Page 1 of 6

Revisie koelsysteem 2.2

Posted: Tue Jan 18, 2011 10:59 pm
by oetker
Ik ben al een tijdje bezig een vervanger te zoeken voor het Expansievat van de 2.2 en de latere versie van de 1.6.
Deze plastic vaatjes zijn niet meer verkrijgbaar voor de Murena.
Ik begin een beetje tureluurs van het zoeken, maar heb een paar vaatjes op het oog.

Matra besloot tijdens de produktie hetzelfde vat te monteren in de 1.6
Nu zijn er 2 mogelijkheden waarom dat gedaan is.
Het is een modificatie, of vanwege de grote voorraad 2.2 vaten deze ook maar in de latere 1.6 gezet.

Als het een modificatie is dan is mijn vraag waarom?
Ik gok er op dat de oudere vaatjes te klein zijn.
Er moet rekening worden gehouden met de uitzetting van water van 20 naar 100 graden.
Nu zit er 11 liter in het koelsysteem en als je dan gaat rekenen dan betekent het dat de uitzetting van 20 naar 100 graden een halve liter is.

Nu weet ik dat de inhoud van de nieuwe vaten 2.7 liter is.
Graag zou ik willen weten wat de inhoud is van het oude type expansievat.
Tevens wil ik weten dat als het vat tot het max streepje is gevuld of er nog een halve liter bij kan.

Alvast bedankt voor de mede werking.
Oetker

Edit correctie onjuiste inhoud vat.

Posted: Wed Jan 19, 2011 8:02 am
by matra530lx
Herman,

Het expansie vaatje is in de 1.6 gewijzigd omdat ze problemen hadden met geluid in het koelwatercircuit en er daar voor een tijdelijke oplossing is gekomen via een service mededeling die ik vanavond on-line zal zetten. Het nieuwe vaatje loste dit probleem gelijk op, zonder extra onderdelen.
Wat de inhouden betreft kan ik u niet helpen, ik had vroeger die dingen allemaal in reserve liggen en kon het dan direct uitzoeken voor u, maar bezit al jaren geen Murena meer.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Wed Jan 19, 2011 10:10 am
by hendrik
Herman, ik heb het eens voor je uit gezocht. Als het vat tot het max streepje is gevuld is dat 1,5 en 2,5 is ze helemaal vol.





grt harry de matra.

Posted: Wed Jan 19, 2011 2:17 pm
by oetker
Harry, mooi dat je dat even voor me uitgezocht hebt.
Er gaat dus 1 liter bij boven het max streepje.
Dat opent perspectieven en kan ik weer verder.

Edit. 5-2013
Nadere controle op het expansievat wat uit mijn 1.6 komt blijkt dat er maar 1.4 liter in de 1600 vaatjes gaat :x
Misschien verschillende vaatjes?

Posted: Wed Jan 19, 2011 2:55 pm
by hendrik
Herman, Ik heb in de gele en de grijze een groot vat zitten zo gelijk in de 2.2 maar als die kapot moeten gaan kan ik dan ook zo een kleine gebruiken weet jij dat ?Wand ik heb twee van die kleine liggen van die twee murena's wat ik gesloopt heb zo niet kan ik ze beter verkopen daarom.





grt harry de matra.

Posted: Wed Jan 19, 2011 3:55 pm
by oetker
In de 1.6 kan dat zeker, maar Jean 530 haalde al aan dat het grote vat is toegepast als verbetering.
Daar zou Jean vanavond over posten.

Posted: Wed Jan 19, 2011 5:30 pm
by hendrik
Voor noodgeval zijn ze nog wel goed, dan bewaar ik ze nog wat.





grt harry de matra.

Posted: Wed Jan 19, 2011 6:09 pm
by GODFRIED
Ja, Herman je gaat dat vat niet alleen nodig hebben. Ik heb ook al eens rondgekeken en niets gevonden. Het vat in mijn murena heeft ook barstjes en zal het vroeg of laat begeven.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Posted: Wed Jan 19, 2011 7:54 pm
by oetker
Ik heb een paar vaatjes op het oog die nog wat onderzoek vergen maar waarschijnlijk kunnen voldoen.
Het probleem is dat deze vaatjes plastic doppen hebben.
De Murena dop is namelijk vrij specifiek.
Hij gaat openen als 12 psi druk bereikt is.
Dat is dus de druk die maximaal in het systeem mag voorkomen.
Dat luistert vrij nauw.
De dichst in de buurt komende metalen doppen die er aangeboden worden zijn echter 10 psi of 14 psi.
Ik zou dan voor de 10 psi kiezen.
De plastic doppen die er zijn, beginnen bij die druk.
Renault schijnt daar een kleurensysteem voor te hebben.
206dop (Custom).jpg
206dop (Custom).jpg (124.5 KiB) Viewed 12067 times
Behalve Renault schijnt niemand zich echter aan deze kleuren te houden.
De witte dop is 0.7 bar wat neer komt op 11 psi, die is dus het meest dichtbij.
Een tolerantie van 10% mag.
Het afgebeelde vaatje kan voldoen als de inhoud goed is, cq als er een halve liter of meer expansie in zit.

Behalve de druk dat de Murena dop opent, gaat dat ding ook open bij een bepaalde onderdruk.
Of alle doppen deze eigenschap hebben moet ik ook nog uitvissen.
Ook het waarom daarvan kan ik alleen maar gissen.
Vermoedelijk het voorkomen van lucht in het systeem.
Genoeg te onderzoeken dus.

Posted: Wed Jan 19, 2011 8:51 pm
by matra530lx
Herman,
Zoals beloofd in bijlage de service mededelingen die het probleem beschrijven en de aanpassing.
Heb ook nog het verhaal van het ontluchten van het koelsysteem er bij gedaan. Daar kan je uit afleiden dat in mei 1982 de andere vaatjes van volume en uitvoering zijn gebruikt.
Dit om maar een rede, de kostprijs was lager om een ander vaatje te plaatsen, dan om een vaatje + alle aanpassings onderdelen te blijven gebruiken.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Wed Jan 19, 2011 9:20 pm
by oetker
Kijk nou vallen er ineens wat dingen op hun plaats, zoals het afdoppen op het thermostaathuis.
De expansieklep heb ik echter nog nooit gezien.
Daar zijn er schijnbaar maar weinig van geplaatst.
Het reduceerventiel zit ook op de 2.2.
Bedankt voor deze waardevolle info Jean.
Deze mod had ik niet in mijn doc, en komt ook niet voor in die van Toine.
We gaan dit allemaal meenemen in de quest.

Posted: Thu Jan 20, 2011 5:10 am
by GODFRIED
Herman,
Dat begint er al goed uit te zien, een nieuwe bevestiging voor het expansievat maken, de aansluiting misschien een beetje aanpassen en we zijn gesteld.

Als je kortelings een bestelling doet mag je voor mij een expansievat meebestellen en dat regelen we dan tijdens de nieuwjaarsreceptie.


Jean,
Zoals we van je gewend zijn, je weet het toch maar weer.

Posted: Thu Jan 20, 2011 9:46 am
by oetker
Het 1.6 vat kan volgens mij ook in de 2.2, maar dan roepen we denk ik het probleem op dat in de modificatie beschreven word.

De 2.2 vaatjes verschillen niet veel in inhoud maar zijn gewoon langer.
Door de werveling van het terug lopende water uit de thermostaat ontstaan luchtbelletjes in het water van het expansie vat.
Omdat de hoogte van het expansievat van de 1.6 vrij klein is, kunnen die luchtbelletjes door de aanzuiging mee gezogen worden in het circulatie circuit.
De 2.2 heeft een pomp die krachtiger is dan de 1.6 en zou daar nog meer last van hebben.
Daarom is het expansievat lanwerpig en uitgerekt bij de 2.2 en zit het reduceerventiel er tussen om de kracht van het terug stromende water in te perken.

Een luchtbelletje in water wil altijd naar de oppervlakte en dat moet ook in dat vat.
Als er veel zuiging is kan die meegezogen worden in het circuit.
Hoe verder de afstand van de luchtbelletjes tot de aanzuigbuis, des te minder kracht op dat lucht belletje.
Het is dus zaak hier op te letten.
Vermoedelijk om deze reden valt het Renault vaatje af, maar heb nog oog op een ander vat die langer is en die tevens een niveauschakelaar heeft.
Die zijn ook geschikt voor veel hogere druk, maar dan moet de 0.7 bar Renault dop nog passen.
Het onderzoek gaat verder.

Posted: Thu Jan 20, 2011 11:06 am
by oetker
@ Godfried of Harry.

Kan iemand even de lengte van het langwerpige vat opmeten?
Zonder tuitje en dopbevestiging, dus zuiver de lengte van het tankje.
Ik heb de Murena niet voorhanden en kan zelf niet kijken.
Alvast bedankt.

Posted: Thu Jan 20, 2011 11:21 am
by hendrik
Herman, ik ben eens gaan meten zonder de dopbevestiging en zonder tuitje is ze 21 cm hoog.




grt harry de matra.

Posted: Thu Jan 20, 2011 11:22 am
by oetker
OK Harry bedankt.

Posted: Fri Jan 21, 2011 6:26 am
by GODFRIED
Ja, logische verklaring die je gegeven hebt aan het probleem met een lager expansievat. Daar je niet dadelijk bij stil maar wel vervelend als je het geplaatst hebt.

Posted: Fri Jan 21, 2011 11:15 am
by oetker
Geen eenvoudige opgaaf en heeft al een zee van tijd gekost :(
Na duizenden vaatjes de foto's van bestudeerd te hebben, blijven er maar een paar vaatjes over.
2 van die vaatjes zouden na een modificatie ook werken.
Sommige vaatjes die ook kunnen hebben een dermate exotische vormgeving dat bevestiging een groot probleem gaat worden.
Andere vaatjes hebben weer vage banjonet aansluitingen.
Ik heb een aantal best of geselecteerd die ik in real life ga bekijken.
Liefste had ik bij de metalen dop gebleven, maar dat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.Het gaat waarschijnlijk het Clio vat worden met de witte Renault dop en de 2 uitvoeren onderin (NB: er zijn er ook met 1 uitvoer).
Om alle expansievaatjes te bestellen gaat wat ver.
Ik ga eerst zo'n dop opscharrelen, en daarna een loopje over de sloop doen.
Dan kan ik alvast wat zaken elimineren.

word vervolgd

Posted: Fri Jan 21, 2011 4:38 pm
by benny
Heeft er iemand zo'n aanpassingsset te koop ( onderdelen 1 t.e.m 9 van figuur 2)? Onze Murena is nog van voor de aanpassing en je hoort inderdaad geluid vooraan in het interieur van het water die door de radiator gaat.

Posted: Fri Jan 21, 2011 5:22 pm
by oetker
@ Benny.

Genereert het ook lucht in het systeem?

Posted: Fri Jan 21, 2011 5:33 pm
by benny
Geen idee, want ik heb nog geen luchtbellen zien terugkeren naar het uitzetvat. Maar het geluid is er wel en dat is al iets dat op mijn systeem werkt.

Posted: Fri Jan 21, 2011 5:48 pm
by hendrik
Hij matramannen, wat kost dat bij simon zo een nieuw vaatje wie weet dat?





grt harry de matra.

Posted: Fri Jan 21, 2011 5:51 pm
by oetker
Nergens meer leverbaar.
Op het Deense forum zijn ze in allu aan het bijmaken.
Kun je op inschrijven.
Dat kost wel wat.

http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 95.15.html

Posted: Fri Jan 21, 2011 7:56 pm
by GODFRIED
Herman, als je al een oplossing kunt vinden mag je blij zijn.
Ik hoop dat je eruit komt! Wel handig voor de meelopers die afwachten en dan je idee overnemen. Maar er staat dan wel je stempel opgedrukt, daar moet je het dan mee doen.

Veel geld voor allu expansievat 175 pond, doe daar dan nog de verzending bij en nog wat kosten en je zit aan 200 pond!!

Posted: Fri Jan 21, 2011 7:57 pm
by matra530lx
Benny,

Bij Simon in zijn online shop staat het aanpassings materiaal nog te koop aangeboden, maar denk dat een ander expansievat goedkoper zal zijn.
Heeft Verhulst in Beveren geen tweedehands expansievat uitvoering 1982 meer liggen?

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Fri Jan 21, 2011 8:08 pm
by oetker
Het probleem van al die gebruikte vaatjes is dat ze aan het barsten zijn na al die jaren.
Beter nieuw zien te vinden, maar dat is onmogelijk.
Ik had het ideale vat gevonden, maar dat is voor een mercedes SLK 230 en kon de originele dop op.
Die heeft een slim systeem om de lucht uit de retourleiding te halen door een appart compartiment dat boven het niveau van de dop zit.
Dat is gewoon net zo zeldzaam en vrij duur.
Ik denk dat het wel gaat lukken, maar er zijn nog wat dingen uit te zoeken.

Posted: Fri Jan 21, 2011 8:51 pm
by hendrik
Dat is jammer dat ze niet meer te krijgen zijn anders kocht ik me nog een nieuwe. Dat vatje wat in mijn grijze murena zit lijkt me nog vrij nieuw zo te zien tegen die gele ziet er maar raar uit.





grt harry de matra.

Posted: Fri Jan 21, 2011 11:36 pm
by benny
Ik zal eens kijken bij Simon. We hebben daar indertijd een nieuw uitzetvat gekocht.

Posted: Sat Jan 22, 2011 7:53 am
by oetker
Vaatje bij Simon bestelnummer 06026 maar niet meer leverbaar volgens de webshop.
Ik meen me te herinneren dat ze dat vaatje 2 jaar terug alleen gebruikt hadden.

De expansieklep staat er wel voor €21.- ex verzend en tax.
Bestelnummer 06073

Posted: Sat Jan 22, 2011 10:35 am
by hendrik
Dat is jammer dat ze niet meer te krijgen zijn.





grt harry de matra.