Post by hendrik »

Ja Godfried, ik heb het hier liggen je kan komen kijken je ziet maar.




grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ombouwen

Post by hendrik »

Benny, hoe kom je erbij dat de kleppen van een Murena groter zijn ? Ik ben daar juist eens gaan meten Die kleine klep is 29mm en de grote 36mm
en dat is bij de Bagheera en de Murena het zelfde bij mij. Heb jij het soms niet over de Bagheera 1 dat die kleinder zijn?




grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Ombouwen

Post by benny »

De Bagheera heeft een iets scherpere nokkenas. De 2-dubbele carburatoren van de Bagheera moeten wel aangepast worden. Die zijn niet berekend op een 1.6. Zonder aanpassing draait de motor te arm met schokken tijdens het rijden als gevolg.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Ombouwen

Post by benny »

Je hebt gelijk Harry, vanaf de serie 6 zijn de kleppen vergroot en zijn ze gelijk aan de 1.6
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ombouwen

Post by hendrik »

Ik heb nu op mijn bagheera een Murena kop zitten om dat ze toch het zelfde zijn.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Ombouwen

Post by matrafan »

oetker wrote:Even terug naar de de indentificatie vd Murena 1,6 motor,

Nummer 407029 = 1.6 en staat net onder de inlaat midden op het blok.

Er zit ook een metalen plaatje op rechts daarnaast met een nummer.
De letters die ervoor staan zijn OB, OC of OD en hebben betrekking of het jaar af fabriek.

OB=1981
OC=1982
OD=1983

Groet Herman
Daar juist nog effe de nummers op het gereviseerde motorblok nagezien, dit is hetgeen erop staat:

Identificatieplaatje: FO9800778

In het blok net onder de cyl. kop: FMA 407029

Midden van het blok: 6B(P)4

Enkel het nummer 407029 kan ik terug vinden.

Van de OB OC OD letters vind ik niks op het Identificatieplaatje.

Heb hier nog twee bagheera blokken liggen en daar zit dit plaatje zelf op een andere plaats gemonteerd.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Ombouwen

Post by matrafan »

Op m'n gereviseerde motor zit een cyl kop van de bagheera met een koppakking voor de 16 motor, zoals eerder aangehaald besteld bij Carjoy.

De dubbele carburators van de bagheera zitten ook op deze motor zonder enige aanpassing.

Ontsteking ook idem als deze van m'n bagheera.

Maar zoals gezegd: motor staat op een steun, heb er niet meegereden en kan dan ook niets over het vermogen of prestaties zeggen.

Draait naar mijn oordeel wel feilloos zowel stationair als op hogere toeren.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ombouwen

Post by hendrik »

Jos, ik denk niet dat het een probleem is om een koppakking van een 1.6 op een bagheera te zetten maar andersom gaat niet hé.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

407029 is zeker 1.6 en staat op alle 3 de motoren die ik heb.
Deze motoren hebben ook wel de OB en OD op het plaatje.
FO9800778 op het plaatje zegt me niets.
Misschien Horizon of Solara 1.6 motor van latere datum.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

De Solara motor is het in ieder geval niet.
Die heeft als type 6J1A
Er is ook een Peugeot 309 met de 1600 motor,
Wat mij is ingefluisterd maar niet geverifieerd is dat vanaf Simca 1100 de lagers krukas, en drijfstangen alle hetzelfde zijn.

Misschien valt er uit dit Franse topic nog wat info te destilleren.
http://simca1100.forums1.net/t1643-iden ... lbot-matra

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de info maar Frans is niet mijn ding.

Moeilijk te geloven dat er zo weinig verschil is tussen de bagheera en murenamotor. Er mee rijden is een enorm verschil!!!!
Als die nu nog grotere kleppen had dan zou ik zeggen daar zit het verschil.

Ps, Ik kan me niet voorstellen dat de bagheera carburatoren niet zouden voldoen op een murena. Misschien heeft hij dan neer vermogen. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

De Bagheera carburateur heeft een andere sproeier bezetting en de grotere kleppen op de Murena staan wat langer open.
Dat is een betere vulling, dus meer vermogen.
Daarbij zijn waarschijnlijk door de 4-bak in de Bagheera de verhoudingen anders waardoor versnellingen langer zijn
Dat voelt allemaal aan als minder vermogen.

Ik heb jarenlang Simca 1100F gereden.
Deze hadden ook een 4bak.
Bij 140km/h zat dat ding op 5500 rpm
Weinig power dus maar het lawaai zorgde wel voor de snelheidsbeleving.
Wel grappig dat ditzelfde motortje voor de dikke 90 pk in de Murena zorgt
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ombouwen

Post by hendrik »

Godfried, bagheera carburateurs kan je zo op de Murena zetten zonder probleem en anders om ook. Ik hen nu een carburateur van een murena op mijn bagheera zitten en dat gaat goed.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

oetker wrote:De Bagheera carburateur heeft een andere sproeier bezetting en de grotere kleppen op de Murena staan wat langer open.
Dat is een betere vulling, dus meer vermogen.

Kleppen diameter zou hetzelfde zijn als bagheera serie 6. Alleen een 4 mm grotere boring en een andere carburator. Ik kan me niet voorstellen dat die carburator het verschil maakt.
Dat is weinig verschil!! :o :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

Het is het totaalplaatje wat vermogen kost.
4mm kleinere boring .
Kleinere venturi's.
Andere sproeier bezetting.
Andere nokkenas.
Andere vervroegings karakteristiek (En dat is heel goed merkbaar na gespeeld te hebben met een ontsteking van een 1308).
Gewichtjes in de ontsteking was 4 gram verschil, en de veertjes waren anders.

Het zijn misschien maar kleine stapjes die anders zijn maar over het geheel kost het toch wel aardig wat PK's.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

Ik heb een elektronische ontsteking geplaatst meer dan 10 jaar geleden.
Ergens één van een Simca model maar welk?

Misschien dit eens controleren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ombouwen

Post by hendrik »

Bij mij in de bagheera zit ook een elektronische ontsteking in en ik weet ook niet de welke die zat er al in toen ik ze heb gekocht.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

Ik heb tijdens mijn experimenten een lijst gevonden wat en waar wat inzit.
Dat zijn Bosch en Ducelier distr.
De nummers geven de corresponderende vervroegingen.
Dus ook vac potjes zijn verschillend.
As 90 graden gedraaid dus rotor staat 1 kabel eerder.
Dizzy.jpg
Dizzy.jpg (112.38 KiB) Viewed 9323 times
Zelf heb ik een 1308 ontsteking omgebouwd naar Murena specs door gewichtjes en andere onderdelen om te zetten.
P1080746 (Custom).JPG
P1080746 (Custom).JPG (135.48 KiB) Viewed 9323 times
P1080748 (Custom).JPG
P1080748 (Custom).JPG (112.34 KiB) Viewed 9323 times
P1080754 (Custom).JPG
P1080754 (Custom).JPG (144.95 KiB) Viewed 9323 times
P1080755 (Custom).JPG
P1080755 (Custom).JPG (140.24 KiB) Viewed 9323 times
Je ziet de verschillende veertjes en gewichtjes. 4 gram verschil per gewichtje.
Natuurlijk later het nummer aangepast naar 039 (onderste in de lijst).
P1080759 (Custom).JPG
P1080759 (Custom).JPG (109.43 KiB) Viewed 9323 times
De 1308 ontsteking zat op mijn reservemotor en heb hem gebruikt op de Murena.
048 nummer bovenste in het lijstje en was bedoeld voor de 65 pk motor.
Veel vermogen verschil.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

Dat is zeer interessant. 8)

De delco die nu op mijn bagheera zit is de Bosch met nr; 0237020007

Ik heb twee reserve bosch delco's liggen.
1; 0237020006
2; 0237020047

Wat motor zit nu in mijn bagheera. Zie ik dat aan de motornummer?
07-008706486

Dit zal ik nog eens moeten bekijken.
Herman bedankt voor de info. :wink:
Last edited by GODFRIED on Tue Aug 08, 2017 6:48 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

Die er bij jou op zit is voor een 1600 motor

Edit
Niet waar, moet 1500 zijn.

(laatste Bagheera?) maar in ieder geval 6y2 motor (de 2 staat voor 2 carbu's)
Die deed het op mijn Murena redelijk (iets vermogenverlies).
Die heb ik later aan Stef verkocht met elektronica.
Die heeft hij op zijn Bagheera gezet om geen puntjes meer te hoeven vervangen.
Het vermogen storte helemaal in door die ontsteking.
Het is zeker van belang om de juiste ontsteking en carbu te hebben.
Daar is best veel verschil tussen.
Lopen doet het allemaal wel maar power kan zo maar weg zijn door foute componenten.
Ik zou zeggen probeer er is wat mee.
Ik heb geen reserve meer, want de as van mijn Murena distr. was krom door heetlopen op de bronzen lager en daar heb ik nu de as van de 1308 inzitten.
Ik zoek dus nog een 039 origineel.

Herman
Last edited by oetker on Tue Aug 08, 2017 7:04 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

Volgens de lijst is deze (0237020007) wel voor een 1442 motor maar heb ik een XY4 of een 6y 2 motor in mijn bagheera?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ombouwen

Post by oetker »

Inderdaad ik zag het verkeerd en correctie toegepast.
Welk motornummer staat er net onder je inlaatspruitstuk op de motor in het midden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk gaat het de 6Y2 motor zijn die in mijn bagheera steekt.
Ik heb dezelfde motor geplaatst dan bij aankoop en vermoed dat deze nooit is vervangen. Daar stond deze bagheera al te lang voor stil.
Volgen de gegevens die ik heb is zij maar 7 jaar in het verkeer geweest. Ik heb haar gekocht toen ze 13 jaar oud was. Oei minderjarig!! :lol:
Ik ga het type motor eens controleren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Ombouwen

Post by GODFRIED »

Dit zijn de nummers die ik op de bagheera motor heb gevonden. Aan de starter zijde van de motor, andere zijde heb ik niet bekeken.
Niet zo eenvoudig om de nummers af te lezen.
Je zou de motor moeten uitbouwen om dit goed te kunnen zien. :oops: :x :x
Of zou het aan mijn ogen liggen. Je wordt ouder papa!!!
N31/// 76
JMA//X3/// 138588

Dus het motornummer is; 07-8904289 (plaatje op de motor)
Het dus is het een 6Y7 motor volgens mijn gegevens.
Is de gebruikte delco nu goed??,
Last edited by GODFRIED on Sat Aug 12, 2017 5:48 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Ombouwen

Post by hendrik »

Godfried, daarom heb ik zo een Endoscoopcamera gekocht kan je overal goed kijken zelfs in de blok.




grt harry de matra.
Post Reply