Page 1 of 3

Ombouwen

Posted: Sat Jul 29, 2017 10:18 am
by benny
De gaten in het vliegwiel van een 1.6 staan gelijk opgesteld als die van een 1.4-vliegwiel.

Re: Ombouwen

Posted: Sat Jul 29, 2017 9:37 pm
by matrafan
Effe alle nummers die ik vind op de motor opgeschreven

Identificatieplaatje: FO9800778

In het blok net onder de cyl. kop: FMA 407029

Midden van het blok: 6B(P)4

Bestelling die ik destijds bij Carjoy geplaatst heb (staan geen maten bij vermeld):

01009A - Murena zuigerveren 1.6 standaard
Matra Automobile partnumber: 064055 25,00€

01058 - Koppakking Murena 1.6
Matra Automobile partnumber : 0209.54 .. 22,00€

Re: Ombouwen

Posted: Sun Jul 30, 2017 8:54 am
by GODFRIED
benny wrote:De gaten in het vliegwiel van een 1.6 staan gelijk opgesteld als die van een 1.4-vliegwiel.
Omdat de starter zo past zal de buitendiameter van het vliegwiel wel identiek zijn aan dit van de bagheera. Of heeft Jos een bagheera vliegwiel geplaatst?
Starters zijn onderling ook te verwisselen. Heb ik ergens horen zeggen. Korte en lange starter!!!

Re: Ombouwen

Posted: Sun Jul 30, 2017 9:38 am
by hendrik
Ja godfried, een starter van een Murena kan je op de bagheera zetten dat past.
Ik heb op mijn bagheera ook een starter gezet van een murena.



grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Sun Jul 30, 2017 10:55 am
by benny
Misschien dat er indertijd nog 1600-en verkocht geweest zijn met een 4-bak. En dan konden ze niet anders dan zo'n kleiner vliegwiel plaatsen. Maar dan met een krukas van een 1442.
En inderdaad de Solara GLS werd indertijd ook verkocht als 1600 met een 4-bak: https://it.wikipedia.org/wiki/Talbot_Solara
Dus Jos, je hebt gelijk.

Re: Ombouwen

Posted: Sun Jul 30, 2017 8:28 pm
by matrafan
De starters zijn onderling uitwisselbaar, ik heb onder mijn bagheera ook een korte versie zitten.

Ik heb dit destijds gedaan omdat het makkelijker monteren was, koelbuis diende niet gedemonteerd te worden bij de lange uitvoering moet deze wel gedemonteerd worden.

Als ik het zo lees op de site van Wikipedia hebben ze inderdaad Solara's uitgevoerd met een 1600 motor met 4-bak.

Blijft toch de vraag waarom het differentieel niet feilloos past tegen de motor?

Twee onderste gaten (degene waar de paspennen in zitten) ovaal moeten maken??

En de aanpassing van het geleidingsbusje in de krukas?

Is het mogelijk om via de motornummer te achterhalen of het een 1600 of 1495 motor is??

Re: Ombouwen

Posted: Mon Jul 31, 2017 8:31 am
by GODFRIED
Waarschijnlijk had deze 1.6 motor dan een aangepaste versnellingsbak en niet uitwisselbaar met deze van de bagheera. Misschien identiek aan de murena maar dan met 4 versnellingen. zelfs met die versnellingsbak denk ik dat je de ophanging en de steekassen nog moet aanpassen.

Re: Ombouwen

Posted: Mon Jul 31, 2017 10:11 pm
by matrafan
GODFRIED wrote:Waarschijnlijk had deze 1.6 motor dan een aangepaste versnellingsbak en niet uitwisselbaar met deze van de bagheera. Misschien identiek aan de murena maar dan met 4 versnellingen. zelfs met die versnellingsbak denk ik dat je de ophanging en de steekassen nog moet aanpassen.
Differentieel en versnellingsbak komen van een bagheera.

Vandaar dat ik denk dat aan de ophanging of steekassen niets verandert moet worden?

Ik heb ook de motorsteunen van een bagheera gemonteerd.

Naar mijn mening gewoon monteren in de bagheera en bollen maar.

Re: Ombouwen

Posted: Mon Jul 31, 2017 11:20 pm
by hendrik
Jos, de motorsteunen van Murena en Bagheera zijn het zelfde.



grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Tue Aug 01, 2017 6:01 pm
by GODFRIED
We zullen wel horen hoe dit afloopt. :wink:

Re: Ombouwen

Posted: Tue Aug 01, 2017 9:44 pm
by matrafan
hendrik wrote:Jos, de motorsteunen van Murena en Bagheera zijn het zelfde.



grt harry de matra.
Vandaar dat ik denk dat deze motor perfect past in het bagheera chassis.

Wie weet ga ik dat van de winter eens verder bekijken???

Zullen wel zien.

Re: Ombouwen

Posted: Tue Aug 01, 2017 9:59 pm
by hendrik
Jo, de blok pas zeker maar met de versnellingsbak is wat anders.

Ik heb vandaag een blok van een Murena en een blok van een bagheera eens bekeken die zijn het zelfde maar het vliegwiel van de Murena is 1 cm groter en het gat in de krukas is ook groter.



grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Wed Aug 02, 2017 9:01 am
by GODFRIED
Harry, Ben je daar zeker van??
Hoe kan dan de starter passen? Of heeft Jos ook het vliegwiel van een bagheera op de 1.6 geplaatst?
Ik zou denken dat de diameter van het vliegwiel voor de murena en de bagheera hetzelfde is!!

Re: Ombouwen

Posted: Wed Aug 02, 2017 9:15 am
by hendrik
Nee godfried, murna is 1 cm groter.

grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Wed Aug 02, 2017 7:16 pm
by matrafan
Ik heb het vliegwiel niet gewisseld, het kan wel zijn dat het een motor is zoals Benny aanhaalt.
Eentje waar een 4-bak aan gemonteerd heeft gezeten.
Blijft wel de vraag waarom ze dan de diameter van geleiding en de krukas niet verandert hebben.

De starter werkt feilloos, heb afgelopen zaterdag de motor nog laten draaien.
Als het 1 centimeter zou schelen zou dit niet zo zijn (denk ik).
Ik kan ook moeilijk geloven Harry dat het 1 cm scheelt want de starters zijn hetzelfde, alleen de lengte scheelt enkele centimeters.
Het tandwiel van starter is wel hetzelfde?

Het gat in de krukas heb ik een andere bus/lager geplaatst zoals eerder gemeld.
De priemas heeft dus duidelijk een ander diameter.

Re: Ombouwen

Posted: Wed Aug 02, 2017 9:55 pm
by hendrik
Ja de starter van Murena naar bagheera past perfect . Ik hoop dat het voor je lukt Jos dat zou fijn zijn hé.



grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Thu Aug 03, 2017 4:13 pm
by GODFRIED
matrafan wrote:n.
Blijft wel de vraag waarom ze dan de diameter van geleiding en de krukas niet verandert hebben.
Waarschijnlijk omdat de vier bak identiek is aan de 5 bak maar alleen 4 versnellingen heeft. Dus waarschijnlijk dezelfde als de murena!!
Dat dat vliegwiel niet dezelfde diameter heeft dan dat van de bagheera is moeilijk te geloven omdat de starter past. :o

Re: Ombouwen

Posted: Thu Aug 03, 2017 5:57 pm
by hendrik
Toch is dat zo Godfried kom maar eens bij mij thuis kijken dan laat ik het je zien.



grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Thu Aug 03, 2017 7:48 pm
by benny
Het vliegwiel van een 1442 heeft 6 bouten en als ik mij niet vergis heeft het vliegwiel van een 1.6 met 5-bak 7 gaten.

Re: Ombouwen

Posted: Thu Aug 03, 2017 9:50 pm
by hendrik
Benny, het vliegwiel is ook 1cm groter van een Murena.



grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 8:06 am
by GODFRIED
Zeer vreemd dat die starter dan toch past. Of zou die maar enkele mm ingrijpen op het kleiner vliegwiel? :o
Dus niet uitwisselbaar onderling!
Dit wil ook zeggen dat een bagheera versnellingsbak niet past op een 1.6 blok. Ook niet na ovaal maken van de paspennen!!! :o :o

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 10:14 am
by benny
Het vliegwiel is groter op de 1.6 maar de steek ( afstand tussen de tanden) is gelijk. Daardoor kan de startmotor van de Bagheera gebruikt worden op de Murena en omgekeerd.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 12:09 pm
by hendrik
Ik heb nog eens gekeken bij mij en dat klopt benny ik kan het niet beter verwoorden. Als ik nu de starter er vanaf wil halen van mijn Bagheera dan hoef ik de koeling niet meer los te maken dat bespaart veel werk uit.




grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 1:30 pm
by GODFRIED
benny wrote:Het vliegwiel is groter op de 1.6 maar de steek ( afstand tussen de tanden) is gelijk. Daardoor kan de startmotor van de Bagheera gebruikt worden op de Murena en omgekeerd.
Dat begrijp ik wel. Maar als de diameter van het vliegwiel niet gelijk is dan zou de starter van de murena bij een groter vliegwiel in principe iets hoger op het vliegwiel geplaatst zijn. Waarschijnlijk wordt de starter volledig op het huis van de versnellingsbak gemonteerd en is dit aangepast hierop.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 4:27 pm
by benny
Inderdaad Godfried, de startmotor is altijd op de versnellingsbak gemonteerd. En zoals je denkt, staat bij een groter vliegwiel de starmotor een beetje verder van de aslijn gemonteerd.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 6:35 pm
by GODFRIED
Onderdelen uitwisselen van twee verschillende type motors zoals de bagheera en de murena kan voor verrassingen zorgen.
Het is van op te letten. :o :o

Stel nu dat ik een bagheera motor laat uitboren naar een 1.6. Past dan de zuiger van een murena op de drijfstang van een bagheera? Kan de krukas dit aan, de koppeling ? Is de cilinderkop uitwisselbaar? En zo kun je nog even verdergaan!
Ik vermoed dat je vlug €1000 kwijt bent voor deze aanpassingen. zonder werkuren.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 7:58 pm
by benny
Je kan inderdaad een 1442 laten uitboren tot een 1.6. De krukassen zijn gelijk. Ik zal eens meten of de zuigers dezelfde zuigerpennen hebben. Uitboren kost volgens ik laatst gehoord heb, 30 euro per cilinder.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 04, 2017 11:14 pm
by hendrik
Godfried, de cilinderkop van de Bagheera en Murena zijn het zelfde die kan je uitwisselen. Ik heb nu toch ook op mijn bagheera een Murena kop op zitten.


grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Sat Aug 05, 2017 11:12 am
by oetker
Even terug naar de de indentificatie vd Murena 1,6 motor,

Nummer 407029 = 1.6 en staat net onder de inlaat midden op het blok.

Er zit ook een metalen plaatje op rechts daarnaast met een nummer.
De letters die ervoor staan zijn OB, OC of OD en hebben betrekking of het jaar af fabriek.

OB=1981
OC=1982
OD=1983
Quote Harry.
De cilinderkop van de Bagheera en Murena zijn het zelfde die kan je uitwisselen. Ik heb nu toch ook op mijn bagheera een Murena kop op zitten.
Dat is vreemd want een 1.6 motor heeft een bredere cilinder volgens mijn gegevens.
Er zijn ook diverse maten koppakkingen in omloop waarbij de Bagheera een heel ander bestelnummer heeft.
Heeft je Bagheera dan een 1.6 motor?

Groet Herman

Re: Ombouwen

Posted: Sat Aug 05, 2017 11:32 am
by hendrik
Niet dat ik weet maar er zit nu een Murena kop op.
Ik heb hier een paar cilinderkopen liggen van Murena en bagheera en daar is geen verschil in te zien.
Je ziet wel waar een koppakking heeft gezeten van de murena of bagheera dat is wel een verschil.







grt harry de matra.