Page 1 of 1

zwarte aanslag op koperdraad

Posted: Tue Dec 25, 2012 9:23 pm
by bart_heemskerk
Ik ben bezig om een schakelaar te maken in de accukabel. Zodat ik de accu kan afschakelen als ik de auto langere tijd wegzet.
Nou heb ik de min-accuklem eraf geknipt, aangestript, en daar wil ik een kabelschoen op doen. Maar het koper is zwart uitgeslagen!
Het lijkt me niet goed om die zwarte aanslag (corrosie?) te laten zitten i.v.m. overgangsweerstand.
Hoe krijg ik dat schoon?

Posted: Fri Dec 28, 2012 6:01 am
by oetker
Ja, dat is best wel lastig met elektra solderen want eigenlijk mag je daar geen zuren gebruiken, en vooral dikke daden zijn moeilijk schoon te schuren/reinigen en harskern te solderen.
S39 lost het wel op maar dat was vroeger op school een halsmisdaad.
Toch kom je er soms niet onderuit.
Ik gebruik dan zilversoldeer en S-65.
Dat is wat schoner.
Wel een beetje stevige soldeerknots gebruiken die wat wattage heeft om goed te laten vloeien, en accukabels met de brander de Montage-ogen vol laten vloeien..

Groet Herman

Posted: Fri Dec 28, 2012 10:56 am
by jo
S39 is toch ook zuur niet?
Gebruik dat ook bij zo'n vuile kabels. :-?

Posted: Fri Dec 28, 2012 11:11 am
by Muddy Bandit
Had dat probleem een paar weken geleden ook toen ik de stroomvoorziening in m'n Rocky wat heb opgewaardeerd met een 2e accu, heb toen die kabel eerst maar even behandeld met een staalborstel in de boormachine. :lol:

Image

De massakabel was trouwens van aluminium :o , die heb ik gelijk ook maar vervangen voor een koperen exemplaar.

Posted: Fri Dec 28, 2012 2:23 pm
by oetker
S39 oxideert nogal.
In principe harskern gebruiken, maar oude kabels krijg je daar bijna niet mee schoon.
S65 en zilversoldeer is dan mijn 2e keus.

Posted: Fri Dec 28, 2012 2:40 pm
by jo
Zilversoldeer heb ik niet en S65 ook niet, zal er eens achter kijken. :D

Posted: Sat Dec 29, 2012 3:01 pm
by bart_heemskerk
Ik ben een beetje huiverig voor het gebruik van zuur. Ik ben bang dat het iets in de kabel onder de isolatie kruipt, en dan het koper langzaam weg eet.

Posted: Sat Dec 29, 2012 6:54 pm
by oetker
Draad wat inkorten waar mogelijk, maar soms zit de oxydatie nogal diep in de draad.
Dan wordt het schuren/blank maken.
Erg tijdrovend als je veel moet doen.

Ik heb er nooit een echt goede oplossing voor gevonden.
Ik probeer zoveel mogelijk met harskern te solderen.
Als je zuur gebruikt dan goed spoelen zodat er geen resten achter blijven anders gaat het zuur het koper aantasten.

succes

Posted: Sun Jan 06, 2013 1:29 pm
by bart_heemskerk
Ik heb van de tip gehad on het koper een tijdje te dopen in een mengsel van azijn en zout. En vervolgens nadopen in water met bakpoeder. (natrium-bicarbonate).
Nou, dat heb ik dus gedaan. Het heeft wel wat aanslag verwijdert, maar echt schoon werd het niet. Ik heb het maar zo gelaten.

Vervolgens een kabelschoen aan de accukabel geknepen. (25mm2) En een nieuw stuk 35mm2 kabel met accuklem en kabelschoen, en een schakelaar.

En voila! Nou kan ik de accu afschakelen als ik de auto niet gebruik. 8)

Image

Image

Posted: Sun Jan 06, 2013 3:05 pm
by oetker
Zelf heb ik deze gezet.
Schroef je op de accupool en de afgaande kabel schroef je hier ook op.
Hoef je niets te solderen.
Image
Nadeel is wel dat je iedere keer het reservewiel even op moet lichten.

Groet Herman

Posted: Sun Jan 06, 2013 5:57 pm
by Richard
zoiets wil ik ook nog plaatsen, voordeel is dat mijn accu achterin staat.

Posted: Mon Jan 21, 2013 9:53 am
by GODFRIED
Ik heb deze schakelaar naast mijn zetel staan. Kan de batterij dus op ieder moment loskoppelen.