Page 1 of 1

Roest

Posted: Mon Mar 19, 2012 8:29 pm
by bart_heemskerk
Beste matra mensen,

Hier een interessante roest link.
Het is van het amerikaanse auto forum. Daar is iemand die diverse roest middeltjes heeft uitgetest. Van dure fertan en rx-5 tot goedkope action, HG. En jachtlak en scheepsteer en lijnolie en loodmenie.
En ontroesten met cola, uien en azijn

Image

http://www.amerikaanseautosite.nl/roest_test.htm

En nog meer op het forum
www.amerikaanseautopagina.com/forum

Een beetje de Dr Oetker van de amerikaanse auto's :wink:

Posted: Tue Mar 20, 2012 4:25 pm
by JV
Leuk en informatief

Posted: Sat Mar 24, 2012 5:08 pm
by GODFRIED
Zeer interessante test. Weinig produkten die echt goed zijn.
Heb zelf Fertan gebruikt maar bij onderdelen die niet dadelijk gelakt worden is het waardeloos.

Posted: Sat Mar 24, 2012 8:58 pm
by bart_heemskerk
Ik heb net mijn voorremmen opgeknapt. Nieuwe seals en zuigers. De remklauwen en de remklauwhouders heb ik behandeld met HG roestoplosser. Eén fles verdunt met 2,5 liter water, en daar de boel 24 uur lang ingedaan. Daarna de boel goed grondig met water afgespoeld. Dat viel me niet mee. Het HG spul laat een zurige waas achter. Alsof het niet weg te wassen is, en gewoon door blijft werken.

Na twee dagen de remklauwen geschildert met hamerite.

Nou lijkt het dat onder de verf de roestoplosser nog actief is. De verf hecht niet. :cry:
Les voor de volgende keer: Geen roestoplosser gebruiken, maar gewoon staalborstel. En roestoplosser gebruiken om de tuinhark in te doen.

Vandaag bij de action een busje roeststop/primer gehaald, en daarmee het steuntje van de voorklepomhooghoustop mee behandeld. Daar kan weinig kwaad mee :wink: . Het lijkt op blanke lak, en het is overschilderbaar.

Posted: Sat Mar 24, 2012 9:23 pm
by jo
Ik ben al jaren voorstander van Brunox maar je moet hem wel toepassen als voorgeschrevne, lees voldoende lagen aanbrengen.

Posted: Sat Mar 24, 2012 10:25 pm
by Muddy Bandit
Tsja, iedereen heeft zo z'n eigen ervaringen en gebruiken tegen de roestduivel.

Je kunt de middelen grofweg indelen in 3 groepen, namelijk de verfproducten, de bitumen/waxproducten en de roest"stoppers" die nog weer een verdere nabehandeling nodig hebben.
Deze groepen kun je onderling totaal niet met elkaar gaan vergelijken, de ene is prima over te spuiten met autolak en de andere totaal niet meer.

Er zijn genoeg middelen in de handel om de roest voor lange of korte termijn tegen te gaan.
En hierin valt mij op dat de basis van sommige middelen hetzelfde is, maar de prijzen wel mijlenver uit elkaar liggen... (en als "zuunige öllander" ga ik dan natuurlijk voor de beste prijs/kwaliteitverhouding :lol: )

De Fertan gebruik ik alleen op de delen waarmee ik later nog weer aan het werk moet, dit doe ik puur om nieuwe roestvorming tijdelijk te voorkomen.
(de met Fertan behandelde delen kun je probleemloos verlassen zonder alles eerst opnieuw blank te moeten maken)

Voor de duurzame roestpreventie is ijzermenie (of Tenco-Ferro) met Owatrol-olie verdund nog steeds mijn favoriet, en in de holle ruimte's gebruik ik pure Owatrol-olie i.p.v. tectyl, ml of wax.

Posted: Sat Mar 24, 2012 10:33 pm
by Muddy Bandit
bart_heemskerk wrote: Na twee dagen de remklauwen geschildert met hamerite.

Nou lijkt het dat onder de verf de roestoplosser nog actief is. De verf hecht niet. :cry:
Les voor de volgende keer: Geen roestoplosser gebruiken, maar gewoon staalborstel. En roestoplosser gebruiken om de tuinhark in te doen.
Kan ook in de aard van het materiaal liggen... gietijzer is poreus en absorbeert vet en olie (remvloeistof).
Wil je dit echt schoon krijgen zul je het eerst moeten verwarmen (even een uurtje in de oven als moeders weg is :lol: ) en direct daarna stralen.

Posted: Sun Mar 25, 2012 6:53 am
by oetker
Precies, de truc is de klauwen uit te koken met Soda.
Image
Image
Het vet lost op en komt boven drijven.
Ook heb ik zoutzuur en HG gebruikt om te ontroesten.

Daarna spuiten met tuinhekjesverf metaalkleur van Rambo
Zit bij mij al jaren goed.
Image
Image
Image

Posted: Fri Feb 01, 2013 1:14 pm
by jo