Problemen met afstellen

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Problemen met afstellen

Post by benny »

We hebben in de Murena 1.6 een ander blok geplaatst. Die is helemaal open geweest en nagezien geweest. Nu zit alles terug in elkaar maar hebben we een carburator met een automatische choke geplaatst. De motor start na een 1/4 toer en gaat dan rond de 2500 tr/min draaien. Redelijk snel daalt het toerental ( Te zien aan de chokekleppen die open draaien) en dan valt de motor stil van zodra het toerental onder de 2000 tr/min zakt. Geen probleem dacht ik, ik plaats gewoon een originele carburator. Wat raaad je, hetzelfde doet zich voor. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Problemen met afstellen

Post by Muddy Bandit »

Staat de ontsteking wel goed, en werkt het vacuum deel?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Problemen met afstellen

Post by benny »

De ontsteking juist gezet met de stroboscooplamp en het vacuüm is in orde. Zal nog eens controleren of er wel nog ontsteking is onder de 2000 tr/min, maar er was wel ontsteking bij het juist zetten van de ontsteking. Deed dat zonder bougies om de startmotor te ontlasten.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Problemen met afstellen

Post by oetker »

gooi is een dikke doek over de aanzuig van de carb als die loopt.
Als de motor niet totaal smoort is er iets met vacuum of lekkende inlaatkleppen.
Compressie?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Problemen met afstellen

Post by benny »

Vandaag alles nog eens gecontroleerd. Iedere bougie gaf een vlam. De timing van de ontsteking stond perfect en de compressie was 12, wat uitstekend is. En toch wilde de stijfkop niet draaien onder de 2000 tr/min. Tot mijn oog viel op een buisje dat uit de inlaatcollector kwam die moest aangesloten worden op de oliedampontluchter. En inderdaad, langs die weg zoog de motor valse lucht. We hadden een carburator met automatische choke geplaatst maar dat blijkt niet de beste oplossing. Koud starten was fantastich maar warm starten verliep niet goed. Morgen plaatsen we een originele en de motor zou moeten als een Zwitsers klokje lopen.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Problemen met afstellen

Post by Muddy Bandit »

Tsja, dat vacuumspul kan je soms dagen bezig houden en hoofdbrekers bezorgen.
Ik speur zulke vacuumproblemen en valse lucht aanzuiging meestal op met behulp van een bus remmenreiniger: als het toerental opeens oploopt waar je spuit dan zit je meestal ook dicht bij het probleem.

Wat betreft de warme start met automatische choke: gaat het starten ook moeilijk zonder gas te geven?
Mijn ervaring is namelijk dat de warme motor bij het starten meestal even verzopen wordt doordat er tijdens het starten ook nog eens op het gaspedaal getrapt wordt. (de bekende automatische handeling dus :lol: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Problemen met afstellen

Post by benny »

Koud starten met de automatisch choke was fantastisch goed zonder aan het gaspedaal te komen. Direct daarna kon de motor gewoon versnellen. Doch warm starten was slecht want er moest gestart worden met een beetje gas geven maar direct daarna wilde de motor niet in traagloop draaien. We moesten voortdurend gas bijgeven om hem draaiende te houden. Het probleem is opgelost door er een carburator op te plaatsen met een manuele choke.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Problemen met afstellen

Post by oetker »

Ik heb ook zo'n carb met auto-choke gehad.
Die deed het uitstekend na demontage van de choke.
Probleem wordt dan winter starten.
In de zomer niet echt nodig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply