Page 5 of 6

Posted: Mon May 23, 2011 2:44 pm
by oetker
Jawel hoor, tuinkranen doen het ook.
Je moet af en toe uitstappen om de temperatuur in te stellen. :lol:

Posted: Mon May 23, 2011 4:57 pm
by hendrik
Herman, heb je geen lange arm dan kan je blijven zitten he.Je gaat er toch een nieuw kraan op zetten?




grt harry de matra.

Posted: Mon May 23, 2011 6:47 pm
by oetker
Ja de kraan gaat er op, maar gelijk dient het volgende probleem zich aan.
De bedieningskabel ligt dubbel gevouwen achter het dashboard.
Dat binnenkabeltje is naar mijn idee wat dun uitgevoerd.
Het is nog een specifiek kabeltje ook, niet gevlochten maar massief.
Wat gaan we hier weer op vezinnen????

Posted: Mon May 23, 2011 7:39 pm
by Toine
kabels van kachelkranen zijn altijd masief omdat je n principe de kraan opentrekt en dicht duwt.

Zullen alternatieven genoeg voor zijn enigste wat belangrijk is de minimale lengte van de kabel

Dus een auto zoeken op de sloop met schuiven voor de bediening van warm koud

Posted: Mon May 23, 2011 8:24 pm
by Vollegaaz
zo'n massiefe kabels vind je ook wel bij de hersteller van tuinmachines, grasmachines e.d.

Posted: Mon May 23, 2011 9:27 pm
by hendrik
Herman, als je van die kabels zoekt die heb ik hier nog liggen van die wat ik heb gesloopt als je wat zoekt zeg je het maar.





grt harry de matra.

Posted: Mon May 23, 2011 10:24 pm
by oetker
Bedankt voor het aanbod Harry maar ik ga even ronkijken of ik snel wat kan vinden.
Er schijnt indertijd een dikkere kabel versie bij de dealers te koop te zijn geweest, want dat kabeltje is niet berekend op zijn taak.
Zal laszlo is bellen of die wat heeft, en anders hebben we weer wat uit te zoeken :cry:

Posted: Mon May 23, 2011 10:34 pm
by jo
Die massieve kabels gebruikt PSA nog.

Posted: Mon May 23, 2011 11:05 pm
by Muddy Bandit
Even op de sloop kijken, de meeste auto's waar schuiven op de kachelbediening zitten hebben deze kabels.
En anders (zoals al aangegeven) de tuinmachinespecialisten.

Posted: Tue May 24, 2011 6:53 am
by GODFRIED
Ik ken dat probleem ook. Als de kraan wat moeilijk gaat plooit de kabel.
Is inderdaad zeer zwak gemaakt maar met een nieuwe of goed werkende kraan moet het lukken.
Maar je wil daar voor altijd vanaf zijn!!! Dan zal het verandert moeten worden.

Posted: Tue May 24, 2011 6:53 pm
by benny
Een Belgische versie is niet te doen. Het kraantje zit aan de binnenkant van de wagen, en is enkel bereikbaar na het demonteren van het radiatortje.

Posted: Tue May 24, 2011 10:35 pm
by oetker
Dat lijkt me helemaal lastig.
Halve auto slopen om daar bij te kunnen.

Heb bij Laszlo getracht een betere kabel te vinden, maar hij had alleen de originele.
Hij had nog wel een oude chokekabel liggen.
Die was 0.1 mm dikker en wat stijver staal.
Kreeg ik zo mee.
Die heb ik in de originele buitenmantel kunnen schuiven.
Morgen even er op zetten en afstellen.

Posted: Wed May 25, 2011 6:10 am
by GODFRIED
Als het staal van de kabel beter is zal het probleem opgelost zijn. Misschien dat dat het probleem is van de verwarming!

Posted: Sat May 28, 2011 6:45 pm
by JEAN
Inderdaad het is de kabel die erg stroef weg en weer gaat in het omhulsel
heb voorlopig het omhulsel vast gelegd zodat die niet mee heen en weer beweegt .
Wat kan ik het best doen voor die kabel soepel te laten weg en weer gaan?
Als ik de kabel recht hou kan ik die gemakkelijk heen en weer doen bewegen met mijn hand maar als ik de bocht moet maken naar de kraan
ja dan is het weer stroever nu is voorlopig opgelost :wink:

Posted: Sat May 28, 2011 6:51 pm
by hendrik
Smeren he jean goed smeren.






grt harry de matra.

Posted: Sat May 28, 2011 6:58 pm
by JEAN
ja heb er ingespoten met wd40 maar er is weinig plaats hé bedoel tussen de kabel en het omhulsel ie er weinig speling :wink:

Posted: Sat May 28, 2011 7:58 pm
by hendrik
Ja dat klopt jean, ik spuit daar altijd vloeibaar vet tussen dat gaat goed probeer dat maar eens.






grt harry de matra.

Posted: Sat May 28, 2011 8:30 pm
by oetker
Kabels aangesloten en afgesteld.
Best nog wel een prutswerk.
Andere slang gemonteerd.
Tuinkraan is verleden tijd.
Image

Hehe, voor het eerst sinds ik de auto heb een kachel die normaaal werkt, en met de schuif uit kan.
Image
Gelijk maar een aangepast LCD klokje van Renault R5 gemonteerd.
Ik had al een digitale van een Horizon zitten, maar bij invallende zon slecht te zien.
Deze is 24h systeem en misstaat niet.
Weer een ergernisje minder 8)

De Murena was klaar voor de Zeelandrit, maar ga morgen op vakantie, dus voor mij geen rit.

Posted: Sat May 28, 2011 9:06 pm
by hendrik
Mooi gedaan herman, zo een lcd klokje heb ik ook nog liggen van in een afbraak.





grt harry de matra.

Posted: Sat May 28, 2011 10:31 pm
by jo
Als ik lang zoek vind ik misschien nog een klokje van een R25, ergens ligt dat nog..... :lol:

Posted: Sun May 29, 2011 8:23 am
by GODFRIED
Mooi opgelost. Klokje past perfect.

Posted: Wed Aug 17, 2011 11:51 pm
by oetker
Ik rij al een tijdje met het Clio vat rond en het voldoet prima.
Dat blijft dus, en zal het binnenkort wat netter monteren.
Ik heb nog een Opel Vectra vat opgedoken wat iets meer de vorm heeft van onze vaten in de 2.2
De inhoud is even groot al;s het Clio vat, maar heeft niet de listige anti luchtbellen techniek daarvan.
Verder is er geen geschikte dop voor te vinden.
Dat vat valt dus af.

Posted: Thu Aug 18, 2011 10:26 am
by GODFRIED
Bedankt Herman voor al die informatie, dit maakt het ons veel gemakkelijker. Nu kunnen we je idee overnemen indien we het nodig hebben.

Posted: Sun Nov 06, 2011 9:25 am
by oetker
Druk, druk, druk de laatse tijd.
Weinig tijd voord de Matra.
vd week toch even mezelf wat sleuteltijd toegewezen.

Ik was al een tijdje op zoek naar de pijpen en slangen voor de onderzijde.
Dat valt nog niet mee als je de originele diameter wil hebben.
32 mm flex slang wel kunnen vinden, maar dat kost een vermogen per meter.
Wilde toch verder dus was al van plan de pijpen bij de dealer te halen, maar besloot de oude pijpen er is onderuit te halen.
Die zagen er aan de buitenkant wel wat roestig uit, maar bij nadere bestudering viel het eigenlijk allemaal wel mee.
Binnenkant helemaal geen roest (goede koelvloeistof doet schijnbaar toch wel wat).
Ik heb de pijpen geschuurd en opnieuw in de bescherming gezet.
Nu de pijpen eronder vandaan waren daar de oxydatie van de bodem op die plek ook maar wat aangepakt, want daar kom je slecht bij als de pijpen eronder hangen.
Had van Cor nog gegalvaniseerde beugels gekocht en die ook maar geplaatst.
Image
Image
Ook de opgeknapte radiator schermplaat er weer onder gehangen.
Ziet er ook weer goed uit.

De draadeinden van mijn uitlaat connector zaten maar met 2-3 slagen in de moeren.
Heb dat nooit stevig aan durven draaien.
Hittebestendige kit hield de boel wel aardig bij elkaar.
Heb de uitlaat er ook weer is onder vandaan gehaald (is niet best meer) en de plaat wat ingeslepen.
4 nieuwe moeren en nu gaat het een slag of 7.
Nog niet wild, maar een stuk steviger aan kunnen draaien.
Image
Uitlaat weer op diverse plaatsen moeten lassen.
Is weer dicht, en dat is nodig want de auto moet binnenkort gekeurd.
Even olie en filter gedaan.
We kunnen weer.

Posted: Sun Nov 06, 2011 10:41 am
by GODFRIED
Het was misschien gemakkelijker geweest om langere bouten in de uitlaatcollector te plaatsen. Je moet er alleen aan durven te beginnen, dit kan natuurlijk flink tegen zitten. Deze bouten breken zeer graag af.

Ziet er weer proper en degelijk uit wat je gedaan hebt, kan weer jaren mee. Ik heb deze buizen ook opnieuw behandelt.

Er bestaan inderdaad zeer goede waterslangen die hiervoor kunnen dienen maar peperduur, spijtig.

Posted: Sun Nov 06, 2011 11:05 am
by hendrik
Ja herman, dat heb je mooi gedaan. Dat ziet er alweer nieuw uit.






grt harry de matra.

Posted: Sun Nov 06, 2011 11:20 am
by jurgen M
[quote="oetker"]Druk, druk, druk de laatse tijd.
Weinig tijd voord de Matra.
vd week toch even mezelf wat sleuteltijd toegewezen.

Ik was al een tijdje op zoek naar de pijpen en slangen voor de onderzijde.
Dat valt nog niet mee als je de originele diameter wil hebben.
32 mm flex slang wel kunnen vinden, maar dat kost een vermogen per meter.
Wilde toch verder dus was al van plan de pijpen bij de dealer te halen, maar besloot de oude pijpen er is onderuit te halen.
Die zagen er aan de buitenkant wel wat roestig uit, maar bij nadere bestudering viel het eigenlijk allemaal wel mee.
Binnenkant helemaal geen roest (goede koelvloeistof doet schijnbaar toch wel wat).
Ik heb de pijpen geschuurd en opnieuw in de bescherming gezet.
Nu de pijpen eronder vandaan waren daar de oxydatie van de bodem op die plek ook maar wat aangepakt, want daar kom je slecht bij als de pijpen eronder hangen.
Had van Cor nog gegalvaniseerde beugels gekocht en die ook maar geplaatst.
Image
Image
Ook de opgeknapte radiator schermplaat er weer onder gehangen.
Ziet er ook weer goed uit.

De draadeinden van mijn uitlaat connector zaten maar met 2-3 slagen in de moeren.
Heb dat nooit stevig aan durven draaien.
Hittebestendige kit hield de boel wel aardig bij elkaar.
Heb de uitlaat er ook weer is onder vandaan gehaald (is niet best meer) en de plaat wat ingeslepen.
4 nieuwe moeren en nu gaat het een slag of 7.
Nog niet wild, maar een stuk steviger aan kunnen draaien.
Image
Uitlaat weer op diverse plaatsen moeten lassen.
Is weer dicht, en dat is nodig want de auto moet binnenkort gekeurd.
Even olie en filter gedaan, en een aansluiting voor een olietemperatuurmeter gemaakt.
Oude sensor uitgeboord en de nieuwe aansluiting ingetapt in de koperen moer.
Kan de sensor zo ingedraaid worden.
Toen was de tijd alweer op.
Image[/quote Draadstukken voor de uitlaat zijn nog nieuw te verkrijgen, heb er mss nog wel enkele liggen.

Posted: Sun Nov 06, 2011 7:56 pm
by oetker
Quote Godfried.

Het was misschien gemakkelijker geweest om langere bouten in de uitlaatcollector te plaatsen.
=======================================================================

Ja dat was het beste geweest, maar verwachte eigenlijk een feest van afbrekende bouten.
Dan moet je spruitstuk er af en wat gaat er daar dan weer mis?
Dit was een simpele oplossing.
Snap trouwens niet waarom die draadeinden zo kort waren.
De moeren gingen er echt maar 3 slagen op, en dan durf je ze echt niet goed aan te draaien.

Posted: Mon Nov 07, 2011 6:13 am
by GODFRIED
Ik vermoed dat ze vervangen zijn door kortere, waarschijnlijk bewust zo kort om geen roest op de uitstekende draad te krijgen. Normaal zijn de moeren wel hoger net zoals deze die je nu gebruikt hebt. Zet er een gewone moer op en je heb problemen om het na enkele jaren nog los te krijgen.

Posted: Fri Feb 22, 2013 1:09 pm
by hendrik
Herman,heb jij op de 1.6 zo een platte expansievat zitten?




grt harry de matra.