Page 1 of 1

Remmen ontluchten

Posted: Wed Mar 06, 2013 9:21 am
by jo
Tip van uit het Citroen forum Nederland gehaald :
Tip: ontluchten en doorspoelen bij voorkeur NIET doen door middel van het pompen met het rempedaal. Een oudere hoofdremcilinder gaat in 50% van de gevallen stuk of kort daarna lekken.

Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu je verse remcupje overheen dan is ie gelijk stuk.

Het ontluchten met een “eezybleed” setje werkt dan véél beter: daarmee zet je via het deksel van het remvloeistofpotje druk op het hele systeem en kan je ZONDER aan het rempedaal te komen het systeem ontluchten. Heel simpel, 1 voor 1 de nippels op de remklauwen openen en laten doorstromen tot er schone vloeistof uit komt zonder lucht. Tussen door wel regelmatig het “eezybleed” flesje bijvullen natuuurlijk!

Daarnaast is er nog de methode “omgekeerd ontluchten”: neem een oliespuitje ( je weet wel, zo’n kannetje met een pompje er op), vul dat met remvloeistof en duw een doorzichtig slangetje op de tuut. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw, de nippel open en pompen maar met het pompje van de oliespuit. Zo pomp je verse remvloeistof de klauw in, dan de leiding in en tenslotte de hoofdremcilinder in. De lucht ontsnapt heel gewoon via het remvloeistofpotje op de hoofdremcilinder. Ook hier weer regelmatig het oliespuitje vullen met remvloeistof en 1 voor 1 de klauwen af gaan.

mooiste is het ontluchten/doorspoelen met een setje van “eezybleed” o.i.d, dit gaat het makkelijkst

Posted: Wed Mar 06, 2013 11:18 am
by hendrik
Ja jo, dat is ook de beste manier om te ontluchten dan gaan de remcups niet stuk hé.





grt harry de matra.

Posted: Wed Mar 06, 2013 5:33 pm
by GODFRIED
Die omgekeerde methode lijkt me niet gemakkelijk. Wat doe je met het teveel een remolie in het reservoir??? Opletten dat dit niet overloopt en de vuile remolie blijft in het systeem.

Posted: Wed Mar 06, 2013 7:17 pm
by hendrik
Gelijk wij het gedaan hebben is nog het beste hé godfried.


grt harry de matra.

Posted: Wed Mar 06, 2013 11:06 pm
by Muddy Bandit
Die omgekeerde versie zal ik niemand aanraden, je loopt namelijk kans dat evt. aanwezig vuil verplaatst wordt naar de hoofdremcilinder... en dat wil je daar echt niet hebben.

De meeste remmen zijn al simpel te ontluchten door de ontluchtingnippel open te draaien en wat geduld te hebben... de zwaartekracht doet z'n werk dan wel.
En als je wat meer haast hebt is die "easy-bleed" ook een oplossing.

Maar je kunt ook simpel het vacuum-principe gebruiken, dan zuig je via de ontluchtingnippel de luchtbellen uit het systeem.
Dit kan al simpel met een oude verfspuit of zoiets: de beker eraf, slangetje tussen de nippel en aanvoer van de beker, en blazen maar. (wel even in een emmer of fles , geeft anders een smeerboel :lol: )

Posted: Wed Mar 06, 2013 11:40 pm
by oetker
Omgekeerd ontluchten is voor de koppeling eigenlijk de enige goede manier.
Door het doorhangen van de aanvoerleiding bleef er bij mij steeds lucht in het systeem.
Met omgekeerd ontluchten ging het prima.
Remsysteem hebben we met de Eezybleed gedaan.
Alhoewel dat ding van Gunson niet erg sterk is.
Het dekseltje van de fles draaiden we na 2 keer al in de puin.
De voorraadfles laten we tegenwoordig maar vervallen en zetten de deksel rechtstreeks.

Groet Herman