Krukas blokkeren, hoe ?

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Krukas blokkeren, hoe ?

Post by Richard »

Hoi,

Ik heb hier een los Murena 1.6 blok staan. Ik wil de krukas poelie verwijderen. Hoe / waarmee kan ik het best de krukas blokkeren ?

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Startermotor demonteren en dan de starterkrans blokkeren.
(liefst met het juiste gereedschap, anders een blok hardhout o.i.d. in verband met tandschades)

Maar kun je hem met een luchtsleutel niet los krijgen?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Richard,

Volgens het werkplaatshandboek dien je zelf een tooltje te maken om het vliegwiel via de starterkrans te blokkeren. (zie verder) Omdat ik geen stukje starterkrans liggen had heb ik zelf maar iets verzonnen. Uit een stukje plat ijzer uit de rommelbak heb ik eerst aan de kopse kant een holte geveild ongeveer zoals de starterkrans. Daarna de positie van de tanden overgebracht en deze eruit gezaagd en geveild.
Daarna het bevestigingsgat afgetekend en geboord. Op een uurtje ben je klaar en het werkt prima. Ik heb wel een verlengbuis op mijn sleutel gezet anders kreeg ik de moer niet los.
Attachments
Hiermee blokkeer je het vliegwiel.
Hiermee blokkeer je het vliegwiel.
DSC00876_s.JPG (174.7 KiB) Viewed 6324 times
Zo zou het eigenlijk moeten...
Zo zou het eigenlijk moeten...
DSC00874_s.JPG (113.13 KiB) Viewed 6324 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Met de luchtsleutel tikt die bij de meeste auto's zo los, maar ja dit is een Matra en daar moet je meestal iets extra voor doen.
Als het niet anders gaat het boek maar aanhouden, maar zon stukje tandkrans heb je meestal niet even liggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ideeen voldoende, ik ga eerst even lucht proberen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

lucht had ik eerder moeten doen, niet veel ervaring met lucht gereedschap maar hij vloog idd los. dank maar weer !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als je er eenmaal aan gewend bent dan wil je niet anders... een compressor met een goede luchtsleutel is een prima investering waar je heel veel plezier aan kunt beleven.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:Als je er eenmaal aan gewend bent dan wil je niet anders... een compressor met een goede luchtsleutel is een prima investering waar je heel veel plezier aan kunt beleven.
Precies,
Ik ben zo verwend wat dat betreft met de spullen van Peter, dat ik er eigenlijk niet meer aan moet denken dat weer allemaal op de klassieke manier te moeten doen.
Peter is wat dat betrefd nog erger.
Waar ik nog wel is de neiging heb iets met een rateltje of ringsleutel te moeten doen staat die al gauw achter me met de lucht.
Die mannen hebben nu eenmaal meer haast als ik 8)

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het rateltje en de ringsleutels zijn nog steeds m'n favoriet tijdens het opbouwen, daarmee heb je toch een stuk meer controle over wat je doet.
Maar als er iets los moet wat al 10 jaar vast heeft gezeten dan pak ik echt de luchtsleutel wel. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat doe ik ook altijd met een luchtsleutel dat gaat meestal veel gemakkelijker los.







grt harry de matra.
Post Reply