Page 1 of 1

Spelen met de banjo.

Posted: Sun Oct 14, 2012 9:19 am
by oetker
De achterste remslangen van de Murena is niet veel van te vinden.
Ik zit aan een oplossing te denken ala hieronder.

Men neme 1 banjo-bolt die vermoedelijk van een Bagheera is.
Jammer dat ik er maar 1 heb.
Image

Men voege toe 2 remslangen van een Peugeot 205
Kunnen ze zelfs op de Belgische keuring niet over zeuren.
Image

oa hier te koop voorr peanuts.
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-205-P ... 20cc265426

Wijst vanzelf toch?

Image

De andere kant M10x1, perfect dus.
Misschien dat op de borgrand iets af moet maar dat is peanuts.
Image

Nou de hamvraag?????
Of moet ik zeggen de Hesp-vraag?
Is dit een Bagheera bolt of ergens standaard te vinden????
De draad is M10x1 fijnmetrisch.
Het gat in de bolt 15 mm
Image

Kunnen de Bagheera boys is even dat gat voor me nameten.

Posted: Sun Oct 14, 2012 10:01 am
by hendrik
Herman, dat zijn de voorste remslangen van peugeot 205 hé die passen ook van voor op de murena.







grt harry de matra.

Posted: Sun Oct 14, 2012 10:28 pm
by oetker
Je kunt ze voor de voorzijde in ieder geval gebruiken, maar met Banjo ook voor de achterkant.
Moeten we die banjo's wel kunnen vinden.
Is me tot nu toe niet gelukt.

Zie hier de foto van de auto's waar deze slangen gebruikt worden.

Posted: Sun Oct 14, 2012 10:45 pm
by hendrik
Ik ga morgen toch eens kijken op die oude slangen wat ik heb liggen er van die banjo's op zitten.






grt harry de matra.

Posted: Mon Oct 15, 2012 7:15 am
by GODFRIED
Ik zal eens meten maar ben er vrij zeker van dat deze banjo van een bagheera is. Als je een remslang koopt van een bagheera is deze ook zonder banjo. De banjo zit op de remcilinder.

Iemand die bagheera's heeft afgebroken moet deze hebben. Ik zal eens kijken wat hier kan terug vinden. Weet zeker dat ik zo iets niet weggooi. :wink:

Posted: Mon Oct 15, 2012 8:43 am
by hendrik
Herman, op de oude slangen van mij zitten ook geen banjo's op jammer hé.








grt harry de matra.

Posted: Mon Oct 15, 2012 6:28 pm
by benny
De diameter is 14.9 mm op een Bagheera. Dus onderling te gebruiken. Wat ik ook gemeten heb is de diameter van de schroefdraad op de remslang en die is 9.3mm met een spoed van 1.0

Posted: Mon Oct 15, 2012 6:29 pm
by GODFRIED
De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto

Posted: Mon Oct 15, 2012 6:50 pm
by oetker
GODFRIED wrote:De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
Dus de remslang van de voorzijde past bij jou niet op de banjo?

Posted: Mon Oct 15, 2012 6:53 pm
by benny
Ik denk dat die wel te gebruiken is want de bout die erin gaat moet ruim kleiner zijn om de olie te kunnen laten passeren. De banjo wordt onderaan en bovenaan gedicht met een koperen ring.

Posted: Mon Oct 15, 2012 7:10 pm
by Vollegaaz
Zoals Benny aanhaalt, er moet wat speling zijn, het geheel wordt afgedicht met een dichting. Beide varianten schroefdraad zijn verkrijgbaar, ik weet bv bij angloparts kan je deze verkrijgen. (www.angloparts.com), op de Morris minor worden deze banjo's bv gebruikt, maar uiteraard ook op vele andere modellen van toendertijd. Of de banjo nu ietwat gebogen is, al dan niet maakt volgens mij niets uit aan de werking ervan.

Posted: Tue Oct 16, 2012 6:51 am
by GODFRIED
oetker wrote:
GODFRIED wrote:De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
Dus de remslang van de voorzijde past bij jou niet op de banjo?
Inderdaad de schroefdraad is anders daarom past de remslang niet.
Dat de banjo van de bagheera recht is doet niets aan de werking. Het is de draad die het probleem is.
Of je moet er draad van M10x1 kunnen intappen!!
Als je op de foto kijkt zie je het verschil van de draad al. Deze heeft een buitendiameter van 9,3mm en niet de gevraagde 10mm.

De remslang in het midden is deze van de bagheera achter.

Daar je één banjo hebt met de juiste draad moet die wel ergens te verkrijgen zijn, maar waar???
Succes. :wink:

Posted: Tue Oct 16, 2012 7:22 am
by oetker
Quote Godfried.
------------------
Daar je één banjo hebt met de juiste draad moet die wel ergens te verkrijgen zijn, maar waar???
Succes.
==================================================================

Je kunt aa de Banjo zien dat deze al een lang leven achter zich heeft.
Ik denk echt 60er jaren of ouder.
Dat het gat iets groter of kleiner is zijn wel oplossingen voor.
De slangaansluiting is het probleem.
Ik zal me is in de oude Engelse onderdelen storten voor een oplossing, maar fijnmetrisch was daar niet bekend.
Die hadden zo hun eigen metrieke stelsel.
Best wel moeilijk onderdeel om te vinden.

Groet Herman

Posted: Tue Oct 16, 2012 9:29 am
by hendrik
Herman, op een heftruk vind je die kleine banjo's ook op.








grt harry de matra.

Posted: Tue Oct 16, 2012 5:54 pm
by GODFRIED
Misschien is het toch mogelijk om een bagheera banjo aan te passen door er de juiste draad in te tappen. Alleen de vraag is er genoeg over voor draad in te tappen. Je kunt dan de aansluitopening waar de remslang op komt doorboren om er vlot met een draadtap in te kunnen.
Die andere opening is perfect. De bout met nippel past er zo in.

Posted: Tue Oct 16, 2012 8:37 pm
by oetker
In principe om M10 te kunnen tappen moet je 8mm boren.
Je gaf al aan dat de maat 9,3 mm was.
Dan blijft er te weinig over voor een goede verbinding.
Er komt daar toch soms wel 30 bar druk .
Een remslang met aan kant m10x1 en aan de andere kant de Bagheera draad zou deze banjo mogelijk maken. maar deze banjo zal ook moeilijk te vinden zijn.
Beste zou toch zijn de banjo te vinden die ik hier heb, maar dat valt dus tegen.

Groet herman

Posted: Tue Oct 16, 2012 9:00 pm
by Muddy Bandit
Misschien iets breder gaan zoeken?.. in de landbouwvoertuigenbranche en de vrachtwagenbranche worden dit soort banjo-koppelingen ook wel gebruikt voor brandstofpompen.

Posted: Tue Oct 16, 2012 11:58 pm
by jo
M10 standaard is 1.5 spoed, dat is 8.5 boren of 9.3 als je met een roltap werkt.
M10 x 1 is 9 boren of 9.5 voor een roltap.
http://www.borenco.be/article/50187_Rol ... HSS-E+M+12+

Posted: Wed Oct 17, 2012 3:13 am
by oetker
jo wrote:M10 standaard is 1.5 spoed, dat is 8.5 boren of 9.3 als je met een roltap werkt.
M10 x 1 is 9 boren of 9.5 voor een roltap.
http://www.borenco.be/article/50187_Rol ... HSS-E+M+12+
=========================================================

Mijn schoolopleiding loopt al jaren achter de feiten aan.
Geleerd was x8 voorboren en dan met 3 tappen de draad maken.
Zo was het in de tijd van Tom Poes, maar het is mooi dat het kan.
Het geeft weer wat mogelijkheden, maar de banjo van de bagheera ligt ook niet voor het oprapen.

De banjo's voor de brandstofpompen hebben meestal een slangaansluiting, maar als de invoer maar groot genoeg is zou daar ook in getapt kunnen worden.
We snuffelen gewoon verder.

Groet Herman

Posted: Wed Oct 17, 2012 6:31 am
by GODFRIED
Indien je geen oplossing vindt laat het me weten en ik stuur je één banjo op. :wink: