Roest

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Roest

Post by bart_heemskerk »

Beste matra mensen,

Hier een interessante roest link.
Het is van het amerikaanse auto forum. Daar is iemand die diverse roest middeltjes heeft uitgetest. Van dure fertan en rx-5 tot goedkope action, HG. En jachtlak en scheepsteer en lijnolie en loodmenie.
En ontroesten met cola, uien en azijn

Image

http://www.amerikaanseautosite.nl/roest_test.htm

En nog meer op het forum
www.amerikaanseautopagina.com/forum

Een beetje de Dr Oetker van de amerikaanse auto's :wink:
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Leuk en informatief
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer interessante test. Weinig produkten die echt goed zijn.
Heb zelf Fertan gebruikt maar bij onderdelen die niet dadelijk gelakt worden is het waardeloos.
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Ik heb net mijn voorremmen opgeknapt. Nieuwe seals en zuigers. De remklauwen en de remklauwhouders heb ik behandeld met HG roestoplosser. Eén fles verdunt met 2,5 liter water, en daar de boel 24 uur lang ingedaan. Daarna de boel goed grondig met water afgespoeld. Dat viel me niet mee. Het HG spul laat een zurige waas achter. Alsof het niet weg te wassen is, en gewoon door blijft werken.

Na twee dagen de remklauwen geschildert met hamerite.

Nou lijkt het dat onder de verf de roestoplosser nog actief is. De verf hecht niet. :cry:
Les voor de volgende keer: Geen roestoplosser gebruiken, maar gewoon staalborstel. En roestoplosser gebruiken om de tuinhark in te doen.

Vandaag bij de action een busje roeststop/primer gehaald, en daarmee het steuntje van de voorklepomhooghoustop mee behandeld. Daar kan weinig kwaad mee :wink: . Het lijkt op blanke lak, en het is overschilderbaar.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik ben al jaren voorstander van Brunox maar je moet hem wel toepassen als voorgeschrevne, lees voldoende lagen aanbrengen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, iedereen heeft zo z'n eigen ervaringen en gebruiken tegen de roestduivel.

Je kunt de middelen grofweg indelen in 3 groepen, namelijk de verfproducten, de bitumen/waxproducten en de roest"stoppers" die nog weer een verdere nabehandeling nodig hebben.
Deze groepen kun je onderling totaal niet met elkaar gaan vergelijken, de ene is prima over te spuiten met autolak en de andere totaal niet meer.

Er zijn genoeg middelen in de handel om de roest voor lange of korte termijn tegen te gaan.
En hierin valt mij op dat de basis van sommige middelen hetzelfde is, maar de prijzen wel mijlenver uit elkaar liggen... (en als "zuunige öllander" ga ik dan natuurlijk voor de beste prijs/kwaliteitverhouding :lol: )

De Fertan gebruik ik alleen op de delen waarmee ik later nog weer aan het werk moet, dit doe ik puur om nieuwe roestvorming tijdelijk te voorkomen.
(de met Fertan behandelde delen kun je probleemloos verlassen zonder alles eerst opnieuw blank te moeten maken)

Voor de duurzame roestpreventie is ijzermenie (of Tenco-Ferro) met Owatrol-olie verdund nog steeds mijn favoriet, en in de holle ruimte's gebruik ik pure Owatrol-olie i.p.v. tectyl, ml of wax.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

bart_heemskerk wrote: Na twee dagen de remklauwen geschildert met hamerite.

Nou lijkt het dat onder de verf de roestoplosser nog actief is. De verf hecht niet. :cry:
Les voor de volgende keer: Geen roestoplosser gebruiken, maar gewoon staalborstel. En roestoplosser gebruiken om de tuinhark in te doen.
Kan ook in de aard van het materiaal liggen... gietijzer is poreus en absorbeert vet en olie (remvloeistof).
Wil je dit echt schoon krijgen zul je het eerst moeten verwarmen (even een uurtje in de oven als moeders weg is :lol: ) en direct daarna stralen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Precies, de truc is de klauwen uit te koken met Soda.
Image
Image
Het vet lost op en komt boven drijven.
Ook heb ik zoutzuur en HG gebruikt om te ontroesten.

Daarna spuiten met tuinhekjesverf metaalkleur van Rambo
Zit bij mij al jaren goed.
Image
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply