Revisie koelsysteem 2.2

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jawel hoor, tuinkranen doen het ook.
Je moet af en toe uitstappen om de temperatuur in te stellen. :lol:
Attachments
tuinkraan.JPG
tuinkraan.JPG (218.85 KiB) Viewed 6611 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
hendrik
Posts: 4175
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, heb je geen lange arm dan kan je blijven zitten he.Je gaat er toch een nieuw kraan op zetten?




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja de kraan gaat er op, maar gelijk dient het volgende probleem zich aan.
De bedieningskabel ligt dubbel gevouwen achter het dashboard.
Dat binnenkabeltje is naar mijn idee wat dun uitgevoerd.
Het is nog een specifiek kabeltje ook, niet gevlochten maar massief.
Wat gaan we hier weer op vezinnen????
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

kabels van kachelkranen zijn altijd masief omdat je n principe de kraan opentrekt en dicht duwt.

Zullen alternatieven genoeg voor zijn enigste wat belangrijk is de minimale lengte van de kabel

Dus een auto zoeken op de sloop met schuiven voor de bediening van warm koud
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

zo'n massiefe kabels vind je ook wel bij de hersteller van tuinmachines, grasmachines e.d.
Bagheera X '78
User avatar
hendrik
Posts: 4175
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, als je van die kabels zoekt die heb ik hier nog liggen van die wat ik heb gesloopt als je wat zoekt zeg je het maar.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt voor het aanbod Harry maar ik ga even ronkijken of ik snel wat kan vinden.
Er schijnt indertijd een dikkere kabel versie bij de dealers te koop te zijn geweest, want dat kabeltje is niet berekend op zijn taak.
Zal laszlo is bellen of die wat heeft, en anders hebben we weer wat uit te zoeken :cry:
Last edited by oetker on Mon May 23, 2011 10:42 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
jo
Posts: 1521
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Die massieve kabels gebruikt PSA nog.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1599
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even op de sloop kijken, de meeste auto's waar schuiven op de kachelbediening zitten hebben deze kabels.
En anders (zoals al aangegeven) de tuinmachinespecialisten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
User avatar
GODFRIED
Posts: 8844
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ken dat probleem ook. Als de kraan wat moeilijk gaat plooit de kabel.
Is inderdaad zeer zwak gemaakt maar met een nieuwe of goed werkende kraan moet het lukken.
Maar je wil daar voor altijd vanaf zijn!!! Dan zal het verandert moeten worden.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een Belgische versie is niet te doen. Het kraantje zit aan de binnenkant van de wagen, en is enkel bereikbaar na het demonteren van het radiatortje.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat lijkt me helemaal lastig.
Halve auto slopen om daar bij te kunnen.

Heb bij Laszlo getracht een betere kabel te vinden, maar hij had alleen de originele.
Hij had nog wel een oude chokekabel liggen.
Die was 0.1 mm dikker en wat stijver staal.
Kreeg ik zo mee.
Die heb ik in de originele buitenmantel kunnen schuiven.
Morgen even er op zetten en afstellen.
Attachments
P1030469 (Medium).JPG
P1030469 (Medium).JPG (68.26 KiB) Viewed 6506 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 8844
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als het staal van de kabel beter is zal het probleem opgelost zijn. Misschien dat dat het probleem is van de verwarming!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Inderdaad het is de kabel die erg stroef weg en weer gaat in het omhulsel
heb voorlopig het omhulsel vast gelegd zodat die niet mee heen en weer beweegt .
Wat kan ik het best doen voor die kabel soepel te laten weg en weer gaan?
Als ik de kabel recht hou kan ik die gemakkelijk heen en weer doen bewegen met mijn hand maar als ik de bocht moet maken naar de kraan
ja dan is het weer stroever nu is voorlopig opgelost :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4175
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Smeren he jean goed smeren.






grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

ja heb er ingespoten met wd40 maar er is weinig plaats hé bedoel tussen de kabel en het omhulsel ie er weinig speling :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4175
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat klopt jean, ik spuit daar altijd vloeibaar vet tussen dat gaat goed probeer dat maar eens.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kabels aangesloten en afgesteld.
Best nog wel een prutswerk.
Andere slang gemonteerd.
Tuinkraan is verleden tijd.
Image

Hehe, voor het eerst sinds ik de auto heb een kachel die normaaal werkt, en met de schuif uit kan.
Image
Gelijk maar een aangepast LCD klokje van Renault R5 gemonteerd.
Ik had al een digitale van een Horizon zitten, maar bij invallende zon slecht te zien.
Deze is 24h systeem en misstaat niet.
Weer een ergernisje minder 8)

De Murena was klaar voor de Zeelandrit, maar ga morgen op vakantie, dus voor mij geen rit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
hendrik
Posts: 4175
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Mooi gedaan herman, zo een lcd klokje heb ik ook nog liggen van in een afbraak.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1521
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Als ik lang zoek vind ik misschien nog een klokje van een R25, ergens ligt dat nog..... :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 8844
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi opgelost. Klokje past perfect.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik rij al een tijdje met het Clio vat rond en het voldoet prima.
Dat blijft dus, en zal het binnenkort wat netter monteren.
Ik heb nog een Opel Vectra vat opgedoken wat iets meer de vorm heeft van onze vaten in de 2.2
De inhoud is even groot al;s het Clio vat, maar heeft niet de listige anti luchtbellen techniek daarvan.
Verder is er geen geschikte dop voor te vinden.
Dat vat valt dus af.
Last edited by oetker on Sat Dec 13, 2014 3:32 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 8844
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt Herman voor al die informatie, dit maakt het ons veel gemakkelijker. Nu kunnen we je idee overnemen indien we het nodig hebben.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Druk, druk, druk de laatse tijd.
Weinig tijd voord de Matra.
vd week toch even mezelf wat sleuteltijd toegewezen.

Ik was al een tijdje op zoek naar de pijpen en slangen voor de onderzijde.
Dat valt nog niet mee als je de originele diameter wil hebben.
32 mm flex slang wel kunnen vinden, maar dat kost een vermogen per meter.
Wilde toch verder dus was al van plan de pijpen bij de dealer te halen, maar besloot de oude pijpen er is onderuit te halen.
Die zagen er aan de buitenkant wel wat roestig uit, maar bij nadere bestudering viel het eigenlijk allemaal wel mee.
Binnenkant helemaal geen roest (goede koelvloeistof doet schijnbaar toch wel wat).
Ik heb de pijpen geschuurd en opnieuw in de bescherming gezet.
Nu de pijpen eronder vandaan waren daar de oxydatie van de bodem op die plek ook maar wat aangepakt, want daar kom je slecht bij als de pijpen eronder hangen.
Had van Cor nog gegalvaniseerde beugels gekocht en die ook maar geplaatst.
Image
Image
Ook de opgeknapte radiator schermplaat er weer onder gehangen.
Ziet er ook weer goed uit.

De draadeinden van mijn uitlaat connector zaten maar met 2-3 slagen in de moeren.
Heb dat nooit stevig aan durven draaien.
Hittebestendige kit hield de boel wel aardig bij elkaar.
Heb de uitlaat er ook weer is onder vandaan gehaald (is niet best meer) en de plaat wat ingeslepen.
4 nieuwe moeren en nu gaat het een slag of 7.
Nog niet wild, maar een stuk steviger aan kunnen draaien.
Image
Uitlaat weer op diverse plaatsen moeten lassen.
Is weer dicht, en dat is nodig want de auto moet binnenkort gekeurd.
Even olie en filter gedaan.
We kunnen weer.
Last edited by oetker on Thu Sep 25, 2014 9:49 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 8844
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het was misschien gemakkelijker geweest om langere bouten in de uitlaatcollector te plaatsen. Je moet er alleen aan durven te beginnen, dit kan natuurlijk flink tegen zitten. Deze bouten breken zeer graag af.

Ziet er weer proper en degelijk uit wat je gedaan hebt, kan weer jaren mee. Ik heb deze buizen ook opnieuw behandelt.

Er bestaan inderdaad zeer goede waterslangen die hiervoor kunnen dienen maar peperduur, spijtig.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4175
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, dat heb je mooi gedaan. Dat ziet er alweer nieuw uit.






grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1109
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

[quote="oetker"]Druk, druk, druk de laatse tijd.
Weinig tijd voord de Matra.
vd week toch even mezelf wat sleuteltijd toegewezen.

Ik was al een tijdje op zoek naar de pijpen en slangen voor de onderzijde.
Dat valt nog niet mee als je de originele diameter wil hebben.
32 mm flex slang wel kunnen vinden, maar dat kost een vermogen per meter.
Wilde toch verder dus was al van plan de pijpen bij de dealer te halen, maar besloot de oude pijpen er is onderuit te halen.
Die zagen er aan de buitenkant wel wat roestig uit, maar bij nadere bestudering viel het eigenlijk allemaal wel mee.
Binnenkant helemaal geen roest (goede koelvloeistof doet schijnbaar toch wel wat).
Ik heb de pijpen geschuurd en opnieuw in de bescherming gezet.
Nu de pijpen eronder vandaan waren daar de oxydatie van de bodem op die plek ook maar wat aangepakt, want daar kom je slecht bij als de pijpen eronder hangen.
Had van Cor nog gegalvaniseerde beugels gekocht en die ook maar geplaatst.
Image
Image
Ook de opgeknapte radiator schermplaat er weer onder gehangen.
Ziet er ook weer goed uit.

De draadeinden van mijn uitlaat connector zaten maar met 2-3 slagen in de moeren.
Heb dat nooit stevig aan durven draaien.
Hittebestendige kit hield de boel wel aardig bij elkaar.
Heb de uitlaat er ook weer is onder vandaan gehaald (is niet best meer) en de plaat wat ingeslepen.
4 nieuwe moeren en nu gaat het een slag of 7.
Nog niet wild, maar een stuk steviger aan kunnen draaien.
Image
Uitlaat weer op diverse plaatsen moeten lassen.
Is weer dicht, en dat is nodig want de auto moet binnenkort gekeurd.
Even olie en filter gedaan, en een aansluiting voor een olietemperatuurmeter gemaakt.
Oude sensor uitgeboord en de nieuwe aansluiting ingetapt in de koperen moer.
Kan de sensor zo ingedraaid worden.
Toen was de tijd alweer op.
Image[/quote Draadstukken voor de uitlaat zijn nog nieuw te verkrijgen, heb er mss nog wel enkele liggen.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried.

Het was misschien gemakkelijker geweest om langere bouten in de uitlaatcollector te plaatsen.
=======================================================================

Ja dat was het beste geweest, maar verwachte eigenlijk een feest van afbrekende bouten.
Dan moet je spruitstuk er af en wat gaat er daar dan weer mis?
Dit was een simpele oplossing.
Snap trouwens niet waarom die draadeinden zo kort waren.
De moeren gingen er echt maar 3 slagen op, en dan durf je ze echt niet goed aan te draaien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 8844
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoed dat ze vervangen zijn door kortere, waarschijnlijk bewust zo kort om geen roest op de uitstekende draad te krijgen. Normaal zijn de moeren wel hoger net zoals deze die je nu gebruikt hebt. Zet er een gewone moer op en je heb problemen om het na enkele jaren nog los te krijgen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4175
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman,heb jij op de 1.6 zo een platte expansievat zitten?




grt harry de matra.
Post Reply