Delco

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Delco

Post by Urbain »

Ik probeer een reserve (Bosch) delco te demonteren om hem goed schoon te maken. De veertjes en en de gewichtjes zien er allemaal nog goed uit, alleen wat aangekoekt vet. Maar ik zou de centrale as willen verwijderen om alles goed schoon te kunnen maken en terug te smeren. Het probleem is dat het borgasje beneden waarmee het stuk met de 2 nokjes geborgd is muurvast zit. Ik heb er met een hamer en drevel al enkele tikken op gegeven, maar er komt geen beweging in. Ik durf echter niet teveel kracht zetten om zeker niets te beschadigen.
Heeft iemand dit al ooit gedemonteerd?
Attachments
delco.jpg
delco.jpg (48.79 KiB) Viewed 6032 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Beetje kruipolie op het asje spuiten.

De bekken van de bankschroef een beetje openen, hier de onderkant met ronding dwars inleggen.

Misschien effe met twee personen zodat één de delco kan vasthouden zodat de ander met een drevel de pen kan loskloppen.

Dacht dat ze maar naar één kant eruit kan maar weet het niet zeker.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Bedankt Jos voor de reactie.
Na 4 dagen kruipolie heb ik het asje er vanmorgen eindelijk kunnen uittikken. Ik begon al aan mezelf te twijfelen, zoiets eenvoudig dat maar niet wil lukken.
Maar het zat dan ook muurvast...

Ik veronderstel dat de spiraalvormige groeven in de as dienen voor de smering. Moet ik hier speciaal vet voor gebruiken dat tegen de motortemperatuur kan?

Eén van de redenen waarom ik het persé wou demonteren was ook om de vertikale speling van de as te verminderen (ruim 1mm). De rotor vertoont immers schuursporen van tegen het dak van de delcokap te schuren.
Attachments
DSC00571_s.jpg
DSC00571_s.jpg (47.63 KiB) Viewed 6007 times
DSC00575_s.jpg
DSC00575_s.jpg (52.1 KiB) Viewed 6007 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb deze nog nooit gedemonteerd maar altijd handig om te zien hoe anderen dat doen, en zeker hoe ze de problemen oplossen.
Ik weet dat Herman ook al een delco heeft gerestaureerd, staat hier ergens op het forum.
Dus hou ons op de hoogte van wat je tegen komt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb die delco wat ik van jurgen heb gekocht ook helemaal gedemonteerd gehad om ze te restaureren. Mooi werk om te doen.





grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Harry,

Heb jij ook problemen gehad om het asje eruit te kloppen?
Ik heb het ondertussen allemaal opgekuist en gesmeerd, maar bij het terug monteren vond ik toch dat ik weer veel kracht op het asje moest zetten, zoals bij het demonteren.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja urbain, en dat is ook normaal dat het asje zo vast zit. Maar ik heb dat asje er niet uit geklopt ik heb daar een speciaal gereedschap voor een soort polietrekker. Ik heb er drie gedaan en ze zitten allemaal zo vast.






grt harry de matra.
Post Reply