Page 2 of 6

Posted: Mon Jan 24, 2011 1:20 pm
by oetker
Vandaag de hele ochtend op pad geweest.
Ik wilde in eerste instantie de goede dop hebben.
De witte dop die ik nodig had heb ik geen Renault nummer van kunnen vinden ondanks heftig speurwerk.
Dus maar naar de Renault dealer gereden met de afbeelding van het Cliko vat.
Daar uiteengezet dat ik de witte dop van 0.7 bar nodig had.
Dat was een probleem.
Hij kon wel de bruine en blauwe dop leveren maar die zijn te hoog in druk.
Hij wist hier wel de Renault nummers van te geven.
Het vaatje kost €40.- ex, maar die heb ik op Ebay al goedkoper gezien en kan ook nog voor gebruikt gaan.
Toen naar de Automaterialenhandel.
Ondanks veel hulp daar niet gelukt

Terug naar huis en met de Renault nummers op de computer gestoeid.
Daar kwamen vervangende doppen van andere fabrikanten uit.
Door wat met de nummers te spelen (1of2 hoger/lager) kwam ik op een dop terecht die wel de 0.7 bar heeft.
Volgens mijn programma zit die op een Peugeot 205 MK1.
Daar stond ook nog een Peugeot nummer bij.

Terug naar de autoshop.
Ondanks een heel pak nummers die ik gevonden had konden ze mij niet aan de juiste dop helpen.
Gelukkig had ik het Peugeot nummer, dus op naar de Peugeot dealer.
Zoeken in hun PC leerde dat er in heel Europa nog maar 2 van deze doppen te vinden zijn en ze niet de goede druk hebben maar 1 bar zijn.
Zo exotisch kan die dop toch niet zijn.
De man achter de balie (ex Simca fanaat) heeft zich even verder verdiept en kwam op de proppen met een dop die 0.8 bar is.
Dat is exact de druk die we nodig hebben.
De dop kost €7.- en is nog volop te krijgen maar hij had hem niet in huis.
De dop is besteld en ga ik eerst nader onderzoeken..
Nu het vat nog.

wordt vervolgd

Posted: Mon Jan 24, 2011 4:57 pm
by GODFRIED
Bijna een ganse dag bezig geweest voor een dop te vinden. Wat moet een mens veel geduld en tijd hebben!!
Succes.

Posted: Mon Jan 24, 2011 5:52 pm
by Vollegaaz
GODFRIED wrote:Bijna een ganse dag bezig geweest voor een dop te vinden. Wat moet een mens veel geduld en tijd hebben!!
Succes.

En vooral wat medewerking van de man achter de balie. Hier schudden ze vaak al van 'NEE' als ik het woordje Matra nog maar durf uit te spreken, ook al probeer ik alternatieve oplossingen voor te stellen...frustrerend soms....

Posted: Mon Jan 24, 2011 6:28 pm
by oetker
Als ik ergens binnenstap zie ik ze soms al wegduiken :lol:
Ik ga meestal goed voorbereid naar binnen om het zo gemakkelijk en kort mogelijk te maken.
Nou heb ik het geluk dat ik bij Renault wat mensen ken, en dat bij de Peugeot dealer iemand zit die zelf nog in de Simca tijd gewerkt heeft.
Als het druk is aan de balie ga ik auto's kijken of een rondje doen.
Ook is het niet raadzaam vlak voor lunchtijd te komen.

Dat dopje heeft me inderdaad een paar dagen tijd gekost, maar ik weet nu vrij zeker dat ik de juiste krijg, althans dat hoop ik.
Die dop is belangrijk, want daar kan ik heel veel vaatjes onder hangen die anders niet mogelijk waren geweest.

Posted: Tue Jan 25, 2011 5:07 am
by GODFRIED
Maar goed dat je een doorzetter bent. Uiteindelijk zullen daar meerdere de vruchten van plukken.

Posted: Tue Jan 25, 2011 8:22 am
by hendrik
Godfried ik denk dat herman nu de matra dokter is geworden in de plaats van kor. Je bent goed bezig herman en dat zonder te roken.





grt harry de matra.

Posted: Wed Jan 26, 2011 4:48 am
by GODFRIED
Inderdaad, bij Cornerlis is de passie weg. Niets blijft duren. :cry:

Posted: Wed Jan 26, 2011 3:42 pm
by jurgen M
oetker wrote:Als ik ergens binnenstap zie ik ze soms al wegduiken :lol:
.
Heb ik acht al meegemaakt, de kerel achter de balie verwenste mij en riep waarom ik niet met een Golfje kon rijden zoals iedereen... Dan kwam ik niet steeds met die moeilijke vragen :cry:

Posted: Wed Jan 26, 2011 4:52 pm
by oetker
Gelukkig zijn er nog mensen met de juiste service instelling.
De doos gebak staat al klaar als blijk van waardering.
Zo slijm ik alles aan elkaar.
Give a little, take as much as possible :lol:

Posted: Thu Jan 27, 2011 4:00 pm
by oetker
Vandaag op zoek naar het vaatje wat ik in gedachten heb.
Aangezien ik niet te veel aan al die experimenten wil uitgeven eerst maar naar Peter zodat die een bevriende relatie van de sloop kon bellen om mij een gratis vaatje te verstrekken.
.Daar aangekomen naar het Franse straatje gestuurd.
Kijk daar maar even.
Image
Yeh, right.
Even alle Clio's open getrokken, en natuurlijk pas in de laatste het juiste vaatje gevonden.
Image
Gelukkig was ik goed voorberreid en had het juiste gereedschap bij Peter al meegenomen waaronder deze tang.
Image
Image
Je kan zo lekker je handen open halen aan deze klemmen.
Na 5 Minuutjes was het vat er uit.
Even een gesprekje met de jongens van de sloop gehad en gevraagd of ze nog motoren van een Murena hadden liggen.
Jazeker, ze liggen onder op dat stapeltje daar.
Zelf even eronder uit trekken :o
Image
We hebben ook nog mooie sportwielen daarvoor.
Die liggen onder in die bak.
Image
Dat gaan ik maar niet nader onderzoeken.

We gaan is wat dingen uitmeten.

Posted: Thu Jan 27, 2011 4:11 pm
by hendrik
Ja herman ,dat is we wat op die sloop he. Daar voel ik me ook altijd thuis op zo een sloop. Ik heb ook vier van die ladekaste en ze zitten allevier vol. Als je wat zoekt vind je het nog niet.





grt harry de matra.

Posted: Thu Jan 27, 2011 7:49 pm
by oetker
Nou ik voel me er niet zo thuis, maar soms is het een noodzakelijk kwaad.
Allereest word je niet zo vriendelijk ontvangen en met argwaan bekeken.
Ten 2e loopt er een kudde valse honden rond, en in de zomer moet je omzichtig te werk gaan.
Het zit er vol wespennesten en die zitten werkelijk overal in en tussen.
2 jaar terug ging ik een zijruit van een Sunny daar demonteren.
In de auto onder de achterbank zat een groot wespennest.
Ik heel omzichtig in de deur het raan demonteren, en toen ik met het laatste boutje bezig was besloten de wespen masaal aan te vallen.
Resultaat 10 steken op het hoofd en in het gezicht.
Ik was nog nooit gestoken en wist ook niet of ik allergisch was, dus ben maar even naar het bewoonde deel van die sloop gegaan.
Gelukkig geen probleem, en een kwartier later nog het laatste boutje los gehaald en de ruit kunnen meenemen.

Posted: Thu Jan 27, 2011 8:18 pm
by Geert
Ahaa, het komt dus door die steken dat je er zo uit ziet. Ik vroeg het me al af. :D :wink:

Posted: Thu Jan 27, 2011 8:22 pm
by Vollegaaz
daar ligt behoorlijk wat aluminium bij mekaar...

Posted: Thu Jan 27, 2011 11:09 pm
by oetker
Quote Geert
---------------
Ahaa, het komt dus door die steken dat je er zo uit ziet.
======================================

Nee, dat komt door 40 jaar havenkroegen en zware shag :oops:

Posted: Fri Jan 28, 2011 5:21 am
by GODFRIED
Zie ik dat goed!! Staan die wagens gewoon in gras? Dat is hier verboden en ook de reden dat er niet veel afbraken meer zijn. Die moeten hun terrein volledig laten verharden.
Ook die grote hoop velgen heb ik hier nog nooit gezien, maxi een 50 stuks.
Hier staan de merken door elkaar en mag je gaan zoeken.

Posted: Fri Jan 28, 2011 8:50 am
by oetker
Dit is een grote sloperij, en zit in het veld midden in nergensland ontrokken aan de omgeving door hoge bomen.
Als je er langs rijd dan kun je nergen aan herkennen dat er een sloperij zit.
Alles is in straten verdeeld.
Franse straat, Italiaanse straat, Duitse straat enz.
De sloperij voldoet absoluut aan de eisen.
Je kunt zien hoe netjes er gewerkt word door de bestrating.
Die ziet er schoon uit, waar je vroeger door de olie en bagger liep.
Ik heb hier 35 jaar terug nog de onderdelen voor mijn kitcar gehaald.
Toen stond nog alles op een grote hoop.
Hier word door 6 man in hoog tempo gedemonteerd.
Als ik hier over een half jaar kom is het meeste al weer weg.
De sunny die ik kort geleden hier naartoe heb laten brengen is al weg.
Voor een klassieker hoef je hier niet te zijn.

http://autodemontagevanspanje.nl/

Posted: Fri Jan 28, 2011 9:47 am
by oetker
De dop is ook binnen, en hij pas perfect op het vat.
Image
Image
Image
De dop op de Murena opent niet alleen bij druk, maar ook bij een lichte onderdruk zodat er geen vacuum ontstaat op het systeem.
Dat moest natuurlijk uitgetest worden.
Dat deed ik op een onwetenschappelijke manier door er even aan te zuigen.
Image
Super, dat werkt goed.
Deze dop is dus perfect voor de Murena, druk exact en onderdruk klep werkt ook.
Mooier kan niet.
Verder met het vat.
Al gelijk valt op dat op de retouraansluiting een slim systeem zit om lucht te vermijden.
Image
Het het water spuit tegen het kleine compartiment in het vat en word langs de zijkant naar beneden geleid.
Ook onderin het vat is hetgoed geregeld.
Boven de 2 onderste leidingen zit een schot.
In dit schot zit in het midden een klein gat.
Image
Image
Dat zorgt voor een goede circulatie onderin.
Het water wat van boven komt word nu een beter geregelde aanzuiging op uitgeoefend.
Dit zal absoluut veel beter werken als het Murena vat.
De luchtbelletjes krijgen geen kans.

Euforie alom dus?
Nou dat ook weer niet, want aan dit vat kleven ook nadelen.
Er gaat een liter minder in, en de aansluitingen onder zijn wat groot.
Ook bij overdruk is er geen mooi pijpje wat het water onder de wagen laat uitkomen.
Het stroomt dan gewoon bij de dop over.
Om voldoende expansie te hebben zal bij vulling het max streepje een cm lager moeten liggen.
Nou kan ik van alles bedenken wat er aan nadelen is, maar hier gaat de theorie gewoon plaats maken voor de praktijk.
Dit vat gaat er in.

Posted: Fri Jan 28, 2011 10:52 am
by hendrik
Herman je bent goed bezig zie ik.Die dop in je mond is beter dan een sigaret he.Succes er mee.




grt harry de matra.

Posted: Fri Jan 28, 2011 6:53 pm
by GODFRIED
Deze autosloperij zouden ze in België dadelijk sluiten omdat het terrein niet volledig verhard is, er mag geen vloeistof kunnen weglekken in de grond.
Ziet er wel allemaal mooi en ordelijk uit.

Ik ben benieuwd wat de praktijk uitwijst, maar denk dat het wel goed komt met het expansievat.

Posted: Fri Jan 28, 2011 11:24 pm
by Geert
Hum, als ik die foto van je met die stop bekijk denk ik toch dat er nog een andere oorzaak moet zijn... :P

Posted: Sat Jan 29, 2011 10:17 am
by oetker
Als ik weer wat tijd bij Peter kan doorbrengen, haal ik de Murena van stal.
Er liggen wat dingen klaar die er op kunnen.
Voor de revisie van het koelsysteem ga ik het vat plaatsen en uitproberen.
Je moet nooit meerdere dingen tegelijk uitproberen.
Stap voor stap vervangen, want je weet niet wat je voor andere problemen oproept en dan moet je weer zoeken.

Posted: Tue Feb 01, 2011 7:51 am
by oetker
Note
-------
Ik heb de topic titel veranderd naar revisie koelsysteem 2.2.
Het vat is daar onderdeel van.

Ik zit ook al een tijdje te snuffelen naar koelbuizen van 32mm die de tand des tijds kunnen doorstaan.
In RVS zijn die best prijzig dus gezocht naar een alternatief.
Nu heb ik in de buurt een bedrijfje gevonden die galvanische buis kan leveren met een doorsnede van 33.7 mm. en een dikte van 2,65mm.
Voor €6.- per meter niet verkeerd denk ik.
Ook is de mogelijkheid voor allu te gaan.
Die heeft echter een doorsnede van 34.2 mm en een dikte van 2mm.
De slang zal daar moeilijk op passen denk ik.
De allu buis is nog een stuk goedkoper, maar gaat niet om grote bedragen.
Ik denk dat ik ze hier ga halen.
http://www.hardeman.nl/webshop_hardeman_nl/index.php

Posted: Tue Feb 01, 2011 8:17 am
by GODFRIED
Ga je die dan laten plooien of ga je met bochten werken en draad snijden??

Posted: Tue Feb 01, 2011 8:43 am
by oetker
Er komen alleen de rechte stukken onder de bodem.
De rest gaat flexibele slang worden.

Posted: Tue Feb 01, 2011 6:38 pm
by GODFRIED
Dat is een goed idee.

Posted: Fri Feb 04, 2011 12:09 am
by oetker
Bij mij is de originele onderste bevestiging van de ventilator niet aanwezig.
De ventilator hangt alleen aan de bovenbeugel.
Weet iemand wat daar precies gezeten heeft?
Is de bovenste beugel een losse beugel, of zit deze gelast?
Ligt de ventilator origineel strak tegen de radiateur of zit er een paar mm tussen?
Bij mij zit dat niet helemaal origineel dus vandaar mijn vragen.

Posted: Fri Feb 04, 2011 10:18 am
by hendrik
Wat bedoel je herman, of heb je er een foto van.





grt harry de matra.

Posted: Fri Feb 04, 2011 4:45 pm
by oetker
Op mijn Murena is niet duidelijk hoe eea zit.
De onderste bevestiging is weg.
Hoe zit dit bevestigd?
Zit de ventilator origineel uit het midden van de radiator?
zie foto.

Posted: Fri Feb 04, 2011 5:29 pm
by hendrik
Herman,de ventilator zit niet in het midden en is bevestig met twee plaatjes. En in die plaatjes zit een gat waar de ventilator in vast zit en vanboven is ze geschoef. Dat plaatje van de rechterkant vanonder zit 11 cm van de kant af snap je het maar hier is een foto.




grt harry de matra.