Controle van de Vacuum en Centrifugaal vervroeging

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Controle van de Vacuum en Centrifugaal vervroeging

Post by Urbain »

Iedereen die al eens de voorontsteking afgesteld heeft kent het effect: van zodra je het toerental opdrijft verdwijnt het BDP uit het vizier.
Nu als je een professionele stoboscooplamp met een vervroegingsinstelling hebt kun je het ijkpunt terug halen en aflezen hoeveel de voorontsteking bedraagt. Maar als je een iet of wat degelijk apparaat wil ben je al snel enkele honderden € kwijt, en voor een arme gepensioneerde is dat veel geld voor iets dat je maar zelden gebruikt.
Daarom heb ik, toen mijn motor open lag, een graadverdeling aangebracht op het vliegwiel zodat ik met een gewone stroboscoop ook de vacuum en centrifugaal vervroeging kan aflezen.

De volgende waarden gelden voor een 1.6 Murena motor.
Het vliegwiel heeft een diameter van 251.7mm wat een omtrek oplevert van 790.72mm. Een graad is dan afgerond 2.2mm.
Als je de vaste voorontsteking, de vacuum en de certifugaalvervroeging optelt kom je met een schaal van 40 graden wel toe. Desnoods kun je als extra de graadverdeling op het koppelingshuis er nog bij tellen.

Zie de foto...

Nog een opmerking, als je, zoals ik, de ontsteking controleert vanuit de kofferbak, kan je best de cijfers in de andere richting zetten, dan hoef je ze niet op hun kop af te lezen. (te laat aan gedacht...)
Attachments
DSC00678_s.jpg
DSC00678_s.jpg (34.85 KiB) Viewed 4772 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Deel 2...

De centrifugaalvervroeging kan makkelijk gecontroleerd worden door de vacuum aansluiting op de delco los te maken en het toerental in stapjes op te drijven.
Voor het vacuum gedeelte heb ik iets gebricoleerd. Een vacuumpompje met drukregelaar is te duur, daarom heb ik een oud bandenpompje van een roemloos einde op het recyclagepark gered en er een aansluiting op de aanzuigkant gemaakt zodat het pompje vacuum kan trekken. 600mm vacuum blijkt geen probleem te zijn.
Het vacuum sla ik op in een gerecycleerde brandblusser. Het voordeel hiervan is dat een busje vacuum makkelijk hanteerbaar is in de motorruimte, en als er een lekje in het vacuumpotje van de delco zou zitten, je dit onmiddellijk merkt door dat de onderdruk in het tankje vermindert.
Bij een pompje zou je dit niet merken.
Ik had eerst afluitkraantjes gebruikt die ook aquarium liefhebbers gebruiken voor hun luchtleidingen, maar die sluiten niet luchtdicht af.
Nu gebruik ik afknijpklemmetjes die het Rode Kruis gebruikt bij bloed en plasma afnames en die daar achteraf toch in de vuilbak terecht komen.
Dit werkt prima, op 24 uur geen drukverlies.

De eerste testen lijken mee te vallen, alleen mijn centrifugaal vervroeging is te onstabiel om een juiste aflezing te doen, ik zal dus eerst mijn delco moeten reviseren.

Meer nieuws later.
Zie de foto's van het knutselwerk...
Attachments
Draagbaar vauum
Draagbaar vauum
DSC01145_s.jpg (138.92 KiB) Viewed 4766 times
Het tankje vacuum trekken
Het tankje vacuum trekken
DSC01144_s.jpg (130.08 KiB) Viewed 4766 times
Ombouw bandenpompje tot vacuumpompje
Ombouw bandenpompje tot vacuumpompje
DSC00700_s.jpg (142.4 KiB) Viewed 4766 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Urbain, dat heb je goed bekeken hoe kom je er maar op. Maar ik wist niet dat je al gepensioneerd was dan heb je wel wat meer tijd voor je matra hé.







grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooie creatieve oplossingen.
Ik had ook nog het vliegwiel willen doen tijdens de bakwissel maar door stress bij Peter van een Murena die alweer 2 dagen op de brug hing heb ik dat maar laten varen.
Ik bedacht me zo dat ik ook de de oude afstelstreepjes als referentie afstand kon nemen on later streepjes te zetten.
Als de strobo wat zenuwachtig staat te shaken bij ralenti/stationair, dan zijn de veertjes te slap.
Je moet ze eerst strak zetten (zonder speling)en dat gaat maar om 0,niks mm.
Als je ze te strak zet is het vermogen weg.
Ik rij nog steeds met de Ducelier ontsteking van de Horizon.
Die doet het fantastisch dus is dit verschoven naar een lagere prioriteit.
We kunnen weer wat van je leren.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply