Montage vliegwiel bij een 1.6 motor

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Montage vliegwiel bij een 1.6 motor

Post by Urbain »

Voor het vervangen van de krukasdichting heb ik het vliegwiel moeten verwijderen. Ik heb echter nergens gevonden hoe je het vliegwiel moet monteren, kwestie van het BDP merkteken op zijn plaats te houden.
Ik heb dan voor de demontage maar zelf een merkteken aangebracht, en kan het dus terug in de goede stand monteren, maar er moet toch ergens informatie beschikbaar zijn hoe je het vliegwiel moet positioneren.
Alleen, ik vind het niet...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het vliegwiel kan je niet verkeerd monteren want de bouten zijn niet gelijk verdeeld over de cirkel.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Urbain,

Het vliegwiel is uitgebalanceerd vanuit de fabriek, het maakt niet echt uit hoe je het op de krukas positioneert denk ik.
Het is altijd in evenwicht, hoe je het ook monteert.
De koppeling+drukgroep die je erop zal monteren zou ook perfect uitgebalanceerd moeten zijn.
Wel ervoor zorgen dat je de vliegwielbouten met Loctite behandelt voor een goede borging en dichting.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

benny wrote:Het vliegwiel kan je niet verkeerd monteren want de bouten zijn niet gelijk verdeeld over de cirkel.
Benny,

Wat kan het leven soms toch eenvoudig zijn... ik ben het weer veel te ver gaan zoeken.

@Bart
Je mag het vliegwiel niet in alle posities monteren want dan komt het merkteken om de onsteking af te stellen niet meer uit.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply