Remmen ontluchten
Posted: Wed Mar 06, 2013 9:21 am
Tip van uit het Citroen forum Nederland gehaald :
Tip: ontluchten en doorspoelen bij voorkeur NIET doen door middel van het pompen met het rempedaal. Een oudere hoofdremcilinder gaat in 50% van de gevallen stuk of kort daarna lekken.
Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu je verse remcupje overheen dan is ie gelijk stuk.
Het ontluchten met een “eezybleed” setje werkt dan véél beter: daarmee zet je via het deksel van het remvloeistofpotje druk op het hele systeem en kan je ZONDER aan het rempedaal te komen het systeem ontluchten. Heel simpel, 1 voor 1 de nippels op de remklauwen openen en laten doorstromen tot er schone vloeistof uit komt zonder lucht. Tussen door wel regelmatig het “eezybleed” flesje bijvullen natuuurlijk!
Daarnaast is er nog de methode “omgekeerd ontluchten”: neem een oliespuitje ( je weet wel, zo’n kannetje met een pompje er op), vul dat met remvloeistof en duw een doorzichtig slangetje op de tuut. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw, de nippel open en pompen maar met het pompje van de oliespuit. Zo pomp je verse remvloeistof de klauw in, dan de leiding in en tenslotte de hoofdremcilinder in. De lucht ontsnapt heel gewoon via het remvloeistofpotje op de hoofdremcilinder. Ook hier weer regelmatig het oliespuitje vullen met remvloeistof en 1 voor 1 de klauwen af gaan.
mooiste is het ontluchten/doorspoelen met een setje van “eezybleed” o.i.d, dit gaat het makkelijkst